Första mätningen xtz. Hur ska man tolka detta då?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Första mätningen xtz. Hur ska man tolka detta då?

Inläggav Beakungen » 2012-05-04 16:58

Hejsan! Köpte mig ett xtz-kitt nu när de var så billiga. Tänkte det kan vara roligt att mäta och se hur rummet ter sig.

Gjorde en mätning nu ca 2 meter från högtalaren mikrofonen riktad mot högtalaren.

Då undrar man hur man ska tolka denna mätning?

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-05-04 17:07

Mät bägge kanaler samtidigt ifrån lyssningsplats. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-04 17:13

Done and done! Ser dock väldigt konstigt ut?

Nu står visserligen miken på fönsterkarmen strax över soffan.

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-05-04 17:16

Du kan ändra "scale range" från 50, till 80. Så hamnar kurvan mera synligt i fönstret. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-04 17:19

Det finns rejält med bas. Förstärkt av lång "efterklang" i detta område.

Men du bör nog ställa micken exakt där du har lyssningspositionen. Det blir mera påverkan när väggen.

Men verkar vara ett stort rum eller öppen planslösning? Betong? Eller vad? Energin finns kvar djupt?
Senast redigerad av Kronkan 2012-05-04 17:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-04 17:20

haha då är det fixat också :)

Bild

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-04 17:48

Kronkan skrev:Det finns rejält med bas. Förstärkt av lång "efterklang" i detta område.

Men du bör nog ställa micken exakt där du har lyssningspositionen. Det blir mera påverkan när väggen.

Men verkar vara ett stort rum eller öppen planslösning? Betong? Eller vad? Energin finns kvar djupt?

Med den placeringen hade jag faktiskt själva micken ungefär där jag har huvudet.

Ska köra en mätning där jag ställer micken mer exakt i positionen.

Rummet är ca 25m2 och i betong. Bakom ena högtalaren och basmodulen har jag en dörröppning som leder ut i en hall på kanske 10m2 eller så. Bakom lyssningspositionen har jag balkongdörr och fönster. Dvs en så kallad mjuk vägg.

Ska prova att göra en mätning med basmoduler av och enbart mina högtalare.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-05-04 17:53

Hur nära bakväggen sitter du?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-04 18:02

Beakungen skrev:
Kronkan skrev:Det finns rejält med bas. Förstärkt av lång "efterklang" i detta område.

Med den placeringen hade jag faktiskt själva micken ungefär där jag har huvudet.

Rummet är ca 25m2 och i betong. Bakom ena högtalaren och basmodulen har jag en dörröppning som leder ut i en hall på kanske 10m2 eller så. Bakom lyssningspositionen har jag balkongdörr och fönster. Dvs en så kallad mjuk vägg.

OK då tror jag att jag förstår. Den långa sista puckeln är basmodulen. Kan det vara så. Går den att justera. Har ju ingen sådan själv. Så vet inget om sådana i den praktiska verkligheten. Men själv skulle jag nog gjort så att den bättre följde nivån. Nu drar den upp en massa muller.

Nu kommer jag att transportera mig till odlingen. Så borta ett liten stund från nätet.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-04 18:13

Ny mätning med micken helt i lyssningsposition. Dock fortfarande med basmoduler.

Bild

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-04 18:14

Maccis skrev:Hur nära bakväggen sitter du?

Jag har från huvudet kanske 45cm till bakväggen :P

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-04 18:16

Kronkan skrev:
Beakungen skrev:

OK då tror jag att jag förstår. Den långa sista puckeln är basmodulen. Kan det vara så. Går den att justera. Har ju ingen sådan själv. Så vet inget om sådana i den praktiska verkligheten. Men själv skulle jag nog gjort så att den bättre följde nivån. Nu drar den upp en massa muller.

Nu kommer jag att transportera mig till odlingen. Så borta ett liten stund från nätet.

Jodå de går att justera. Dock så låter det subjektivt ganska trevligt i basen. Sänker jag basmodulerna mycket mer så tappar jag en massa djupbas. Kan vara så simpelt att det blir kaka på kaka med potenta golvare ner till 30hz och basmoduler från 40hz neråt.

Ska prova med delning vid 80 och mäta. Även mäta utan basarna.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-05-04 18:34

Beakungen skrev:
Maccis skrev:Hur nära bakväggen sitter du?

Jag har från huvudet kanske 45cm till bakväggen :P

Är inte detta lite nära....?

Borde man inte sitta en meter eller mer?

(fråga till proffsen)

Tänkte det är därför basen blir så stark.....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-04 18:49

Sådär lite mer mätningar.

Denna mätning är utan basmoduler.

Bild

Denna mätning är med basmoduler men lägre delade och med nivån sänkt något.

Bild

Roligt nog kan jag bara dela frontarna neråt när jag kör digitalt in i förstärkaren. Analogt som jag kör nu så kan jag bara köra dem som large :P

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-04 19:19

Tycker själv det är tydligare om man klickar i 3D läget och även RT60,
men det är väl en smaksak.

Jag drar dessutom på MYCKET mer än vad många andra verkar göra, du mäter ju under samtalsvolume på dessa du har postat.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-04 19:26

NiklasF skrev:Tycker själv det är tydligare om man klickar i 3D läget och även RT60,
men det är väl en smaksak.

Jag drar dessutom på MYCKET mer än vad många andra verkar göra, du mäter ju under samtalsvolume på dessa du har postat.

Kan fixa mätningar på det imorrn. Tänker mig när jag drar på lite. Blev också förvånad över hur lågt det är.

Men ville ej att den skulle klippa på grund av för hög volym.

Däremot när jag kör musik och mäter med den så blir gärna högt. Vrider jag på hyfsat så ligger peak runt 110 enligt skalan

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-04 19:41

Fullfrekvensmätning @ 110db eller
Max SPL @ 110db?

dba eller dbc?

Kikar du på vänsterkanten så har du en ren spl-mätare, helt perfekt att brusa in anläggningen med.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-04 19:54

NiklasF skrev:Fullfrekvensmätning @ 110db eller
Max SPL @ 110db?

dba eller dbc?

Kikar du på vänsterkanten så har du en ren spl-mätare, helt perfekt att brusa in anläggningen med.

Är i läget rta och kör listen :P. Sen kikar jag på splmätaren på vänsterkanten :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-04 19:58

dba eller c?
Är det i c så får du skaffa mera subbar om du kör basstark musik ;) :P
( Läs infected mushroom )

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-04 20:03

Beakungen skrev:Sådär lite mer mätningar.

Bild

Bild

Roligt nog kan jag bara dela frontarna neråt när jag kör digitalt in i förstärkaren. Analogt som jag kör nu så kan jag bara köra dem som large :P

Lite höjd i basen kan åtminstone jag leva med men själv så verkar det vara lite lång efterklang speciellt i basen. Siffror på efterklangen hjälper mig. Men själva frekvenskurvan är väl inget att bråka om.
Men allt blir stabilare och säkrare om du högjer nivån.
Men hur låter det?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-05-04 20:40

Jag tror att standardnivån bör väl ligga på 85dB vid mittfrekvens.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-05-05 00:42

Mätnivån drar XTZ ned till ganska låg nivå (ca85 dB) oavsett hur mycket man krutar på. :evil:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-05-05 01:52

Den blå kurvan visar bara de 4 första millisekunderna av mätningen i rummet (har jag för mig) simulerar ett ekofritt rum alltså, vilket du inte har. Markera "Raw" så får du en mer rättvisande kurva för rummet (300 ms). Ställ dessutom om skalhöjden till 50dB från 80 dB samt markera 3D för vattenfallkurva istf 2D.
Dra upp potentiometern mot max samt höj volymen på förstärkaren, så du gör mätningen vid högre ljudtryck. Har du ett bakgrundsljud som ligger vid, säg, 35-40 dB och du gör mätningen vid 60 dB har du för mycket störningar för att få en kurva värd namnet.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-05-05 03:03

Jag tyvker mig ana en dipp vid 250Hz å en pik vid 125hz. De två skulle jag börja ned att försöka fixa. Kan de vara så att de spelar ur fas i något register?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-05 10:06

Kronkan skrev:
Beakungen skrev:Sådär lite mer mätningar.

Bild

Bild

Lite höjd i basen kan åtminstone jag leva med men själv så verkar det vara lite lång efterklang speciellt i basen. Siffror på efterklangen hjälper mig. Men själva frekvenskurvan är väl inget att bråka om.
Men allt blir stabilare och säkrare om du högjer nivån.
Men hur låter det?

Jo basen är ju ställd något hög och det hör man. Provade att köra lite musik igår efter att jag ställt in så att jag fick den sista kurvan med basmodulerna. Skumt var att det knappt lirade någon bas alls. Djupbasen under säg 30hz var obefintlig.

Kör jag som det var original så är det snäppet för mycket bas rent subjektivt vid ca 35-50hz men på hela taget låter det bra mycket bättre än vad det gjorde med hyfsat rak kurva. :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-05 10:09

Alexi skrev:Jag tyvker mig ana en dipp vid 250Hz å en pik vid 125hz. De två skulle jag börja ned att försöka fixa. Kan de vara så att de spelar ur fas i något register?

Det har jag inte ens tänkt på. Har ju ett par kappa 8or och ungefär vid det frekvens-spannet så delas polygrafen bort neråt och 12an tar vid. När jag öppnade ena lådan för ett tag sedan så såg jag att förra ägaren bytt kablar i lådan (tror bara det var till basarna). Kan ju vara så att han råkat fasvända elementen då?

Då borde man helt enkelt kunna prova att koppla om basarna och mäta igen och borde då få en rakare kurva?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-05-05 10:56

Bild
Prova gärna en mätning med de inringade tangenterna aktiverade. Då får du mera att jämföra med.
Edit: Du kan även ändra "2D" till 3D.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-05 11:05

NiklasF skrev:dba eller c?

Tanken har slagit mig många gånger faktiskt. Har ju idag endast en 8tums bas per kanal som tar allt under 30hz. Ovanför det så har jag ju en 12a per kappa 8a och där flyttar systemet massor med luft. De små 8orna adderar dock en del djupbas men det kunde klart vara mycket bättre :P

Problemet är att jag är lat när det gäller att bygga lådorna och de får inte vara allt för stora heller (och gärna billiga element) :P

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-05 12:24

Beakungen skrev:
NiklasF skrev:dba eller c?

Tanken har slagit mig många gånger faktiskt. Har ju idag endast en 8tums bas per kanal som tar allt under 30hz. Ovanför det så har jag ju en 12a per kappa 8a och där flyttar systemet massor med luft. De små 8orna adderar dock en del djupbas men det kunde klart vara mycket bättre :P

Problemet är att jag är lat när det gäller att bygga lådorna och de får inte vara allt för stora heller (och gärna billiga element) :P

Så här långt har du väl inga problem med förmågan att spela djupbas. Dina åttor räcker så långt som jag kan förstå. Problemet är ju snarare att du får lite eftersläpande vågor i det nedre registret. Så du skulle säkert få subjektivt högre upplevd bas om detta register var något mera dämpat.
Nu ligger de eftersläpande vågorna och stör och döljer.

Troligtvis är den totala längden på ditt vardagsrum och hall grovt omkring 8,5 m. Detta går nog att ana i den kurva där du kopplar bort basmodulen. Där finns en stående våg som hjälper upp basen vid 20 Hz.
Men ser man på kurvan med basmodulen inkopplad så skulle längden kunna vara något kortare eftersom max ligger högre än 20 Hz.

Men allt kan bara förstås lite grovt om man vet hurdana väggar och längder samt volym man har m m.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-05-05 20:17

Är du medveten om att att du f.n. inte använder Room Analyzern som en Room Analyzer? Så länge du bara använder den blå kurvan (Anechoic) och 2D, kommer du "i princip" endast få en kurva för direktljudet från högtalarna och du får då ingen egentlig indikation på hur du i stället bör placera högtalarna för schystare ljud.

Edit / tillägg: Dom tre dipparna du har vid 250, ca 90 och ca 75 Hz beror troligen på hur fronthögtalarna och basmodulerna står i förhållande till bak- och sidovägg + tak och golv och var du har lyssningsplatsen. Vid delningsfrekvensen överlappar frontar och basar varandra och en dipp från ena högtalaren pga reflex från närliggande yta kan då delvis vägas upp av placeringen av den andra högtalaren. För dippen vid 250 Hz, borde inte basarna spela med så mycket. Flytta frontarna, så lär du se att dippen förskjuts nedåt i frekvens om du flyttar dem mot centrum på rummet och uppåt i frekvens om flyttar dem närmare främre väggen. Om dippen ligger kvar vid ca 250 Hz, är det reflex från golv-, tak- eller sidovägg. Om ingen egentlig förändring sker om du flyttar frontarna i sidled, är det golv- eller takreflex. Golvreflexen är marig att göra något åt praktiskt medan takreflex vid 250 Hz kan åtgärdas med tex en absorbent ca 10 cm ned från taket.

Dom här 3 dipparna kan synas även med den blå kurvan 4 ms-kurvan om närliggande reflekterande yta är mindre än ca 1,4 m bort från högtalarelementet för "enkelvägstuds" = golv-, tak eller sidoväggsstuds. (343 m/s x 4 / 1000 s = 1,37 m). För reflexen från främre väggen, om högtalarelementet är mindre än ca 0,7 m bort från väggen. 0,7 m bakåt + 0,7 m tillbaks ut i rummet = 1,4 m gångväg. Kurvan kommer se spretigare ut och dippar / toppar blir större och mer synbara om du kör på gröna eller gula kurvan.
Senast redigerad av Adhoc 2012-05-07 09:29, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi