Moderator: Redaktörer
Smack skrev:Kör en hel del trådlöst ljud hemma (3 rum) och har märkt att Airfoil (Mac) är ganska kasst på att streama musiken via Airport Express. Får likt skivknaster på framförallt transienter som är riktigt smutsigt vid finlyssning. Källan är i båda fallen iTunes. Kör jag iTunes egen streaming till Airport Express är det knäpptyst. Testat med annan DAC mot AE toslink men samma problem. Mailat Airfoil men de verkar inget veta..
Fler som streamar med samma setup och har de problemen jag har?
Testa Diana Krall - Live in Paris - A case of you, 15-25 sekunder in. Pianot där låter LP knaster med Airfoil för mig. Allt på maxvolym. Jag får för mig att Airfoil gör något destruktivt med filen innan den skickas till skillnad från Apples egna Airtunes..
mx skrev:Smack skrev:Kör en hel del trådlöst ljud hemma (3 rum) och har märkt att Airfoil (Mac) är ganska kasst på att streama musiken via Airport Express. Får likt skivknaster på framförallt transienter som är riktigt smutsigt vid finlyssning. Källan är i båda fallen iTunes. Kör jag iTunes egen streaming till Airport Express är det knäpptyst. Testat med annan DAC mot AE toslink men samma problem. Mailat Airfoil men de verkar inget veta..
Testa Diana Krall - Live in Paris - A case of you, 15-25 sekunder in. Pianot där låter LP knaster med Airfoil för mig. Allt på maxvolym. Jag får för mig att Airfoil gör något destruktivt med filen innan den skickas till skillnad från Apples egna Airtunes..
Har du betalat för en licens?
Smack skrev:mx skrev:Smack skrev:Kör en hel del trådlöst ljud hemma (3 rum) och har märkt att Airfoil (Mac) är ganska kasst på att streama musiken via Airport Express. Får likt skivknaster på framförallt transienter som är riktigt smutsigt vid finlyssning. Källan är i båda fallen iTunes. Kör jag iTunes egen streaming till Airport Express är det knäpptyst. Testat med annan DAC mot AE toslink men samma problem. Mailat Airfoil men de verkar inget veta..
Har du betalat för en licens?
JajaDet är som en hinna med fin distortion i starka musikpartier. Avinstallerat helt och installerat om men problemet kvarstår vilket gjort att jag gått över till iTunes från Spotify
Fjonkalicious skrev:Vilken utgång väljer du i Airfoil?
Jag tycker det är sugigt att Apple låter deras mobila enheter streama ljudet från t.ex. Youtube, men det går inte från burken. Jag har iofs snorgammalt OS, det kanske går i de senare nu?
Mvh
Filip
mx skrev:Fjonkalicious skrev:Vilken utgång väljer du i Airfoil?
Jag tycker det är sugigt att Apple låter deras mobila enheter streama ljudet från t.ex. Youtube, men det går inte från burken. Jag har iofs snorgammalt OS, det kanske går i de senare nu?
Mvh
Filip
Nix, tyvärr.
adzer skrev:Mina erfarenheter från airfoil är också dåliga. Lät inte alls bra imo.
Airport funkar mycket bättre.
Fjonkalicious skrev:Vilken utgång väljer du i Airfoil?
Mvh
Filip
mx skrev:adzer skrev:Mina erfarenheter från airfoil är också dåliga. Lät inte alls bra imo.
Vad är Airport?
adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Mina erfarenheter från airfoil är också dåliga. Lät inte alls bra imo.
Vad är Airport?
Oj menade airplay. Airport är apples egna namn på wifi.
mx skrev:adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Mina erfarenheter från airfoil är också dåliga. Lät inte alls bra imo.
Vad är Airport?
Oj menade airplay. Airport är apples egna namn på wifi.
Tänkte väl.
Fast Airport är slopat nu. Det heter bara wifi nu.
Fjonkalicious skrev:Prova också att bara köra det specifika programmet som det är tänkt att streama från, t.ex. Spotify. Du kan nog uppnå bättre resultat då. Man skall tänka sig att Apple har låst sin överföring till Itunes och detta begränsar mängden data. Airfoil uppnar upp för fullt blås för allt ljud i datorn och det kan nog belasta och vara sämre. Men väljer man ett specifikt program så kanske det blir bättre? En lös teori, vad vet jag ...![]()
Hörlurar, då stänger du av Airfoil helt enkelt, ingen mening att köra ett "simulerat" ljudkort ovanpå ett riktigt ljudkort.
Smack skrev:Fjonkalicious skrev:Prova också att bara köra det specifika programmet som det är tänkt att streama från, t.ex. Spotify. Du kan nog uppnå bättre resultat då. Man skall tänka sig att Apple har låst sin överföring till Itunes och detta begränsar mängden data. Airfoil uppnar upp för fullt blås för allt ljud i datorn och det kan nog belasta och vara sämre. Men väljer man ett specifikt program så kanske det blir bättre? En lös teori, vad vet jag ...![]()
Hörlurar, då stänger du av Airfoil helt enkelt, ingen mening att köra ett "simulerat" ljudkort ovanpå ett riktigt ljudkort.
Det var mest ett exempel för andra att lyssna efter skräpet då det blir mer rakt i örat
Läst detta med vilket kan förklara dropouts när jag lastar alla 3 AE samtidigt som jag surfar. Airtunes skickar alltså troligen större datamängd än Airfoil=bättre ljud. Har mailat Airfoil och frågat om de sänder ljudet på samma sätt..
Airtunes is quite complicated in that it converts audio to Apple Lossless on the fly.
mx skrev:Smack skrev:Fjonkalicious skrev:Prova också att bara köra det specifika programmet som det är tänkt att streama från, t.ex. Spotify. Du kan nog uppnå bättre resultat då. Man skall tänka sig att Apple har låst sin överföring till Itunes och detta begränsar mängden data. Airfoil uppnar upp för fullt blås för allt ljud i datorn och det kan nog belasta och vara sämre. Men väljer man ett specifikt program så kanske det blir bättre? En lös teori, vad vet jag ...![]()
Det var mest ett exempel för andra att lyssna efter skräpet då det blir mer rakt i örat
Läst detta med vilket kan förklara dropouts när jag lastar alla 3 AE samtidigt som jag surfar. Airtunes skickar alltså troligen större datamängd än Airfoil=bättre ljud. Har mailat Airfoil och frågat om de sänder ljudet på samma sätt..
Airtunes is quite complicated in that it converts audio to Apple Lossless on the fly.
Hm, varför konverterar den dataströmmen till Apple Lossless? Låter urdumt.
Airplay via Airport Express är bitkorrekt i alla fall. Om det skickas via iTunes.
Via Airfoil är det inte så.
Smack skrev:mx skrev:Smack skrev:Fjonkalicious skrev:Prova också att bara köra det specifika programmet som det är tänkt att streama från, t.ex. Spotify. Du kan nog uppnå bättre resultat då. Man skall tänka sig att Apple har låst sin överföring till Itunes och detta begränsar mängden data. Airfoil uppnar upp för fullt blås för allt ljud i datorn och det kan nog belasta och vara sämre. Men väljer man ett specifikt program så kanske det blir bättre? En lös teori, vad vet jag ...![]()
Hm, varför konverterar den dataströmmen till Apple Lossless? Låter urdumt.
Airplay via Airport Express är bitkorrekt i alla fall. Om det skickas via iTunes.
Via Airfoil är det inte så.
Ingen aning men lite google på det visar att det verkar vara så det funkar..
Smack skrev:Airtunes sägs funka så här..
1) Source (ACC, MP3, Audiobook, Internet Radio) iTunes files are decompressed to raw audio.
2) Raw audio is compressed using Apple Lossless and encrypted.
3) AirTunes is used to both identify and connect to an AX or Apple TV.
4) The AX decrypts & decodes the stream.
5) Digital audio is provided at the AX's audio port AND the same audio is converted (using a DAC) to analog format out the same port.
Steps 3 & 4 are skipped for audio coming directly out of your MBP.
Återkommer när Airfoil svarat.
mx skrev:Smack skrev:Airtunes sägs funka så här..
1) Source (ACC, MP3, Audiobook, Internet Radio) iTunes files are decompressed to raw audio.
5) Digital audio is provided at the AX's audio port AND the same audio is converted (using a DAC) to analog format out the same port.
Jag tror inte det där stämmer. Jag får exakt samma output från min Airport
Express som min digitala utgång på min MacBook. Vilken process är det som
i så fall skulle sköta konverteringen från "raw audio" till ALAC?
Smack skrev:mx skrev:Smack skrev:Airtunes sägs funka så här..
Verkar som Google hade rätt ändå. Vad det gör med ordet "bitkorrekt" som andra nämnt vet jag inte.. Airfoil svarar.
Airfoil transmits audio to your remote speaker using the AirPlay audio protocol, which specifies a 16-bit stereo Apple Lossless stream at 44.1 kHz. As long as you're not adding any effects in the Effects window, there should be no impact to your audio other than getting it to that lossless format.
mx skrev:Smack skrev:mx skrev:Smack skrev:Airtunes sägs funka så här..
Verkar som Google hade rätt ändå. Vad det gör med ordet "bitkorrekt" som andra nämnt vet jag inte.. Airfoil svarar.
Airfoil transmits audio to your remote speaker using the AirPlay audio protocol, which specifies a 16-bit stereo Apple Lossless stream at 44.1 kHz. As long as you're not adding any effects in the Effects window, there should be no impact to your audio other than getting it to that lossless format.
Jag ställer mig skeptisk.
dec_alpha skrev:Airplay + video kommer stödjas som standard i MacOS i.o.m att Mountain Lion släpps
Airfoil sköter ej volymkontrollen på samma sätt som Airplay, när man förändrar volymen så sker det omedelbart med Airplay, men med fördröjning hos Airfoil, irriterande...
dec_alpha skrev:Airplay + video kommer stödjas som standard i MacOS i.o.m att Mountain Lion släpps
Airfoil sköter ej volymkontrollen på samma sätt som Airplay, när man förändrar volymen så sker det omedelbart med Airplay, men med fördröjning hos Airfoil, irriterande...
Smack skrev:dec_alpha skrev:Airplay + video kommer stödjas som standard i MacOS i.o.m att Mountain Lion släpps
Ingen fördröjning för mig. Märkligt.
Jag har nu sett debug info från Airfoil och det är som det sagts att det kodas om från inspelat format till ALAC (lossless) innan det skickas över till Airporten.
Vid 4.6.2 och innan dess så skickade Airfoil ljudet som PCM men efter gick man över till Apples eget då de öppnade upp för andra.
mx skrev:Smack skrev:dec_alpha skrev:Airplay + video kommer stödjas som standard i MacOS i.o.m att Mountain Lion släpps
Ingen fördröjning för mig. Märkligt.
Jag har nu sett debug info från Airfoil och det är som det sagts att det kodas om från inspelat format till ALAC (lossless) innan det skickas över till Airporten.
Vid 4.6.2 och innan dess så skickade Airfoil ljudet som PCM men efter gick man över till Apples eget då de öppnade upp för andra.
Ja, vilka enorma vinster man gör på att konvertera AAC till ALAC och sedan
till PCM. Processorerna får ju arbeta i alla fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster