Tanken med enna posten är att hitta ett lämpligt tillvägagångsätt vad det gäller mätningar, tolkningar av detsamma och därigenom vilka korrigeringar som man skall börja med.
Det slutgiltiga målet för mig är att så mycket musik som möjligt skall låta naturlig och mest avnjutbar på hyffsad lyssningsnivå i min lyssningsfotölj. Att det mäter helt perfekt är av sekundär betydelse även om jag idag använder mycket mätningar för att få mig på rätt väg.
Tex har jag mätt från lyssningsposition både från mitten av ljudbilden på mm när och sedan från resp öra. jag har mätt varje högtalare var för sig och ihop och då med olka mätmetoder. Alltifrån impulser, brus, svep, RT60 mm. Olika mätprogram och olika mätutrustning. Så kort sagt har jag väldigt mycket data att utgå från när jag skall börja justera och ratta.
Min tanke gäller främst ett normalt vardagsrum alternativt ett lyssningsrum light där jag har begränsad möjlighet till att påverka rumsakustiken. Det finns dock heltäcklöningsmatta och ett antal absorbenter för att tcäka förstaredlexer. Det som finns utöver detta är möjlighet att med hjälp av EQ och parametriska filter att ev kompensear för vissa av avvikelser som finns kvar. Vilka saker man skall justera för och hur man skall tänka gällande uppmätning av detsamma verkar i alla fall för mig inte vara allmänt känt.
Jag misstänker att det inte finns något svar som alltid gäller ang detta men jag är säker på att det på faktiskt finns kunskap kunskap ang hur man bör fundera gällande dessa punkter samt hur de skall förhålla sig sinsemellan för mest väljud vid musikavspelning?
När jag läser runt på nätet ser jag olika åsikter överallt men jag befarar att det snarare handlar om förvirring, olika ordbruk etc som gör att diverse skribenter beskriver samma sak fast på olika sätt.
Den generella rekommendationer (om det nu finns en sådan) brukar vara att ta fram en hyffsat rak frekvensgång och sedan lägga på en lämplig house curve utifrån det egna rummet och den egna smaken på detta. Här ju dock frågan om det är direktljudetstonkuva som skall arbetas med eller RTA, dvs direktljud + rummets bidrag. Detta undrar jag med tanke på att dessa kurvor oftast skiljer åt en del.
jag har uppmärksammat att om man mäter båda dessa och dessutom en RT60mätning i samma position så ser jag att vid de frekvenser som har en längre efterklang i rummet så brukar även RTA-mätningen visa en högre ljudnivå relativt direktljudsmätningen. Vilket iofs faller sig ganska naturligt om rummets bidrag under en längre tid samverkar och ger en högre input totalt. Givetvis skall man börja med att försöka få till en jämn och kort efterklang men för många rum är ju detta mer eller mindre omöjligt. Kan man då istället parera genom att låta de frekvenser som har längre efterklang spela med något svagare ljudnivå så kommer ju RTA mätningen visa en mer frekvenslinjär kurva. Är detta rätt tänkt eller är det viktigare att direktljudet är korrekt coh att rummets bidrag sedan ger ojämneter beroende på dess efterklang i olika områden?
Jag skulle gärna höra er input gällande hur ni resonerar gällande dirketljud från högtalarna och hur ni anser att det skall förhålla sig till RTA-mätningar där rummets bidrag finns med? Vilken mätning är det man skall fästa störst uppmärksamhet kring?
----------------
En annan fråga är gällande mätningar från lyssningsposition. genom att flytta mikrofonen från mitten till där resp öra befinner sig ändras tonkurvan en del. Oftast ligger kurvan som fås från mittpositionen mellan de från vä och hö öra men inte alltid. Ibland kan jag få en lokal topp eller dipp här. Vad säger detta mig? Då jag inte har nägot öra i mitten av huvudet känns ju ljudet vid resp öra viktigare?
Eftersom jag har en hyffsat symmetriskt uppställd anläggning ser mätningarna från resp högtalare och position livärdiga ut och fenomenen med mätningarna på resp position ger motsvarande samma resultat inbördes.
Min tanke är att vikta resultatet från de tre positionerna där viktningen sinsemellan är
3 örat närmst högtalaren
2 mitten
1 örat längst ifrån högtalaren
Genom att jämföra resultatet från resp högtalares mätningar kan jag se om jag ser någon återkommande avvikelse i frekvensgången.
Sedan kan jag göra motsvarande samma steg som ovan men med andra mätmetoder och utrustning för att se att inte mätutrusningen ger mig fel svar.
Min tanke är att bara kompensera för de brister som är uppenbara och dyker upp i samtliga fall. Detat då ljudet redan från början är bra och jag upptäckt att för mycket justeringar visserligen gör att mätningarna ser fantastiska ut men att ljudet blir lite platt och tråkigt.
kan man genom att tolka allehanda mätningar få fram info gällande vilka ingreep man faktiskt skall göra och vilka man skall låta bli eller handlar det mer om trial and error.