Moderator: Redaktörer

NiklasF skrev:Det blir bara mindre och mindre bilder...
hifikg skrev:Finns det någon app som mäter efterklangstid?
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Finns det någon app som mäter efterklangstid?
Fast de lär väl lida av just för litet dynamiskt fönster? Körde man inte med knallpistoler för mätning av RT60 tidigare?
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Finns det någon app som mäter efterklangstid?
Fast de lär väl lida av just för litet dynamiskt fönster? Körde man inte med knallpistoler för mätning av RT60 tidigare?
Ingen aning. Handklappning har jag hört talas om. Tycker mitt rum sväljer sådana rakt av, men ibland när man samtalar så "ekar" det en smula. Är sådant alltid av ondo? Bör man sträva efter T = 0 i Sabines formel?
T=0,161V/mA
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wallace_Clement_Sabine
RogerGustavsson skrev:Den korta efterklangen vid lägre frekvenser tyder väl på mycket dämpning? Stämmer det mot verkligheten? Tycker att alla mätningar med XTZ analysatorn ger korta efterklangstider mot lägre frekvenser. Mäts väl RT15 som sedan multipliceras med fyra? Mäter man på för låg nivå mäter man ju nära brusgolvet och det saborterar förmodligen mätresultatet. Tidigare gick det väl heller inte att mäta på högre nivåer med XTZ analystorn? Är det ändrat på de senare versionerna? Bör man inte mäta RT60 vid 100 dB om man vill att störnivån hos mätmikrofonen inte ska påverka?
hifikg skrev:hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Finns det någon app som mäter efterklangstid?
Ingen aning. Handklappning har jag hört talas om. Tycker mitt rum sväljer sådana rakt av, men ibland när man samtalar så "ekar" det en smula. Är sådant alltid av ondo? Bör man sträva efter T = 0 i Sabines formel?
T=0,161V/mA
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wallace_Clement_Sabine
T= nära 0, gör nog att jag kommer att kvävas. Är 1 målet månne? Jag får 20 i nämnaren, då skulle jag alltså ha 20mA. Betyder det 20 meter Absorbenter? Så enkelt kan det väl inte vara?, det finns många sorters absorbenter och framförallt placeringar av dem. Vad har man för nytta av den där formeln?
landa skrev:Jag reagerade lite på att jag tyckte bakgrundsljuden var starkare än jag upplevde dem dessutom tvivlar jag på att jag har fullt tryck ända ner till 16 Hz som mätningarna indikerar. Ska försöka med nya mätningar imorgon när jag inte kan störa de övriga i hushållet..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster