Sämst på mässan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Sämst på mässan?

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 11:11

Hej samt hå.

Skulle - som jag tidigare nämnt - velat gå även i år. (Blev positivt omvänd förra året.) Men har ingen större lust pga röstbortfall och panikhosta.

Vad tycker ni var sämst på årets mässa?
Eller om ni inte ids ranka: Vad tycker ni var dåligt?

Det kan gälla allt möjligt:
Ljudupplevelser
Musikval
Demonstratörer
Attityder
Prisvärdhet
Möte med någon otrevlig forummedlem
Kroppsodörer
Kaffet

---

Tack på förhand.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-12 11:57

Att den hölls i någon obskyr ort i norrland som man inte har möjlighet att besöka.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-12 12:04

"Lågpris"-TAD-högtalaren i desa enrtry-serie, den skulle jag inte köpt oavsett vad den kostade, den hade ett otroligt strävt och jobbigt ljud. Tar man det i relation till priset så var den ju både sämst och absolut minst prisvärd.
Den stora TAD-monitorn däremot lät ju riktigt ordentligt bra.

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2012-02-12 13:04

Sämst är alla rum där de spelar så lågt att man inte kan avgöra om högtalarna är något att ha.

Von Schweikert med audio space rörstärkare lät överraskande dåligt, bumligt och otydligt och väldigt mycket "högtalare".

Det var i något rum, T+A tror jag, som man var tvungen att sitta/stå PRECIS i mitten för att få något stereoljud. Stod man någon decimeter åt sidan lät det som man lyssnade i mono från den närmsta högtalaren och då var jag ändå nästan längst bak i det stora rummet bakom 4-5 rader med stolar. Människorna som satt i stolarna lutade sig åt sidorna och kliade sig huvudet..

MBL i surround var bara väldigt konstigt när jag var där. De spelade något pianostycke och det lät som det var en ca 20 meter bred flygel som spelade längst fram i rummet, sporadiskt ackompanjerad av 3-4 andra flyglar i luften bakom och bredvid mig .. märkligt minst sagt. :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-12 19:49

Det var ganska mycket som lät dåligt, speciellt på plan två. Jag gissar att det har med rummen att göra för det lät tämligen lika på många ställen. Ofta kom inte basen till sin rätt, det lät bumlig entonsbas om det mesta, tom Magnepan som så många andra har prisat i annan tråd. Att tex höra vad en basist spelade gick nästan inte att höra någonstans.

Tom piP lät bumligt tråkig. Undantag var hos "Der Eierman" men jag gissar att det till stor del beror på att hans högtalare inte har så hög utnivå i de lägsta registren.

/ B

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-12 21:26

MBL-folket som snackade om de dynamiska inspelningarna i surround men inte hade hittat volymratten för att demonstrera dynamiken.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-12 21:34

Vilken tråkig tråd. Är det inte roligare att fokusera på det bra, det vackra eller tjejen som stod vid dörren när man kom upp till plan 2?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-12 21:35

MagnusÖstberg skrev:Är det inte roligare att fokusera på det bra, det vackra eller tjejen som stod vid dörren när man kom upp till plan 2?

Bilder, eller så hände det inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-12 21:35

MagnusÖstberg skrev:Vilken tråkig tråd. Är det inte roligare att fokusera på det bra, det vackra eller tjejen som stod vid dörren när man kom upp till plan 2?

Tråden var bra fram tills ditt inlägg, varför ödsla din energi på något du inte är intresserad av?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-12 21:37

pLudio skrev:
MagnusÖstberg skrev:Är det inte roligare att fokusera på det bra, det vackra eller tjejen som stod vid dörren när man kom upp till plan 2?

Bilder, eller så hände det inte.
Hade tyvärr ingen kamera, men det brukar ju komma upp rätt mycket fina fotografier av de som är så mycket bättre än mig på att fotografera :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-12 21:40

Varför anstränger sig inte någon av utställarna på sådana här mässor för att fixa till de värsta felen ? Det behöver ju inte vara mer komplicerat/sofistikerat än att stapla flyttkartonger med mineralull mot en vägg (och något snyggt tyg för att pryda härligheten).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-12 22:29

i skrev:Varför anstränger sig inte någon av utställarna på sådana här mässor för att fixa till de värsta felen ? Det behöver ju inte vara mer komplicerat/sofistikerat än att stapla flyttkartonger med mineralull mot en vägg (och något snyggt tyg för att pryda härligheten).

Inte någon? Var du där?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-12 22:59

Harryup skrev:
i skrev:Varför anstränger sig inte någon av utställarna på sådana här mässor för att fixa till de värsta felen ? Det behöver ju inte vara mer komplicerat/sofistikerat än att stapla flyttkartonger med mineralull mot en vägg (och något snyggt tyg för att pryda härligheten).

Inte någon? Var du där?

mvh/Harryup

Nä. Slutade att gå för 20 år sedan (med något enstaka undantag) efter att ha upplevt generellt dåligt ljud på samtliga besökta mässor. Dock var förstås mycket också beroende på utrustningen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-12 23:02

Ok, i så fall så var det många som ansträngt sig kan jag berätta.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-12 23:04

Har aldrig sett så mycket akustikåtgärder på en mässa någon gång tidigare.
Och heller aldrig så lite kabellyftare, sten, möss och annat oljehaltigt.
Sunt, tycker jag. Fast det är naturligtvis fel tråd för sånt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 23:06

.....och jag kan lägga till att det var mer sofistikierat än flyttkartonger med mineralull.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-13 00:54

Vet inte om det hör till sämst, men nog blir jag lite matt när jag inser att 2 meter högtalarkabel kostar mer än hela min nuvarande ljudanläggning... Stereolab Reference LS-700 XL, 99.500:- är det möjligt att motivera? Var det de som gjorde att ljudet lät drägligt i Audiotrades luftiga hörnrum på våning 2? Eller var det den lilla mässingsparabolen?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-13 02:35

Harryup skrev:Ok, i så fall så var det många som ansträngt sig kan jag berätta.

mvh/harryup

Vad hade de gjort ? Dvs hade de t ex lagt in basfällor, diffusionspaneler, dämpat väggarna etc ?

Hur kommer det sig att så många klagar på ljudet trots det (typ bumligt, diffust ljud m m) ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-13 03:21

Ja, det hade det gjort.
Rummen är ju i princip tomma i övrigt så att så jädra lätt är det inte att få ett bra ljud på kort tid.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 07:36

Minns när det på åttitalet hölls Hifi-mässa (Ljud&Bild var det nog) på Älvsjömässan utanför Stockholm.

8O

Där gällde det ju verkligen att ha ett välutvecklat selektivt hörande.
Fast, det gick väl mest ut på att lalla runt i små grabbgäng, och peka på saker och utstöta små gutturala läten av imponans.
Har jag för mig av egen erfarenhet:

Hö-hö, kolla stärkar'n öh. Snacka' maffig öh! Ba' femtitusen, hö-hö!

Åh-jävlar Palle! Kolla basarna i'ndär Cervin Vegan-öh! Fan va'rom skakar!
Var'e dom dom körde likstrum i? Näe, vexelström vare.
Men de va i Amerika så're va ju sexti härts. Inte lika tufft som femti som vi har, säjer min brorsa.

Åhh! Teknis Rullbandare! Väger över tjugi kilo-öh!

Å-kolla där! Te-Hå-eX!! Hundratjugi dessibell-bah!
Ställer me' i kö direkt-fan!

---

Så det funka nog ganska bra ändå.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-02-13 08:07

Är det tabu att spela rock på hifi-mässor? Var där hela söndagen och hörde rockmusik spelas 4 gånger (två av gångerna för att jag frågade)

Det känns ganska buffligt att gå in på en pågående demo och börja efterfråga en viss musik, så det är inte gärna nått man gör.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-13 08:39

Nu var det ett tag sen jag var på mässa, men det är få som ställer upp på önskningar, ännu färre om man har egna skivor. Så det gäller inte bara rock, imo.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 08:50

Jag har uppenbarligen en sjujäkla pondus då, varenda gång jag har frågat så har jag fått spela min musik.
Peak consult gubben var rätt skön när jag fick på parkway drive :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-13 23:27

Någon spelade med PMC högtalare på andra våningen. Lät inte bra någonstans, måste varit något felkopplat...
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2012-02-13 23:47

Fjonkalicious skrev:Någon spelade med PMC högtalare på andra våningen. Lät inte bra någonstans, måste varit något felkopplat...

+1. Jag blev riktigt besviken på deras demo, trist och grått, beslöjat och basfattigt. Jag hade förvänat mig mer av pmc
Ignorantia juris nocet

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-13 23:50

molle skrev:
Fjonkalicious skrev:Någon spelade med PMC högtalare på andra våningen. Lät inte bra någonstans, måste varit något felkopplat...

+1. Jag blev riktigt besviken på deras demo, trist och grått, beslöjat och basfattigt. Jag hade förvänat mig mer av pmc

PCM ska ju vara mycket baskapabla?

Fel rum och fel uppställning?

Robbie Williams ska ju ha sådana sägs det. Och han är tydligen
basnarkoman..

Oops.. Nu läste jag PMC..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 00:43

Ingen som känner någon diskantnarkoman?

:roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 09:25

Strmbrg skrev:Ingen som känner någon diskantnarkoman?

Är inte alla hifi-intresserade det i viss mån? Det är ofta för mycket diskant i inspelningar - och i högtalare. Många förväxlar diskant med öppet klart ljud.

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 09:43

Jodå, sådana fanns det med. Klipsch höll fanan högt. Tyckte även att Magico hade för mycket energi i toppen. Finns säkert fler om man funderar lite.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-14 12:11

Vet inte om det är en paradox rent fysikaliskt men jag föredrar en något avrullad, men ändå högupplöst och detaljerad, diskant. De flesta inspelningar har, i mitt tycke, ett alltför hissat övre frekvensregister och det blir i 9 fall av 10 lite för mycket av det goda om högtalarna återger detta med full styrka, eller ännu värre betonar det. Mina tidigare Audiovector S3 Avantgarde lät helt gudomligt på den tionde inspelningen men mindre kul på de övriga nio. Man kan naturligtvis vara av uppfattningen att inspelningen ska återges exakt som den är och att allt annat är "icke hifi" och rent fundamentalistiskt är väl detta synsätt korrekt. But I don't give a damn.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2012-02-14 12:12

Fjonkalicious skrev:

Jodå, sådana fanns det med. Klipsch höll fanan högt. Tyckte även att Magico hade för mycket energi i toppen. Finns säkert fler om man funderar lite.

Jag gillade Klipsch RF7orna. :) Möjligen har de lite mer energi i diskanten än vissa andra men de blev aldrig påträngande (vilket är A och O för mig). Skönt sound!

Fast det fanns en hel del högtalare som lät skit på mässan. Eller högtalare och högtalare. Rum+högtalare kanske man ska säga..
Vasst och påträngande.

En av de värsta var nog Aurelia. Fick ont i öronen av att sitta och lyssna trots att nivån var rätt låg. Och musik av olika slag spisades.

T+A:s stereoperspektiv låg i taket en-två meter framför högtalarna av någon konstig anledning.

XTZ Divine lät inte lika bra som förra året när de fick bo i ett mindre rum. Basfattigt var ordet.

Lowther-baserade högtalarna på andra våningen lät inte bra alls. Dovt och som om man hade öronproppar i öronen. Inget nytt under solen här iofs.

Genelec hade också ett lite jobbigt ljud kan jag tycka. Näst största modellen lät bäst. Den större var basfattig och de mindre skrikiga.

Magnepan lät också kass. Skräniga. Inte så trevligt.

Och nu börjar det kännas som att jag har klagat tillräckligt för idag :wink:
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2012-02-14 12:34

Sämst: Att all musik lät ungefär likadant. Gitarrfantomer med stålsträngade instrument med klar presenshöjning och fala kvinnor dubbade med varandra och avgrundsbas som fick korridorerna på plan 2 att skallra. Och varför tror alla utställare att Eagles är det bästa som finns? (Visserligen körde Amphion "Gentle Giant", men det passade tyvärr inte dom högtalarna)

Bäst: Holographic Audio som spelade på pIP. Svårt att avgöra om det var stärkarna eller högtalarna som gjorde att det lät så bra. Men synergin var fantastisk. Peter Steindls ägg lät makalöst bra, men det gällde förstås att vänja sig vid en lite lägre volym. GDis nya högtalare lät inte så pjåkigt om än tämligen ljusa (och dom såg ju lite speciella ut med sitt exponentialhorn à la tvättfat till diskanten). Magnepanar lät nästan bäst i mina öron, men dom går ju bara inte att ha hemma i våningen. Gemensamt för dom som lät bäst (enligt mig) var att dom körde med ett personligt musikurval som klart skiljde sig från den gängse amerikanska demorocken.
Patadoxalt nog så var det nog pIP som imponerade mest på mig, trots att dom bara var "tillbehör" till en av utställarna.

Allra sämst: Jag blev så djävla trött i benen. Och att det är så komplicerat att köpa piP.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 12:56

momus skrev:Bäst: Holographic Audio som spelade på pIP. Svårt att avgöra om det var stärkarna eller högtalarna som gjorde att det lät så bra. Men synergin var fantastisk.

Här ser man hur olika man uppfattar ljud/musik. I Holographic/piP-rummet lyssnade jag på musik, Ola spelade sina vinyler och det var kul. Men bra ljud/musikåtergivning? Nä. Bumlig odetaljerad bas, lät mer som bilstereo än som musikåtergivning. Tyckte inte det fanns en chans att utvärdera Holographics elektronik.

/ B

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-14 13:16

Det som slår mig när jag läser den här tråden är hur otroligt olika vi uppfattar ljud och vad vi tycker är bra respektive dåligt. Sedan kan vi i oändlighet diskuttera marginella skillnader som i jämförelse knappt existerar :wink:

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2012-02-14 13:24

Holographic: Jag lyssnade bara på CD. "Sista ordet" skulle spela vinyl lite senare men då var jag för trött. Möjligen lät det annorlunda med vinyl. Men bilstereo?
Men det är ju kul att vi hör så olika och har så olika smak.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-02-14 13:29

Helt klart sämst är att det helt plötsligt ok att tala om dåliga rum, högtalare och upplevelser bara för att mässan är i stockholm istf i Malmö.
För då gick det fan inte att komma med kritik utan att en shitstorm deluxe kom farande :?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-02-14 14:41

Syntesis skrev:Fast det fanns en hel del högtalare som lät skit på mässan. Eller högtalare och högtalare. Rum+högtalare kanske man ska säga..
Vasst och påträngande.

Och elektroniken spelar ingen roll i sammanhanget?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-14 14:56

Sämst på mässan? Det måste väl ändå vara om någon envisades med att försöka spela musik över en singel-end förstärkare, eller hur? :mrgreen:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-02-14 15:10

ErikAndersson skrev:Sämst på mässan? Det måste väl ändå vara om någon envisades med att försöka spela musik över en singel-end förstärkare, eller hur? :mrgreen:

Så ska dom tas dom jäfflarna, på dom bara!

Spela musik på sådan dynga är ju att skända musikerna och dess verk totalt, fyy o tvii :twisted:

Fast det låter oftast bäst genom dessa förstärkare.....

:D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-14 15:34

Det är 20 år sen jag besökte någon mässa och det enda jag minns är hur skoj det var att se på alla pryttlar irl.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-02-14 15:39

ErikAndersson skrev:Sämst på mässan? Det måste väl ändå vara om någon envisades med att försöka spela musik över en singel-end förstärkare, eller hur? :mrgreen:

Ja, i alla fall om de kombineras med hronhögtalare. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-14 16:18

Morello skrev:

Ja, i alla fall om de kombineras med hronhögtalare. :mrgreen:

Hronhögtalare? Är det holländska för hornhögtalare? ;-)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 16:21

Jag gick inte i år, men däremot förra året.

Egentligen tyckte jag att det lät mer eller mindre illa i alla rum jag var inne i.
Bremendemon var mest tilltalande, men inte heller där lät det egentligen jättebra.
Dvs jag skulle inte känna mig tillfreds med ens det ljudet hemma.

Nu bortser jag alltså från orsakerna till hur det lät i rummen.

Kanske sänker jag dessutom mina förväntningar då jag vet att det sannolikt inte kommer att uppstå några höjdarupplevelser på en mässa?

Egentligen vore det på sin plats att en seriös utställare skrev en skylt där han beklagade det dåliga ljudet.
8O
Det vore kanske det mest förtroendeingivande sättet att hantera situationen på.

Om jag som besökare får intrycket av att en utställare verkligen är nöjd med hur det låter - fast det inte låter speciellt bra, så känns det ju inte speciellt trovärdigt.

:?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 16:25

JanBanan skrev:
Syntesis skrev:Fast det fanns en hel del högtalare som lät skit på mässan. Eller högtalare och högtalare. Rum+högtalare kanske man ska säga..
Vasst och påträngande.

Såklart inte, det vet väl alla att det inte skiljer någonting mellan riktigt konstruerade källor och förstärkare. Speciellt inte om det står Denon på dem...

/ B

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-14 16:43

Eller NAD

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-14 16:49

Strmbrg skrev:Om jag som besökare får intrycket av att en utställare verkligen är nöjd med hur det låter - fast det inte låter speciellt bra, så känns det ju inte speciellt trovärdigt.

Detta får mig osökt att tänka på Naim-/Audiovectordemon förrförra året. Dansken som demade stod uppenbarligen och tokdiggade till musikpresentationen. Helt obegripligt. Det lät så jävla illa i mina öron. En diskant som skar genom märg och ben. "Så här ska det låta när man spelar rock! Osminkat och rått." slängde han ur sig när eländet tystnade. Jag gick därifrån innan han hann dra igång nästa låt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 16:52

Vem sjåen hör inverkan av en viss förstärkare - på en mässa?

8O

Kanske alla utom jag?

Jag hör mest bara inverkan av eländiga rum, jobbig musik och ofördelaktig lyssningsplats.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 16:55

Strmbrg skrev:Jag hör mest bara inverkan av eländiga rum, jobbig musik och ofördelaktig lyssningsplats.

Värst vad negativ du är fastän du inte gick på mässan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 16:56

pLudio skrev:
Strmbrg skrev:Jag hör mest bara inverkan av eländiga rum, jobbig musik och ofördelaktig lyssningsplats.

Värst vad negativ du är fastän du inte gick på mässan.

Japp!
Jag relaterar till förra årets Sheraton-övning.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-14 17:02

Det intressanta är att ingen har tokdissat Audio Note-demon, trots single end-elektronik av det mer extrema slaget... Tvärtom verkar tongångarna gå åt det positiva, uppsluppna hållet. Jag vet flera trissefundamentalister som förra året dröjde sig kvar LITE för länge i detta rum, av någon outgrundlig anledning...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 17:09

Bill50x skrev:
JanBanan skrev:
Vasst och påträngande.

Såklart inte, det vet väl alla att det inte skiljer någonting mellan riktigt konstruerade källor och förstärkare. Speciellt inte om det står Denon på dem...

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 17:12

Jag minns då det skaffades den första stereon när jag var liten:

Det blev mest bråk faktiskt, om vem som skulle spela vad och när.

Fast det var förvisso inte Denon...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 17:24

Strmbrg skrev:Vem sjåen hör inverkan av en viss förstärkare - på en mässa?

8O

Kanske alla utom jag?

Jag hör mest bara inverkan av eländiga rum, jobbig musik och ofördelaktig lyssningsplats.

Ja, det är vad de flesta tror, dvs att högtalare/rum är det som avgör lyssningsintrycken. Och så är det nog när kombinationen högtalare och rum är tillräckligt dj*ig. Men inte alltid. Men HUR ska man kunna höra inverkan av tex en given förstärkare när man (kanske) hör denna för första gången, i en okänd setup och i en okänd/olämplg miljö, med musik/inspelning man aldrig hört förut? Det går bara inte.

Nä, Strömberg, du är inte ensam :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 17:25

ErikAndersson skrev:Eller NAD

Sorry, glömde... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-14 17:35

Jag tycker alltid att det är roligt att gå på mässa alldeles oavsett hur eller vad som spelas. Det enda negativa jag kan säga om denna mässa är således: jag var inte där :(

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-14 18:16

Jag var inte där heller, så jag kan inte ge några synpunker utöver rent allmäna. Jag dras med sviter efter en lunginflamation med tillhörande kraftig hörselnedsättning. VA! :cry: Mina öron är 120 Db motkopplade.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-02-14 18:59

bensnake skrev:

Det intressanta är att ingen har tokdissat Audio Note-demon, trots single end-elektronik av det mer extrema slaget... Tvärtom verkar tongångarna gå åt det positiva, uppsluppna hållet. Jag vet flera trissefundamentalister som förra året dröjde sig kvar LITE för länge i detta rum, av någon outgrundlig anledning...

Inte så konstigt, ingen såg rören för dom var dolda innanför chassiet. Utan vetskap kan man inte dissa och rata rätt av som man är van att göra ;)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-14 19:33

@Erik: Krya på dig. Lunginflammation är inte att leka med.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 19:38

schmutziger skrev:Helt klart sämst är att det helt plötsligt ok att tala om dåliga rum, högtalare och upplevelser bara för att mässan är i stockholm istf i Malmö.
För då gick det fan inte att komma med kritik utan att en shitstorm deluxe kom farande :?

Visst är det. Jag kan dessutom säga att det var betydligt mer motiverat i Malmö än Sthlm. Detta var den "bästa" mässan jag varit på av 4. Men de som höll shitstorm-fanan högt när det diskuterades malmömässan har varit frånvarande i diskussionen.

Jag upplever det som att fler än mig tycker att det var en bra mässa. Jag har funderat väldigt mycket om det är dagsform eller mental inställning men jag tror inte det....

Men nu har ju även denna tråden ballat ur... :-/

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-14 19:52

Sämst på mässan är alla gnällspikar som klagar på mässor i allmänhet och denna i synnerhet trots att de inte ens var där. 8)

Jag tycker det var en skitbra mässa. Skojiga grejor, lagom stort, mycket bra musik, hyfsat ljud hos de flesta (vi som var på Kistamässan har något att jämföra med) och framför allt alla trevliga besökare och utställare!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-14 19:54

Panelguy skrev:.....och jag kan lägga till att det var mer sofistikierat än flyttkartonger med mineralull.

Det var en massa Svanå-prylar överallt. Nästan så man misstänkte att de stod som medsponsor på mässan. 8)

Sen vet jag inte om deras justerbara helmholtzar som fanns lite varstans gjorde så mycket för ljudet i slutändan. Det tar ju lite tid att justera in de ordentligt.

Snubben med de höga högtalarna hade fixat dämppaneler som var ungefär 1x2m höga och lätt kilformade. Det verkade vara rimligt seriöst. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-14 20:20

+10ggr mer på vad Kungen skrev än vad någon kan säga.
Så väldigt faktiskt att klaga på nåt som man har noll koll på.

MvhHarryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 20:25

Harryup skrev:+10ggr mer på vad Kungen skrev än vad någon kan säga.
Så väldigt faktiskt att klaga på nåt som man har noll koll på.

Eh, va?

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-14 21:10

Dat sämsta var alla forummedlemmar som jag missade.

Sen tror jag även att min jazzkvot är avklarad för i år 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 21:12

2-ch skrev:Sen tror jag även att min jazzkvot är avklarad för i år 8)

+1

:lol: HAHA! :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 21:12

2-ch skrev:Sen tror jag även att min jazzkvot är avklarad för i år 8)

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-14 21:18

Jag hörde bara mässjazz i två rum!? 8O
Ett vände jag i dörren och det andra, AudioNote, satt jag och led en stund i.

Annars hörde jag bara mest , pja, vanlig musik. Det var ju inte ens mycket av de gängse audiofilklassikerna. Märkligt. Måste haft tur. :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 21:28

Jag satt inne hos Wilson när den svenske snubben drog och kvar var en amerikansk kille som satte på megalångt surjazz-spår. Men det var väl själva fan tänkte jag... väntade ... väntade... fördelen var att under tiden fick jag sweetspot. Så när han väl lyfta pickupen så var jag förväntansfull och han frågar på amerikanska: vad vill ni lyssna på...?

Och innan jag hinner öppna matluckan så är det någon gubbe där bak som kläcker ur sig... FEMALE JAZZSINGER...

Jag gick på studs. Dock fick jag snoka in en kortis senare med brorsan när dom spelade något elektroniskt så gummikanterna kryllade sig, kaxigt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 21:31

Jag har svårt att tro att folk verkligen lyssnar på denna "mäss-jazz" i dagliga livet. Så frågan är, varför vill dom höra denna musik för att utvärdera en anläggning (eller delar därav)?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-14 21:33

Fjonkalicious skrev:Dock fick jag snoka in en kortis senare med brorsan när dom spelade något elektroniskt så gummikanterna kryllade sig, kaxigt!

Dock behövs inte så dyr utrustning för elektromusik. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-14 21:35

Bill50x skrev:Jag har svårt att tro att folk verkligen lyssnar på denna "mäss-jazz" i dagliga livet. Så frågan är, varför vill dom höra denna musik för att utvärdera en anläggning (eller delar därav)?

/ B

Inspelade akustiska förlopp, kräver sin anläggning för att återges korrekt. :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 21:35

Ragnwald skrev:
Fjonkalicious skrev:Dock fick jag snoka in en kortis senare med brorsan när dom spelade något elektroniskt så gummikanterna kryllade sig, kaxigt!

Dock behövs inte så dyr utrustning för elektromusik. :wink:

Utveckla. Om du är allvarlig dvs. Gärna i en ny tråd. :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-14 21:38

Personligen tycker jag att elektroniskmusik som i.o.f kan låta kul men den är ju svår eftersom den egentligen inte hör hemma i verkligheten. Man har ju inga referenser. Ska man lyssna på musik i mässmiljö bör det vara levande instrument och röster.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 21:40

Bill50x skrev:Jag har svårt att tro att folk verkligen lyssnar på denna "mäss-jazz" i dagliga livet. Så frågan är, varför vill dom höra denna musik för att utvärdera en anläggning (eller delar därav)?

Säljer inte Diana Krall bra?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-14 21:41

Nagrania skrev:Personligen tycker jag att elektroniskmusik som i.o.f kan låta kul men den är ju svår eftersom den egentligen inte hör hemma i verkligheten. Man har ju inga referenser. Ska man lyssna på musik i mässmiljö bör det vara levande instrument och röster.

+1 på det. Det var så jag menade. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 21:46

Ragnwald skrev:

/ B

Inspelade akustiska förlopp, kräver sin anläggning för att återges korrekt. :wink:

"Mässjazzen" är väl knappast inspelad akustiskt? Det är ju ofta en inspelning med lugn musik med närmickade instrument där man vill demonstrera ljudet från respektive instrument. Enligt mig låter det ofta stendött,trots det fina ljudet. Sådan musik låter för övrigt superbt även i köksradion så det säger nada.

Min misstanke är att många anläggningar, oavsett pris, helt enkelt inte klarar av komplext material. Dynamik ja, men inte när det "låter mycket på alla fronter".

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 21:47

/ B

Kanske för att det är hyfsat stor chans att det låter hyfsat bra med den typen av musik?

Ingen vill väl att det skall låta illa?
Därför kanske de lirar sån musik hemma också?
Då slipper de ju besväras av att det låter onödigt peckigt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 21:49

Jag frågar ofta efter stora symfonier och liknande.

Det får jag aldrig höra. Kanske för riskabelt?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 21:50

Strmbrg skrev:Ingen vill väl att det skall låta illa?

Ibland undrar jag. :-)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 21:50

Ragnwald skrev:
Nagrania skrev:Personligen tycker jag att elektroniskmusik som i.o.f kan låta kul men den är ju svår eftersom den egentligen inte hör hemma i verkligheten. Man har ju inga referenser. Ska man lyssna på musik i mässmiljö bör det vara levande instrument och röster.

+1 på det. Det var så jag menade. :)

Men samtidigt så finns det ju massvis med elektronisk musik som kräver rejäla anläggningar för att kunna reproducera inspelningen rättvist. Djupbasmusik hörs ju inte på det flesta plutthögtalare.

Nä, det där håller inte.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-14 22:14

Strmbrg skrev:Jag frågar ofta efter stora symfonier och liknande.

Det får jag aldrig höra. Kanske för riskabelt?

I eftermiddags spelade jag högt hemma på min nya "aune" D-klass å ställde buffern i Foobar på 1140 å visst finns det INTE någon dissssst

Stravinski blev det.. hela satser naturligtvis + en massa Bartoli..
frågade Bertil Lind (en fiolspelare) hur de va sist hon gästade GSO?
"hon överröstade hela orkestern" va spontana svaret :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-14 22:27

Den där djupbasalstrande elektroniska musiken existerar ju inte utan högtalare i någon form. Skaparna av den lär ju ha haft någon form av högtalare men den finns ju inte med på inspelningen. Tycker det blir svårt bedömma likheten med ett verkligt framförande. Det man kan få besked om är mera tekniska prestanda som nivåtålighet eller utsträckthet i basregistret. Ursprungstrohet blir i varje fall lite svår att fastställa. Låter det är det bra... eller hur tänker ni andra?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-14 22:32

Ja elektronisk musik har ju ingen "ursprungslikhet" på samma sätt som akustisk musik.

Vem vet hur tonkurvan ser ut för den anläggningen som låtskaparen har använt liksom.

Kanske inte alls är meningen att man skall ha en psykoakustisk kurva med massor av bas under 20Hz när en låt spelas. Skaparen kanske hade ett par fullregisterhögtlare när han gjorde låten och basnivån är ställd efter dessa.

Fast sen behöver det ju inte låta precis så som skaparen tänk sig. Är ju upp till varje lyssnare vad hans personliga preferenser är.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 22:35

adzer skrev:Ja elektronisk musik har ju ingen "ursprungslikhet" på samma sätt som akustisk musik.

Fast ursprunget är ju samplingen. PCM rådatan. Och ibland är det gamla analoga enheter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 22:36

RogerGustavsson skrev:Den där djupbasalstrande elektroniska musiken existerar ju inte utan högtalare i någon form. Skaparna av den lär ju ha haft någon form av högtalare men den finns ju inte med på inspelningen. Tycker det blir svårt bedömma likheten med ett verkligt framförande. Det man kan få besked om är mera tekniska prestanda som nivåtålighet eller utsträckthet i basregistret. Ursprungstrohet blir i varje fall lite svår att fastställa. Låter det är det bra... eller hur tänker ni andra?

Jag har en del fördomar och liknar därför tyvärr bas-excess-demo-musik och våldsamt-ljudtrycks-spelande mest vid att stå och tokvarva enorma V8-motorer, köra med skrikande däck i kurvor, acca järnet etcetera.

Som sagt: Fördomar och åsikter men inte avsett att vara elak mot någon. Jag bara tycker såhär.

Jag efterlyser som sagt alltid symfonisk akustisk orkestermusik, eftersom jag tycker att den är lätt att bedöma upplösning och realism med.
Dessutom ar det en genre som jag spelar hemma för att jag tilltalas av den.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 22:38

Strmbrg skrev:Jag har en del fördomar och liknar därför tyvärr bas-excess-demo-musik och våldsamt-ljudtrycks-spelande mest vid att stå och tokvarva enorma V8-motorer, köra med skrikande däck i kurvor, acca järnet etcetera.

Men folk gillar ju det med...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-14 22:39

pLudio skrev:
adzer skrev:Ja elektronisk musik har ju ingen "ursprungslikhet" på samma sätt som akustisk musik.

Fast ursprunget är ju samplingen. PCM rådatan. Och ibland är det gamla analoga enheter.

Ja precis och den går inte att lyssna på utan att koppla den till elektronik och högtalare som färgar ljudet.
Viss skillnad mot att lyssna på akustiska instrument eller sång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 22:39

Men om man aldrig lyssnar på en symfonisk orkester(varken hemma eller IRL) så är det tämligen onödigt.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-14 22:39

Vad är det nu för fel på jazz? Om jag ställer ut någongång i framtiden kommer jag fanimej att köra dansband! Då får ni något att klaga på, gnällspikar! :twisted:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 22:41

ErikAndersson skrev:Vad är det nu för fel på jazz? Om jag ställer ut någongång i framtiden kommer jag fanimej att köra dansband! Då får ni något att klaga på, gnällspikar! :twisted:

Om du lyckas få ett dansband att låta bra, såväl musikaliskt som ljudmässigt, då ställer jag mig i kö för att köpa dina produkter!

/ B

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 22:43

adzer skrev:
pLudio skrev:

Ja precis och den går inte att lyssna på utan att koppla den till elektronik och högtalare som färgar ljudet.
Viss skillnad mot att lyssna på akustiska instrument eller sång.

Men det kan spelas in med mikrofon och jämföras mot originalet i PCM likt du kan spela in en fiol med mikrofon och sedan jämföra ljudet genom högtalaren med originalet.

Jag menar att du i båda fallen kan jämföra med originalet om du verkligen vill men mikrofonen hamnar på olika platser i kedjan.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-14 22:43

Det föreligger en stor risk att fokus hamnar på avvikelser mellan systemen istället för på den faktiska återgivningen, när man springer runt mellan rummen och lyssnar 5-10min i vardera.
De mest neutrala systemen är nog de som missgynnas mest av mässor.
Senast redigerad av Goldfinger 2012-02-14 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-14 22:43

men strmbrg man måste så mycket för att uppskatta klassiskt eller seriosa liksom.. de e därför och man hör in sig på de ena å de andra vid sådana tillfällen i buketten s.a.s.

å sånt tar tiiid JUH!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 22:45

Monk skulle jag gärna lyssna på på en demo.

Eller lite Ellington.

Men den där närmickade glesjazzen tycker jag oftast är trist helt enkelt.
Känns som såndär nördmusik som man skall sitta gravallvarlig och tokstilla och lyssna på.

OBS! Även detta skall nog varudeklareras som rena åsikter och inget annat för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-14 22:46

Bill50x skrev:
ErikAndersson skrev:Vad är det nu för fel på jazz? Om jag ställer ut någongång i framtiden kommer jag fanimej att köra dansband! Då får ni något att klaga på, gnällspikar! :twisted:

Om du lyckas få ett dansband att låta bra, såväl musikaliskt som ljudmässigt, då ställer jag mig i kö för att köpa dina produkter!

/ B

Vilken utmaning! Jag lovar ingenting!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-14 22:49

Strmbrg skrev:Monk skulle jag gärna lyssna på på en demo.

Eller lite Ellington.

Men den där närmickade glesjazzen tycker jag oftast är trist helt enkelt.
Känns som såndär nördmusik som man skall sitta gravallvarlig och tokstilla och lyssna på.

OBS! Även detta skall nog varudeklareras som rena åsikter och inget annat för säkerhets skull.

ska prova lite "the real thing" imorrn tror jag :P

EDIT: I klass D :P
Senast redigerad av roggaro 2012-02-14 22:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 22:50

roggaro skrev:men strmbrg man måste så mycket för att uppskatta klassiskt eller seriosa liksom.. de e därför och man hör in sig på de ena å de andra vid sådana tillfällen i buketten s.a.s.

å sånt tar tiiid JUH!

Javisst tar det tid. Men jag är glad att jag tagit mig den tiden.
Troligen dock inte på långa vägar lika krävande som att lära sig traktera en cello eller ens en blockflöjt.

Lyssnar jag på kraftigt och enkelt taktmarkerad musik så blir jag oftast utmattad och rastlös. Finns dock undantag, absolut!

Även tex Mozart och Haydn brukar trötta ut mig, eftersom jag upplever den musiken som lite väl tillrättalagd och utan tuggmotstånd.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-14 22:52

alltså jag menar OP å va faen de nu va

EDIT: jo alltså att man har inte tid med att rigga upp ett scenario i konstmusik vid ett sådant tillfälle..
annars hade de ju tom kunna blivit ett 'event' 8)
Senast redigerad av roggaro 2012-02-14 22:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 22:53

Goldfinger skrev:Det föreligger en stor risk att fokus hamnar på avvikelser mellan systemen istället för på den faktiska återgivningen, när man springer runt mellan rummen och lyssnar 5-10min i vardera.
De mest neutrala systemen är nog de som missgynnas mest av mässor.

Ja, jag tycker att jämförelser är ett gissel i största allmänhet.
Dessutom blir jag utmattad av att jämföra, försöka minnas, rangordna och sammanfatta.

Puh..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-14 22:53

Bill50x skrev:

/ B

+1, om du kan få Vikingarna å låta tillfylles* . . . har ju försökt å få dom
att låta godtagbart i flera decennier nu, utan å ha lyckats fullt ut . . . :(

* Jag vet ju att potentialen finns där :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 22:55

Laila skrev:* Jag vet ju att potentialen finns där :P

Hur vet du det?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 22:56

Skulle gärna vilja höra den där Rickforslåten som gör reklam för akustikprodukter, hur den nu gick.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-14 22:59

e Laila lam? visste inte det :cry:
EDIT: isses då hon har väl det musikaliska minnet efter besök menar ja.. eller vaba

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-14 23:13

Bill50x skrev:

Hur vet du det?

/ B

Vissa saker bara vet man . . . :P (eller vill du att vi ska dra
dendäringa om å hoppa från västerbron igen . . . :?: :evil:). :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 23:17

Laila skrev:
Bill50x skrev:

Hur vet du det?

/ B

Det hjälper inte om jag hoppar från Västerbron, dansbandsmusik låter inte bättre för det. Men det är nära att dansbandsmusik får mig att hoppa från nämnda bro ;-)

/ B

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-14 23:20

Det finns ännu värre saker än dansband. Smörmusik typ Enrico Iglesas, fifan, det borde vara produktionsförbud på skiten!!!

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2012-02-14 23:26

ErikAndersson skrev:Det finns ännu värre saker än dansband. Smörmusik typ Enrico Iglesas, fifan, det borde vara produktionsförbud på skiten!!!

+1

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-14 23:36

Bill50x skrev:
Laila skrev:
Bill50x skrev:

Hur vet du det?

/ B

Det hjälper inte om jag hoppar från Västerbron, dansbandsmusik låter inte bättre för det. Men det är nära att dansbandsmusik får mig att hoppa från nämnda bro ;-)

/ B

Jahaså, en till på "ignorelistan" . . . :wink:

ps. Om du nu inte ännu är mogen för de subtila(nästan ohörbara
för de ej insatta), skiftningarna i Vikingarnas musik, så vill jag
rekommendera Sven Ingvars som en god, mer lättillgänglig starter . . . :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 23:36

En av de sämre grejorna var att pianisten och Anna-Lotta Larsson var förstärkt med en skränig bose-pinne. På en hifi-mässa? Kunde man inte arrangerat något mer välljudande?

Ps. Jag var där av en ren händelse, skulle kolla in XTZ. Ds.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 23:42

Det var länge sedan man såg och hörde den tantan.

Hon borde väl vara ganska gammal vid det här laget?

...

Uh?
Bara typ femtiåtta bast?..
Hon har ju varit med sen det var svartvit TV...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-14 23:45

ErikAndersson skrev:Det finns ännu värre saker än dansband. Smörmusik typ Enrico Iglesas, fifan, det borde vara produktionsförbud på skiten!!!

jag tycker nog att dansbandsmusiken är en aning smörig, och käck, men jag kan ha fel
Bikinitider

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-14 23:50

Mitt förakt för allt som B©$e prånglar ut är stort, men omfattar faktiskt inte pinnen.

Den är lång ifrån hifi, absolut, men den låter bättre till sådana här spelningar än 99% av alla andra pa-lösningar. Men som sagt, en flygel och ingen mick alls hade varit överlägset.

Sämst å mässan var i mitt tycke plan två med akut syrebrist på eftermiddagen och bumliga rum.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 23:53

Tur att Inte Bosse 901 är het nuförtiden.

Det hade blivit knixigt att böka in ett par i ett litet hotellrum.

Eller så hade det inte det.

Blivit knixigt, alltså.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-15 01:02

celef skrev:

jag tycker nog att dansbandsmusiken är en aning smörig, och käck, men jag kan ha fel

http://www.youtube.com/watch?v=a_WtiYlf1dE
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-02-15 09:14

robsarve skrev:Mitt förakt för allt som B©$e prånglar ut är stort, men omfattar faktiskt inte pinnen.

Den är lång ifrån hifi, absolut, men den låter bättre till sådana här spelningar än 99% av alla andra pa-lösningar. Men som sagt, en flygel och ingen mick alls hade varit överlägset.

Sämst å mässan var i mitt tycke plan två med akut syrebrist på eftermiddagen och bumliga rum.

Tycker också att Bose - pinnen är ett bra PA-alternativ, inte hifi som du skriver, men det låter bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-15 10:00

ErikAndersson skrev:Det finns ännu värre saker än dansband. Smörmusik typ Enrico Iglesias, fifan, det borde vara produktionsförbud på skiten!!!

Klaga inte på honom, han har ju ett efternamn att leva upp till...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-15 13:16

ErikAndersson skrev:Det finns ännu värre saker än dansband. Smörmusik typ Enrico Iglesias, fifan, det borde vara produktionsförbud på skiten!!!

Tänk om alla fick bestämma varsitt produktionsförbud. Undrar vad som skulle bli kvar att lyssna på :roll:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-15 13:32

Nejnej. Det räcker om jag gör det. Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-15 13:54

Gnälliga d-a gubbar gödslas det med här.
Ta en promenad och en testosteronspruta. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-15 14:30

sprudel skrev:Gnälliga d-a gubbar gödslas det med här.
Ta en promenad och en testosteronspruta. :D

Vad kostar en sådan då, ni som vet?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-02-15 15:28

Bill50x skrev:

/ B
Årets grammisvinnare i klassen dansband är BAO med Helen Sjöholm ... i mitt tycke en djävvligt pra produktion... både låtmässigt och inspelningsmässigt och jag brukar inte lyssna på dansband
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-15 16:03

OlA-68 skrev:
Bill50x skrev:

/ B
Årets grammisvinnare i klassen dansband är BAO med Helen Sjöholm ... i mitt tycke en djävvligt pra produktion... både låtmässigt och inspelningsmässigt och jag brukar inte lyssna på dansband

Medhålles till stor del. Men samtidigt så känns det som om de gräver i pärmen "outgivna ABBA-låtar"; man hör tydligt vilket skäggo som skrivit musiken. :)

Hoppas att Bennys ambition smittar av sig, genren är svältfödd på talang.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-15 17:12

Det känns hursomhelst mycket, mycket tragiskt att du missade Anna-Lotta på mässan, V8.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-15 17:16

KarlXII skrev:Det känns hursomhelst mycket, mycket tragiskt att du missade Anna-Lotta på mässan, V8.

:mrgreen:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-02-15 17:21

V8 missar aldrig en ALL-konsert... han missar alltid

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-15 17:22

OlA-68 skrev: Årets grammisvinnare i klassen dansband är BAO med Helen Sjöholm ... i mitt tycke en djävvligt pra produktion... både låtmässigt och inspelningsmässigt och jag brukar inte lyssna på dansband

BAO är ett band som man dansar till, visst.
Men sedan finns ingen likhet med något annat svenskt dansband överhuvudtaget. Kul att dom fick priset hur som helst.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-02-15 17:26

däremot var det ett djävvla spektakel med att sätta salo som programledare ... han sprang ju runt i 1och½ timme och trodde han var rolig...helvete vad patetisk...sorgligt däremot kunde jag räknade jag in mer än 50% av artisterna som värdiga vinnare

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-15 18:52

KarlXII skrev:Det känns hursomhelst mycket, mycket tragiskt att du missade Anna-Lotta på mässan, V8.

Anna-Lotta är urtrevlig, konverserade med henne för ett par år sedan.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-15 19:02

Strmbrg skrev:Det var länge sedan man såg och hörde den tantan.

...

Uh?

Fantastiskt bilbehållen minst sagt :wink:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-15 19:02

Jag letar efter tråden " Det bästa med mässan" men hittar ta mig tusan inte den.
Eller var mässan såpass kass kanske?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-15 19:18

Goldfinger skrev:

Anna-Lotta är urtrevlig, konverserade med henne för ett par år sedan.

Jag gillar henne också. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-15 20:41

Panelguy skrev:

...

Uh?

Tycker hon ser äldre ut.
8O

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-15 20:45

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:

...

Uh?

Tycker hon ser äldre ut.
8O

Jag mötte henne på mässan och det tyckte inte jag :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-15 21:37

Anna-Lotta Larson kommer ju från Lit. Ca två mil norr om Östersund.
Från samma ställe som Sven Plex Pettersson..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-15 21:48

NiklasF skrev:Jag letar efter tråden " Det bästa med mässan" men hittar ta mig tusan inte den.

Allt det bästa finns ju i tråden:
High-end mässan 11-12 februari

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-16 09:35

Nej, det är mer direktverkande än så. Hon är en mycket, mycket tragisk artist. Tyckte inte riktigt man skall vara tvungen att dels betala pengar och sedan lyssna på den kärringtrasan för att få träffa sina vänner. På min tid var det gratis att ha trevligt. Och tämligen fritt från självspäkande spektakel.

Magiska kablar, möss, träkoner, stenar etc är en trist urvattning av det som från början var en hedervärd strävan efter kompromisslös ljudåtergivning. Att blanda in Anna Lotta Larsson i detta är som att försöka lätta upp ett krig med schlager; ett ytterst fånigt och ovidkommande inslag.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-16 09:39

Vee-Eight skrev:

Nej, det är mer direktverkande än så. Hon är en mycket, mycket tragisk artist. Tyckte inte riktigt man skall vara tvungen att dels betala pengar och sedan lyssna på den kärringtrasan för att få träffa sina vänner. På min tid var det gratis att ha trevligt. Och tämligen fritt från självspäkande spektakel.

Magiska kablar, möss, träkoner, stenar etc är en trist urvattning av det som från början var en hedervärd strävan efter kompromisslös ljudåtergivning. Att blanda in Anna Lotta Larsson i detta är som att försöka lätta upp ett krig med schlager; ett ytterst fånigt och ovidkommande inslag.

Tragisk artist kan jag varken bifalla eller dementera.
Men att det är ett fånigt och ovidkommande inslag i apparat-hysterin,
kan jag verkligen instämma i.
Det skulle vara lika ovidkommande att pula in Kronoskvartetten eller Trazan å Banarne.

TYCKER jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-16 10:21

Nefilim skrev:Anna-Lotta Larson kommer ju från Lit. Ca två mil norr om Östersund.
Från samma ställe som Sven Plex Pettersson..

Nja, på hennes hemsida står det:
Anna-Lotta har sina rötter både i den värmländska och norrländska myllan. Hon är född i Karlstad, men flyttade snart med familjen till Norrbotten. Flytten gick först till Luleå och vid 7 års ålder vidare till Öjebyn, 6 km norr om Piteå.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-16 10:23

Karlstad är så gott som Dalsland. Iaf farligt nära.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-16 10:26

Vee-Eight skrev:Karlstad är så gott som Dalsland. Iaf farligt nära.

Inte mer än ett större antal mil till Lit utanför Östersund heller.

Jag vet vad jag yrar om.
Streckkörde Värnamo-Kristinehamn-Mora-Östersund härom sommaren.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-16 11:02

Strmbrg skrev:Tragisk artist kan jag varken bifalla eller dementera.
Men att det är ett fånigt och ovidkommande inslag i apparat-hysterin,
kan jag verkligen instämma i.
Det skulle vara lika ovidkommande att pula in Kronoskvartetten eller Trazan å Banarne.

TYCKER jag.

Vi tycker olika. Även om det är en HiFi-mässa så är det väl ändå resultatet, dvs att lyssna på musik som är det väsentliga. Att ha live-musik på mässan är väl ungefär i paritet med att spela musik på en restaurang - man skulle ju kunna fråga sig vad denna har med maten att göra?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-16 11:28

Jag tycker det är kul med livemusik. Vad skulle det spela för roll om det är på en mässa för musikåtergivning? Skulle detta vara någon nackdel? Det borde väl snarast höra till, eller? Men jag gissar att livemusik är ett nödvändigt ont för de som skriver på faktiskt och går på mässor som ställer ut apparater för musikåtergivning.

Det är tydligen endast på internationella hifi-mässor som livemusik uppskattas.

Det verkar ha gått så långt att det på faktiskt endast är syntetisk musik på burk som uppskattas. Men vad jag kan se så uppskattas inte ens det.

På den tiden det begav sig var det andra vindar som blåste. Då uppskattades det liveframföranden. Tja, jag minns den tid som flytt.

Är det så att pojkarna på faktiskt utgör en grupp som valt fel hobby?

Tja, det är väl bara att läsa trådrubrikerna och inläggen så blir svaret givet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-16 11:40

lite huvet på spiken det sista där Peter

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-16 11:49

Jag har inget mot livemusik i hifisammanhang, tvärtom faktiskt då jag musicerar mer än finlyssnar hifi för tillfället. Det var snarare Anna Lotta Larssons musik och framträdande som är föremål för min avsmak. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-16 11:54

paa skrev:
NiklasF skrev:Jag letar efter tråden " Det bästa med mässan" men hittar ta mig tusan inte den.

Glömde smilien, faktiskt är nog enda stället vad jag har sett som tar sig mödan att starta en tråd som tar upp det som är så otroligt kasst med en mässa.

Säger endel kan jag väl tycka...Tråkigt!

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2012-02-16 11:57

+1
Väl rutet Peter. Det finns ju en del figurer som inte är så tända på syntetisk
musik utan har liveupplevelser av musiker i hemmet eller på konserter.
M a o referenser i levande livet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-16 12:04

Vee-Eight skrev:Jag har inget mot livemusik i hifisammanhang, tvärtom faktiskt då jag musicerar mer än finlyssnar hifi för tillfället. Det var snarare Anna Lotta Larssons musik och framträdande som är föremål för min avsmak. :)

Så du var där på mässan och tyckte att hennes framträdande var så dåligt att du fick avsmak?

Anna Lotta Larssons musik skriver du. Jag trodde hon mest sjöng andras låtar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-16 12:17

Förra året när det HiFi-mässa på ett av Avenyn-hotellen i GBG, var det en stråkkvartett från GBGs synfoniorkester som spelade i övre foajen. Nog var det skillnad på hur det lät från dom gubbsen jämfört även med de bästa rummen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-16 12:40

roggaro skrev:lite huvet på spiken det sista där Peter

+1
Hur transparent kan syntetisk musik bli?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-16 12:49

Ja. Buhuu. Det är inte 1950-talet längre. Gråt. Snyft. Världen förändras och jag vill inte utvecklas med den. Jag vill ha tillbaka min Volvo PV NU!!!

Om det hade varit en modern artist (som var duktig på att sjunga). Hur hade det låtit från den äldre skaran då? Buhuu. Ingen sångerska från 50-talet. Gråt. Snyft. Jag vill ha tillbaka min Edvard Persson NU!!!

Men allvarligt. Det var ett liveframträdande som var förstärkt med skit och ett elektroniskt klaviatur. Hur kul är det?

Ge en sångerska rätt förutsättningar och snubben ett riktigt piano. Då snackar vi.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-16 13:01

Fjonkalicious skrev:Ge en sångerska rätt förutsättningar och snubben ett riktigt piano. Då snackar vi.

+1
Borde varit självklart, kan man tycka.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-16 13:24

petersteindl skrev:
Vee-Eight skrev:Jag har inget mot livemusik i hifisammanhang, tvärtom faktiskt då jag musicerar mer än finlyssnar hifi för tillfället. Det var snarare Anna Lotta Larssons musik och framträdande som är föremål för min avsmak. :)

Så du var där på mässan och tyckte att hennes framträdande var så dåligt att du fick avsmak?

Anna Lotta Larssons musik skriver du. Jag trodde hon mest sjöng andras låtar.

MvH
Peter

Man behöver inte gå på ngn hifimässa, faktiskt, för att ha åsikten att Anna Lotta Larsson är skräp. De "andras låtar" är i sig oftast väldigt bra. När "de andra" framför dem. Inte när hon gör det.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-16 13:51

Vilket hat mot denna kvinna, är det möjligvis så att det är din ex fru som har tagit allt du äger?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-16 13:57

V-åttans stora kärlek har fina runda former, pålitlig och stabil i förhållandet till honom också för den delen så där är det säkert lite småputtrigt. Med 4 hjul + ett frihjul kan man inte förvänta sig annat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-16 14:02

Men Anna-Lotta har ju 5 saabar :) bl a den här :)

Bild

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-16 14:11

Vafalls! Personpåhopp! 8O :D

Nej, jag har aldrig varit gift. Nej, den saaben ägs av SAAB AB, Trollhättans Stad och Marcus och Amalia Wallenbergs Stiftelse. Nej, min åsikt är fortfarande min åsikt vilket tydligt beskriver vilken musik jag absolut inte vill lyssna på.

Nog tjafsat om detta, åter till ämnet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-16 14:32

NiklasF skrev:
paa skrev:

Glömde smilien, faktiskt är nog enda stället vad jag har sett som tar sig mödan att starta en tråd som tar upp det som är så otroligt kasst med en mässa.

Ja, Strmbrg kan ju vara lite neggo ibland.

Men, vilken smiley ska man klämma in här då?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-16 22:47

paa skrev:
NiklasF skrev:
paa skrev:

Ja, Strmbrg kan ju vara lite neggo ibland.

Men, vilken smiley ska man klämma in här då?

Nu tycks vi vara där igen:
Övertolkningar, alltså.

Jag frågade vad ni tyckte var sämst med mässan.
Sämst behöver ju inte ens vara dåligt för övrigt, det KAN vara bra, men ändå sämst.

I första-inlägget lade jag till att den som inte är lagd åt rangordningar, istället kan berätta vad vederbörande tyckte var dåligt.

Detta har nu blivit blivit ändrat till "Otroligt kasst".
Dock inte av mig.

Dessutom förstår jag inte varför det skulle ha att göra med att vara "neggo" för att vilja diskutera "sämst" eller "dåligt".

Utveckla gärna, tack.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-16 22:53

det var extremt mycket gnäll i den här tråden, snudd på världsrekordmycket tycker jag

bra jobbat flickor
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-16 23:17

Man kan ju säga "vem var bäst på att vara sämst" kanske istället? :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-16 23:21

Uselhetsperfektionism?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-02-17 00:16

Vad är sämst i den här tråden. :?:
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-02-17 00:25

Inläggen :twisted:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-17 00:33

Jag tycker det är en bra tråd där man kan få utlopp för det ena och det andra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-17 00:52

Naqref skrev:Jag tycker det är en bra tråd där man kan få utlopp för det ena och det andra.

Dessutom tycks den ju attrahera ganska många.

Jag tycker att det är sunt att även diskutera kring negativa företeelser.
Det behöver ju inte per automatik betyda att man är negativt lagd.
Eller kan det vara farligt?

Det finns ju fullt av folk som intresserar sig för krig tex.
Krig är väl hyfsat negativt för de flesta involverade?
De som intresserar sig för krig och konflikter behöver ju liksom inte vara förespråkare för dessa företeelser.

För övrigt är ju mord och kriminalitet teman som lockar väldigt många.
Ett par av de populäraste temana i TV-filmer, tror jag.
Själv har jag svårt för ämnet, men det är en annan historia.

Nyhetstidningar innehåller en - i mitt tycke - oproportionerligt stor del negativa företeelser, såsom mord, olyckor, kriminalitet och konflikter.
Oproportionerligt stor, i relation till vad som totalt sett händer i samhället under ett dygn.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-17 01:49

Verkligheten överträffar alltid dikten, visst är det så, man får nog av skiten.
Därför föredrar jag vacker musik, kommedier, natur/vetenskap. :)

Återgå till Generellt om hifi