Anläggningen är inte engagerande

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

Anläggningen är inte engagerande

Inläggav Fackamato » 2011-05-23 23:59

Hej!

Jag märkte en sak för några dagar sen när jag för en gångs skull hade möjligheten att dra på ordentligt i vardagsrummet. Ljudet är inte särskilt engagerande, och stereoperspektivet är inte särskilt bra, tror jag.

Det kände nästan som att lyssna på en monokälla, vilket jag tyckte var märkligt iom att jag aldrig har tänkt på det vid filmtittande, men det kanske är likadant där.
Själva "frekvenssvaret" är helt OK, jag tycker att ingenting sticker ut, basen sträcker sig tillräckligt långt ner och med bra pondus så jag vet inte vad som kan vara orsaken.

(nu spekulerar jag bara, orsaken kan vara en "dålig" mixning av låtarna jag lyssnade på just då. Källan var FLAC)

Det lyssnades bl.a. på Vader - Fear of Napalm som är en cover av Terrorizer - fear of napalm

Då är frågan, hur kan jag få mer inlevelse, djup, 3D i återgivningen? Här är utrustningen som används:

Förstärkare Marantz PM7001 KI (endast försteg används iom aktiva högtalare)
Högtalare Behringer Truth B2030A , de står med kanske 1.4m mellanrum, var sida om TV:n, ca 25cm från vägg/fönster, med hyfsat tjocka gardiner mellan.
Sub BK XXLS400-DF som står längst fram i vänstra hörnet. Den är delad ganska lågt (runt 60Hz skulle jag tro), kopplad från pre out till RCA-ingången.

Lägenheten har betongväggar överalt och vardagsrummet är kanske 4 meter brett och 12 meter långt (med kök längst bak).

Har ni några tips på hur man enkelt kan trixa till det?

Mhv,

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-24 07:43

1,4m mellanrum mellan högtalarna? Hur sitter ni?

Mitt lyssningsavstånd är nånstans runt 4 meter och mina högtalare har väl på runt dubbla avståndet jämfört med dina på nått ungifär....
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-05-24 07:52

MagnusÖstberg skrev:1,4m mellanrum mellan högtalarna? Hur sitter ni?

Mitt lyssningsavstånd är nånstans runt 4 meter och mina högtalare har väl på runt dubbla avståndet jämfört med dina på nått ungifär....

Avståndet är kanske 2.5-3 meter ifrån TV:n tror jag. Högtalarna är smått invinklade (10-15 grader kanske). Ska se om jag kan få till en bild senare, jag är kass på paint. Om jag inte minns fel så är högtalarna så långt isär de kan vara, pga möbleringsskäl...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-24 08:03

1,4m mellan.. ?! 8O

dom MÅSTE isär...!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-05-24 08:44

Högtalarna står för tätt om man har för avsikt att få ett stereoperspeptiv, så att säga.

Själv menar jag dock att mono är underskattat, faktiskt.se.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2011-05-24 10:53

Håller helt med tidigare talare, isär med högtalarna. Det kan göra en otrolig skillnad i både stereoperspektiv och ljudåtergivning i övrigt, beroende på vilka högtalare du har. När jag hade mina första högtalare (XTZ) stod det i manualen att avståndet mellan högtalare skulle vara 0,8 gånger avståendet från lyssningsplats till högtalare, och trots att jag spenderat mycket tid åt högtalarplacering i olika rum så tycks den formeln fungera förvånansvärt bra. Prova även olika invinkling av högtalarna, varför inte börja med de rakt fram och vinkla gradvis inåt och hitta rätt läge för högtalarna/rummet.
/Noak

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-24 11:25

Max_Headroom skrev:Högtalarna står för tätt om man har för avsikt att få ett stereoperspeptiv, så att säga.

Det tvivlar jag på, har varit nere på 1.3m som minst och ca 2.5m till lyssningsposition utan att tappa det minsta stereofokus, varför skulle man göra det?
Tom med en gammal kassettradio med 20cm mellan högtalarna är det ju mycket tydligt om du växlar, även om du inte sitter omedelbart framför den.
Jag tycker snarare det kan vara tvärtom, alltså att när högtalarna hamnar för långt ifrån varandra tappar de kopplingen, och fokus i ljudbilden blir klart försämrat.
Då om något känns det som Mono X 2.
Men det är så klart beroende på hur högtalarna sprider också, det är det som är det intressanta, inte avståndet i sig.
Senast redigerad av Goldfinger 2011-05-24 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-24 11:52

Visst. Men det finns ju psykoakustiska anledningar till varför 21-23 grader någonstans bör vara en lämplig utgångspunkt för en uppställning...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-05-25 07:40

Ok, jag skall försöka klura ut hur jag skall få dom isär mera. Jag tror det är möblering och kablar som begränsar... Här är i alla fall lite bilder på upplägget: Living room

Bild Bild Bild Bild Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-25 08:01

Goldfinger skrev:
Max_Headroom skrev:Högtalarna står för tätt om man har för avsikt att få ett stereoperspeptiv, så att säga.

Det tvivlar jag på, har varit nere på 1.3m som minst och ca 2.5m till lyssningsposition utan att tappa det minsta stereofokus, varför skulle man göra det?
Tom med en gammal kassettradio med 20cm mellan högtalarna är det ju mycket tydligt om du växlar, även om du inte sitter omedelbart framför den.
Jag tycker snarare det kan vara tvärtom, alltså att när högtalarna hamnar för långt ifrån varandra tappar de kopplingen, och fokus i ljudbilden blir klart försämrat.
Men det är så klart beroende på hur högtalarna sprider också, det är det som är det intressanta, inte avståndet i sig.

Det där var ett jättekonstigt inlägg tycker jag. Jag vet inte ens hur man skall förklara det annat än att jag tycker att det kan låta trevligt med en kassetradio, men att ingen sådan har kunnat förmedla bredd, djup och höjd av tex en symfoniorkester.

Det du beskriver talar snarare för att du är van att lyssna i rum där direktljud blandas med förstareflexerna och där de akustiska förutsättningarna kanske inte alls är i paritet med vad just de aktuella högtalarna skulle behööva för att prestera som bäst. Tycker jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-25 08:12

Fackamato skrev:Ok, jag skall försöka klura ut hur jag skall få dom isär mera. Jag tror det är möblering och kablar som begränsar... Här är i alla fall lite bilder på upplägget: Living room

Hej!

Bara för skojs skull, skulle du tillfälligt kunna lägga placera ut anläggningen så att du flyttar TV-bänken så att den hamnar i mitten om du har placerat högtalarna så att den högra har samma avstånd till den högra rumssidan som den vänstra nu har till den vänstra sidoväggen?

Om du sedan vinklar in högtalarna så att du från lyssningspositionen kan skönja dess utsidor så vore det intressant att höra dina reflektioner.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-25 08:13

Fackamato skrev:Ok, jag skall försöka klura ut hur jag skall få dom isär mera.

Jag ser inget som hindrar en isärflytt. Trummorna får hitta ny boplats.

Personligen hade jag nog flyttat bokhyllan till där torkstället står baserat på bilderna ( man får ju reservera sig för att man inte tyckt detsamma på plats i rummet ).

Lite dämpmaterial upp till metershöjd borde väl gå att smyga in bakom gardinerna också. Och du vet väl vad vi brukar tycka om otäck(t)a golv?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-05-25 08:22

Hm det syns nog lite otydligt. Trummorna står inte mot bakväggen, utan framför baslådan och förstärkaren (baslådan agerar bord åt förstärkaren). Det som hindrar mig från att flyttta vänster högtalare mer åt vänster är ju just att jag inte vill ställa den på förstärkaren...
Den högra högtalaren går inte att flytta mer åt höger pga kort sladd (RCA från förstärkare > teleplugg i högtalaren). Sedan är balkongdörren till höger om den också, kan bli svårt att gå ut om jag flyttar ut högtalaren mera. Jag får kika på det när jag är hemma...

Torkstället står där provisoriskt (endast när vi tvättat ;)), annars är den väggen tom. Bokhyllan står väl bra där framme till vänster? Annars har vi ingen plats för torkstället.

Angående otäckta golv, jo jag vet. Är en tunn matta bättre än ingen matta alls?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-05-25 08:24

MagnusÖstberg skrev:
Fackamato skrev:Ok, jag skall försöka klura ut hur jag skall få dom isär mera. Jag tror det är möblering och kablar som begränsar... Här är i alla fall lite bilder på upplägget: Living room

Hej!

Bara för skojs skull, skulle du tillfälligt kunna lägga placera ut anläggningen så att du flyttar TV-bänken så att den hamnar i mitten om du har placerat högtalarna så att den högra har samma avstånd till den högra rumssidan som den vänstra nu har till den vänstra sidoväggen?

Om du sedan vinklar in högtalarna så att du från lyssningspositionen kan skönja dess utsidor så vore det intressant att höra dina reflektioner.

Hej,

Jag förstår vad du menar... jag skall se hur det ser ut och om det är möjligt att göra så, när jag kommer hem.

Jag köpte en billig stereo-RCA-kabel från eBay för att koppla in subben med, tyvärr så glappar den om man rör i den, vilket resulterar i ~50Hz brum på maxvolym när man är bakom och grejar med sladdarna... vilket när man står lutad över subben resulterar i en liten chock varje gång ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-25 08:55

Låter Behringern verkligen fruktansvärt bra ? Eller bara hyfsat ?

Jag har aldrig hört den, men eftersom den är aktiv så påverkar ju elektroniken i den också.

Om det inte finns någon skiva som låter magiskt bra genom Behringern skulle jag kanske prova en annan högtalare.

Annars ett tips:

Sätt Behringern på stativ, så du slipper reflexerna från bänken.
Dämpa med ACO- skivor bakom högtalarna.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-25 09:30

Fackamato skrev:Hm det syns nog lite otydligt. Trummorna står inte mot bakväggen, utan framför baslådan och förstärkaren (baslådan agerar bord åt förstärkaren). Det som hindrar mig från att flyttta vänster högtalare mer åt vänster är ju just att jag inte vill ställa den på förstärkaren...

Då flyttar man förstärkaren!

Den högra högtalaren går inte att flytta mer åt höger pga kort sladd (RCA från förstärkare > teleplugg i högtalaren).

Då skaffar man / gör man längre kabel.

Sedan är balkongdörren till höger om den också, kan bli svårt att gå ut om jag flyttar ut högtalaren mera. Jag får kika på det när jag är hemma...

Flertal alternativ:
* Sluta använda balkongen
* Inte har krav på att kunna springa brudust in och ut
* Sätta högtalaren på något som går att rulla undan enkelt

Torkstället står där provisoriskt (endast när vi tvättat ;)), annars är den väggen tom. Bokhyllan står väl bra där framme till vänster? Annars har vi ingen plats för torkstället.

Spänn ett par linor högt tvärs över rummet, så får du gratis dämpning när där hänger något på tork.

Angående otäckta golv, jo jag vet. Är en tunn matta bättre än ingen matta alls?

Tveksamt, men andra vet kanske bättre?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-05-25 10:15

Hårda ord och inga visor. Det är klart jag måste prioritera välljud framför allt annat, att jag hade glömt! :D

Skall klura och dona lite, återkommer förhoppningsvis om några dagar med resultat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-25 11:32

Vore bara kul att höra dina reflektioner.

Jag tror du kommer bli förvånad!
Jag saknar dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-25 13:37

MagnusÖstberg skrev:
Goldfinger skrev:

Det där var ett jättekonstigt inlägg tycker jag. Jag vet inte ens hur man skall förklara det annat än att jag tycker att det kan låta trevligt med en kassetradio, men att ingen sådan har kunnat förmedla bredd, djup och höjd av tex en symfoniorkester.

Nej, men nu var det just stereoperspektivet som det talades om.

Det du beskriver talar snarare för att du är van att lyssna i rum där direktljud blandas med förstareflexerna och där de akustiska förutsättningarna kanske inte alls är i paritet med vad just de aktuella högtalarna skulle behööva för att prestera som bäst. Tycker jag.

Nja, men varför det?
Jag använder det avståndet som jag tycker ger den mest realistiska ljudbilden i avs av fokus samt storlek på aktörerna, det är ju högst högtalarberoende var det avståndet hamnar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-25 15:11

Jag får inte ihop ditt inlägg alls.

Men vi skippar det, det där är ju din infallsvinkel, låt oss vänta på trådskaparens reflektioner. Det är ju hans situation som är det intressanta :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-27 15:46

Hur går det? :)
Jag saknar dig.

Återgå till Generellt om hifi