Fairytale Audio. Någon som lyssnat på dem? Snygga är de tycker jag.

Moderator: Redaktörer

shifts skrev:Inte hört, men smaken är onekligen som baken.
Beakungen skrev:Kom igen bättre kan ni! Såga nu hårdare för bövulen!
Beakungen skrev:Kom igen bättre kan ni! Såga nu hårdare för bövulen!
Nefilim skrev:Jag skulle kunna leva med dessa rätt länge om de låter och presterar
bra. Tycker de är riktigt läckra.
schmutziger skrev:Nefilim skrev:Jag skulle kunna leva med dessa rätt länge om de låter och presterar
bra. Tycker de är riktigt läckra.
Risken är väl att de låter bra
Pär har väl gjort några välljudande högtalare innan dessa.
schmutziger skrev:Beakungen skrev:Kom igen bättre kan ni! Såga nu hårdare för bövulen!
Går inte, har inte hört de på mässa
celef skrev:jag är inget fan av den rådande köksbänksestetiken och detta tilltalar mig inte alls, även garagetillverkare av hifiapparater måste förstå att ta hjälp av professionella formgivare, för det är ju så uppenbart att man inte per automatik behärskar formgivning bara för att man vet hur en högtalare funkar
phloam skrev:Finns inget i designen som man kan relatera till namnet heller, det hade varit coolt.

schmutziger skrev:Lite kul att så många tycker de är estetiskt handikappade med tanke på
*Förra årets galna linjekällsmode
*Mångas drömhögtalare som har vissa likheter
De borde ju gå hem här på faktiskt, egentligen.
men ändå!
steveo1234 skrev:celef skrev:jag är inget fan av den rådande köksbänksestetiken och detta tilltalar mig inte alls, även garagetillverkare av hifiapparater måste förstå att ta hjälp av professionella formgivare, för det är ju så uppenbart att man inte per automatik behärskar formgivning bara för att man vet hur en högtalare funkar
Antingen det, eller, så gör man precis tvärtom och säger att högtalaren måste vara så ful för att låta bra. Båda varianterna funkar
men dom där är ju inte ens lika varandra
celef skrev:steveo1234 skrev:celef skrev:jag är inget fan av den rådande köksbänksestetiken och detta tilltalar mig inte alls, även garagetillverkare av hifiapparater måste förstå att ta hjälp av professionella formgivare, för det är ju så uppenbart att man inte per automatik behärskar formgivning bara för att man vet hur en högtalare funkar
Antingen det, eller, så gör man precis tvärtom och säger att högtalaren måste vara så ful för att låta bra. Båda varianterna funkar
jag tycker man ser på ambitionsnivån vad målet är, i detta fall har man tittat alldeles för mycket på nån modell från mårten design, men dom kunde ju förstås inte sno den fula shipshapen rakt av så dom gjorde en canoeshape
celef skrev:steveo1234 skrev:celef skrev:jag är inget fan av den rådande köksbänksestetiken och detta tilltalar mig inte alls, även garagetillverkare av hifiapparater måste förstå att ta hjälp av professionella formgivare, för det är ju så uppenbart att man inte per automatik behärskar formgivning bara för att man vet hur en högtalare funkar
jag tycker man ser på ambitionsnivån vad målet är, i detta fall har man tittat alldeles för mycket på nån modell från mårten design, men dom kunde ju förstås inte sno den fula shipshapen rakt av så dom gjorde en canoeshape
shifts skrev:schmutziger: Otroligt olika. Det jag stör mig på är den runda formen, samt
att det är för lite gods i ändarna, mellan element och ytterkant på lådan,
samt att den smalnar av vid diskanten. Det ser ut som ett DIY-projekt
som gick överstyr. Som DIY-projekt värderar jag den annorlunda, men
den ser fortfarande väldigt knepig ut.
Högtalarprincipen har jag ingenting emot.
Läste på någon sida att de mellersta och yttersta basarna var de aktiva,
resten passiva. Hittade dock inte förklaringen till detta på hemsidan, som
någon skrev här. Någon som hittat och kan klargöra detta?
schmutziger skrev:Det är i bastornet som det finns slavbasar inte i solo
celef skrev:jonasp skrev:celef skrev:
Det är de väl i allra högsta grad!
nej det är dom inte
Fjonkalicious skrev:celef skrev:jonasp skrev:celef skrev:
nej det är dom inte
+1.
steveo1234 skrev:celef skrev:steveo1234 skrev:celef skrev:jag är inget fan av den rådande köksbänksestetiken och detta tilltalar mig inte alls, även garagetillverkare av hifiapparater måste förstå att ta hjälp av professionella formgivare, för det är ju så uppenbart att man inte per automatik behärskar formgivning bara för att man vet hur en högtalare funkar
Ja det stämmer ju ibland. Undantag finns ju, se exempelvis på piP. En högtalare vars utseende inte alls skvallrar om dess förmåga.
Trådhögtalaren däremot ser, för mig, ut som en designad högtalare där man först bestämt elementen och sen försökt få ihop dem i en låda och därefter finslipat fram ett utseende.
Nu är det ju svårt att säga hur de ser ut i verkligheten men jag får inget större förtroende från utseendet.
De kan ju såklart låta helt fantastiskt bra ändå...
Åh, det tycker jag inte alls att de ärjonasp skrev:celef skrev:
MagnusÖstberg skrev:Åh, det tycker jag inte alls att de ärjonasp skrev:celef skrev:
Det är de väl i allra högsta grad!![]()
schmutziger skrev:Lite kul att så många tycker de är estetiskt handikappade med tanke på
*Förra årets galna linjekällsmode
*Mångas drömhögtalare som har vissa likheter
De borde ju gå hem här på faktiskt, egentligen.
men ändå!
jonasp skrev:MagnusÖstberg skrev:Åh, det tycker jag inte alls att de ärjonasp skrev:celef skrev:
Det är de väl i allra högsta grad!![]()
Äsch, jag tänker mer arbetsprincip än designutförande. Hög och smal högtalare, avtagande antal element som spelar med stigande frekvens, centralt placerad diskant.
Har du sett dom i verkligheten, eller bara på bild?Nefilim skrev:Jag tycker iaf att Fairytail är snyggare än de stora Ino alla dagar i veckan.
Varför? Jo de har mjukare former. De stora Inosarna ser klumpiga ut,
ungefär som att jämföra homo sapiens med gorillor.
Ino-högtalarna är ju väldigt kantiga och grovhuggna jämfört med de andra.
MagnusÖstberg skrev:Har du sett dom i verkligheten, eller bara på bild?Nefilim skrev:Jag tycker iaf att Fairytail är snyggare än de stora Ino alla dagar i veckan.
Varför? Jo de har mjukare former. De stora Inosarna ser klumpiga ut,
ungefär som att jämföra homo sapiens med gorillor.
Ino-högtalarna är ju väldigt kantiga och grovhuggna jämfört med de andra.
Nefilim skrev:Någon som lyssnat på dem?
Naqref skrev:Nefilim skrev:Någon som lyssnat på dem?
Jepps. Och jag har faktiskt mätt på dom oxå. Efter det fick de godkänt!![]()
Naqref skrev:Nefilim skrev:Någon som lyssnat på dem?
Jepps. Och jag har faktiskt mätt på dom oxå. Efter det fick de godkänt!![]()
Nefilim skrev:NiklasF skrev:Varför denna tykna ton??
Vad???
Fjonkalicious skrev:Står 2 khz på hjemmesiden.
schmutziger skrev:Pondus hette basarna!
MagnusÖstberg skrev:schmutziger skrev:Pondus hette basarna!
Var EA på lyran när han valde ut metallfärgade skruvar till basarna?
robert293 skrev:jag har tidigare ägt fairytale bas tornen som finns på rehifi....mkt kompetenta ,otroligt lågdisstande och rätt hög spl förmåga.
rullar dock av vid 30hz ungefär så de är ju inget för infra narkomaner![]()
jag har även hört engelholm solo talarna i samma veva som jag köpte tornen....dynamik i kvantitet kan jag ju lova.
de låter osannolikt bra men kostar ju en halv mille också.
spl förmågan var ju som sig bör med 18st 6" i en line array.
sen är de gigantiska irl......

Nefilim skrev:robert293 skrev:jag har tidigare ägt fairytale bas tornen som finns på rehifi....mkt kompetenta ,otroligt lågdisstande och rätt hög spl förmåga.
rullar dock av vid 30hz ungefär så de är ju inget för infra narkomaner![]()
jag har även hört engelholm solo talarna i samma veva som jag köpte tornen....dynamik i kvantitet kan jag ju lova.
de låter osannolikt bra men kostar ju en halv mille också.
spl förmågan var ju som sig bör med 18st 6" i en line array.
sen är de gigantiska irl......
Så himla stora är de ju inte, men det kan ju vara en 2-metersman på bilden.
jonasp skrev:Ja? Två värdelösa amerikanska penisförlängare med usel teknik under skalet?
jonasp skrev:Fjonkalicious skrev:Dessa är också lika varandra!
Ja? Två värdelösa amerikanska penisförlängare med usel teknik under skalet?
fripppel skrev:Hepp,
Vill bara uttrycka min förundran över hur många som orkar engagera sig i varför man inte gillar en högtalare som man inte hört. Själv lyssnade jag, blev stum av luftighet, soundstage, närvaro, separation och köpte. Ni som vill får gärna komma hit och lyssna OM ni har förmågan att lyssna objektivt och ärligt utan prefabricerade domar. Nymalet kaffe utlovas.
Mvh Fredrik
fripppel skrev:Jag har samma modell som på bilden, peerless med pondusbasar och dom stannar nog i mitt hem för all framtid.
/ Fredrik[/img]
matså skrev:Du är bäst i världen.nadifierad skrev:Fjonkalicious skrev:Står 2 khz på hjemmesiden.
Fyfaan vad bra jag är!!![]()
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster