Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Diskanterna på ino i6 är nog inte att leka med (svårdrivna).
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Diskanterna på ino i6 är nog inte att leka med (svårdrivna).![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
adzer skrev:Du hade rätt. Vid 5Hz och under så slår förstärkaren av sig när man kör högre volymer. Skall det vara så?
Vinylcalle skrev:adzer skrev:Du hade rätt. Vid 5Hz och under så slår förstärkaren av sig när man kör högre volymer. Skall det vara så?
Den kan mycket väl vara konstruerad så ja.
Sen kan det säkert finnas dom som hellre lever med en förstärkare som inte har denna skyddsfunktion.
MvH Carl
adzer skrev:Nej jag slog av inatningen till slutsteget. Mute på kanalerna i miniDSP och den slår fortfarande av sig. Så skyddet verkar sitta i försteget.
RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Nej jag slog av inatningen till slutsteget. Mute på kanalerna i miniDSP och den slår fortfarande av sig. Så skyddet verkar sitta i försteget.
Betyder "mute" att miniDSP:n är borta ur signalkedjan helt och hållet? Om inte, kan den väl lasta försteget på något vis även om den är avslagen? Har aldrig varit med om att försteg stänger p.g.a. lågfrekvensinnehåll.
Harryup skrev:Det är ju Marantzen som ger signalen. Problemet finns ju direkt i försteget. HDMI går ju inte att göra något åt.
mvh/Harryup
Men jag undrar om slutstegen verkligen är bortkopplade helt, eller om någon signal fortfarande går till deras ingångssteg.adzer skrev:Nej jag slog av inatningen till slutsteget. Mute på kanalerna i miniDSP och den slår fortfarande av sig. Så skyddet verkar sitta i försteget.
Mycket tråkigt för det innebär att även med externa slutsteg så slår den av sig :/
Kan även säga att det som marantz slutsteget driver är topparna, mao skuret vid 100Hz.
Kan det ha något att göra att miniDSP är svårdriven vid lägre frekvenser?
mx skrev:adzer skrev:Testade en kompis denon 2809. Exakt samma sak hände. Visst den klara +6dB vid 5Hz innan den dog istället för 0dB som på min marnatz, men iaf.
Mao så har denon/marantz en sådan spärr inbyggd.
:/
Vad tråkigt.
Tror min SR6004 klarar biffen...adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Testade en kompis denon 2809. Exakt samma sak hände. Visst den klara +6dB vid 5Hz innan den dog istället för 0dB som på min marnatz, men iaf.
Vad tråkigt.
Ja verkligen :/
Testa med en signalgenerator på din så lär du märka samma sak.
MagnusÖstberg skrev:Tror min SR6004 klarar biffen...adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Testade en kompis denon 2809. Exakt samma sak hände. Visst den klara +6dB vid 5Hz innan den dog istället för 0dB som på min marnatz, men iaf.
Vad tråkigt.
Ja verkligen :/
Testa med en signalgenerator på din så lär du märka samma sak.
Alexi skrev:Om man har dator kopplad till stereon är det enklast att köra Svantes Tone.
? Ingen Denon eller Marantz har ju klarat testet. Så jag förstår inte hur detta skulle kunna kallas ett kryphål?Harryup skrev:Känns väldigt besynnerligt men så är det kanske.
Finns det någon notering om detta i LTS's tester av Marantzer eller Denoner? Annars så kan man väl säga att du Adzer har upptäckt ett kryphål i LTS's F/E-lyssningstester. Säger bara hur svår det är att testa allt.
mvh/Harryup
Alexi skrev:? Ingen Denon eller Marantz har ju klarat testet. Så jag förstår inte hur detta skulle kunna kallas ett kryphål?Harryup skrev:Känns väldigt besynnerligt men så är det kanske.
Finns det någon notering om detta i LTS's tester av Marantzer eller Denoner? Annars så kan man väl säga att du Adzer har upptäckt ett kryphål i LTS's F/E-lyssningstester. Säger bara hur svår det är att testa allt.
mvh/Harryup
Nej ingen Denon har klarat F/E inte ens som försteg.Harryup skrev:Alexi skrev:? Ingen Denon eller Marantz har ju klarat testet. Så jag förstår inte hur detta skulle kunna kallas ett kryphål?Harryup skrev:Känns väldigt besynnerligt men så är det kanske.
mvh/Harryup
Menar du att man upptäckt det?
Förstegsdelen i äldre Denon har väl varit oupptäckta? Kanske de också led av detta?
mvh/Harryup
blixten_no1 skrev:Min sr5005 gör inget dumt i den scenen :/
Svante skrev:Om slutsteget slår av vid höga nivåer och 5 Hz, så skulle jag kalla det en finess och inte ett fel. Däremot är jag nästan benägen att kala det fel att lägga sådana frekvenser på skivan.
Att olika exemplar av samma förstärkarmodell slår av vid olika nivåer kan kanske förklaras med att man har justerat nivåerna olika i någon inställning. Volymkontrollen brukar inte vara enda sättet att justera volymen.
Tror jag.
adzer skrev:Svante skrev:Om slutsteget slår av vid höga nivåer och 5 Hz, så skulle jag kalla det en finess och inte ett fel. Däremot är jag nästan benägen att kala det fel att lägga sådana frekvenser på skivan.
Att olika exemplar av samma förstärkarmodell slår av vid olika nivåer kan kanske förklaras med att man har justerat nivåerna olika i någon inställning. Volymkontrollen brukar inte vara enda sättet att justera volymen.
Tror jag.
Problemet är nu att det är inte slutsteget utan FÖRsteget som slår av på min SR5005. Alltså utan några högtalare kopplade till förstärkaren så slår den ändå av sig vid höga nivåer och låga frekvenser. Att försteget inte klarar infra tycker jag är väldigt dåligt.
Och då jag matar min förstärkare helt digitalt och inte hade några högtalare kopplade så ser jag inte vilka nivåinställningar som skulle kunna påverka.
Dock håller jag helt med om att filmer och skivor med så låga toner är väldigt meningslöst.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 42 gäster