Efterlysning: Slutsteg 2x200W@8ohm, utan fläkt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-13 13:43

Max,

En mycket attraktiv möjlighet i mina ögon/öron är att använda sig av ett steg med fläktkylning som man modifierar internt eller externt för minimal (ohörbar) ljudnivå. Priset blir betydligt trevligare och det finns då massor av "amatör-PA"-förstärkare att välja mellan från Alto, Behringer, Phonic m.fl. Du kan t.o.m. klämma in två stycken i din tiotusenkronorsbudget. 8O

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-13 13:48

Morello skrev:Läste nyss mätningar på Krell Kav400 i senaste Stereophile. Är apparaten trasig eller var konstruktören svårt berusad under arbetets gång? 8O Sämsta Krellen jag sett hittills. :?

Jag antar att recensenten tycker att apparaten låter enastående bra, mycket bättre än förra modellen... I annat fall så är recensenten att gratulera.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-13 13:50

Isidor skrev:Max,

En mycket attraktiv möjlighet i mina ögon/öron är att använda sig av ett steg med fläktkylning som man modifierar internt eller externt för minimal (ohörbar) ljudnivå. Priset blir betydligt trevligare och det finns då massor av "amatör-PA"-förstärkare att välja mellan från Alto, Behringer, Phonic m.fl. Du kan t.o.m. klämma in två stycken i din tiotusenkronorsbudget. 8O

Jag har tänkt på det också. QSC eller vad dom heter, och Lab-gruppen ligger bra till. Temperaturstyrda fläktar borde inte ens behöva gå i gång vid normal lyssning.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-13 13:51

Max,

När det gäller specarna så är det ofta så att -1 dB i praktiken visar sig vara kanske -0.3 dB. Just frekvensgångsspecarna är ofta lite väl snåla mot vad som gäller i realiteten. Dist är en annan historia...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-13 13:58

Isidor skrev:Max,

När det gäller specarna så är det ofta så att -1 dB i praktiken visar sig vara kanske -0.3 dB. Just frekvensgångsspecarna är ofta lite väl snåla mot vad som gäller i realiteten. Dist är en annan historia...

Dom visar frekvensgången grafiskt. Någon spec i textform har jag inte sett. Det finns kanske. Hypexmodulerna verkar dock bra som basförstärkare. En stor fördel för hammabyggaren är att dom kan monteras i en vanlig låda, utan kylflänsar, vilket håller nere kostanden.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-13 14:31

Icemodulerna har ju som regel fått lite bättre recensioner än Hypex och jag vet att Haakan här på forumet ska köra med Ice1000ASP, han kan säkert ge tips om hur du får tag i dom och de lär nog spela ifrån allt som du kan köpa färdigt i den prisklassen.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-13 20:34

Jag skulle ta en titt på NAD 218, NAD S200 eller Rotel 1080
Alla tre - mycket bra slutsteg räknat mot sitt låga pris.
NN

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-14 07:42

Morello skrev:
Isidor skrev:Morello,

Problemet är att frekvensberoende distorsion i typiska slutsteg ger sig tillkänna även vid lägre effekter. Typiskt beror det på olinjäriteter i utgångssteget i kombination med för liten open-loop-bandbredd.

Stämmer förvisso, men disten ökar ändå med uteffekten i normalfallet. Max skulle alltså säkert kunna tillåta sådär 0.3-0.5 % THD vid 20 kHz och full uteffekt utan hörbara konsekvenser.

Ja, men vad är full effekt? :lol: Jag tycker att ett högklassigt slutsteg skall uppvisa maximalt 0.01% THD upp till den punkt där distorsionen stiger lavinartat. Full effekt skulle man kunna definiera som effekten omedelbart innan synlig klippning på ett skåp. 8O

Varför tar ingen upp IM-distortionen? Det är ju den verkliga boven i dramat... Jag skulle glatt acceptera 0,1% THD under förutsättning att IM-disten ligger minst en 10-potens lägre, (bortsett från alla andra tänkbara felkällor förstås).

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-14 10:00

Robert,

Därför att IMD och THD är en följd av samma olinjäriteter och därmed intimt kopplade. Låg THD betyder alltså också låg IMD. Dock blir det lätt lite avigt med THD för riktigt höga frekvenser då de harmoniska komponenterna hamnar långt utanför det hörbara området och därför väljer man ofta att definiera olinjäriteter över sådär 10 kHz i termer av IMD.

För musiksignaler hamnar hörtröskeln för THD någonstans omkring 0.1-1 % beroende på grad av maskeringseffekter, frekvensområde och nivå. Detta betyder att även korresponderande IMD är ohörbar.
Senast redigerad av Isidor 2005-01-14 10:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-14 10:03

Med tanke på rekommendation om PA slutsteg ovan: Varför används dessa i så liten grad i hemmastereo/bio sammanhang - vad är deras evnt nackdelar vs normala "hifi" slutsteg ???
Best Regards
Bamsefar

matson

Inläggav matson » 2005-01-14 10:31

Bamsefar skrev:Med tanke på rekommendation om PA slutsteg ovan: Varför används dessa i så liten grad i hemmastereo/bio sammanhang - vad är deras evnt nackdelar vs normala "hifi" slutsteg ???

Utseendet, fläktar och utseendet igen.
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-14 10:54

Bamsefar skrev:Med tanke på rekommendation om PA slutsteg ovan: Varför används dessa i så liten grad i hemmastereo/bio sammanhang - vad är deras evnt nackdelar vs normala "hifi" slutsteg ???

Dom har fläktkylning. Det är det som är problemet. Fläkten väsnas.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-14 13:17

Max_Headroom skrev:

Dom har fläktkylning. Det är det som är problemet. Fläkten väsnas.

Max,

Det är nog i många fall betydligt mer än fläktarna som "väsnas" :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi