Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Vad finns det under 10kkr? Under 20kkr?
Krav: Dist <0,1%THD vid 20kHz på full gas. (8 ohms last)
jonasp skrev:Du menar att du vill ha <0,1% THD gissar jag!![]()
jonasp skrev:Morello skrev:Bryston 2BSST.
Ej 200W @ 8 ohm...
Haakan_W skrev:Audiomanikern skrev:Hej!
Vad väger dom då?(lltid kolla vad saker & ting väger vill)
mindre än min pung...det som e så fint med dom
http://www.parasound.com/halonew/A21details.asp skrev:Continuous power output:
250 watts RMS x 2, 20 Hz - 20 kHz, 8 W, both channels driven
400 watts RMS x 2, 20 Hz - 20 kHz, 4 W, both channels driven
750 watts RMS x 1, 20 Hz - 20 kHz, 8 W
Current capacity: 60 amperes peak per channel
Power bandwidth: 5 Hz - 100 kHz, +0/-3 dB at 1 watt
Total harmonic distortion: < 0.2 % at full power
Problemet är att frekvensberoende distorsion i typiska slutsteg ger sig tillkänna även vid lägre effekter. Typiskt beror det på olinjäriteter i utgångssteget i kombination med för liten open-loop-bandbredd.
Isidor skrev:Morello,Problemet är att frekvensberoende distorsion i typiska slutsteg ger sig tillkänna även vid lägre effekter. Typiskt beror det på olinjäriteter i utgångssteget i kombination med för liten open-loop-bandbredd.
Stämmer förvisso, men disten ökar ändå med uteffekten i normalfallet. Max skulle alltså säkert kunna tillåta sådär 0.3-0.5 % THD vid 20 kHz och full uteffekt utan hörbara konsekvenser.
Isidor skrev:Morello,
Visst finns det steg som uppvisar ett närmast perfekt förlopp med minimal dist upp till klippning, men mer världsliga konstruktioner*uppvisar ofta ett "knä" i THD-kurvan följt av ett mer eller mindre snabbt stigande fölopp för att slutligen komma upp i de 1 % eller möjligen 3 % THD som definieras som klippning.
*Under 10 kkr får nog flertalet på marknaden förkommande effektförstärkare klassificeras som världsliga.
Morello skrev:Läste nyss mätningar på Krell Kav400 i senaste Stereophile. Är apparaten trasig eller var konstruktören svårt berusad under arbetets gång?Sämsta Krellen jag sett hittills.
Isidor skrev:Max,
En mycket attraktiv möjlighet i mina ögon/öron är att använda sig av ett steg med fläktkylning som man modifierar internt eller externt för minimal (ohörbar) ljudnivå. Priset blir betydligt trevligare och det finns då massor av "amatör-PA"-förstärkare att välja mellan från Alto, Behringer, Phonic m.fl. Du kan t.o.m. klämma in två stycken i din tiotusenkronorsbudget.
Isidor skrev:Max,
När det gäller specarna så är det ofta så att -1 dB i praktiken visar sig vara kanske -0.3 dB. Just frekvensgångsspecarna är ofta lite väl snåla mot vad som gäller i realiteten. Dist är en annan historia...
Morello skrev:Isidor skrev:Morello,Problemet är att frekvensberoende distorsion i typiska slutsteg ger sig tillkänna även vid lägre effekter. Typiskt beror det på olinjäriteter i utgångssteget i kombination med för liten open-loop-bandbredd.
Stämmer förvisso, men disten ökar ändå med uteffekten i normalfallet. Max skulle alltså säkert kunna tillåta sådär 0.3-0.5 % THD vid 20 kHz och full uteffekt utan hörbara konsekvenser.
Ja, men vad är full effekt?Jag tycker att ett högklassigt slutsteg skall uppvisa maximalt 0.01% THD upp till den punkt där distorsionen stiger lavinartat. Full effekt skulle man kunna definiera som effekten omedelbart innan synlig klippning på ett skåp.
Bamsefar skrev:Med tanke på rekommendation om PA slutsteg ovan: Varför används dessa i så liten grad i hemmastereo/bio sammanhang - vad är deras evnt nackdelar vs normala "hifi" slutsteg ???
Max_Headroom skrev:Bamsefar skrev:Med tanke på rekommendation om PA slutsteg ovan: Varför används dessa i så liten grad i hemmastereo/bio sammanhang - vad är deras evnt nackdelar vs normala "hifi" slutsteg ???
Dom har fläktkylning. Det är det som är problemet. Fläkten väsnas.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 42 gäster