Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Jag undrar om ni som har lyssnat på högklassiga anläggningar (inklusive bra rumsliga förutsättningar) blir "deppade" när ni kommer hem igen?
FBK skrev:eljulio skrev:Jag undrar om ni som har lyssnat på högklassiga anläggningar (inklusive bra rumsliga förutsättningar) blir "deppade" när ni kommer hem igen?
Svar nej.
PerStromgren skrev:Deprimerad är nog en väldigt starkt ord. Jag tycker inte att jag har jättefin återgivning hemma, men direkt usel är den definitivt inte. De Ino-anläggningar jag har hört har kunnat spela mycket starkare än jag kan hemma, men det ser jag inte som ett stort problem. Det jag skulle vilja ha är bra återgivning, men i ett vackert rum. Det tror jag inte går att ordna...
bootstrap skrev:Jag har trott mig bli det och vägrat lyssna på andras anläggningar, nästan iaf...
Men nu när jag lyssnat på några så nej, det är fortfarande kul hemma
Och nej jag väljer ej musik efter vad min stereo klarar. Musik som du beskriver låter ju bra oavsett tycker jag. Typisk sån som hifihandlaren drar på för att sälja nåt.
Jag kör renoverade OA14 och ett roligt slutsteg från 80talet kopplat med lampsladd.
eljulio skrev:Sitter just nu och mäter lite och efterklangen varierar lite mellan 0,3 och 0,4 beroende på Hz - tal. Så trots ett väldigt modernt hem med väldigt mycket glas är inte efterklangen så hög, men det är inga 0,15 som i Ingvars källare.
PerStromgren skrev:eljulio skrev:Sitter just nu och mäter lite och efterklangen varierar lite mellan 0,3 och 0,4 beroende på Hz - tal. Så trots ett väldigt modernt hem med väldigt mycket glas är inte efterklangen så hög, men det är inga 0,15 som i Ingvars källare.
Vad mäter du med?
nadifierad skrev:Jag har svårt att jämföra ljudet någonannanstans, med ljudet hemma.
Jag skulle behövt jämföra sida vid sida en stund, för att kunna uppskatta skillnader.
PerStromgren skrev:eljulio skrev:Sitter just nu och mäter lite och efterklangen varierar lite mellan 0,3 och 0,4 beroende på Hz - tal. Så trots ett väldigt modernt hem med väldigt mycket glas är inte efterklangen så hög, men det är inga 0,15 som i Ingvars källare.
Vad mäter du med?
MagnusÖstberg skrev:Du har fastnat i teknikaliteter.
Acceptera förutsättningarnas begränsningar och börja leta efter ny härlig musik.
Eller blir du deprimerad varje gång du sätter dig i bussen/tåget/tunnelbanan medveten om att det finns de som har egna plan, lyxbilar med chaufför eller varför inte ett eget tåg för att ta sig runt sin herrgård?
Skaffa livsperspektiv
Harryup skrev:Blir inte deprimerad av att lyssna på levande musik heller som ju måste vara originalet. Allt annat är bara olika kopior. Och det kan finnas kvalitéer i alla kopior men de enklaste kopiorna har färre kvalitéer och förmodligen begränsade. Kopior som börjar likna originalet mer och mer är förstås trevligare. Men det finns massor med musiker som inte behöver ha värsta anläggningen för att njuta av musik. Vad som låter imponerande kanske inte är äkta, och imponerande musik kanske inte är det man lyssnar på normalt.
Depressioner är allvarliga saker och skall inte blandas ihop med lite avundsjuka, vilket heller inte är samma som missunsamhet.
Så mitt svar är snarast jag blir glad för andras skulle om dom lyckas få det bra men min anläggning låter inte sämre för att någon annans låter bättre. Och så kommer det alltid vara. Däremot kan det ju ge inspiration till förbättringar då det är lätt att bli hemmablind.
mvh/Harryup
eljulio skrev:nadifierad skrev:Jag har svårt att jämföra ljudet någonannanstans, med ljudet hemma.
Jag skulle behövt jämföra sida vid sida en stund, för att kunna uppskatta skillnader.
Ehrm... Det är ju rätt svårt...Men jag förstår vad du menar. Det där med ljudminne är inte lätt.
eljulio skrev:MagnusÖstberg skrev:Du har fastnat i teknikaliteter.
Acceptera förutsättningarnas begränsningar och börja leta efter ny härlig musik.
Eller blir du deprimerad varje gång du sätter dig i bussen/tåget/tunnelbanan medveten om att det finns de som har egna plan, lyxbilar med chaufför eller varför inte ett eget tåg för att ta sig runt sin herrgård?
Skaffa livsperspektiv
"Deprimerad" är ett kraftuttryck som inte motsvaras av mitt sinnelag. Jag är en glad skit som lyssnar på musik med glädje. Rubriken var en förstärkning av upplevelsen inte en beskrivning av hur jag känner när jag lyssnar på musik. Sedan är det mesta i livet relativt, vilket du säkert vet. Hifinirvana är oss få förunnat, men det kan bli bra nog. Jag är inte där ännu, men kanske kan jag nå dit. Dock har min sambo med saken att göra också...
"börja leta efter ny härlig musik" Här gör Spotify nytta!![]()
Max_Headroom skrev:Nej. Det låter kanon här hemma.
Dessutom spelar jag bättre musik här än nästan alla andra. Vad är poänfgen med dyra "fina" grejjor när det ändå inte spelas något bra?
Rätt musik slår alltid rätt ljud.
eljulio skrev:Jag undrar om ni som har lyssnat på högklassiga anläggningar (inklusive bra rumsliga förutsättningar) blir "deppade" när ni kommer hem igen?
För inte så länge sedan var jag hemma hos Ingvar Öhman och sedan Peter Steindl för provlyssning. Det känns lite fattigt när jag kommer hem kan man väl säga.
Hos Ingvar var det mest en inspelning med Infected Mushroom som fastnade (Dracul?) som jag har hört hemma utan att gilla det särskilt mycket. Hemma har ljudbilden varit grötig och lite intetsägande. I Ingvars källare framträdde en mycket dynamisk inspelning full av detaljer. Trots volymen var det dessutom avslappnat.
Hemma hos Peter och de vackra välljudande äggen bjöds det också på audiofila upplevelser. Det jag särskilt minns är en makalös inspelning från 1925 som var häpnadsväckande dynamisk (minns tyvärr inte namnet). Volymen var hög men allt kändes avslappnat och rätt. Bremens livekänsla med alla högtalare inkopplade var för övrigt något utöver det extra... jösses...
Hemma då?
Ja, jag lyssnar på det mesta även hemma, men betydligt mer och oftare på "gles musik" med bra separation på röster och instrument. Det blir helt enkelt mer njutbart då.
Hur är det hos er? Begränsar ni er utifrån de ljudliga förutsättningarna eller kör ni på oavsett om det låter skit eller inte?
Observera nu att jag refererar till inspelningar av god kvalitet, inte hur majoriteten av topplistemusiken låter.
Svante skrev:
Fast jag tycker det låter bättre än vad MasVis visar.
eljulio skrev:FBK skrev:eljulio skrev:Jag undrar om ni som har lyssnat på högklassiga anläggningar (inklusive bra rumsliga förutsättningar) blir "deppade" när ni kommer hem igen?
Svar nej.
Du kanske redan sitter hemma med nirvana?
FBK skrev:eljulio skrev:FBK skrev:eljulio skrev:Jag undrar om ni som har lyssnat på högklassiga anläggningar (inklusive bra rumsliga förutsättningar) blir "deppade" när ni kommer hem igen?
Svar nej.
Du kanske redan sitter hemma med nirvana?
Det skulle jag inte påstå, men det låter ganska bra i mina öron.
Flint skrev:Det enda jag blir deppig av när jag hör andras anläggningar är att dom alltid ska spela så fruktansvärt högt att det är omöjligt att bedöma ljudkvaliteten. Det verkar vara svårt att släppa förpuberteten.
Flint skrev:Nej.
Be dem sänka diskanten om du störs av det högfrekventaFlint skrev:Det enda jag blir deppig av när jag hör andras anläggningar är att dom alltid ska spela så fruktansvärt högt att det är omöjligt att bedöma ljudkvaliteten. Det verkar vara svårt att släppa förpuberteten.
MagnusÖstberg skrev:Be dem sänka diskanten om du störs av det högfrekventaFlint skrev:Det enda jag blir deppig av när jag hör andras anläggningar är att dom alltid ska spela så fruktansvärt högt att det är omöjligt att bedöma ljudkvaliteten. Det verkar vara svårt att släppa förpuberteten.
bassman skrev:MagnusÖstberg skrev:Be dem sänka diskanten om du störs av det högfrekventaFlint skrev:Det enda jag blir deppig av när jag hör andras anläggningar är att dom alltid ska spela så fruktansvärt högt att det är omöjligt att bedöma ljudkvaliteten. Det verkar vara svårt att släppa förpuberteten.
Ah-men-asså-va. Alla vet väl att bra försteg/förstäkare inte får ha tonkontroller.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nej.
Jo.
Det är ingen konst att få saker att låta bra på låg volym. Det är på hög volym man skiljer agnarna från vetet. Såväl apparater som lyssnare.
MagnusÖstberg skrev:Be dem sänka diskanten om du störs av det högfrekventaFlint skrev:Det enda jag blir deppig av när jag hör andras anläggningar är att dom alltid ska spela så fruktansvärt högt att det är omöjligt att bedöma ljudkvaliteten. Det verkar vara svårt att släppa förpuberteten.
MagnusÖstberg skrev:Seriöst, brukar ni inte be att volymen skruvas upp/ner om ni tycker att den ligger fel för er?
Jag säger till direkt, men jag kanske är en totalt okänslig typ
Flint skrev:Det enda jag blir deppig av när jag hör andras anläggningar är att dom alltid ska spela så fruktansvärt högt att det är omöjligt att bedöma ljudkvaliteten. Det verkar vara svårt att släppa förpuberteten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster