Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:1,4m mellanrum mellan högtalarna? Hur sitter ni?
Mitt lyssningsavstånd är nånstans runt 4 meter och mina högtalare har väl på runt dubbla avståndet jämfört med dina på nått ungifär....
Max_Headroom skrev:Högtalarna står för tätt om man har för avsikt att få ett stereoperspeptiv, så att säga.
Själv menar jag dock att mono är underskattat, faktiskt.se.

Goldfinger skrev:Max_Headroom skrev:Högtalarna står för tätt om man har för avsikt att få ett stereoperspeptiv, så att säga.
Det tvivlar jag på, har varit nere på 1.3m som minst och ca 2.5m till lyssningsposition utan att tappa det minsta stereofokus, varför skulle man göra det?
Tom med en gammal kassettradio med 20cm mellan högtalarna är det ju mycket tydligt om du växlar, även om du inte sitter omedelbart framför den.
Jag tycker snarare det kan vara tvärtom, alltså att när högtalarna hamnar för långt ifrån varandra tappar de kopplingen, och fokus i ljudbilden blir klart försämrat.
Då om något känns det som Mono X 2.
Men det är så klart beroende på hur högtalarna sprider också, det är det som är det intressanta, inte avståndet i sig.
Fackamato skrev:Ok, jag skall försöka klura ut hur jag skall få dom isär mera. Jag tror det är möblering och kablar som begränsar... Här är i alla fall lite bilder på upplägget: Living room
Fackamato skrev:Ok, jag skall försöka klura ut hur jag skall få dom isär mera.
MagnusÖstberg skrev:Fackamato skrev:Ok, jag skall försöka klura ut hur jag skall få dom isär mera. Jag tror det är möblering och kablar som begränsar... Här är i alla fall lite bilder på upplägget: Living room
Hej!
Bara för skojs skull, skulle du tillfälligt kunna lägga placera ut anläggningen så att du flyttar TV-bänken så att den hamnar i mitten om du har placerat högtalarna så att den högra har samma avstånd till den högra rumssidan som den vänstra nu har till den vänstra sidoväggen?
Om du sedan vinklar in högtalarna så att du från lyssningspositionen kan skönja dess utsidor så vore det intressant att höra dina reflektioner.
Fackamato skrev:Hm det syns nog lite otydligt. Trummorna står inte mot bakväggen, utan framför baslådan och förstärkaren (baslådan agerar bord åt förstärkaren). Det som hindrar mig från att flyttta vänster högtalare mer åt vänster är ju just att jag inte vill ställa den på förstärkaren...
Den högra högtalaren går inte att flytta mer åt höger pga kort sladd (RCA från förstärkare > teleplugg i högtalaren).
Sedan är balkongdörren till höger om den också, kan bli svårt att gå ut om jag flyttar ut högtalaren mera. Jag får kika på det när jag är hemma...
Torkstället står där provisoriskt (endast när vi tvättat), annars är den väggen tom. Bokhyllan står väl bra där framme till vänster? Annars har vi ingen plats för torkstället.
Angående otäckta golv, jo jag vet. Är en tunn matta bättre än ingen matta alls?
MagnusÖstberg skrev:Goldfinger skrev:Max_Headroom skrev:Högtalarna står för tätt om man har för avsikt att få ett stereoperspeptiv, så att säga.
Det tvivlar jag på, har varit nere på 1.3m som minst och ca 2.5m till lyssningsposition utan att tappa det minsta stereofokus, varför skulle man göra det?
Tom med en gammal kassettradio med 20cm mellan högtalarna är det ju mycket tydligt om du växlar, även om du inte sitter omedelbart framför den.
Jag tycker snarare det kan vara tvärtom, alltså att när högtalarna hamnar för långt ifrån varandra tappar de kopplingen, och fokus i ljudbilden blir klart försämrat.
Då om något känns det som Mono X 2.
Men det är så klart beroende på hur högtalarna sprider också, det är det som är det intressanta, inte avståndet i sig.
Det där var ett jättekonstigt inlägg tycker jag. Jag vet inte ens hur man skall förklara det annat än att jag tycker att det kan låta trevligt med en kassetradio, men att ingen sådan har kunnat förmedla bredd, djup och höjd av tex en symfoniorkester.
Det du beskriver talar snarare för att du är van att lyssna i rum där direktljud blandas med förstareflexerna och där de akustiska förutsättningarna kanske inte alls är i paritet med vad just de aktuella högtalarna skulle behööva för att prestera som bäst. Tycker jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster