Airfoil Vs Airplay.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-23 21:23

Airplay via iTunes måste fungera på ett annat sätt än Airplay via Spotify etc.
eftersom volymjusteringar, paus, play, med mera, sker i realtid. Airplay via
tredjepart har 2-3 sekunders delay på allting.

För övrigt. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-24 22:02

mx skrev:
Smack skrev:
dec_alpha skrev:Airplay + video kommer stödjas som standard i MacOS i.o.m att Mountain Lion släpps :)
Airfoil sköter ej volymkontrollen på samma sätt som Airplay, när man förändrar volymen så sker det omedelbart med Airplay, men med fördröjning hos Airfoil, irriterande...

Ingen fördröjning för mig. Märkligt.

Jag har nu sett debug info från Airfoil och det är som det sagts att det kodas om från inspelat format till ALAC (lossless) innan det skickas över till Airporten.

Vid 4.6.2 och innan dess så skickade Airfoil ljudet som PCM men efter gick man över till Apples eget då de öppnade upp för andra.

Ja, vilka enorma vinster man gör på att konvertera AAC till ALAC och sedan
till PCM. Processorerna får ju arbeta i alla fall.

Vet inte varför det görs men jag vet att det görs. Det borde innebära att det kräver mindre datorkraft att skicka ALAC till en AE än en AAC/MP3 då. Kanske därför mitt system med 3 AE och 320kbps AAC får lite hicka om jag samtidigt surfar lite tyngre flashsidor..[/i]

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-05-03 14:22

Jag kör Spotify från min Mac trådlöst ut till SB Touch. Loggar in på mitt konto. Styr allting med iPod Touch.

Vet inte om jag använder Airfoil eller Airplay?

Troligtvis inte eftersom SB inte stödjer Airplay utan jobbar internt med sin egen server. Så diskussionen kanske gäller andra mediaspelare.
Men knaster eller störningar är det inget av. En fasligt massa omvandlingssteg undviks om man kör PCM över nätverket med datorn som decoder.
Inte heller då jag kör Itunes streamat ut till SB blir det problem.

:?
Tilläggas ska att jag inte kör Lion utan gamla goda Snowleopard 10.6 och inte heller IOS 5. :)
Let forever be

Föregående

Återgå till Generellt om hifi