av lennartj » 2012-06-06 12:24
Här kommer min svepande generalisering:
Nästan inga "fin-anläggningar" klarar att återge röj/arena-rock på ett sätt som eftersträvas av rock-älskare.
Jag tycker att en en "fin-anlägning" ska vara tillräckligt ofärgad för att jag omedelbart ska höra om barockmusik framförs på tidstrogna eller moderna instrument.
Den ska kunna återge perspektivinformation från välgjorda inspelningar så att ljudkällornas placering och inspelningslokalens gränsytor blr uppenbara.
Tystnaden mellan tonerna ska inte grumlas av modulationsbrus eller låd-resonanser.
Dessutom tycker jag att det ska gå att sänka volymen avsevärt utan att musiken "dör".
Ronte skrev:Detta va intressant... Menar du Per att kammarmusik på hög volym kräver "mindre" anläggning eller så än att spela rock på hög volym? Jag trodde nog tvärtom eftersom jag inte ser rocken som lika dynamisk...
Kammarmusik har inte hög volym, generellt, men t.ex. romanssång med sopran ackompanjerad på stor flygel kan bli rejält stark i topparna, som ställer större krav än många "fin-anlägningar" uppfyller.
Situationen kan dock räddas om anläggningen uppfyller mitt krav ovanför citatet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]