Gjorde en mätning nu ca 2 meter från högtalaren mikrofonen riktad mot högtalaren.
Då undrar man hur man ska tolka denna mätning?

Moderator: Redaktörer

Kronkan skrev:Det finns rejält med bas. Förstärkt av lång "efterklang" i detta område.
Men du bör nog ställa micken exakt där du har lyssningspositionen. Det blir mera påverkan när väggen.
Men verkar vara ett stort rum eller öppen planslösning? Betong? Eller vad? Energin finns kvar djupt?
Beakungen skrev:Kronkan skrev:Det finns rejält med bas. Förstärkt av lång "efterklang" i detta område.
Men du bör nog ställa micken exakt där du har lyssningspositionen. Det blir mera påverkan när väggen.
Men verkar vara ett stort rum eller öppen planslösning? Betong? Eller vad? Energin finns kvar djupt?
Med den placeringen hade jag faktiskt själva micken ungefär där jag har huvudet.
Ska köra en mätning där jag ställer micken mer exakt i positionen.
Rummet är ca 25m2 och i betong. Bakom ena högtalaren och basmodulen har jag en dörröppning som leder ut i en hall på kanske 10m2 eller så. Bakom lyssningspositionen har jag balkongdörr och fönster. Dvs en så kallad mjuk vägg.
Ska prova att göra en mätning med basmoduler av och enbart mina högtalare.
Kronkan skrev:Beakungen skrev:Kronkan skrev:Det finns rejält med bas. Förstärkt av lång "efterklang" i detta område.
Med den placeringen hade jag faktiskt själva micken ungefär där jag har huvudet.
Ska köra en mätning där jag ställer micken mer exakt i positionen.
Rummet är ca 25m2 och i betong. Bakom ena högtalaren och basmodulen har jag en dörröppning som leder ut i en hall på kanske 10m2 eller så. Bakom lyssningspositionen har jag balkongdörr och fönster. Dvs en så kallad mjuk vägg.
Ska prova att göra en mätning med basmoduler av och enbart mina högtalare.
OK då tror jag att jag förstår. Den långa sista puckeln är basmodulen. Kan det vara så. Går den att justera. Har ju ingen sådan själv. Så vet inget om sådana i den praktiska verkligheten. Men själv skulle jag nog gjort så att den bättre följde nivån. Nu drar den upp en massa muller.
Nu kommer jag att transportera mig till odlingen. Så borta ett liten stund från nätet.
Beakungen skrev:Maccis skrev:Hur nära bakväggen sitter du?
Jag har från huvudet kanske 45cm till bakväggen
NiklasF skrev:Tycker själv det är tydligare om man klickar i 3D läget och även RT60,
men det är väl en smaksak.
Jag drar dessutom på MYCKET mer än vad många andra verkar göra, du mäter ju under samtalsvolume på dessa du har postat.
NiklasF skrev:Fullfrekvensmätning @ 110db eller
Max SPL @ 110db?
dba eller dbc?
Kikar du på vänsterkanten så har du en ren spl-mätare, helt perfekt att brusa in anläggningen med.
Beakungen skrev:Sådär lite mer mätningar.
Denna mätning är utan basmoduler.
Denna mätning är med basmoduler men lägre delade och med nivån sänkt något.
Roligt nog kan jag bara dela frontarna neråt när jag kör digitalt in i förstärkaren. Analogt som jag kör nu så kan jag bara köra dem som large
Kronkan skrev:Beakungen skrev:Sådär lite mer mätningar.
Denna mätning är utan basmoduler.
Denna mätning är med basmoduler men lägre delade och med nivån sänkt något.
Roligt nog kan jag bara dela frontarna neråt när jag kör digitalt in i förstärkaren. Analogt som jag kör nu så kan jag bara köra dem som large
Lite höjd i basen kan åtminstone jag leva med men själv så verkar det vara lite lång efterklang speciellt i basen. Siffror på efterklangen hjälper mig. Men själva frekvenskurvan är väl inget att bråka om.
Men allt blir stabilare och säkrare om du högjer nivån.
Men hur låter det?
Alexi skrev:Jag tyvker mig ana en dipp vid 250Hz å en pik vid 125hz. De två skulle jag börja ned att försöka fixa. Kan de vara så att de spelar ur fas i något register?
NiklasF skrev:dba eller c?
Är det i c så får du skaffa mera subbar om du kör basstark musik![]()
( Läs infected mushroom )
Beakungen skrev:NiklasF skrev:dba eller c?
Är det i c så får du skaffa mera subbar om du kör basstark musik![]()
( Läs infected mushroom )
Tanken har slagit mig många gånger faktiskt. Har ju idag endast en 8tums bas per kanal som tar allt under 30hz. Ovanför det så har jag ju en 12a per kappa 8a och där flyttar systemet massor med luft. De små 8orna adderar dock en del djupbas men det kunde klart vara mycket bättre
Problemet är att jag är lat när det gäller att bygga lådorna och de får inte vara allt för stora heller (och gärna billiga element)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster