Moderator: Redaktörer
Vargen skrev:Och den upplevda styrkan om det finns en given referensnivå måste väl skilja sig åt rätt rejält beroende på vad man har för högtalare?
MagnusÖstberg skrev:Oavsett kalibrering är det apstarkt vid referensnivå, och inte ens forumets mest hårdnackade filmfanatiker använder den nivån, utan verkar lägga sig runt -10dB.
Kalejdokom skrev:
För mig är kalibreringen endast till för att få alla kanaler att lira i rätt nivå i förhållande till varandra. Den totala ljudvolymen kan man sedan variera beroende på typ av film, tid på dygnet, stämningar och andra parametrar som kan ha betydelse.
Vargen skrev:Ok, då förstår jag. Men ändå inte..
Referensnivå är alltså ingen bestämd nivå, utan just den nivå som filmljudsskaparen tycker är den rätta och att den alltså kan vara olika ifrån film till film?
Vargen skrev:Ok, då förstår jag. Men ändå inte..
Referensnivå är alltså ingen bestämd nivå, utan just den nivå som filmljudsskaparen tycker är den rätta och att den alltså kan vara olika ifrån film till film?
David A och +20dB.. Där har man passerat funderingen på vad kan kan tänkas ha för prylar. Tanken går snarare åt "vad är kåken byggd av"-hållet..
adzer skrev:Han har en video där hans gamla icke inkopplade basar i andra sidan av rummet slår flera cm pga tryckskillnaderna i rummet ^^
MagnusÖstberg skrev:När David_A spelade med sina basmoduler så har jag för mig att oinkopplade basmoduler började slå som resultat av tryckskillnaderna i rummet
MagnusÖstberg skrev:När David_A spelade med sina basmoduler så har jag för mig att oinkopplade basmoduler började slå som resultat av tryckskillnaderna i rummet
Svante skrev:adzer skrev:Han har en video där hans gamla icke inkopplade basar i andra sidan av rummet slår flera cm pga tryckskillnaderna i rummet ^^
Det där måste undersökas med en worst-case överslagsberäkning.
Jag tar en XLS12" som exempel med en Cms på 0,5 mm/N och Sd på 446 cm². Om man antar att de sitter i en stor sluten låda, att frekvensen som spelas är under fs och att RMS-utslaget är 1 cm så behövs ett ljudtryck på
p=x/(Sd*Cms)=0,01/(0,0446*0,0005)=4500 Pa.
Detta motsvarar en ljudtrycksnivå på
Lp=20*log(p/pref)=20*log(4500/20µ)=167 dB
167 dB krävs alltså vid 20 Hz. Ett annat baselement kan kräva mindre, å andra sidan har jag räknat med att rörelsen är helt fjädringskontrollerad vilket nog underdriver behövlig nivå ganska mycket.
Så, nej jag tror inte riktigt på det där med "flera cm"![]()
.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:När David_A spelade med sina basmoduler så har jag för mig att oinkopplade basmoduler började slå som resultat av tryckskillnaderna i rummet
Slutna eller basreflex?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster