Mål och riktning, vad vill vi egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Mål och riktning, vad vill vi egentligen?

Inläggav Strmbrg » 2011-04-09 21:48

Jag kan tänka mig att man ganska ofta "krånglar" med helt fel saker när det inte låter så som man vill att det skall.

Om man nu ens vet hur man vill att det skall låta.
Man kanske bara tycker att det skall låta annorlunda än det gör?

---

Någon försöker åtgärda "ett generalknas" som tex en grumlig upplösning genom att byta ut sladdarna.

Någon annan har bytt högtalare fem gånger på två år, men det är fortfarande något som distraherar...

En tredje person är helt fixerad vid olika förstärkares prestanda trots att rummet ringer som en kyrkklocka.

Någon "jagar bas", i tron om att nirvanan finns längst där nere i avgrunden.

En annan tycker att nästan all musik han spelar låter skit, men har aldrig reflekterat över att det kanske är skivorna som låter skit, inte apparaterna.

En tekniker jobbar stenhårt med att tok-optimera sina delningsfilter, men han kanske skulle vinna betydligt mer om han hängde upp gardiner?

Själv lyssnar jag en hel del på Anton Bruckner just nu.
Jag får emellanåt för mig att anläggningen lnte låter så bra.
Men det är troligen Anton som jag inte riktigt kommit överens med ännu.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-04-09 21:59

Jag tycker att det enda problemet är att man inte kan lyssna på till exempel Amanda Jenssen eller liknande utan att det låter fekalt och skräller... Det är liksom lika högt hela tiden...

Eller att man inte kan beställa Bäst off Elvisch Präsley på ginza eller cdon, utan att fundera något, och det bara låter lika bra som de åttiotalsrippar man tankat från nätet...

Större fel på utgåvorna än på apparaterna!

Ian Seagal - Sugar Rush, studioversionen, skulle jag vilja höra med lite dynamik och möjlighet att fräsa på lite, men de erbarmeliga kuksugarna som givit ut den har sett till att ak. gitarr-riffet som inleder låten är lika högt som resten av låten, som är lika hög hela tiden, eller ja, stark.

Jag tycker det är skamligt att det är så här!

Och det känns lite som att de kommer att hitta på nåt nytt, när samtliga skivor genomgående ligger på +0,2 dB, som typ; original mastering, där de ger ut skiten IGEN bara för att folk börjat vilja ha mer "anal-lågt" ljud, detta givetvis på vinylskiva, eller varför inte kassettband eller talande tråd? Bara för att kunna sälja det igen.

Därpå kommer remasteringarna börja säljas som "golden re-remaster original sound mix-tape edition", men då ligger man förmodligen i jorden och saligen njuter av den eviga tystnaden...

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-09 22:11

Jag är distorsionskänslig, och värre blir det med åren, när man får kläm på hur olika fel ger sig till känna kan man liksom inte förbise dom längre, de var lättare förr då det kunde låta lite hur som helst men man kunde njuta ändå, lyckligt ovetandes, jag kan sakna det forna ur den synpunkten. Numera tycker jag mig höra fel i praktiskt taget alla system jag lyssnar på.
Det är faktiskt ofta lättare att slappna av och njuta av musik via en hyffsad bilanläggning medan man kör, det blir inte lika kritiskt då när man har en syssla bredvid.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-09 22:30

Goldfinger skrev:Jag är distorsionskänslig, och värre blir det med åren, när man får kläm på hur olika fel ger sig till känna kan man liksom inte förbise dom längre, de var lättare förr då det kunde låta lite hur som helst men man kunde njuta ändå, lyckligt ovetandes, jag kan sakna det forna ur den synpunkten. Numera tycker jag mig höra fel i praktiskt taget alla system jag lyssnar på.

Ja, djiisass.

Säg det system som är felfritt. Eller ens hyfsat.

Nä, skall man försöka få en distraktionsfri musikupplevelse via apparater i hemmet, så är nog två av de viktigaste komponenterna hög tolerans och livlig fantasi.

Därmed inte sagt att återgivningen kan vara väldigt god många gånger, men det betyder ju inte att den är felfri.
:wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-09 22:34

Har du testat Carl-Anton? Kanske går att ta till sig en aning lättare.

Mvh/Harryup

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-09 22:47

Strmbrg skrev: skall man försöka få en distraktionsfri musikupplevelse via apparater i hemmet, så är nog två av de viktigaste komponenterna hög tolerans och livlig fantasi.

Definitivt,, en väg att höja toleransnivån vore melodin.
Men tänk om man inte hade grottat ned sig i ljud som man nu gjort under lång tid, hade man då kanske njutit ännu mer än idag med betydligt enklare medel.
Man har nog egentligen gjort sig själv en otjänst, iaf sett till musikalisk njutning.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-09 23:10

Goldfinger skrev:
Strmbrg skrev: skall man försöka få en distraktionsfri musikupplevelse via apparater i hemmet, så är nog två av de viktigaste komponenterna hög tolerans och livlig fantasi.

Definitivt,, en väg att höja toleransnivån vore melodin.
Men tänk om man inte hade grottat ned sig i ljud som man nu gjort under lång tid, hade man då kanske njutit ännu mer än idag med betydligt enklare medel.
Man har nog egentligen gjort sig själv en otjänst, iaf sett till musikalisk njutning.

Det ligger nog en hel del i det.

Den obändiga tron på att tekniken kan lösa alla "problem".

Visst behövs tekniken, annars bleve det ju inget reproducerat ljud alls.
Men, emellanåt upplever jag en övertro på apparatprestanda som lösning på vad-det-nu-är-man-vill-åstadkomma.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-10 00:04

Den anläggning som kan få "Kramgoa låtar", att ljuda prima,
väntar jag fortfarande(otåligt) på . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-10 00:07

Laila skrev:Den anläggning som kan få "Kramgoa låtar", att ljuda prima,
väntar jag fortfarande(otåligt) på . . . :P

Varför?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-10 00:18

Troligtvis för att jag skulle vilja höra "Kramgoa låtar"
ljuda prima . . . :roll: , eller hur tänker du ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-10 00:21

Laila skrev:Troligtvis för att jag skulle vilja höra "Kramgoa låtar"
ljuda prima . . . :roll: , eller hur tänker du ?

Jag tänker så här:
Spelar ingen roll hur bra det låter, dålig musik är alltid dålig musik.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-10 00:30

Hur vet du det, om du aldrig har hört "Kramgoa"
ljuda prima ? :P

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-10 00:30

Ett sätt att "höja toleransniån" är att inse att ambitionen att ha 100% perfekt återgivning aldrig kommer att automatiskt innebära 100% musikalisk njutning.

Håll i hatten:
Du kan få absolut maximal musikalisk njutning även med system som INTE är 100% ljudmässigt perfekta...! Upplevelsen beror i slutändan - nu när vi har "nära nog" (läs: digitala) perfekta system för kommunikation - på lyssnaren mer än på 100% perfekt teknik.

D.v.s. att om man i huvet gör musikupplevelsen beroende av huruvida man har perfekt ljud eller inte så har man gjort sig själv en otjänst. Det där nästan perfekta ljudet blir mer av en irritation än en välsignelse.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-10 00:40

Laila skrev:Hur vet du det, om du aldrig har hört "Kramgoa"

Jag har hört denna musik live. Det lät inte ens bra då.

/ B

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-04-10 00:42

Jag köper mest skivor utgivna av Philips. De äro de tystaste på marknaden,
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-10 00:49

Bill50x skrev:
Laila skrev:Hur vet du det, om du aldrig har hört "Kramgoa"

Jag har hört denna musik live. Det lät inte ens bra då.

/ B

Troligtvis pga. taskigt P.A. . gissar jag . . . 8O

Bill, du är ju redaktör här på forumet . . . men att du
dessutom är, [s]av forumet sanktionerad, [/s]smakpolis var
mer än jag visste . . . :roll: :wink: :)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-04-10 01:01

CODY skrev:Jag köper mest skivor utgivna av Philips. De äro de tystaste på marknaden,

Bild
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-10 01:13

Själver så föredrar jag TaiyoYuden . . , men dä ä ju
såklart ja dä . . . (ety de plägar icke att gnälla i tid o
otid) :oops: :P

Användarvisningsbild
lennartj

Det bästa är det godas fiende

Inläggav lennartj » 2011-04-10 01:19

Jag har i princip varit nöjd med min anläggning sedan 1994. Den kan/kunde varken spela starkast eller den djupaste tightaste basen från elektronisk musik men den har en underbar förmåga att fängsla lyssnaren till det musikaliska framförandet. Den har lett till många tappade hakor bland besökare med mycket dyrare anläggningar.

Tyvärr har ålderdomskrämpor hos en del prylar tvingat mig till en del utbyten de senaste tre åren och de har definitivt inneburit förbättringar i vissa avseenden. Balansen mellan helhetssyn och detaljer har jag inte riktigt lyckats återfå, Lika prisvärd är den inte heller längre.

De som följt mina inlägg vet att köpa och sälja och täta apparatbyten inte är min modell, intervallen ligger snarare över 20 år, fast lite tweaks kan det bli under tiden, kanske t.o.m. många. På senare år har jag köpt på mig dubbla uppsättningar slutsteg och högtalare så att jag har referenser och inte lurar mig själv.
Ingen komponent i anläggningen väger över 20 kg, så när jag inser att jag råkat göra dåliga tweaks är det inte alltför betungade att bära tillbaka referensprylarna som trots allt funkar bra nog så att jag avspänt kan njuta av musiken.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Mål och riktning, vad vill vi egentligen?

Inläggav subjektivisten » 2011-04-10 02:16

Strmbrg skrev:Jag kan tänka mig att man ganska ofta "krånglar" med helt fel saker när det inte låter så som man vill att det skall.

Om man nu ens vet hur man vill att det skall låta.
Man kanske bara tycker att det skall låta annorlunda än det gör?

Jag tror väldigt många inte har någon plan/riktning/tanke på vad dom vill ha. Ena stunden så vill man ha en viss grej, den andra, något helt annat. Det kan hänga ihop med vad man mest lyssnar på då eller något helt annat.
Jag tror även väldigt många letar rätt när man kanske hellre skulle leta fel.
Man hör något som känns kul/bra just då, istället för att fokusera på helheten och vad som inte är bra.
Personligen så tror jag det är fel väg att gå, för det är ju felen som man kommer störa sig på. Men det är ju upp till var och en.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Mål och riktning, vad vill vi egentligen?

Inläggav lennartj » 2011-04-10 10:19

subjektivisten skrev:Personligen så tror jag det är fel väg att gå, för det är ju felen som man kommer störa sig på. Men det är ju upp till var och en.

Visst är det så för många och dem är det synd om.
I synnerhet om de råkar ut för olycka eller sjukdom som resulterar i något handikapp, även om det är litet.
Med den inställningen kan en liten funktionsnedsättning, som att inte längre kunna handlöda IC avsedda för ytmontering i sina DIY-projekt, upplevas som en katastrof. :cry:

Med positivt tänkande finns det ju oerhört många saker man kan sysselsätta sig med, trots begränsad finmotorik. 8)

Att lyssna efter fel kan bli ett mycket dyrt gift om det inte saneras i tid. :evil:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-10 10:42

Falkis skrev:Jag tycker att det enda problemet är att man inte kan lyssna på till exempel Amanda Jenssen eller liknande utan att det låter fekalt och skräller... Det är liksom lika högt hela tiden...

+1
Produceras polulärmusik i dag, som är olyssningsbar i en hifi-anläggning. Även om låtarna i sig är bra, blir det plågsamt tröttande för öronen, även om man lyssnar på låg ljudnivå.
Har således inga positiva förväntningar på denna jenre.

Däremot klassiskt, jazz och folkmusik, överraskar med fina skivsläpp emellanåt. Kan möjligen producenterna ana att denna målgrupp har högre kvalitetskrav.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-10 12:08

Ragnwald skrev:
Falkis skrev:Jag tycker att det enda problemet är att man inte kan lyssna på till exempel Amanda Jenssen eller liknande utan att det låter fekalt och skräller... Det är liksom lika högt hela tiden...

+1
Produceras polulärmusik i dag, som är olyssningsbar i en hifi-anläggning. Även om låtarna i sig är bra, blir det plågsamt tröttande för öronen, även om man lyssnar på låg ljudnivå.
Har således inga positiva förväntningar på denna jenre.

Däremot klassiskt, jazz och folkmusik, överraskar med fina skivsläpp emellanåt. Kan möjligen producenterna ana att denna målgrupp har högre kvalitetskrav.

Kan det vara så att producenterna lyssnar mer till musikerna. Kanske rent av musikerna inte tollererar dynamikhämmande tjaffs och main stream ljud :D

Klassik, Jazz och folk musik bråkar väl sällan om någon toppliste plats på Mix Megapol direkt :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-10 12:17

Att lyssna på skvalmusik (vet inte vem Amanda Jensen är, men det är väl nåt sånt) är väl ungefär som "Lösviktsgodis 39 Kronor kilot! Över 1000 sorter!"
"Rena spadar här!" "Använda spadar här, tack!"

Att lyssna på Boulez är väl mer som att avnjuta en ruta exklusiv choklad till en nogsamt gjord espresso.
:roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-10 12:22

(OT: Amanda Jenssen är ovanligt lite skvalmusik för att ha kommit fram genom Idol... tyvärr lite för misshandlad i mastringen)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-10 12:59

Strmbrg skrev:Att lyssna på Boulez är väl mer som att avnjuta en ruta exklusiv choklad till en nogsamt gjord espresso.

Sen när blev smak standardliserad?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-10 14:13

VAD vi spelar på anläggingarna är väl ändå en fråga skild från mål och ambitioner med anläggningen i sig?

En bra anläggning spelar allt på bästa sätt, från odynamisk pop till "finmusik" (vad nu det är...).

Är slutmålet att lyssnaren till slut, när hifin är Perfekt, ska agera smakpolis åt artisten och se till att denne minsann tillhandahåller hifi-anpassad musik? Lite feltänkt kanske.

Men det blir konsekvensen när ljudelitismen först tillåts driva folk till sanslösa ekonomiska investeringar, för att sedan kontaminera själva musikinnehållet.

Missförstå mig rätt, jag vill ha bra ljud och bra inspelningar - men det är fanimej den skapande artisten som bestämmer i slutändan, inte lyssnaren.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-04-10 14:39

Strmbrg skrev:Att lyssna på skvalmusik (vet inte vem Amanda Jensen är, men det är väl nåt sånt) är väl ungefär som "Lösviktsgodis 39 Kronor kilot! Över 1000 sorter!"

Att lyssna på Boulez är väl mer som att avnjuta en ruta exklusiv choklad till en nogsamt gjord espresso.

Vad är då denna?
Bild

Starbucks och chokladtryffel eller espresso och brownie?

http://orchestralworks.blogspot.com/2008/09/boulez-conducts-zappa-perfect-stranger.html

phloam skrev:Missförstå mig rätt, jag vill ha bra ljud och bra inspelningar - men det är fanimej den skapande artisten som bestämmer i slutändan, inte lyssnaren.

Där håller jag inte alls med.
Alla har volymkontroll på sin anläggning (du bestämmer själv ljudnivån)
En del, bl.a. jag, har även tonkontroller (jag bestämmer även tonbalans)
Jag har t.o.m. en DBX 128 Dynamic Range Enhancer and Noise Reduction System från ca. 1980 som jag kan aktivera via monitor-loopen, men den nyttjar jag bara i undantagsfall på inspelningar som är så gräsliga att jag har svårt att stå ut, men är nyfiken på artisten. Ofta ger DBX'en knappast någon förbättring för den rår inte på destruktionen från dagens avancerade multibandskompressorer.
Sådana inspelningar går bort och får inte landa i min samlig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-10 14:56

lennartj skrev:
Strmbrg skrev:Att lyssna på skvalmusik (vet inte vem Amanda Jensen är, men det är väl nåt sånt) är väl ungefär som "Lösviktsgodis 39 Kronor kilot! Över 1000 sorter!"

Vad är då denna?
Bild

Starbucks och chokladtryffel eller espresso och brownie?

http://orchestralworks.blogspot.com/2008/09/boulez-conducts-zappa-perfect-stranger.html
...

Jag har den.
Länge sen den spelades för övrigt.
Ytterligare för övrigt så handlar jag betydligt oftare hos "1000 sorters lösvikt till pallpris" än hos "Le gourmet du chocolat".

När det gäller kaffe så har jag spånat in på självmald moka sedan en tid tillbaka.

Äh, nu har jag glömt vad jag ville med tråden.
Men det kommer väl vad det lider.

Återgå till Generellt om hifi