Moderator: Redaktörer
Goldfinger skrev:Jag är distorsionskänslig, och värre blir det med åren, när man får kläm på hur olika fel ger sig till känna kan man liksom inte förbise dom längre, de var lättare förr då det kunde låta lite hur som helst men man kunde njuta ändå, lyckligt ovetandes, jag kan sakna det forna ur den synpunkten. Numera tycker jag mig höra fel i praktiskt taget alla system jag lyssnar på.
Strmbrg skrev: skall man försöka få en distraktionsfri musikupplevelse via apparater i hemmet, så är nog två av de viktigaste komponenterna hög tolerans och livlig fantasi.
Goldfinger skrev:Strmbrg skrev: skall man försöka få en distraktionsfri musikupplevelse via apparater i hemmet, så är nog två av de viktigaste komponenterna hög tolerans och livlig fantasi.
Definitivt,, en väg att höja toleransnivån vore melodin.
Men tänk om man inte hade grottat ned sig i ljud som man nu gjort under lång tid, hade man då kanske njutit ännu mer än idag med betydligt enklare medel.
Man har nog egentligen gjort sig själv en otjänst, iaf sett till musikalisk njutning.
Bill50x skrev:Laila skrev:Hur vet du det, om du aldrig har hört "Kramgoa"
ljuda prima ?
Jag har hört denna musik live. Det lät inte ens bra då.
/ B
CODY skrev:Jag köper mest skivor utgivna av Philips. De äro de tystaste på marknaden,

Strmbrg skrev:Jag kan tänka mig att man ganska ofta "krånglar" med helt fel saker när det inte låter så som man vill att det skall.
Om man nu ens vet hur man vill att det skall låta.
Man kanske bara tycker att det skall låta annorlunda än det gör?
subjektivisten skrev:Personligen så tror jag det är fel väg att gå, för det är ju felen som man kommer störa sig på. Men det är ju upp till var och en.
Falkis skrev:Jag tycker att det enda problemet är att man inte kan lyssna på till exempel Amanda Jenssen eller liknande utan att det låter fekalt och skräller... Det är liksom lika högt hela tiden...
Ragnwald skrev:Falkis skrev:Jag tycker att det enda problemet är att man inte kan lyssna på till exempel Amanda Jenssen eller liknande utan att det låter fekalt och skräller... Det är liksom lika högt hela tiden...
+1
Produceras polulärmusik i dag, som är olyssningsbar i en hifi-anläggning. Även om låtarna i sig är bra, blir det plågsamt tröttande för öronen, även om man lyssnar på låg ljudnivå.
Har således inga positiva förväntningar på denna jenre.
Däremot klassiskt, jazz och folkmusik, överraskar med fina skivsläpp emellanåt. Kan möjligen producenterna ana att denna målgrupp har högre kvalitetskrav.
Strmbrg skrev:Att lyssna på Boulez är väl mer som att avnjuta en ruta exklusiv choklad till en nogsamt gjord espresso.
Strmbrg skrev:Att lyssna på skvalmusik (vet inte vem Amanda Jensen är, men det är väl nåt sånt) är väl ungefär som "Lösviktsgodis 39 Kronor kilot! Över 1000 sorter!"
"Rena spadar här!" "Använda spadar här, tack!"
![]()
Att lyssna på Boulez är väl mer som att avnjuta en ruta exklusiv choklad till en nogsamt gjord espresso.

phloam skrev:Missförstå mig rätt, jag vill ha bra ljud och bra inspelningar - men det är fanimej den skapande artisten som bestämmer i slutändan, inte lyssnaren.
lennartj skrev:Strmbrg skrev:Att lyssna på skvalmusik (vet inte vem Amanda Jensen är, men det är väl nåt sånt) är väl ungefär som "Lösviktsgodis 39 Kronor kilot! Över 1000 sorter!"
"Rena spadar här!" "Använda spadar här, tack!"
![]()
Att lyssna på Boulez är väl mer som att avnjuta en ruta exklusiv choklad till en nogsamt gjord espresso.
Vad är då denna?
Starbucks och chokladtryffel eller espresso och brownie?
http://orchestralworks.blogspot.com/2008/09/boulez-conducts-zappa-perfect-stranger.html
...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster