Moderator: Redaktörer

patjoh skrev:När CD standarden sattes för 30 år sedan, så var det vad jag förstår en kompromiss baserad på bästa möjliga ljud (bit djup, bit rate, samplingsfrekvens) och den teknik som fanns tillgänglig då (lagringsmedia, lagringskapacitet).
Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Jag har precis börjat utforska 96/24 ...
Vad har man 96bitar/24kHz till?
patjoh skrev:Det har inget med trådens frågeställningar att göra. Att CD blev en kompromiss till slut som jag beskrev är mer ett historiskt faktum.
patjoh skrev:Det har inget med trådens frågeställningar att göra. Att CD blev en kompromiss till slut som jag beskrev är mer ett historiskt faktum.
Diskutera frågorna istället
patjoh skrev:Läs, finns bla på Internet. Sedan håll dig gärna till trådens funderingar, och haverera den inte
subjektivisten skrev:patjoh skrev:Det har inget med trådens frågeställningar att göra. Att CD blev en kompromiss till slut som jag beskrev är mer ett historiskt faktum.
Vad bygger du detta faktum på?
Igen, när ska du presentera dessa inspelningar?
Ragnwald skrev:Vad jag förstått, så hade det förenklat handhavandet, om samplingfrekvensen legat på halva studiomasterns.
KarlXII skrev:Jag har precis börjat utforska 96/24 eftersom jag nu har en DAC som fixar det. Håller på med lite jämförelser på material som jag har i 44,1/16 - och med material från Spotify - men det ligger i sin linda.
Jag törs redan nu säga att det låter lite annorlunda och visst, bättre, hittills men vad det beror på vet jag ju inte. Kan vara optimering i DAC, det kan vara annan mix men också helt enkelt bättre hörbar och upplevd ljudkvalitet.
lennartj skrev:Jag vill helst dela upp frågan i två,
inspelningsformat och
distributionsformat till lyssnare och kund.
Hittills har jag inte kommit i kontakt med högupplöst programmaterial och uppspelningsutrustning för dem som har levererat hörbart bättre återgivning än samma programmaterial nedkonverterat till CD-standard (16 bit/44,1 kHz) med bästa tillgängliga verktyg, distribuerat på CD, nedläst på solidstate-disk och uppspelat via DAC av högsta klass.
Därför anser jag att mer högupplösta format än CD-standard bara ställer till med ökade kostnader för konsumenten utan tillföra bättre återgivning av tvåkanalsstereo.
Om man nödvändigtvis vill ha fler återgivningskanaler finns ju etablerade standarder som 24 bit/96 kHz som kan innehålla vida mer information än mikrofonerna kan leverera till AD-omvandlarna vid inspelningprocessen och vad som kan hanteras efter DA-omvandlarna.
Med mina begränsade erfarenheter uppskattar jag att en multikanalsanläggning som kan prestera lika god ljudåtergivning av musik från högupplöst material (24/96 - 5.1) som en given tvåkanalsanläggning för 16/44,1 blir minst dubbelt så dyr, troligen ännu dyrare om multikanalaren också ska vara fullt ut lika god återgivare av tvåkanals 16/44,1 som den dedikerade tvåkanalsanläggningen.
I inspelningsledet behöver man marginaler främst i antal bits i samplingarna för att kunna leverera en slutprodukt som verkligen medger fullt utnyttjande av de 16 bits som CD-mediet innehåller.
Har man DA-omvandlare med dåliga filter kan man förledas att tro att 44,1 kHz samplefrekvens är för låg för riktigt god återgivning, men hittills har jag inte hört någon uppspelning av 24/96 som inte överträffats av bästa möjliga 16/44,1. Det kan dock bero på att jag inte äger någon Weiss DAC202 eller bättre och saknar en stor samling av högklassigt inspelat programmaterial i 24/88,2 och högre upplösningar.
subjektivisten skrev:patjoh skrev:Det har inget med trådens frågeställningar att göra. Att CD blev en kompromiss till slut som jag beskrev är mer ett historiskt faktum.
Vad bygger du detta faktum på?
[...]
Piotr skrev:
Ta de välljudande spåren i 24/96 och konvertera till 16/44.1 och sedan upp till 24/96 igen. Hör du ingen skillnad är det bevis för att bandbredden i 44.1kS/s är tillräcklig i detta specifika fall för dig. Det kan också tas som bevis för att väldithrad 16 bit audio är tillräcklig.
Skulle du höra vanligt dither-brus så testar du en annan variant som är anpassad till hörkurvorna vid trösklarna för hörbarhet (tex. iZotope Mbit+).
/Peter
Piotr skrev:Ragnwald skrev:Vad jag förstått, så hade det förenklat handhavandet, om samplingfrekvensen legat på halva studiomasterns.
Att konvertera ner till lägre bandbredd (44.1kS/s) låter sig göras utan problem från alla vanliga högre samplingshastigheter.
Vidare är det rätt vanligt att man spelar in i just 88.2kS/s men även 44.1kS/s.
patjoh skrev:Ja, det verkar svårt att hålla sig till ämnet:)
jannemannen skrev:Enligt mig så är det är bara de absolut bästa inspelningarna som skulle behöva högre bandbredd.
Kraniet skrev:Frågan då är på vilket sätt 24/96 är bättre än 16/44 ifall bara 8bit används egentligen..
patjoh skrev:Här är ett sådant test: http://www.hydrogenaudio.org/forums/lof ... 81467.html
Det intressanta är kanske att han inte hörde skillnaderna knappt med sina "vanliga" Canton, men med sina ELAC 607 med Heil/Jet diskant som går upp till 50KHz så satt han 16 av 16 i Foobar2000 ABX test.
Har vi för låg upplösning i våra högtalare kanske?!Vi behöver kanske Ingvars studio varianter istället
Ragnwald skrev:Att det låter sig göras, konvertera 96kHz till 44,1kHz, är ju helt uppenbart, inget att orda om.
Men det har diskuterats tidigare, att halvering är lämpligare.
De som kommer ihåg den diskussionen och vad anledningen var, kan ju fylla på i denna tråd.
KarlXII skrev:Får se om jag orkar
Hur säkerställer jag att konverteringen blir perfekt...?
patjoh skrev:Borde det inte bli billigare att distribuera 24/96 direkt istället för att omvandla? Men det kanske är marginellt. Men det borde ju inte behöva bli dyrare iaf (om viljan finns)
Apropå filstorlekarna avsåg jag nedladdning och lagring på mediaspelare hemma (ej CD/BD/DVD-lagring). Bara för att ta ett exempel (OBS enbart två kanaler på denna), se http://www.linnrecords.com/recording-ra ... no--2.aspx
FLAC 16/44.1 - 198mb
FLAC 24/96 - 1204mb
FLAC 24/192 - 3552mb
Beträffande hörbara skillnader mellan ovanstående tre format så är jag personligen skeptisk, men jag har inte gjort några tester. Jag mailade f.ö. Stockfisch Records och frågade om de funderat på att sälja sina SACD Surround som FLAC 5.1 för nedladdning och fick följande svar:
"We will not offer downloads (especially the so called high definition downloads) in future for a special reason. From time to time we have checked in complex listening tests high sampling rates versus 16 bit – 44.1 kHz. We have done this test in collaboration with the Tonmeister University in Germany and some students have written their diploma about that topic. In all cases the result was, that the human hearing can’t distinguish these formats. It’s true that there are differences if you listen to a SACD against a normal CD, but the only reason is the quality of the D/A converters. A new AES paper (see enclosed) has confirmed our experiments. So we find it unfair to make people believe that there is an existing difference in these formats. Therefore we will not release so called high definition downloads."
Efter klargörande från min sida att jag inte var intresserad av "HD-ljud", utan primärt av multikanal utan att behöva hantera skivor (SACD, etc), så fick jag detta svar:
"we have never thought and made the experience, that this would be interesting for the download consumers.
But we will keep it in mind and investigate a little for future projects."
Det beror ju på hur stora upplagor du ska ge ut albumet i. Sen vill man ju i regel nå ut till så många kunder som möjligt och då måste man ge ut albumet som CD också (i alla fall som det ser ut idag). Så du får nog jämföra att ge ut enbart på CD med att ge ut på både BluRay (eller DVD-A/SACD) och CD.patjoh skrev:Ja det är något dyrare plastmedia, det är det nog. Men det är nog bara några kronor.
patjoh skrev:Falloutboy: vilken variant skulle du köpa om de kostade densamma?
Det beror ju på. Är allt utom formatet identiskt så kan man ju lika gärna välja det teoretiskt bättre formatet, iaf om man har tillgång till bra mjukvara för SRC/bitreducering (vilket jag har).patjoh skrev:Falloutboy: vilken variant skulle du köpa om de kostade densamma?
patjoh skrev:På frågan om en välgjord inspelning gjord i 24/96 släpps som plastskiva och nedladdning i 24/96 PCM och CD format, och kostar lika mycket, vilken skulle du köpa Piotr?
patjoh skrev:Subjektivisten: vilken variant skulle du köpa? Ja, samma pris.
Max_Headroom skrev:Bitljupet är en annan historia, men med tanke på kvaliteten på dom flesta inspelningar skulle klara sig fint med 8 bitar så och endast extremt få kanske eventuellt begränsas av 16 bitar ser jag inte heller det som något problem.
För studiobruk och mixning kan dock större bitdjup (högre samplingsfrekvens också) vara av godo, men det är en annan historia.
sportbilsentusiasten skrev:Max_Headroom skrev:Bitljupet är en annan historia, men med tanke på kvaliteten på dom flesta inspelningar skulle klara sig fint med 8 bitar så och endast extremt få kanske eventuellt begränsas av 16 bitar ser jag inte heller det som något problem.
För studiobruk och mixning kan dock större bitdjup (högre samplingsfrekvens också) vara av godo, men det är en annan historia.
Fast med minskat antal bitar till 8, minskar man även antal möjliga amplituder, dvs hoppen mellan dom ökar.
Ponera att du har 2bitar, viklet endast ger 4nivåer på amplitudavkodningen.
Så även om man inte har nytta av 24bitar rent dynamiskt (tystnad till full utstyrning), ger ju 24bitar finare avkodning rent amplitudsmässigt - oavsett inspelningens dynamik.
Och man kan även spela in med mer marginal mot full utstyrning (dvs lite lägre volymmässigt men fortfarande ha marginal nedåt mot brusnivån)
Det vore väl konstigare om han fokuserade på något annat då det är just signalens brusgolv och dynamikomfång som i slutändan definieras av bitdjupet?sportbilsentusiasten skrev:Tycker det är klart märkligt att du bara fokuserar på dynamisk förmåga.
Det är ju en fördel om brusgolvet inte är hörbart också.Så du anser alltså att med dagens lågdynamiska och komprimerade populärmusik skulle det räcka med färre än 16bitar - hur många?
Skulle tex 8bitar räcka?
Eller 11?
Och iså fall varför?
sportbilsentusiasten skrev:Tycker det är klart märkligt att du bara fokuserar på dynamisk förmåga.
Så du anser alltså att med dagens lågdynamiska och komprimerade populärmusik skulle det räcka med färre än 16bitar - hur många?
Skulle tex 8bitar räcka?
Eller 11?
Och iså fall varför?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster