Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Man ska nog kolla noga, att kortet fungerar med tänkt operativsystem.
Win7, 64bit har ställt till problem för många tillverkare, trots att de deklarerat att det ska fungera, har mycket skrivits ang detta på studioforum.
Svante skrev:Ragnwald skrev:Man ska nog kolla noga, att kortet fungerar med tänkt operativsystem.
Win7, 64bit har ställt till problem för många tillverkare, trots att de deklarerat att det ska fungera, har mycket skrivits ang detta på studioforum.
Ahaja, det är ju just det jag har på min laptop...
Ragnwald skrev:Tom så fina kort som Lynx, har vissa problem.
xeizo skrev:Jag har inga problem alls med mitt Audiophile 2496, det fungerar till 100% i Windows 7 64-bitars och helt knasterfritt. Ner till 2ms latency, också helt knasterfritt.
Magnuz skrev:xeizo skrev:Jag har inga problem alls med mitt Audiophile 2496, det fungerar till 100% i Windows 7 64-bitars och helt knasterfritt. Ner till 2ms latency, också helt knasterfritt.
Samma här. Fast helt knasterfritt är det inte. Men jag tror inte det är ljudkortet som knastrar utan störningar från grafikkortet. Det är nämligen bara om jag scrollar eller har mycket blinkande grafik igång som det knastrar.
Svante skrev:Om man nu inte vågar satsa på firewire enbart, vad kan man tänka sig att det uppstår för probem med USB?
Magnuz skrev:xeizo skrev:Jag har inga problem alls med mitt Audiophile 2496, det fungerar till 100% i Windows 7 64-bitars och helt knasterfritt. Ner till 2ms latency, också helt knasterfritt.
Samma här. Fast helt knasterfritt är det inte. Men jag tror inte det är ljudkortet som knastrar utan störningar från grafikkortet. Det är nämligen bara om jag scrollar eller har mycket blinkande grafik igång som det knastrar.
xeizo skrev:Svante skrev:Ragnwald skrev:Man ska nog kolla noga, att kortet fungerar med tänkt operativsystem.
Vilket gör ett case för M-Audio, de har Win 7-drivrutiner för alla sina ljudinterface ... jag är själv medlem i deras slutna betatestarforum och har en gång i tiden tjatat oerhört på att de skulle fixa just detta.
Här är för 2626:
http://www.m-audio.com/index.php?do=sup ... ers&f=1158
Piotr skrev:Audiofire PRE 8
http://www.echoaudio.com//Products/Fire ... /index.php
http://www.thomann.de/se/echo_audiofire_pre8.htm
/Peter
Svante skrev:xeizo skrev:Svante skrev:Ragnwald skrev:Man ska nog kolla noga, att kortet fungerar med tänkt operativsystem.
Vilket gör ett case för M-Audio, de har Win 7-drivrutiner för alla sina ljudinterface ... jag är själv medlem i deras slutna betatestarforum och har en gång i tiden tjatat oerhört på att de skulle fixa just detta.
Här är för 2626:
Den här då? Med USB-interfejs, är jag ute på farlig mark då? Funkar det verkligen med 8 in och USB?
http://www.m-audio.com/products/en_us/F ... tra8R.html
xeizo skrev:Svante skrev:xeizo skrev:Svante skrev:Ragnwald skrev:Man ska nog kolla noga, att kortet fungerar med tänkt operativsystem.
Här är för 2626:
Den här då? Med USB-interfejs, är jag ute på farlig mark då? Funkar det verkligen med 8 in och USB?
http://www.m-audio.com/products/en_us/F ... tra8R.html
Det lär ju inte fungera sämre än med Firewire, eftersom bandbredden är högre. Men den fungerar bara på USB2.0-portar så har du en gammal dator med USB1.1 går den inte att använda.
Den verkar ha fått hyfsade omdömen enligt en snabb Googling, verkar prisvärd!
Svante skrev:Ser ju intressant ut. Vad innebär det att den känner av insignalen, hur funkar det? Funkar det?
Har du egen erfarenhet?
Har du nån input på Firewire kontra USB?
Piotr skrev:Echo har gott rykte och dom som vågar bortse från prislappen brukar anse att de är hack i häl på det bästa som finns. Specarna är faktiska.
Vill du kunna köra portabelt så är en eller två AF4 ett alternativ då de tar kräm via FW och kan köras på 12VDC.
/Peter
Piotr skrev:24-bit 192 kHz är väl standard, men kan man använda det på alla kanaler?
FW400 klarar (om allt är som det ska) 8 in och 8 ut i 24/192.
/Peter
BertilAlving skrev:Piotr skrev:24-bit 192 kHz är väl standard, men kan man använda det på alla kanaler?
FW400 klarar (om allt är som det ska) 8 in och 8 ut i 24/192.
/Peter
Strömmande audio behöver inte så mycket bandbredd som de allra flesta tror. Om bara allt fungerar som det ska så är det inga som helst problem att samtidigt köra 16 in och 16 ut i 24/192, jag har testat att detta fungerar klockrent på min Aurora16 (med FW400)!!! Men det är känsligt, speciellt med firewire; om systemet inte är optimerat blir det problem redan med 2 kanaler och 24/44.1 (jag har haft hur mycket problem som helst med dropouts till och från när det inte behagar fungera).![]()
USB verkar mindre kinkigt att få att fungera stabilt, nackdelen är dock att CPUn belastas med storleksordningen 10% av bara den rena audioströmmningen (alltså redan innan man applicerar någon slags ljudbearbetning via plug-ins). Med firewire däremot så tar fw-chipet hand om strömmningshanteringen så CPUn slipper belastning och kan istället fullt ut användas till bearbetning.
MVH,
Bertil
Svante skrev:Kan du ge några exempel på vad det innebär att "optimera systemet"?
BertilAlving skrev:
Strömmande audio behöver inte så mycket bandbredd som de allra flesta tror. Om bara allt fungerar som det ska så är det inga som helst problem att samtidigt köra 16 in och 16 ut i 24/192, jag har testat att detta fungerar klockrent på min Aurora16 (med FW400)!!! Men det är känsligt, speciellt med firewire; om systemet inte är optimerat blir det problem redan med 2 kanaler och 24/44.1 (jag har haft hur mycket problem som helst med dropouts till och från när det inte behagar fungera).![]()
Svante skrev:
Intressant!
Så om jag bara ska "spela in" så skulle USB vara bättre?
Kan du ge några exempel på vad det innebär att "optimera systemet"?
MagnusÖstberg skrev:Svante skrev:Kan du ge några exempel på vad det innebär att "optimera systemet"?
- sjukt mycket interminne
- snabba diskar
MrQaffe skrev:Har man oljud från grafik o dyl beror det ofta på strömförsörjningen, usb/firewirekort ska drivas via separat nätdel, interna kort brukar låta bättre om man moddar strömförsörjningen, nätdelen i datorn är inte tillräckligt bra/separerad för att det inte finns en hel del mera att hämta med en separat nätdel till ljudkortet, jag har hört på några moddade strömförsörjningar och de är mycket "tystare"
Laptos brukar ha ganska mycket störningar som hörs väl om man tar ström från usbportarna till ljudkortet.
Svante skrev:MrQaffe skrev:Har man oljud från grafik o dyl beror det ofta på strömförsörjningen, usb/firewirekort ska drivas via separat nätdel, interna kort brukar låta bättre om man moddar strömförsörjningen, nätdelen i datorn är inte tillräckligt bra/separerad för att det inte finns en hel del mera att hämta med en separat nätdel till ljudkortet, jag har hört på några moddade strömförsörjningar och de är mycket "tystare"
Laptos brukar ha ganska mycket störningar som hörs väl om man tar ström från usbportarna till ljudkortet.
Hmm, här måste det alltså finnas en marknad för filterploppar att sätta på USB-kabeln. Konstigt att inte det finns, för det är ju urbekvämt att få ström från datorn i stället för en separat väggbula.
Eller finns det?
Morello skrev:Svante skrev:MrQaffe skrev:Har man oljud från grafik o dyl beror det ofta på strömförsörjningen, usb/firewirekort ska drivas via separat nätdel, interna kort brukar låta bättre om man moddar strömförsörjningen, nätdelen i datorn är inte tillräckligt bra/separerad för att det inte finns en hel del mera att hämta med en separat nätdel till ljudkortet, jag har hört på några moddade strömförsörjningar och de är mycket "tystare"
Hmm, här måste det alltså finnas en marknad för filterploppar att sätta på USB-kabeln. Konstigt att inte det finns, för det är ju urbekvämt att få ström från datorn i stället för en separat väggbula.
Eller finns det?
Ett enkelt L//R i serie som shuntas med ett C mot jord torde fungera?
Lazyworm skrev:hallå killen, jag behöver inte mitt fireface 800 på några veckor så du får gärna låna det och testa lite om du vill?
Piotr skrev:Reaper är riktigt bra. Gillar du det inte så leta vidare, det är fritt att pröva i en månad och kostar sedan runt 500kr om jag minns rätt.
Många har hoppat från Logic, Proo Tools och Nuendo/Cubase till Reaper.
Progget fortsätter att lira även utan licens men man blir påmind (5 sekunder eller så vid uppstart) om att köpa licens.
Det ingår ett rejält gäng med användbara pluggar och det är mycket fraftfullt och flexibelt.
Ett bra aktivt forum finns också.
/Peter
Piotr skrev:Till nöds kan man väl använda någon av varianterna i Reaper men en bättre lösning är nog att ladda ner bibliotek med IR/konvolution-reverb. Motorn finns i Reaper i form av Reaverb och sen kan du alltså använda egna eller andras IR i form av wav.
Finns IR från tex. Lexicon och Bricasti på webben.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster