Bara en undran

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Bara en undran

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-09 10:34

Kan inte erinra mig att jag uppfyllt kvoten av inlägg där jag nämnt Linn denna vecka varför jag genom denna tråd råder bot på detta mitt misslyckande i kampen för en perfekt värld.

Första boken:
Allt var tomt platt,stökigt,blott en massa osorterade ljud samt sökare som lyssnade på ljud,mätte,beräknade och försökte i blindo finna vägen till musikens lyckliga land.

Ivor lyste med sitt ansikte och sade:
Följ den enda sanna vägen och hälbrägdagörelsen skola stå eder bi så sant som att kopparn i en femöring är värt döda för,jag skola härmed giva er den första källan till frälsning i form av 12 tums LP skiveanordning.

På den andra dagen skapades KAN 1 som under lång tid stod som monumentet av den enda sanna högtalaringenjörskonsten och symbolen för hur IÖ bland annat skulle kunna hitta inspiration till en nästan en tiondel så bra högtalare.

På den tredje dagen uppfanns Isobarikprincipen och därefter fanns harmonin hos alla barnen i Vår frälsares värld som vandra i ljuset!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-03-09 11:10

Hmmm...

Neeeh...ja e skeptisk.... :wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-03-09 11:44

Moderatorer LÅS tråden! Här skall inte diskuteras religion! :roll:

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2011-03-09 11:57

Vem har kapat ivors konto???

Är det roligt, eller knäppt, eller lite både och...

Ivor Isobarik, Faktiskts störste Dadaist!?!?

/Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-09 12:09

:mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-09 12:10

Funderar på att låsa pga religiösa övertoner. :evil:

:wink:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Bara en undran

Inläggav petersteindl » 2011-03-09 13:00

ivor-isobarik skrev:Kan inte erinra mig att jag uppfyllt kvoten av inlägg där jag nämnt Linn denna vecka varför jag genom denna tråd råder bot på detta mitt misslyckande i kampen för en perfekt värld.

Första boken:
Allt var tomt platt,stökigt,blott en massa osorterade ljud samt sökare som lyssnade på ljud,mätte,beräknade och försökte i blindo finna vägen till musikens lyckliga land.

Ivor lyste med sitt ansikte och sade:
Följ den enda sanna vägen och hälbrägdagörelsen skola stå eder bi så sant som att kopparn i en femöring är värt döda för,jag skola härmed giva er den första källan till frälsning i form av 12 tums LP skiveanordning.

På den andra dagen skapades KAN 1 som under lång tid stod som monumentet av den enda sanna högtalaringenjörskonsten och symbolen för hur IÖ bland annat skulle kunna hitta inspiration till en nästan en tiondel så bra högtalare.

På den tredje dagen uppfanns Isobarikprincipen och därefter fanns harmonin hos alla barnen i Vår frälsares värld som vandra i ljuset!

Nja, Isobarik 1976 fanns före Kan 8) och Sara likaså 1978 :)

Linn Ittok och Linn Kan kom ungefär samtidigt, runt 1979/80 men dessförinnan 1978 fanns Linn Asak. Linn Basik kom också kring 80.

Förstör jag allt nu? :oops: :) Bara en undran.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-09 13:14

ivor-isobarik skrev:På den andra dagen skapades KAN 1 som under lång tid stod som monumentet av den enda sanna högtalaringenjörskonsten och symbolen för hur IÖ bland annat skulle kunna hitta inspiration till en nästan en tiondel så bra högtalare.

Linn Kan var och är en kass högtalare. Den må svänga och låta kul men bortsett från på några få skivor låter den patetiskt tunn och skramlig.

Den låter minst lika illa som Linn-pickupen K5, en pickup som hade ett välljudsfönster på ca en månad. Under tre veckors inkörning lät den skräp, sedan OK, efter en månad (eller så) var den slut.

IÖ´s piP lämnar en Kan gråtandes i dammet.

/ B

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-03-09 13:18

Ivor du är sjuk-sjuk-sjuuuk. Men på ett jäkligt roligt sätt :D

Ser fram emot när jag får lyssna på Keltik hos dig :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-09 13:33

Bill50x skrev:
ivor-isobarik skrev:På den andra dagen skapades KAN 1 som under lång tid stod som monumentet av den enda sanna högtalaringenjörskonsten och symbolen för hur IÖ bland annat skulle kunna hitta inspiration till en nästan en tiondel så bra högtalare.

Linn Kan var och är en kass högtalare. Den må svänga och låta kul men bortsett från på några få skivor låter den patetiskt tunn och skramlig.

Den låter minst lika illa som Linn-pickupen K5, en pickup som hade ett välljudsfönster på ca en månad. Under tre veckors inkörning lät den skräp, sedan OK, efter en månad (eller så) var den slut.

IÖ´s piP lämnar en Kan gråtandes i dammet.

/ B

Håller inte med dig riktigt, Bill 50x...

I fallet Linn handlar det hela tiden om anpassning och byggstenar och kombinerar du KAN 1 med tex naim nait 1 och en gammal LP 12 med
masoniteplatta och ittok-arm med asak-pickup så låter det väldigt bra- minst lika bra som grejorna gör idag.

Men det är klart-en cd-spelare kopplad till nait1 och KAN 1 låter förstås skit, men viktigt är att förstå anledningen, nämligen att dessa tre byggstenar inte är gjorda för att färga snyggt tillsammans.

Synergieffekter- med baksidan att alla skivor låter mera lika vilket Linn tjatar om hela tiden är själva målet med deras hifi.
Att lyssna på mera musik- även att kunna njuta av kassa inspelningar med god musik.

Och det är ju OK.

Felet kommer då många tror att bara för att en kedja med anpassade apparater låter fint tillsammans så gör de alltid det utanför kedjan också.

Så är det inte.

Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-03-09 14:42

Oj! Vilka helt revolutionerande tankar. Ta en kass högtalare, koppla in den till en medioker stärkare och spela på en instegsskivspelare så spelar det minst lika bra som "grejorna gör idag".

Fast om man väljer "grejorna från idag" omsorgsfullt kan det säkert låta precis så. Ta t.ex. någon Eltaxhögtalare kopplad till en byggjobbarradio med en MP3-spelande köksfläkt som källa...

Jag förstår inget. Är det det där du sammanfattar i din signatur? :wink: "Matchning av färgande komponenter resulterar i sameness"

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2011-03-09 15:05

Richard skrev:Felet kommer då många tror att bara för att en kedja med anpassade apparater låter fint tillsammans så gör de alltid det utanför kedjan också.

Så är det inte.

Men det KAN vara så. Majik I och piP låter jättebra tillsammans, faktiskt bättre än en billig denonreciever och piP :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-09 15:46

Richard skrev:Håller inte med dig riktigt, Bill 50x...

I fallet Linn handlar det hela tiden om anpassning och byggstenar och kombinerar du KAN 1 med tex naim nait 1 och en gammal LP 12 med
masoniteplatta och ittok-arm med asak-pickup så låter det väldigt bra- minst lika bra som grejorna gör idag.

Det är precis så jag senast lyssnade på Kan. Och det skramlade friskt redan då (mitten 80-talet) och Kan skramlar inte mindre idag, oavsett vad du matar dem med. Tror jag. Jag har lyssnat med lite olika källor och det har låtit ungefär likadant och jag tror att högtalarens karaktär bibehålls oavsett vad som finns innan.

Kan är helt enkelt en väldigt begränsad högtalare, även om den svänger friskt.

Sorry, vi har nog helt enkelt olika åsikt :-)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-10 08:09

UrSv skrev:Oj! Vilka helt revolutionerande tankar. Ta en kass högtalare, koppla in den till en medioker stärkare och spela på en instegsskivspelare så spelar det minst lika bra som "grejorna gör idag".

Fast om man väljer "grejorna från idag" omsorgsfullt kan det säkert låta precis så. Ta t.ex. någon Eltaxhögtalare kopplad till en byggjobbarradio med en MP3-spelande köksfläkt som källa...

Jag förstår inget. Är det det där du sammanfattar i din signatur? :wink: "Matchning av färgande komponenter resulterar i sameness"

Jämför inte eltax med Linn. Det är ju litet olika divisioner. Jag talar om rätt subtila skillnader- där summan av de tre kedjedelarna blir bättre än de enskilda apparaterna. Något som också styrks av Linns fd. chefskonstruktör Crawford ( han som gjorde Keltik, Nexus och helix mfl. ).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-10 08:13

Moment-23 skrev:
Richard skrev:Felet kommer då många tror att bara för att en kedja med anpassade apparater låter fint tillsammans så gör de alltid det utanför kedjan också.

Så är det inte.

Men det KAN vara så. Majik I och piP låter jättebra tillsammans, faktiskt bättre än en billig denonreciever och piP :wink:

Jag har själv haft majik I , originalet. En trevlig förstärkare.
Om en billig denonreceiver llåter lika bra har jag inte jämfört.
Jag har jämfört majik I med NAD 3020, och majik-I låter betydligt renare.

Majik I ( gamla originalet ) använder effekt-IC i slutsteget på 33 watt. Klarar inte låga impedanser, men piP är ju en lättdriven historia.

Och visst låter majik- I bättre än många andra förstärkare, även utanför en kedja av likadana apparater.
Det roliga ( för begagnatköparen) är dessutom att original majik nästan är gratis begagnad.
Senast redigerad av Richard 2011-03-10 08:28, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-10 08:20

Bill50x skrev:
Richard skrev:Håller inte med dig riktigt, Bill 50x...

Det är precis så jag senast lyssnade på Kan. Och det skramlade friskt redan då (mitten 80-talet) och Kan skramlar inte mindre idag, oavsett vad du matar dem med. Tror jag. Jag har lyssnat med lite olika källor och det har låtit ungefär likadant och jag tror att högtalarens karaktär bibehålls oavsett vad som finns innan.

Kan är helt enkelt en väldigt begränsad högtalare, även om den svänger friskt.

Sorry, vi har nog helt enkelt olika åsikt :-)

/ B

Det kan vi ha.

Har du hört kan, naim och lp- 12 korrekt uppställda?
Vad som helst låter ju illa om apparaterna inte är installerade rätt.

Föresten- lp- 12 kairn, kloutar och Keltik låter mycket övertygande tillsammans. Det finns enligt mig inte många hifigrejor som låter lika bra.
Inte ens idag.

Därför är det trist att se att dessa delar, speciellt högtalarna skrivs ned på vissa Linn- forum. Detta gör att beg.priserna på keltik är rena reapriset- långt under vad högtalarna egentligen är värda.

Såhär går det varje gång en ny serie släpps- de gamla grejorna låter plötsligt illa, genererar låga begagnade priser, för de nya apparaterna är ju "mycket mer" musikaliska.

Linn låter bra tycker jag- speciellt om man kopplar ihop apparater från samma generation. Rena reapriser finns på begagnade grejor.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-10 08:29

Richard: jag uppskattar att läsa det du skriver,särskilt just nu när en Linnist med Kaber(ironiskt va) troligtvis köper mina piP i dag och lämnar mig med ett tomrum i hjärtat men med en grundplåt till ett par Keltik. Jag hoppas det kommer att svänga utav helvete för det är inte utan blandade känslor jag skickar iväg piP,ett par K104 må ha bättre sväng men piP är och förblir en trevlig liten kompis som jag föredrar alla dagar i veckan. Öhmans svar på Linn KAN..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-05-22 11:01

Å nu sitter man med tuKAN..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-22 11:43

Mk ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-22 13:12

[quote="RichardHåller inte med dig riktigt, Bill 50x...

Felet kommer då många tror att bara för att en kedja med anpassade apparater låter fint tillsammans så gör de alltid det utanför kedjan också.

Så är det inte.

:wink:[/quote]

Personligen så har jag inte hört just någonting på senare produktion annat än på mässor (ryser) men Kan, SARA, ISOBARIK har jag hört många gånger.
Själv tycker jag nog att Linn Kan kvalificerar in som bland det sämsta skit jag har hört oavsett kringutrustning. SARA är totalt överlägsen och den är även bättre än Isobarik på alla platser jag hört den.
Naiten ser jag inget extra trevligt med heller och kombinationen gör att man sitter och kisar med öronen.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-05-23 15:23

Jag hade faktiskt ett par Kan II för länge sedan. Jämfört med de små burkarna var slutstegen kärnkraftverk och högtalaren hade inget att sätta emot. De tvingade de små burkarna att spela klart över förväntan. :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-05-23 17:22

LP12, Nait 1 och Kan hör till de mer hemska lyssningsupplevelser jag varit med om. Och jag tror högtalaren var det som förstörde alltihop, för de andra ingående delarna kan minsann skapa välljud i andra sammanhang, har jag hört med alldeles eget öra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-23 17:43

mapem skrev:LP12, Nait 1 och Kan hör till de mer hemska lyssningsupplevelser jag varit med om. Och jag tror högtalaren var det som förstörde alltihop, för de andra ingående delarna kan minsann skapa välljud i andra sammanhang, har jag hört med alldeles eget öra.

+1

Den enda låt som låter bra i Kan är Carol Kidds "When I dream".

Fast på den tiden jag lyssnade på Kan så satt det nog en K9 eller K18 puppa på spelaren så det skramlade nog ganska bra redan innan signalen nådde högtalaren. Det är möjligt att Kan II med bra källa och övrig elektronik kan låta hyffsat. Men jag tvivlar... det är nog bara juckande Linn-försäljare och obstinata tunedemanhängare som orkar lyssna på dessa högtalare.
:-)

Men nu ska jag inte säga mer om Kan, de är ett passerat kapitel :D

/ B

Återgå till Generellt om hifi