Externa ljudkort för inspelning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Externa ljudkort för inspelning

Inläggav Svante » 2011-07-07 22:04

Jag tänkte köpa mig något som är snäppet bättre än såna där 2-kanaliga USB-ljudkort för 1-2000 pix. Budgeten ligger väl på 5-10 kkr. Eller 15 om det är riktigt bra.

Jag vill ha mikingångar, 4-8 st, firewire och USB2 tror jag att jag vill ha för jag litar inte riktigt på USB, men alla datorer har inte firewire. Fantommatning, helst ska det vara möjligt att slå på den individuellt på ingångarna.

24-bit 192 kHz är väl standard, men kan man använda det på alla kanaler?

När ni ger förslag, tala gärna om ifall ni har egen erfarenhet av kortet eller om ni bara har hjälpt mig att googla (vilket är bra det också).

Förslag?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-07-07 22:28

Jag har nog inget förslag mer än att söka sig till de lite större tillverkarna RME, EMU, M-Audio et al. Ett exempel är M-Audio ProFire 2626 som har 8 mikingångar med fantommatning doch verkar det inte vara individuellt. Ett med 4 ingångar är RME Fireface 800. Det har individuell fantommatning.

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_800.php

Dock tror jag du kommer få svårt att hitta nåt vettigt som har både FW och USB. Det är helt olika kretsar och jag tror det är antingen eller som gäller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-07 22:48

Den här verkar ha både FW och USB, men bara 2 mikingångar...

http://www.motu.com/products/motuaudio/828mk3/
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-07-07 22:59

Den här verkar tilltala de mer audiofilinriktade av av studiofolket mest:

http://www.thomann.de/se/rme_fireface_800.htm

10650Kr, som hittat!

Review:
http://www.soundonsound.com/sos/dec04/a ... reface.htm

Den är ju rätt gammal men nyare bestar som MOTO 896 mk3 låter uppenbarligen sämre.

Kan man bara köra Mac så verkar de flesta tycka att Apogee låter bäst:

http://www.thomann.de/se/apogee_ensemble.htm

16220Kr, en spottstyver! Och så måste man ha en Mac också, och helst en Logic-licens ...

Review:
http://www.soundonsound.com/sos/jun08/a ... semble.htm

edit. M-Audio gör ju aldrig bort sig ljudmässigt så var jag på en budget skulle jag definitivt välja dom:
http://www.thomann.de/se/maudio_profire_2626_set.htm

4914Kr, kaffepengar!

Review:
http://www.soundonsound.com/sos/sep08/a ... re2626.htm

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-07 23:09

Man ska nog kolla noga, att kortet fungerar med tänkt operativsystem.
Win7, 64bit har ställt till problem för många tillverkare, trots att de deklarerat att det ska fungera, har mycket skrivits ang detta på studioforum.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-07 23:17

Ragnwald skrev:Man ska nog kolla noga, att kortet fungerar med tänkt operativsystem.
Win7, 64bit har ställt till problem för många tillverkare, trots att de deklarerat att det ska fungera, har mycket skrivits ang detta på studioforum.

Ahaja, det är ju just det jag har på min laptop... :?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-07-07 23:21

Svante skrev:
Ragnwald skrev:Man ska nog kolla noga, att kortet fungerar med tänkt operativsystem.

Vilket gör ett case för M-Audio, de har Win 7-drivrutiner för alla sina ljudinterface ... jag är själv medlem i deras slutna betatestarforum och har en gång i tiden tjatat oerhört på att de skulle fixa just detta.

Här är för 2626:
http://www.m-audio.com/index.php?do=sup ... ers&f=1158

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-07 23:26

Tom så fina kort som Lynx, har vissa problem.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-07-07 23:30

Ragnwald skrev:Tom så fina kort som Lynx, har vissa problem.

Jag har inga problem alls med mitt Audiophile 2496, det fungerar till 100% i Windows 7 64-bitars och helt knasterfritt. Ner till 2ms latency, också helt knasterfritt.

Bara att köra, om det är M-Audio.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-08 00:02

xeizo skrev:Jag har inga problem alls med mitt Audiophile 2496, det fungerar till 100% i Windows 7 64-bitars och helt knasterfritt. Ner till 2ms latency, också helt knasterfritt.

Samma här. Fast helt knasterfritt är det inte. Men jag tror inte det är ljudkortet som knastrar utan störningar från grafikkortet. Det är nämligen bara om jag scrollar eller har mycket blinkande grafik igång som det knastrar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-08 00:03

Om man nu inte vågar satsa på firewire enbart, vad kan man tänka sig att det uppstår för probem med USB?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-08 00:10

Magnuz skrev:
xeizo skrev:Jag har inga problem alls med mitt Audiophile 2496, det fungerar till 100% i Windows 7 64-bitars och helt knasterfritt. Ner till 2ms latency, också helt knasterfritt.

Samma här. Fast helt knasterfritt är det inte. Men jag tror inte det är ljudkortet som knastrar utan störningar från grafikkortet. Det är nämligen bara om jag scrollar eller har mycket blinkande grafik igång som det knastrar.

Uhh, det där är en mardröm.

Det där talar ju för att flytta ut kortet ur datorn, men å andra sidan har jag märkt sånt även med externa ljudkort. Att det ska vara så svårt...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-07-08 00:12

Svante skrev:Om man nu inte vågar satsa på firewire enbart, vad kan man tänka sig att det uppstår för probem med USB?

USB2 bör inte fungera sämre än Firewire rent tekniskt, men frågan är om USB2-produkterna är lika mogna som rena produkter. Tillverkarna av proffsutrustning har ju riktat in sig på Firewire sen förra seklet så den tekniken är verkligen mogen.

Problemet är om man inte har någon Firewire-dator, särskilt om det är en laptop.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-08 00:15

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-07-08 00:16

Magnuz skrev:

Jag har lyckligt nog sluppit det där scroll-problemet, det hörs i det inbyggda ljudkortet på moderkortet men Audiophile 2496 är knäpptyst i form av störningar på min dator.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-08 00:20

xeizo skrev:
Svante skrev:

Vilket gör ett case för M-Audio, de har Win 7-drivrutiner för alla sina ljudinterface ... jag är själv medlem i deras slutna betatestarforum och har en gång i tiden tjatat oerhört på att de skulle fixa just detta.

Här är för 2626:

Den här då? Med USB-interfejs, är jag ute på farlig mark då? Funkar det verkligen med 8 in och USB?

http://www.m-audio.com/products/en_us/F ... tra8R.html

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-08 00:32

Ser ju intressant ut. Vad innebär det att den känner av insignalen, hur funkar det? Funkar det?

Har du egen erfarenhet?

Har du nån input på Firewire kontra USB?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-07-08 00:34

Svante skrev:
xeizo skrev:
Svante skrev:

Här är för 2626:

Den här då? Med USB-interfejs, är jag ute på farlig mark då? Funkar det verkligen med 8 in och USB?

Det lär ju inte fungera sämre än med Firewire, eftersom bandbredden är högre. Men den fungerar bara på USB2.0-portar så har du en gammal dator med USB1.1 går den inte att använda.

Den verkar ha fått hyfsade omdömen enligt en snabb Googling, verkar prisvärd!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-08 01:27

xeizo skrev:
Svante skrev:
xeizo skrev:
Svante skrev:

Här är för 2626:

Det lär ju inte fungera sämre än med Firewire, eftersom bandbredden är högre. Men den fungerar bara på USB2.0-portar så har du en gammal dator med USB1.1 går den inte att använda.

Den verkar ha fått hyfsade omdömen enligt en snabb Googling, verkar prisvärd!

Nej USB 2.0 måste man väl räkna med.

De verkar fö rätt lika de där två korten vi länkar till, det verkar bara vara USB/Firewire som skiljer vad gäller funktionaliteten. Prestanda verkar lite sämre på USB-varianten.

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-08 01:46

Nu kommer ju även USB3, som jag fick ett uttag av på min nya laptop.

De problem jag läst om, handlar bla om att kortet hänger sig och en mängd tjorv, trots att rätt drivisar för Win7 är installerade.
Kan ju vara hårdvarurelaterat iofs, olika moderkort som inte trivs i miljön.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-08 02:42

Svante skrev:Ser ju intressant ut. Vad innebär det att den känner av insignalen, hur funkar det? Funkar det?

Hmm kommer inte ihåg men man kan nog lita på det dom säger iaf.

Har du egen erfarenhet?

Har AF4 och denna verkar bättre med i synnerhet bättre preampar.

Har du nån input på Firewire kontra USB?

Problem finns hyggligt ofta med både lösningarna så det är att gå på gott rykte om stabila drivisar (dvs. bla. Echo) och/eller testa. Thomann brukar ha bland EU's bästa priser, låg fraktkostnad och 30dgr öppet köp.

For what it's worth, om jag skulle leta efter en åttakanalare med mickingångar så skulle jag nog köra på AF8 (6kkr) eller gå upp på Prism Orpheus (60kkr) eller Metric Halo ULN8 (45kkr).

Echo har gott rykte och dom som vågar bortse från prislappen brukar anse att de är hack i häl på det bästa som finns. Specarna är faktiska.

Vill du kunna köra portabelt så är en eller två AF4 ett alternativ då de tar kräm via FW och kan köras på 12VDC.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-08 10:57

Piotr skrev:Echo har gott rykte och dom som vågar bortse från prislappen brukar anse att de är hack i häl på det bästa som finns. Specarna är faktiska.

Vill du kunna köra portabelt så är en eller två AF4 ett alternativ då de tar kräm via FW och kan köras på 12VDC.

/Peter

Vet du hur det är med drivisar till W7-64?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-08 17:29

Det finns nog men jag vet inte hur dom lirar. Echo brukar vara snabba på att snygga till drivisar om det (ehrr, NÄR det :) ) dyker upp problem.

Har W7 32 på en burk och har kört lite, har inte sett några problem ännu iaf.

Flirta med n3mmr så kanske du kan få testa med hans AF4. Jag använder min dagligen och kan inte vara utan den just nu annars hade du kunna ta den.

Trevlig helg!

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-09 00:19

Ok, tack alla, jag får smälta det här ett tag. Det är gôtt med folk som kan.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-09 00:42

FW400 klarar (om allt är som det ska) 8 in och 8 ut i 24/192.

/Peter

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2011-07-09 02:37

Piotr skrev:

/Peter

Strömmande audio behöver inte så mycket bandbredd som de allra flesta tror. Om bara allt fungerar som det ska så är det inga som helst problem att samtidigt köra 16 in och 16 ut i 24/192, jag har testat att detta fungerar klockrent på min Aurora16 (med FW400)!!! Men det är känsligt, speciellt med firewire; om systemet inte är optimerat blir det problem redan med 2 kanaler och 24/44.1 (jag har haft hur mycket problem som helst med dropouts till och från när det inte behagar fungera). :x

USB verkar mindre kinkigt att få att fungera stabilt, nackdelen är dock att CPUn belastas med storleksordningen 10% av bara den rena audioströmmningen (alltså redan innan man applicerar någon slags ljudbearbetning via plug-ins). Med firewire däremot så tar fw-chipet hand om strömmningshanteringen så CPUn slipper belastning och kan istället fullt ut användas till bearbetning.

MVH,
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-09 10:12

BertilAlving skrev:
Piotr skrev:

/Peter

Strömmande audio behöver inte så mycket bandbredd som de allra flesta tror. Om bara allt fungerar som det ska så är det inga som helst problem att samtidigt köra 16 in och 16 ut i 24/192, jag har testat att detta fungerar klockrent på min Aurora16 (med FW400)!!! Men det är känsligt, speciellt med firewire; om systemet inte är optimerat blir det problem redan med 2 kanaler och 24/44.1 (jag har haft hur mycket problem som helst med dropouts till och från när det inte behagar fungera). :x

USB verkar mindre kinkigt att få att fungera stabilt, nackdelen är dock att CPUn belastas med storleksordningen 10% av bara den rena audioströmmningen (alltså redan innan man applicerar någon slags ljudbearbetning via plug-ins). Med firewire däremot så tar fw-chipet hand om strömmningshanteringen så CPUn slipper belastning och kan istället fullt ut användas till bearbetning.

MVH,
Bertil

Intressant!

Så om jag bara ska "spela in" så skulle USB vara bättre?

Kan du ge några exempel på vad det innebär att "optimera systemet"?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-09 10:41

Vilket skulle innebära att man borde komma ganska långt med ett EMU 0404 USB som fixar 24-bit/192kHz för runt två lappar. Det är i alla fall det kortet jag tänker köpa för att ersätta mitt M-audio 2496.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-09 11:25

Svante skrev:Kan du ge några exempel på vad det innebär att "optimera systemet"?

- sjukt mycket interminne
- snabba diskar
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-09 12:25

BertilAlving skrev:

Hej Bertil!

Yes, och som du vet har jag samma erfarenhet. För tydlighets skull menade jag att upp till åtta kanaler I/O inte ska vara några problem dvs. inte i närheten av den faktiska kapaciteten som ligger över 16 I/O.

Om mitt minne stämmer så tar 12 kanaler 24/192 strax över 60% av bandbredden i FW400.

/Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi