Jag hatar svart faner, det ser i mina ögon ut som billiga JWS burkar.. Dessutom har faneren några små skavanker som inte jag gillar.
Näe, mörka exklusiva träslag eller lack är det som gäller för mig..
Du kanske vill göra ett byte med dina i56? Det träslaget gillar jag
För att maximera upplevelsen ska elektronik gömmas och högtalare göras så osynliga som möjligt, tycker jag. Efter att ha levt med högtalare i lackad körsbärsfanér i några år tycker jag att visst är det fortfarande väldigt snyggt och elegant - men idag skulle jag valt det mer neutrala och sobra alternativet svart ask. Skogsgrönt, grafitgrått eller någon annan naturnära mörk nyans vore också trevligt. Men smaken är bekant som Korea...
Mvh Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2004-12-02 18:28, redigerad totalt 1 gång.
David, jag kan tänka mig att byta till ett par i64z, vilket jag tror att NN meddelade dig innan du köpta dina i28. Då hade du gärna fått köpa mina r56h. Dock var det förstås det lilla abret att man ju inte vill vara utan högtalare under det år det tar för att lådorna skall bli tillverkade.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025
Johan, är du inte nöjd med dina högtalare, det är väl ingen direkt
skillnad på dom högtalarna?
Davids högtalare är på 4ohm, och i64z är på 8ohm.. Det betyder att
man måste ha ett mycket fetare slutsteg om man ska kunna spela
energiskt starkt på systemet.
4ohm verkar bättre i mina ögon. samt i28 är en mindre riktad
högtalare... i64z är mer riktad, kan man kalla det sweetspot?
Z-modellerna har högre känslighet än s-modellerna. 2dB mer, vilket ju inte är att förakta i effektsammanhang.
Diggar de stora modellerna utseendemässigt, men prismässigt vore i32z för självmontering den vettigaste modellen för min del, tycker jag. Fast man skulle ju hellre vilja köra Z-2 då än Y-2/-4...
Jaja... får börja spara... tills dess... piP utan baslådor...
*garv* Det kommer inte på frågan. Dom flyttas inte på. piP må vara bra, men befriad från rumsresonanser är inte återgivningen. Tänker inte bygga om vardagsrummet. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att bygga om sovrummet med dämpväggar, det vore trevligt för nattsömnen och insomning till musik över piP vore inte alls dumt.
Och då kommer jag nämre målet en anläggning per rum....
Ja, dom byggs just nu faktiskt. Svarta skifferplattor med en grå gatsteg som fot.. Högtalarna ska upp cirkus 35 cm för att matcha den golvstående modellen. Därav passar det ypperligt att bygga en kub med någon sorts klinker i måtten 30*30 som beklädnad.
Bilder kommer när högtalarnas lack samt stativ är klara..
Läckra! Varför har du inte dem blanka på diskantbaffeln oxå?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
David_A skrev:Menar du själva diskantelementet? För själva lådbaffeln runt diskanten är givetvis i samma lack som resten.
Var jag som såg fel på en bild Det var reflexen där som kom från det mattare taket och gav den illusionen av att den delen var mattare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Vad har du gjort .. har du förstört den snygga svartask faneren?
Blev dock rätt snyggt.
Vem gjorde det?
Slipade ni bara ner faneren och lackade med ett antal lager?
Hade det inte varit för att jag har en projektor lysandes mot högtalarna, så kanske man skulle hittat på nåt liknande. Man vill ju inte sitta med solglasögon för att ta bort reflexen.
Well... det blev många lager sprutspackel kan jag säga. Cirka 10 timmar hade tydligen lackeraren fått lagt ner på dom. Dock var det nog mest för att han inte vågade köra dom i ugnen, så det tog tid mellan spacklingarna. Men dom blev fina tillslut! Lackeringen är utförd av en vanlig billackering. Och färgen är en svartmetallic från Volkswagen med mycket stuns i. Fast det syns nästan bara vid direkt belysning.
Jag har också projektor där dessa ska stå sedan, så det blir intressant att se om det blir störande.
Nu börjar det likna nå't! i28 är annars den knasigaste, tokroligaste Ino jag sett. Helt klart en kvalitet i sig! Fast jag håller nog naqrefs nya småttingar som snyggare rent allmänt.
jag trodde det var lite ironi mellan vissa skribenter här.
Ok, 25 mil blir lite väl långt, då räcker inte stockholms läns pendlarkort. Synd, detta systemets återgivning hade man ju så gärna velat lyssna på!