Åtgärda rumsakustik (tidigare soffa som basabsorbent)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-02 14:55

akny skrev:
Det är nog betongen som gör att efterklangen i basområdet blir kraftig och att det möjligtvis byggs upp stående vågor. Otekniskt uttryckt. Stående vågor innebär att efterklangen inom smala band blir riktigt lång. Därav bumlighet. Och otydlig och kraftlös bas. Inte alls trevligt.

Så vad gör jag åt detta?
Angående soffan så känner jag ett den vibrerar med i vissa frekvenser.

Du har ju också möjligheten att byta högtalare till sådana som inte tar fram det värsta basbumlet :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-02 15:07

+1
En stativare med snygg och avrullning, gör underverk.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-02 18:19

akny skrev:Om jag gör ett försök att "fylla" ihåligheterna i soffan, vad är "best practise"?

snip

Best Practice är att använda bäst material för applikationen … :wink: Själv skulle jag använt glasfiber Isover Piano eller Isover Light 610, om tjockleken som kan användas är 150 mm eller mindre.kanske Uni-skiva 36.

Tungt material = hög densitet har inte nödvändigtvis att göra med om materialet är bra som ljudabsorbent att eller inte. Det som spelar roll är materialets luftflödesmotstånd. ”Lågt” luftflödesmotstånd är normalt bättre vid stora tjocklekar (över 200 mm), högre luftflödesmotstånd är normalt bättre vid ”vanligare” tjocklekar (säg under 100 mm som brukar vara en minsta rekommenderade tjocklek vid studio/ljudrumsbyggen). Vid en och samma densitet har glasfiber normalt högre absorbtionsvärden än stenull (Rockwool).

På jobbet har vi säkerhetsdatablad på alla våra produkter, bla säljs glasfiber i olika former till JAS Gripen, stålverk, panntillverkare och andra. Generellt gäller att inte i någon test utförda av statliga organ har glasfiber funnits vara hälsovådligt. Skilj på att det klias och är allmänt otrevligt om man har känslig hud mot risker vid inandning av damm. Inandning av damm vid yrkesmässig hantering är den farliga delen och där har man inte funnit några ökade risker som för asbest. Glasfiberns diameter är väsentligt grövre än asbestens fiberdiameter, med ökad fiberdiameter minskar potentiella risker. Dom säkerhetsåtgärder som rekommenderas vid yrkesmässig hantering är därför enklare skyddsmasker och handskar, inte något avancerat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-04 10:35

MagnusÖstberg skrev:Vad du gör... tar hem sprudel och Adhoc och kommer fram till var du behöver placera en PEQ ;) (och lite annat som kan hjälpa till akustiskt).

Hej! Vad att göra är en bra följdfråga. Mäta är nog bra så att du får en bild över efterklang m m. Skulle eventuellt misstänka att du har lite lång efterklang rent generellt. Beroende på hur det ser ut kan man diskutera vad att göra. Själv har jag lite lättare att förstå och ha en dialog om det finns bilder. Eftersom det inte handlar om ett biorum utan ett vardagsrum så får man ju arbeta med det som förutsättning. Ekonomi är också en del. Egen kompetens är dock förvånansvärt billigt att utveckla.

Fylla soffan kan vara en god idé. Andra absorbenter som hjälper lite allmänt med att få ner efterklangen kan vara ett komplement och som sammantagit kan vara balanserade hyggligt.

I svåra lägen har jag satt en strumpa i basporten. Men det beror på vilken högtalare. Kan ju eventuellt påverka mellanregister. Min bas finns ju i separata kammare så där kan jag sänka trycket om jag önskar så. En sådan åtgärd liknar ju att EQ. En liknande åtgärd är enligt min erfarenhet att ge sig på kabelträsket. Provade en gång en flatkabel. Den sänkte basen så att den överlevde max 5 minuter. För tråkigt. Det går kanske också att lite försiktigt EQ om man har en sådan möjlighet men själv tycker jag att en viktig sak är att ha koll på efterklangen i rummet. Förenklat uttrycket.VAr och hur en ett kapitel för sig själv. Går ju också att diffusera också eller att blanda. Mattor också

Men får du ditt några kunniga och glada amatörer så minskar risken för att du går fel som hjälper dig att mäta.

Det går att skriva hur mycket som helst.
Och som vanligt går det inte att bli helt enig. Men då stannar ju utvecklingen. Så blir det mellan männsikor. Behövs både enighet och oenighet. Ständig oenighet leder heller ingen stans.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-02-16 22:50

Så har jag då fyllt ryggen på soffan med täcken från IKEA (Mysa Strå för 29kr/st). 9 st gick det åt. Har inte packat hårt utan fluffigt. Rätt eller fel, ingen aning, men det blev bättre än innan i alla fall. Vibrationerna i soffan har avtagit och jag upplever att basen är lite mindre "bumlig".

Grabben har varit hjälpsam och byggt upp rummet i Google Sketchup. Ska försöka lägga upp dessa bilder. Måste bara kolla hur jag gör det först.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-02-16 22:53

Måste vänligen be någon att peka ut var eller berätta hur jag lägger upp bilder.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-17 08:48

Du kan ladda upp bilder på t.ex. http://forumbilder.se/
Sedan klistrar du en länken till dina bilder i ditt inlägg här.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-02-17 16:04

Här är lite länkar till hur mitt vardagsrum ser ut.

Bild

Bild

Bild

Några tipps på åtgärder?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-17 18:34

Ett väldans fyrkanitigt rum. då blir det ju lätt så att de stående vågorna blir desamma och snarare förstärker varandra.

fick hjälp förra helgen att åter mäta mitt eget rum. Sedan har jag köpt en egen mätapparatur. Mäta kan hjälpa en att förstå. Men kan ju göra en galen också.

Men du har två öppningar som jag tror hjälper dig. Alltså mildrar den stådende vågen något. Vrid på bokhyllan så att du får vågen att gå andra vägar. Lyssna. Men det kan också vara så att förbättringar i något område leder till att det blir värre i ett annat. Men beroende på vad det är för bokylla så om den är snedställd så kan man dämpa på baksidan i hörnet.

En av många tänkbara idéer. Men mäta är i sådana här situationer något som kan underlätta.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-18 11:39

Glömde skriva att den tidigare idéen till åtgärd gäller basområdet. Alltså det fenomen att de olika rumsmåtten bestämmer vilka områden i basen som får stöd av stående vågor. Fenomenet gör att den återgående vågen förstärker eller släcker ut den inkommande. Och min erfarenhet är att olika rumsmått och gångvägar för vågorna är bra. Stora strukturer i rummet såsom soffor, bokhyllor skivbackar e t c påverkar med absortion och diffusion.

Glömde fråga vad vägarna består av. Gips eller betong är ju helt avgörande.

Allra bäst är att kunna mäta. Exempelvis om du vrider bokhyllan kommer basområdet påverkas positivt. Så bedömer jag det. Men något annat ju påverkas positivt eller negativt beroende på vad man vill ha.

Ett sätt som nu testar är att ha gälar under soffan. I mitt fall riktar jag vågen mot matplats och pentry. PRovar jus nu med lite överblivna "bräder". Det ger den en längre gångväg, fler dämpande studs samt att uppenbarligen ett stöd till frekvenser mellan 20-30 hz. Och något mindre problem i problemnoderna. Skillnaderna som jag kan mäta verkar dock vara små. Så kommer nog att undersöka saken noggrannare. Så lite för tidigt för mig att uttala mig positivt. Men prövbart.

Annars kan du säkert arbeta med absorbenter alt diffusorer på väggarna. Men det finns säkert någon som kan utveckla detta.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-02-19 10:44

Bokhyllan är IKEA Expedit med 2x6 fack fyllda med LP skivor. Den går tyvärr inte att vrida då den inte får plats på den andra väggen.

Väggen bakom soffan och bakom TV:n är i betong. Den högra väggen (sett från soffan) är i gips. Öppningen på den högra väggen leder in i köket och öppningen på högtalarväggen leder in till hallen. Vänstra väggen är fönster ut mot balkongen. Jag har en stor matta på golvet.

Jag har upptäckt att ibland hör jag ett "ringande" ljud som inte ska vara där. Tror att att de har börjat framträda efter att jag fyllde soffan men är inte säker.

De åtgärder jag funderar på att dämpning/absorption bakom högtalare och ovanför soffan. Vad är bästa lösningen tycker ni?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-19 12:06

Det ringande ljudet kan vara fladereko mellan två parallella väggar, troligen mellan högtalarväggen och väggen bakom soffan. Jag skulle gissa att lite dämpning bakom högtalarna samt diffussering bakom soffan kan hjälpa.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-19 12:46

akny skrev:Bokhyllan är IKEA Expedit med 2x6 fack fyllda med LP skivor. Den går tyvärr inte att vrida då den inte får plats på den andra väggen.

Väggen bakom soffan och bakom TV:n är i betong. Den högra väggen (sett från soffan) är i gips. Öppningen på den högra väggen leder in i köket och öppningen på högtalarväggen leder in till hallen. Vänstra väggen är fönster ut mot balkongen. Jag har en stor matta på golvet.

Jag har upptäckt att ibland hör jag ett "ringande" ljud som inte ska vara där. Tror att att de har börjat framträda efter att jag fyllde soffan men är inte säker.

De åtgärder jag funderar på att dämpning/absorption bakom högtalare och ovanför soffan. Vad är bästa lösningen tycker ni?

JAg menade inte att sätta bokhyllan på andra väggen. Utan att man satte den snett. LP skivor fungerar såsom både diffusor och absorbent genom att vågen går in mellan skivorna i viss mån och friktion uppstår. Det som återvånder är ju också diffuserat i fårhållande till väggen vilket är bra. Expedit är 39 cm djup vilket ger utrymme för en enkel absorbent på 6-4 cm. Detta senare är inget jag rekommenderar. Men LP-skivorna har säkerligen en effekt. Provmätt hemma och lpskivor vid min bakvägg i en kub 39 cm påverkar utsläckningarna positivt. Detta jämfört utan skivor. Men mera dämpning tveksamt här hemma hos mig.

Själv skulle jag diffusera med en så bredbandig diffusor som möjlgt bakom och ovan soffan. Jag skulle pröva med Svanås Vingen eftersom den ökar gångvägen för vågen. På detta sätt skapar du delvis ett större rum. In någon mån alltså. Detta kan vara välgörande bakom lyssningspositionen eftersom du sitter så nära bakväggen. Bakom TV och högtalare kan man tänka sig absortion eller diffusion. Också så bredbandigt som möjligt. Alltså så tjock absorbent som möjligt.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-02-21 14:52

Kronkan skrev:
Själv skulle jag diffusera med en så bredbandig diffusor som möjlgt bakom och ovan soffan. Jag skulle pröva med Svanås Vingen eftersom den ökar gångvägen för vågen. På detta sätt skapar du delvis ett större rum.

Jag har letat information om Svanås Vinge i papp men hittar ingen info.
Skulle den fungera som diffusor bakom soffan och vad kostar den?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-21 15:20

akny skrev:Kronkan skrev:
Själv skulle jag diffusera med en så bredbandig diffusor som möjlgt bakom och ovan soffan. Jag skulle pröva med Svanås Vingen eftersom den ökar gångvägen för vågen. På detta sätt skapar du delvis ett större rum.

Jag har letat information om Svanås Vinge i papp men hittar ingen info.
Skulle den fungera som diffusor bakom soffan och vad kostar den?

Här finns det lite:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81357

Föregående

Återgå till Generellt om hifi