Moderator: Redaktörer
oyegie skrev:Flytta ut soffan från väggen
akny skrev:Jag rekommenderar en PEQ för att hantera dem.
PEQ är ett område jag inte kan. Har en viss uppfattning. Tacksam om du/någan kan förklara samt ge förslag på en PEQ.
pLudio skrev:akny skrev:Jag rekommenderar en PEQ för att hantera dem.
PEQ är ett område jag inte kan. Har en viss uppfattning. Tacksam om du/någan kan förklara samt ge förslag på en PEQ.
Jag EQ:ar bort min rumsnod vid 47Hz i foobar2000 mha foo_vst och Electri-Q. En mätmikrofon och Room EQ Wizard är bra att ha.
Adhoc skrev:Stoppar du in isolering i ryggstödet och sidorna på soffan bör det i alla fall inte bli sämre, jämfört med att det är tomt där. Det är inte otroligt heller att isoleringen som absorbent gör mer nytta i ryggstödet än bakom själva soffan. Kommer isoleringen ut en bit från väggen påverkar den lägre frekvenser mer. -Det gamla vanliga rådet, en resistiv absorbent är effektivast mot en viss frekvens vid en 1/4 våglängd bort från den reflekterande ytan. Jag tror dock det är kört att förutspå i förväg vad resultatet blir men so what. En bal isolering kostar inte mer än 3 öl på krogen, värt att pröva alltså.
akny skrev:Om jag skulle ge mig på att "fylla" ryggen på soffan med något, vad består då något av?
Känner att vanilig isolering inte är rätt för mig skulle polyestervadd eller liknande fungera?
sprudel skrev:Kronkan! Jag har fått tillbka min xtz igen så nu kan vi snart ta en mätning hemma hos dig. Ska kolla med Adhoc om han är intresserad också. Hade varit kul att testa Plinius i din setup med.
Adhoc skrev:sprudel skrev:Kronkan! Jag har fått tillbka min xtz igen så nu kan vi snart ta en mätning hemma hos dig. Ska kolla med Adhoc om han är intresserad också. Hade varit kul att testa Plinius i din setup med.
Kan jag nog vara.Har själv skaffat den senaste varianten av XTZ:an. Har du tankat hem den nyaste mjukvaran till din?
Om det är en någorlunda vanlig soffa är det väl 6-12 mm plywood /spånplatta i stommen, inte särskilt hög vikt/m². Mot låga typiska problemfrekvenser i vardagsrum tror jag därför soffan inte är särskilt reflektiv. Om soffan är i tyg absorberar den diskant bra medan om den är i läder reflekterar diskanten med kanske lite inslag av panelabsorbent mot lägre frekvenser.
Jag gjorde en enkel koll tidigare med en Radioshack SPL-mätare ca 30 cm framför högtalaren och 4 mm furuplywood samt 8 mm björkplywood som ställdes någon cm från högtalarfronten Resultaten blev med och utan skiva framför högtalaren:
120 Hz och 100 dB: sjönk till 99 respektive 97 db
240 Hz och 106 dB; sjönk till 97 respektive 100 dB (troligen egenresonans i furuplywooden som gav bättre värde)
420 Hz och 101 dB; sjönk till 95 respektive 83 dB.
640 Hz och 107 dB; sjönk till 86 resp 84 dB.
(dB-värdena från Radioshacken togs utan användning av kompensationstabell, jag var bara intresserad av relativa värden med och utan plywoodskiva)
Adhoc skrev:Kan jag nog vara.Har själv skaffat den senaste varianten av XTZ:an. Har du tankat hem den nyaste mjukvaran till din?
akny skrev:Rummet mäter 4 x 4.1 meter med fönster på ena 4.1 meterssidan. Höj 2.5 meter.
På den andra 4.1 meterssidan är det en öppning in till köket på ca 1.6 meter. På högtalaraväggen finns det en öppning in till hallen på ca 1.4 meter.
Ska försöka göra en skiss och lägga upp, eller kanska kan maila den till någon som kan lägga upp den åt mig.
Edit: Höjd 2.5 meter
sprudel skrev:Adhoc skrev:Kan jag nog vara.Har själv skaffat den senaste varianten av XTZ:an. Har du tankat hem den nyaste mjukvaran till din?
Hehe! Misstänkte att du inte kunde låta bli![]()
Jo, jag kör pro-varianten hemma nu. Har fått ner efterklangen ganska bra också till snitt under 30ms över hela registret förutom lite basbummel.
@Kronkan! Vi försöker få till något nästa vecka när hustrun är i Shanghai, kan inte du skicka din också, så kan vi lira ordentligt.
akny skrev:Materialet i väggarna är följande sett från soffan som är en hörnsoffa som nästan täcker hela bakväggen förutom 80 cm och fönsterväggen förutom 135 cm.
Högtalarvägg - Betong + öppning
(Betong 223cm/öppning 138 cm/gips 41cm)
Soffvägg (bakvägg) - Betong
Vänster - Fönster
Höger - Gips + öppning
(Gips 184cm/öppning162cm/gips 67cm) Räknat från högtalarväggen.
Tak - Betong
Det är nog betongen som gör att efterklangen i basområdet blir kraftig och att det möjligtvis byggs upp stående vågor. Otekniskt uttryckt. Stående vågor innebär att efterklangen inom smala band blir riktigt lång. Därav bumlighet. Och otydlig och kraftlös bas. Inte alls trevligt.
akny skrev:Det är nog betongen som gör att efterklangen i basområdet blir kraftig och att det möjligtvis byggs upp stående vågor. Otekniskt uttryckt. Stående vågor innebär att efterklangen inom smala band blir riktigt lång. Därav bumlighet. Och otydlig och kraftlös bas. Inte alls trevligt.
Så vad gör jag åt detta?
Angående soffan så känner jag ett den vibrerar med i vissa frekvenser.
akny skrev:Om jag gör ett försök att "fylla" ihåligheterna i soffan, vad är "best practise"?
snip
MagnusÖstberg skrev:Vad du gör... tar hem sprudel och Adhoc och kommer fram till var du behöver placera en PEQ(och lite annat som kan hjälpa till akustiskt).
akny skrev:Bokhyllan är IKEA Expedit med 2x6 fack fyllda med LP skivor. Den går tyvärr inte att vrida då den inte får plats på den andra väggen.
Väggen bakom soffan och bakom TV:n är i betong. Den högra väggen (sett från soffan) är i gips. Öppningen på den högra väggen leder in i köket och öppningen på högtalarväggen leder in till hallen. Vänstra väggen är fönster ut mot balkongen. Jag har en stor matta på golvet.
Jag har upptäckt att ibland hör jag ett "ringande" ljud som inte ska vara där. Tror att att de har börjat framträda efter att jag fyllde soffan men är inte säker.
De åtgärder jag funderar på att dämpning/absorption bakom högtalare och ovanför soffan. Vad är bästa lösningen tycker ni?
Själv skulle jag diffusera med en så bredbandig diffusor som möjlgt bakom och ovan soffan. Jag skulle pröva med Svanås Vingen eftersom den ökar gångvägen för vågen. På detta sätt skapar du delvis ett större rum.
akny skrev:Kronkan skrev:Själv skulle jag diffusera med en så bredbandig diffusor som möjlgt bakom och ovan soffan. Jag skulle pröva med Svanås Vingen eftersom den ökar gångvägen för vågen. På detta sätt skapar du delvis ett större rum.
Jag har letat information om Svanås Vinge i papp men hittar ingen info.
Skulle den fungera som diffusor bakom soffan och vad kostar den?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster