Vad betyder "referensnivå"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vargen

Vad betyder "referensnivå"?

Inläggav Vargen » 2012-03-10 12:29

Många skriver att de lyssnar på referensnivå, men vad innebär det egentligen? Jag kan ha missuppfattat, men har fått det till att det är när förstärkaren står på 0dB men vad är syftet? Betyder det att man lyssnar på den styrka som musiken har live i studion, eller betyder det att man lyssnar till den styrka ljudproducenten avsett, eller vad betyder det egentligen. Och den upplevda styrkan om det finns en given referensnivå måste väl skilja sig åt rätt rejält beroende på vad man har för högtalare? 0dB och högtalare med en känslighet på 83dB låter ju inte som 0dB på högtalare med en känslighet på 91dB..

Mina högtalare har en känslighet på 90dB/8ohm men när jag börjar närma mig -15dB på förstärkaren är det så jäkla högt att jag inte står ut med att vara i rummet. Normal lyssningsnivå när jag är ensam hemma är mellan -20 och -25dB beroende på material..

Som sagt, kan någon förklara vad referensnivå egentligen är vore jag tacksam. Läser trådar som en svamp och det vore skönt att begripa vad jag läser.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-10 12:32

Det är den nivå som används inom film för att systemet skall återge de ljudnivåer som filmskaparen anser är korrekta.

Måste vara någon sorts maxnivå, för jag tycker det är direkt olidligt att se film på de nivåerna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-10 12:39

En referensnivå kan aldrig vara något annat än "0 dB".

En nivå mäts i decibel (dB) och referensen är det som man har bestämt ska vara det som nivåerna relateras till. Om något är lika starkt som referensen så har det nivån 0 dB. Alltså: en referensnivå är alltid 0 dB.

Det gör att själva ordet referensnivå blir därmed snudd på ett nonsensord.

För ljudtrycksnivå använder man dock referenstrycket 20 µPa och för ljudintensitetsnivå referensintensiteten 1pW/m².

Ordet referensnivå missbrukas ofta som den styrka som man har bestämt ska vara referensen. Det du beskriver verkar vara någon standard (i filmvärlden?) som säger hur starkt ett visst ljus ska spelas upp. För att ett sådant system ska fungera måste utrustningen vara kalibrerad, dvs högtalarnas känslighet måste justeras mot förstärkarens förstärkning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-10 12:42

Oavsett kalibrering är det apstarkt vid referensnivå, och inte ens forumets mest hårdnackade filmfanatiker använder den nivån, utan verkar lägga sig runt -10dB.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Vad betyder "referensnivå"?

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-10 13:09

Vargen skrev:Och den upplevda styrkan om det finns en given referensnivå måste väl skilja sig åt rätt rejält beroende på vad man har för högtalare?

Det är därför man behöver kalibrera förstärkarens inställningar, men vad jag vet har det väl bara relevans för filmljud. Förenklat kan man säga att respektive kanal ska spela 105dBC vid lyssningsplats då förstärkarens volym står i 0dB och matas med signal som är fullt utstyrd. I praktiken krävs dock hörselskydd (och riktigt potenta högtalare) för att utföra en sådan kalibrering. Därför använder man brus som ger -20dB vid referensnivå - alltså mäter man istället upp 85dBC vid kalibrering med sådant brus.

Sedan håller jag med om att det i regel blir tokhögt att lyssna vid 0dB på en kalibrerad anläggning. Hörseln skall man helst ha med sig till Sankte Per så det gäller att vara försiktig...

För mig är kalibreringen endast till för att få alla kanaler att lira i rätt nivå i förhållande till varandra. Den totala ljudvolymen kan man sedan variera beroende på typ av film, tid på dygnet, stämningar och andra parametrar som kan ha betydelse.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-03-10 13:28

MagnusÖstberg skrev:Oavsett kalibrering är det apstarkt vid referensnivå, och inte ens forumets mest hårdnackade filmfanatiker använder den nivån, utan verkar lägga sig runt -10dB.

Jag tycker att -5db är den perfekta nivån om jag får boosta basarna lite grand.
Undrar vad det gör mig till isåfall..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Vad betyder "referensnivå"?

Inläggav steveo1234 » 2012-03-10 13:30

Kalejdokom skrev:
För mig är kalibreringen endast till för att få alla kanaler att lira i rätt nivå i förhållande till varandra. Den totala ljudvolymen kan man sedan variera beroende på typ av film, tid på dygnet, stämningar och andra parametrar som kan ha betydelse.

Precis! Ref.nivå är bara en utgångspunkt.
Eventuellt så kan man även använda den för att justera tonkurvan så att ljudet fortfarande har samma fördelning av energin trots sänkning. Dolby Volume gör det annars åt en om man inte vill behöva tänka. Jag gillar dock inte själv den sortens automatik..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-10 13:43

Ja ref nivå är farligt starkt. -10dB brukar jag använda mig av.

Sen har vi ju davidA som kört med +20dB ^^

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-10 13:53

Ok, då förstår jag. Men ändå inte..
Referensnivå är alltså ingen bestämd nivå, utan just den nivå som filmljudsskaparen tycker är den rätta och att den alltså kan vara olika ifrån film till film?

David A och +20dB.. Där har man passerat funderingen på vad kan kan tänkas ha för prylar. Tanken går snarare åt "vad är kåken byggd av"-hållet..
Man ska inte sörja det man inte får.
Bättre att vara glad för att man inte får vad man förtjänar..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-10 14:24

När David_A spelade med sina basmoduler så har jag för mig att oinkopplade basmoduler började slå som resultat av tryckskillnaderna i rummet :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-10 14:35

Vargen skrev:Ok, då förstår jag. Men ändå inte..
Referensnivå är alltså ingen bestämd nivå, utan just den nivå som filmljudsskaparen tycker är den rätta och att den alltså kan vara olika ifrån film till film?

Jovisst är det en bestämd nivå i filmbranschen för hur ljudanläggningen ska vara inställd. Det finns ett tak för hur högt det ska spelas i biosalongen men det är inget krav att filmerna är producerade så denna nivå uppnås. Att flera producenter av actionfilmer överdriver med effekterna och gör de filmerna mindre njutbara för de likt mig som tycker om mera "vanlig" film.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-10 14:40

Vargen skrev:Ok, då förstår jag. Men ändå inte..

David A och +20dB.. Där har man passerat funderingen på vad kan kan tänkas ha för prylar. Tanken går snarare åt "vad är kåken byggd av"-hållet..

Nej ref nivå för film är att full utstyrd källa ger 105dB per kanel på lyssnignsplats.

Sen får då varje ljudsättare lägga nivåerna hur de vill, men spelar du på ref nivå så får du den nivå som skaparen tänkt sig.

Ja david e lite speciell.
Han har en video där hans gamla icke inkopplade basar i andra sidan av rummet slår flera cm pga tryckskillnaderna i rummet ^^

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-10 14:53

adzer skrev:Han har en video där hans gamla icke inkopplade basar i andra sidan av rummet slår flera cm pga tryckskillnaderna i rummet ^^

Det där måste undersökas med en worst-case överslagsberäkning.

Jag tar en XLS12" som exempel med en Cms på 0,5 mm/N och Sd på 446 cm². Om man antar att de sitter i en stor sluten låda, att frekvensen som spelas är under fs och att RMS-utslaget är 1 cm så behövs ett ljudtryck på

p=x/(Sd*Cms)=0,01/(0,0446*0,0005)=4500 Pa.

Detta motsvarar en ljudtrycksnivå på

Lp=20*log(p/pref)=20*log(4500/20µ)=167 dB

167 dB krävs alltså vid 20 Hz. Ett annat baselement kan kräva mindre, å andra sidan har jag räknat med att rörelsen är helt fjädringskontrollerad vilket nog underdriver behövlig nivå ganska mycket.

Så, nej jag tror inte riktigt på det där med "flera cm" 8) :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-03-10 15:55

MagnusÖstberg skrev:När David_A spelade med sina basmoduler så har jag för mig att oinkopplade basmoduler började slå som resultat av tryckskillnaderna i rummet :D

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=lek+py8 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-10 16:07

MagnusÖstberg skrev:När David_A spelade med sina basmoduler så har jag för mig att oinkopplade basmoduler började slå som resultat av tryckskillnaderna i rummet :D

Slutna eller basreflex?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-10 16:09

Svante skrev:
adzer skrev:Han har en video där hans gamla icke inkopplade basar i andra sidan av rummet slår flera cm pga tryckskillnaderna i rummet ^^

Det där måste undersökas med en worst-case överslagsberäkning.

Jag tar en XLS12" som exempel med en Cms på 0,5 mm/N och Sd på 446 cm². Om man antar att de sitter i en stor sluten låda, att frekvensen som spelas är under fs och att RMS-utslaget är 1 cm så behövs ett ljudtryck på

p=x/(Sd*Cms)=0,01/(0,0446*0,0005)=4500 Pa.

Detta motsvarar en ljudtrycksnivå på

Lp=20*log(p/pref)=20*log(4500/20µ)=167 dB

167 dB krävs alltså vid 20 Hz. Ett annat baselement kan kräva mindre, å andra sidan har jag räknat med att rörelsen är helt fjädringskontrollerad vilket nog underdriver behövlig nivå ganska mycket.

Så, nej jag tror inte riktigt på det där med "flera cm" 8) :D .

Ok kanske var lite överdrivet men du ser tydligt att elementen rör sig från någon meters avstånd så någon cm tror jag allt att det rör sig om. Ser ut som att de är inkopplade och spelar.
Nu pratar jag om p-p inte enkel väg alltså.
Det är profX lådor om jag inte minns fel.

EDIT: Hittade videon:
http://s196.photobucket.com/albums/aa98 ... ofy8-1.mp4
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-03-10 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-03-10 16:10

Nattlorden skrev:

Slutna eller basreflex?

pY-8 som spelade, pX-6 som rörde på sig :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-03-10 16:24

Det gör det ganska tidigt hos mej.
Krävs det mycket för att göra det ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-10 16:28

Ja :)
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-07 08:46

För att inte kontaminera tråden på Ino-delen av forumet så kanske det är lämpligt att ta här. Ursprungstråden är denna http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Det länkades ett dokument från Dolby där det med all tydlighet framgår vad referensnivå är för filmmixning.
http://www.scribd.com/doc/14598101/Dolb ... Guidelines

Bild

Bild

Bild

Bild

Referensnivå är alltså 85dB C-vägt ljudtryck på lyssningsplats. Detta motsvarar 0dBV eller -20dB på en digital representation (tex surroundrecievern). Hur man ska tolka detta i termer av headroom förstår jag inte eftersom 0dBV är max förstärkningsnivå. Men det finns ju 20dB "kvar" på stärkaren så ett headroom om 20dB är ju möjligt. Ser man på denna testskiva http://www.laaudiofile.com/testtone.html så är referensnivån -20dBFS och "Full scale reference signal" är då 0dBFS.

Något som förbryllar mig i sammanhanget är bilden som visar nivåerna. Här syns tydligt att 25Hz nivån ligger på ca -3dB och faller sedan skarpt. Så kraven borde då vara 20-20kHz. Varför testskivan inkluderar nivå ned till 3Hz kan jag inte svara på.. (kanske svarar rummet för den förstärkning som behövs för att få upp nivån till refnivå?)

En annan sak som inte förklaras i dokumentet är hur kraven på LFE är när signaler mixas in i denna. Dvs om man delar resten av systemet vid 80Hz så kommer denna information återges i LFE. Men om jag förstår Ingvar rätt från den länkade tråden som mixas denna information in på sådant sätt så att LFE inte blir överstyrd. Det borde betyda att referensnivån är absolut krav på LFE oavsett hur systemet är uppsatt?

Kraven ställs lägre för TV men det är kanske inte aktuellt här. Några krav för musik finns dessutom inte alls
Mvh
Magnus

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-07 10:51

Jag kanske läste för snabbt eller missade något men jag tycker det saknas en del info i testen ovan för att göra en korrekt kalibrering.

referensnivå gäller enbart för film och inte musik och innebär att man måste kalibrera sin utrustning efter rummest och högtalarnas förutsättning för att få korrekt ljudnivå vid film, om producenten valt att göra på detat vis. Så är dock inet alltid fallet. å andra sidan kan man använda denna info till att om man fixat till sitt system så att ingenting överstyr vid -0dB kan man alltid hålla sig under denna nivå och upp till den i vetskap om att ingenting bör klippa gå sönder eller överstiga ett visst ljudtryck.

Jag tycker det är viktigt att man först förstår vad det är man mäter och vad man kalibrerar. Genom att bara köra ett brus på sin förstärkare och mäta ljudtryck med en ljudmätare är detta inte alltid korrekta värden för kalibrering man får upp.

Varje rum och högtalare samt placering är unik och det gälller enligt mig att först se till att varje högtalare i kombination med rummet inte har några kraftiga peakar och dalar i frekvensgången som ställer till det vid kalibreringen. jag brukar därför säkerställa med placering och parametrisk EQ att frekvensgången är hyffsat kämn enligt min housecurve för samtliga uuppmätta högtalare. Sedan kollar jag ljudtrycket med rosa brus mellan 250-1000Hz (ungefär) och matchar även så att frekvensgångarna över hela spannet ser livärdiga ut i nivå för högtalarna.

Vad det gäller subwoofer så skiljer det sig ju väldeliga vad den skall återge beroende på hur man konfigurerat upp sin anläggning.
Har man en Sub (eller flera) så skall den ju återge LFE-kanalen+ den botskruna basen från alla högtalare man satt i läget small.
Detta innebär att om man spelar musik etc som saknar LFE-info så är subben tyst om alla högtalare är i läget large.
I en film med LFE-info och man kör samtliga högtalare som small kommer subbarna ta hand om hela LFE + all lågfrekvent info från alla högtalare.

Det blir alltså hur som helst en skillnad om man väljer att kalibrerar subbens utnivå (totalt) eller om man bara vill ställa in hur mycket LFE skall bidra i förhållande till resten.
Pga detta och att LFE är specad till att kunna ge 10dB mer utnivå krävs mer headroom för basarna för att de inte skall klippa/slå i botten vid pådrag.

Återgå till Generellt om hifi