Hur bra är IPad som ren cd-spelare ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

iPad som ren music- player ?

1. Låter väldigt bra
14
45%
2. Låter mindre bra ( än en bra cd- spelare )
17
55%

Antal röster : 31

Richard
Inaktiverad

Hur bra är IPad som ren cd-spelare ?

Inläggav Richard » 2011-05-25 14:56

Kopplade in den imorse, efter att ha lyssnat till FLAC- filer i en timme med min SB Duet. Anledningen var att Duet började lagga.

Jag använder programmet squeezepad på IPaden, då kan den styra Duets receiver.

Men den kan också spela helt själv i själva IPaden, detta innebär att Ipadens interna dac används samt även avkodningen av den sända FLAC- informationen från PC: n.

Jag kopplade sonica in IPaden genom hörlursutgången på den, via en kort kabel med 3.5 mm stereoplugg och två RCA- pluggar i andra änden, in i denonreceiverns analoga ingång aux.

Teoretisk kanske det finns en fördel att koppla på detta sätt, om man tror att toslink eller elektrisk spdif överföring innebär en försämring av den digitala signalen. Det slipper man ju med IPad kopplad direkt till förstärkaren, som en analog cd-spelare. DA- konvertering och FLAC- dekodning sker ju inuti IPaden.

..och det lät förbluffande bra !
Speciellt diskanten klingar ut på ett annat sätt än förr, men det återstår att se om squeezebox Duet låter bättre trots allt. Jag kunde ju inte koppla om och jämföra, pga krånglet och laggningen i SB receiver...

Är det någon slags mp3 dekodning i IPaden, eller hur fungerar FLAC- konverteringen egentligen ?

En simpel IPod eller Iphone borde fungera lika bra som IPad som ren player också. Är det fler som provat ? Hur låter det tycker ni ?
Senast redigerad av Richard 2011-05-25 21:28, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-25 15:24

Det är inte ett dugg konstigt om det låter bra, gsmarena har väl fortfarande Iphone som den telefon som mäter bäst på hörlursutgången av alla testade. Den mäter som en bra CD-spelare vilket är tillräckligt bra för att det i princip alltid är högtalare/lurar som är den svagaste länken. Iphone har en dedikerad Cirrus Logic DAC för ljudet, de flesta telefoner använder bara den inbyggda i ARM-chippet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-25 15:34

Intressant!

Jag hittade just detta:

"
The sound quality depends on more than just the chip that is used, but the consensus is that Wolfson chips have superior sound quality compared with the devices that use the later Cirrus chips. Of all the iPods that use the wolfson chips, the 5th generation iPods appear to be the best, followed by the 4th Generation iPods.

My fairly new iPhone 3GS doesn’t have a Wolfson chip, neither does the iPhone 4 or the iPad. It appears however that with the iPhone 5 and the iPad 2 Apple will be returning to the Wolfson chips.

So if you want the best possible audio quality, try and get hold of one of the fifth generation iPods – model number A1136.  This includes the iPod 5G, iPod U2 5G, iPod 5th Gen enhanced and iPod 5th Gen with video."

........

Jag har IPad 1 , en cirrus- dac, och det låter bra...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-05-25 15:58

Som komplett player tycker jag att den är undermålig. De inbyggda högtalarna är helt enkelt för små. 8)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-25 15:58

http://www.head-fi.org/forum/thread/481 ... one-amp/90,

kolla inlägg nr 97.

The iPad is a fine music player. Here are some of my observations when I connected its headphone output to the line inputs of my stereo:
The output isn't as hot as on some older iPods. But a maximum-amplitude signal isn't clipped.
It has a slightly soft top end, ~0.15dB down at 10k and ~0.5dB down at 20kHz, relative to the output at 1kHz. (EDIT 2/25/2011: This result had always bothered me, and I got it a long time ago, when the iPhone 4 came out and the iPad still had iOS 3. Since then, gsmarena and Anandtech have measured the iPhone 4 and the iPod Touch 4 and both of them got ruler-flat responses. So I borrowed the iPhone 4 again and redid the tests. I'm happy to confirm their results. The iPad too, measures now flat. It might have been a human error back then--overwriting the wrong files, etc.)
It has solid response at 20Hz, the same level as 1KHz.
THD and IMD measurements are good, much better than Sansa Fuze/Clip headphone output going to line in.
Channel separation is good, at least -90dB at 1kHz and better than -80dB at 20khz, which is where it is highest.
It sounds fine playing my music on my speakers. I don't hear any obvious flaws; its output neutral and transparent enough for me.

What I observed with some of my headphones and IEMs: There is no bass roll-off with lower-impedance loads; it handles 16 ohms just fine. The output impedance isn't quite as low as on the Sansa Fuze or Clip (I'll double-check this later). It sounds good on the headphones and IEMs that I've tried so far. I can't hear any obvious noise or distortion with my music.

Edited by yuriv - 2/24/11 at 4:00pm

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-25 16:03

bomellberg skrev:Som komplett player tycker jag att den är undermålig. De inbyggda högtalarna är helt enkelt för små. 8)

8O

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-25 16:27

Den är mycket bra.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-25 16:33

mx skrev:Den är mycket bra.

"The audio output's sound quality seemed excellent. We tested it with a set of studio reference headphones — there was absolutely no hiss apparent, and sound quality was excellent across the range"

Tusan också - tänk om prolinn haft rätt! 8O

Här måste det blindtestas mot Squeezebox receiver....

..bara jag får igång skrället.

:)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-25 16:54

" Using Linn majik DS as a reference, we did not hear any difference to the sound when the iPad was connected directly to the amplifier, using ATC monitor loudspeakers"

8O 8O

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-25 17:09

Richard skrev:" Using Linn majik DS as a reference, we did not hear any difference to the sound when the iPad was connected directly to the amplifier, using ATC monitor loudspeakers"

8O 8O

Som sagt...
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-25 18:47

Testrapport: jämförelse SB Duet kontra IPad kommer i morgon.
FLAC - filer används.

Jag använder den analoga outputen på båda spelarna, nivåmatchat med denon audio technical cd och voltmeter vid terminalerna, alt dB- mätare på iPad.

IPad tar emot musiken i wav- format från datorns hårddisk. Konverteringen från FLAC till wav görs i datorn.
Senast redigerad av Richard 2011-05-25 21:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-05-25 19:07

Har en Ipod touch 3G. Wolfson i den.

Verkar mycket kräsen då det egentligen är LCD-2 och T1 som låter bra med den. Låter skit med i stort sett allt annat jag slänger på den i övrigt. Anemiskt ljud är standard. Men det kanske inte är rättvist att jämföra med dedikerade DACar 100 ggr större :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-25 19:39

oqvist skrev:Har en Ipod touch 3G. Wolfson i den.

Verkar mycket kräsen då det egentligen är LCD-2 och T1 som låter bra med den. Låter skit med i stort sett allt annat jag slänger på den i övrigt. Anemiskt ljud är standard. Men det kanske inte är rättvist att jämföra med dedikerade DACar 100 ggr större :)

Intressant.

Om vi snackar iPad, det verkar som att den låter klart bättre än både iPhone och iPod då man läser runt på nätet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-25 19:40

Komplett uppmätt data på den analoga utgången på iPad 1:

http://www.kenrockwell.com/apple/ipad-1-audio.htm

Signal-to-Noise Ratio

103 dB, 400 Hz - 30 kHz band, maximum gain, paused, 100 kΩ load.

101 dB, 5 Hz - 30 kHz band unweighted, maximum gain, paused, 100 kΩ load.

iPad 2 :

http://kenrockwell.com/apple/ipad-2-audio.htm

Denna mäter en aning bättre, brantare filtrering över 20000 Hz och ett S/N på 112 dB.

Airport express mäter en aning sämre analogt, switchad nätdel på denna:

http://kenrockwell.com/apple/airport-express.htm#perf

Men, den digitala utgången på denna spelare genererar extremt lågt jitter, enligt stereophile, 258 ps, i klass med cd12...

http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple

..................

Apple verkar kunna det här med digitalteknik. :)

Undras om inte batteridrift har fördelar då det gäller låg störnivå....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-26 10:22

Nu är det testat och klart. Ett "öppet " test.

Jag använde Eva Cassidys " somewhere" skiva och lät båda spelarna gå parallellt.

Nivåskillnaden kompencerades med hjälp av testskiva och voltmeter vid högtalareterminalerna.

iPad låter bättre via hörlursutgången än SB via sin analoga utgång.
iPad låter även bättre via hörlursutgången än SB Duet via toslinkutgången.

Ljudkvalitetsskillnaderna, subjektivt:

Bättre diskant i iPad, jag hörde ett trumstockslag på en sång, som jag aldrig hört förut med Duet.

Alla små detaljer med iPad upplevs som klart avgränsade, och distinkta, stereobilden flyter inte ut lika mycket som med SB Duet.
Sången är mera fokuserad och fastspikad exakt i mitten av stereobilden med iPad.
Basåtergivningen är mera brutalt djup och mera självklar med iPad.
SB Duet låter en aning mera " hifi" ,och med det menar jag i detta fall som något negativt- musiken blir mindre självklar och detaljer spelar mera var för sig än som en helhet.
Mindre lyssningströtthet med iPad.
Cymbaler klingar en aning mera naturligt med iPad.

Jag kan tillägga att båda spelarna spelar på en mycket hög nivå. I jämförelse så spelar tex Playstation 3 via analogutgången på denna som ett
skämt, jämfört med iPad och SB Duet.

För att ställa saker i perspektiv, så låter SB Duet likadant som Ikemi via analogutgångarna, alltså en väldigt hög nivå. iPad är alltså något bättre än båda dessa spelare.

Jag måste säga att jag blev förvånad över detta resultat.

:)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-26 12:37

Vad stoppar man i Compact Disc? :roll:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-05-26 13:04

Fjonkalicious skrev:Vad stoppar man i Compact Disc? :roll:

+1.

Först skulle det vara en "komplett" spelare. Nu är det en CD-spelare?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-26 13:09

En genomläsning med endast en ynka gnutta välvillighet ger att Richard menar uppspelning av rippade CD-skivor.

Kan herrarna vidgå detta, möjligen, eller ser ni behov av ytterligare åtgärder?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-05-26 13:11

KarlXII skrev:En genomläsning med endast en ynka gnutta välvillighet ger att Richard menar uppspelning av rippade CD-skivor.

Nejdå. Självklart raljerar jag, men när nu rubriken ändå ändrades kunde det väl göras till något vettigt. Som det är nu kan ju folk luras att IPad har en CD-avläsare.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-26 13:11

xeizo skrev: Det är inte ett dugg konstigt om det låter bra, gsmarena har väl fortfarande Iphone som den telefon som mäter bäst på hörlursutgången av alla testade. Den mäter som en bra CD-spelare vilket är tillräckligt bra för att det i princip alltid är högtalare/lurar som är den svagaste länken. Iphone har en dedikerad Cirrus Logic DAC för ljudet, de flesta telefoner använder bara den inbyggda i ARM-chippet.

Mehhh, Iphone låter ju INTE helt balancerat... jag tycker den har en konstig "boost" i området under 400Hz, allt låter överdrivet "varmt" och med en konstig "mullighet" som inte ska vara där.

och akustiska instrument m.m. får en onaturlig klang...
Detta oavsett vilka lurar jag testat med... :?

så jag håller INTe Iphone's hörlursutgång så värst högt... tycker den är "OK" men inte mycket mer. jag stör mig dagligen på just det märkliga "svulstiga" ljudet...
Senast redigerad av DVD-ai 2011-05-26 15:24, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-26 13:12

bomellberg skrev:
KarlXII skrev:En genomläsning med endast en ynka gnutta välvillighet ger att Richard menar uppspelning av rippade CD-skivor.

Nejdå. Självklart raljerar jag, men när nu rubriken ändå ändrades kunde det väl göras till något vettigt. Som det är nu kan ju folk luras att IPad har en CD-avläsare.

Har den inte det då? 8O

äh skoja ba :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-26 15:05

DVD-ai skrev:Mehhh, Iphone låter ju INTE helt balancerat... jag tycker den har en konstig "boost" i området under 400Hz, allt låter överdrivet "varmt" och med en konstig "mullighet" som inte ska vara där.

så jag håller INTe Iphone's hörlursutgång så värst högt... tycker den är "OK" men inte mycket mer. jag stör mig dagligen på just det märkliga "svulstiga" ljudet...

Mitt lyssningsintryck gäller iPad. Kanske låter iphone sämre.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-26 15:22

xeizo skrev:Det är inte ett dugg konstigt om det låter bra, gsmarena har väl fortfarande Iphone som den telefon som mäter bäst på hörlursutgången av alla testade. Den mäter som en bra CD-spelare vilket är tillräckligt bra för att det i princip alltid är högtalare/lurar som är den svagaste länken. Iphone har en dedikerad Cirrus Logic DAC för ljudet, de flesta telefoner använder bara den inbyggda i ARM-chippet.

Jag skulle ha quot'at detta inlägg men missad det... :oops:

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-05-26 17:13

DVD-ai skrev:Mehhh, Iphone låter ju INTE helt balancerat... jag tycker den har en konstig "boost" i området under 400Hz, allt låter överdrivet "varmt" och med en konstig "mullighet" som inte ska vara där.

Det stämmer inte, om det gäller 4:e generationen.

Har mätt på min iPod Touch 4G (som har samma D/A-omvandlare).

OBS: Mätningen gäller CD-prestanda, dvs 16-bit, 44.1kHz.

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 96&hl=iPod

De små störningarna som finns, beror troligtvis på kabeln/teleplugg-adaptern.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-05-26 17:22

Ingen aning då jag inte äger en padda och inte heller tänker äga en.
- Militant slacker

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-26 18:30

Supernollan skrev:

Det stämmer inte, om det gäller 4:e generationen.

Har mätt på min iPod Touch 4G (som har samma D/A-omvandlare).

OBS: Mätningen gäller CD-prestanda, dvs 16-bit, 44.1kHz.

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 96&hl=iPod

De små störningarna som finns, beror troligtvis på kabeln/teleplugg-adaptern.

Det där var ju högintressant, supernollan. Kanske är bara det "
rapporterade övervarma" ljudet ovanligt naturligt hos ipod, iphone, ( eller iPad ) ?

Den mäter ju på det hela taget i klass med en Linn klimax DS, och tom. En aning bättre i basområdet.

Det är väl många cd- fantaster som drömmer om ett " varmare, mera naturligt ljud " än vad cd brukar låta, då är det bara att köpa en iPod eller en iPad .

Att dessutom få ett varmt, naturligt ljud som även mäter bra är ju ingen förlust, direkt.

Det känns bra. :)

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2011-05-26 21:21

Tycker också iphone 4 är boostad i basen, ipad2 låter mycket trevliga i min bil iaf. Där jag testat båda :)
Once you go Carl Zeiss, you never go back!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-26 21:47

Timpolanen skrev:Tycker också iphone 4 är boostad i basen, ipad2 låter mycket trevliga i min bil iaf. Där jag testat båda :)

iPad 2 mäter ju oerhört bra. Ett S/N på 112 dB . 8O :)

Frekvensomfång 8- 20000 Hz +- 0,2 dB.

Hästlängder bättre än tex Squeezebox 3.
Superlåg utgångsimpedans under 5 ohm gör att den har ett extremt strömstarkt utgångssteg ( jämfört med de flesta " vanliga" cd- spelare.)

Men den ger bara kring 1 volt ut, hälften av cd- standarden 2 volt. Vilket inte är ett problem i praktiken.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-29 07:55

Priset för squeezepad ( programmet som styr iPad: en ) , 75:- är prisvärt tycker jag.

"
If you own a squeezebox device or slim device player and a IPad this app is a must. Easily the best remote control for the squeezebox device out there. Also very recommended getting the add-on $4.99 player to make your iPad a squeezebox device so you can play your complete music library on your ipad. The price is a tad high for an iPad app, but it definitely is well worth(if you notice all the five star reviews for the app)."

...och programmet gör att iPad klarar att konvertera dessa format, direkt:

"The following music formats are supported directly:
mp3, FLAC, aac, alac, wav, aiff, pcm.

With the help of your Squeezebox Server you can also stream OGG-files to your iPad (it will convert them automatically to either WAV or MP3).
If your Squeezebox Server runs on a Windows machine, even WMA-files are supported".

Antonic

Inläggav Antonic » 2011-06-11 22:14

Frågan är hur den digitala utgången är på ipaden.

Skulle vara roligt och lyssna på det via en bra DAC.

Dock finns det bara ett par som ger ut digitalt.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi