Moderator: Redaktörer
mx skrev:Den är mycket bra.
oqvist skrev:Har en Ipod touch 3G. Wolfson i den.
Verkar mycket kräsen då det egentligen är LCD-2 och T1 som låter bra med den. Låter skit med i stort sett allt annat jag slänger på den i övrigt. Anemiskt ljud är standard. Men det kanske inte är rättvist att jämföra med dedikerade DACar 100 ggr större
Fjonkalicious skrev:Vad stoppar man i Compact Disc?
KarlXII skrev:En genomläsning med endast en ynka gnutta välvillighet ger att Richard menar uppspelning av rippade CD-skivor.
Kan herrarna vidgå detta, möjligen, eller ser ni behov av ytterligare åtgärder?
bomellberg skrev:KarlXII skrev:En genomläsning med endast en ynka gnutta välvillighet ger att Richard menar uppspelning av rippade CD-skivor.
Kan herrarna vidgå detta, möjligen, eller ser ni behov av ytterligare åtgärder?
Nejdå. Självklart raljerar jag, men när nu rubriken ändå ändrades kunde det väl göras till något vettigt. Som det är nu kan ju folk luras att IPad har en CD-avläsare.
DVD-ai skrev:Mehhh, Iphone låter ju INTE helt balancerat... jag tycker den har en konstig "boost" i området under 400Hz, allt låter överdrivet "varmt" och med en konstig "mullighet" som inte ska vara där.
och akustiska instrument m.m. får en onaturlig klang...
Detta oavsett vilka lurar jag testat med...![]()
så jag håller INTe Iphone's hörlursutgång så värst högt... tycker den är "OK" men inte mycket mer. jag stör mig dagligen på just det märkliga "svulstiga" ljudet...
xeizo skrev:Det är inte ett dugg konstigt om det låter bra, gsmarena har väl fortfarande Iphone som den telefon som mäter bäst på hörlursutgången av alla testade. Den mäter som en bra CD-spelare vilket är tillräckligt bra för att det i princip alltid är högtalare/lurar som är den svagaste länken. Iphone har en dedikerad Cirrus Logic DAC för ljudet, de flesta telefoner använder bara den inbyggda i ARM-chippet.
DVD-ai skrev:Mehhh, Iphone låter ju INTE helt balancerat... jag tycker den har en konstig "boost" i området under 400Hz, allt låter överdrivet "varmt" och med en konstig "mullighet" som inte ska vara där.
Supernollan skrev:DVD-ai skrev:Mehhh, Iphone låter ju INTE helt balancerat... jag tycker den har en konstig "boost" i området under 400Hz, allt låter överdrivet "varmt" och med en konstig "mullighet" som inte ska vara där.
Det stämmer inte, om det gäller 4:e generationen.
Har mätt på min iPod Touch 4G (som har samma D/A-omvandlare).
OBS: Mätningen gäller CD-prestanda, dvs 16-bit, 44.1kHz.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 96&hl=iPod
De små störningarna som finns, beror troligtvis på kabeln/teleplugg-adaptern.
Timpolanen skrev:Tycker också iphone 4 är boostad i basen, ipad2 låter mycket trevliga i min bil iaf. Där jag testat båda
Antonic skrev:Frågan är hur den digitala utgången är på ipaden.
Skulle vara roligt och lyssna på det via en bra DAC.
Dock finns det bara ett par som ger ut digitalt.
Richard skrev:Antonic skrev:Frågan är hur den digitala utgången är på ipaden.
Du kan använda airport från Apple ( ca 800:- ) och får då digital ut från denna, att koppla till en extern dac.
Nackdelen ( om det nu är en sådan ) är att du då måste gå igenom Spdif protokollet med optisk förbindelse.
varför skulle man vilja ha en annan dac än den som finns i airport?Richard skrev:Antonic skrev:Frågan är hur den digitala utgången är på ipaden.
Du kan använda airport från Apple ( ca 800:- ) och får då digital ut från denna, att koppla till en extern dac.
Nackdelen ( om det nu är en sådan ) är att du då måste gå igenom Spdif protokollet med optisk förbindelse.
CODY skrev:varför skulle man vilja ha en annan dac än den som finns i airport?Richard skrev:Antonic skrev:Frågan är hur den digitala utgången är på ipaden.
2-ch skrev:Jag har en iPod vido och en Ipad 2.
Ipad 2 låter mycket bra via hörlurar. Jag har inte provat att köra den via stereon än då det dumt nog inte är samma sladd som till iPoden (video och ljud)
Ipod video låter däremot inte så kul.
En dum fråga, går det att köra squeezepad så att ljudet kommer i paddan istället!?
Eller hur gör ni det?
Richard skrev:Jo, kör du squeezepad så klarar paddan att konvertera upp flac-filer från din externa dator ( du kör alltså wifi ) . Sedan bara att plugga in den i stereon via hörlursutgången ställd på max volym.
Richard skrev:Uppdatering:
Har nu testat fram och tillbaka ipad 1 via hörlursutgången och Squeezebox receiver via analoga utgångarna.
Squeezeboxen är moddad med bortagna elektrolyter på utgången, dacbufferten kopplad direkt till utgångskontakterna, samt biffad nätdel med totalt 10000 uf. Jag har satt dit en riktig routerantenn också vilket gjorde skillnad på så sätt att det aldrig sker någon laggning längre.
Squeezeboxen låter nu en aning bättre än ipad då jag kör flac trådat från datorn.
Ljudet är klarare och renare genom SB receiver.
sprudel skrev:Richard skrev:Uppdatering:
Har nu testat fram och tillbaka ipad 1 via hörlursutgången och Squeezebox receiver via analoga utgångarna.
Squeezeboxen är moddad med bortagna elektrolyter på utgången, dacbufferten kopplad direkt till utgångskontakterna, samt biffad nätdel med totalt 10000 uf. Jag har satt dit en riktig routerantenn också vilket gjorde skillnad på så sätt att det aldrig sker någon laggning längre.
Squeezeboxen låter nu en aning bättre än ipad då jag kör flac trådat från datorn.
Det vore kul om du provade en Touch istället för Duet.
En undring: Jag har en Ipad 2 och genom att köpa appen Squeezepad skulle jag via interna nätverket kunna spela flac-filerna från Ipad via hörlursutgången rätt in stereon? Tyvärr så använder jag min D/A som försteg och därmed volymkontroll så det fungerar inte för mig utan att
anväda volymkontrollen på Ipad. Är den undermålig?
Richard skrev:sprudel skrev:Richard skrev:Uppdatering:
Det vore kul om du provade en Touch istället för Duet.
En undring: Jag har en Ipad 2 och genom att köpa appen Squeezepad skulle jag via interna nätverket kunna spela flac-filerna från Ipad via hörlursutgången rätt in stereon? Tyvärr så använder jag min D/A som försteg och därmed volymkontroll så det fungerar inte för mig utan att
anväda volymkontrollen på Ipad. Är den undermålig?
Vi har hämfört touch och duet digitalt, där var det ett ( mycket litet ) övertag för duet vid blindtesten . Analog jämförelse vore mycket intressant.
Köper du squeezepad så kan du köra flacfiler direkt i stereon. Jag vet inte om volymkontrollen är kass på ipad.
Två frågor som vore intressanta för mig att veta :
Vilken dac kör du med nu ?
Låter den bättre än touch analogt ut, och på vilket sätt ?
LEXrasta skrev:Jag vet inte om det har med saken att göra,men jag spelar all min musik på ipaden, jag streamar via blåtand till min mediaspelare..
Det låter hifi i mina öron i alla fall..
/Danne
sprudel skrev:LEXrasta skrev:Jag vet inte om det har med saken att göra,men jag spelar all min musik på ipaden, jag streamar via blåtand till min mediaspelare..
Det låter hifi i mina öron i alla fall..
/Danne
Vad har du för mediaspelare?
Svante skrev:Men Richard, det är väl bara att långtidslyssna så vet du. Du behöver väl inte surfa runt och starta trådar på Faktiskt för att få veta hur bra den låter? Litar du inte på dina öron?
Richard skrev:Svante skrev:Men Richard, det är väl bara att långtidslyssna så vet du. Du behöver väl inte surfa runt och starta trådar på Faktiskt för att få veta hur bra den låter? Litar du inte på dina öron?
Jo, det är precis det jag gör.
Det borde du också göra.
Mätningar har aldrig gjort någon glad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster