Kan man komma billigare undan om man bara ska spela röjrock?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Kan man komma billigare undan om man bara ska spela röjrock?

Inläggav PerStromgren » 2012-06-05 11:13

Jag fick en idé indirekt av B i en granntråd.

Om man bara spelar Led Z och liknande på hög volym, och struntar i hur akustisk musik låter, kan man då komma billigare undan än man vill ha båda?

Att både kunna återge arenarock på livevolym och akustisk musik i kammarformat helt naturtroget blir nog dyrt. Ger man tusan i rock på hög nivå, kan man ha en enklare anläggning, men hur är det tvärtom?

Va rörigt det blev! Men ni fattar, va? :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-05 11:38

Absolut! (som ett svar på trådrubriken/frågan)

Ett par Cerwin-Vega och vilken förstärkare/cd-spelare som helst - och ett flak öl grejar biffen :-)

Med rätt musik blir det mycket luftgitarr!

Den anläggningen duger dock inte när man dagen efter försöker bota baksmällan med Zappa och Captain Beefheart (been there, done that), då blir baksmällan bara värre.
Då finns det bara två vägar att gå: 1) in i dimman igen eller 2) en bättre anläggning...

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-05 12:19

Bill50x skrev:Den anläggningen duger dock inte när man dagen efter försöker bota baksmällan med Zappa och Captain Beefheart (been there, done that), då blir baksmällan bara värre.
Då finns det bara två vägar att gå: 1) in i dimman igen eller 2) en bättre anläggning...

Och den bättre anläggningen skulle då kunna bestå av?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-05 12:28

Ölen är väl nästan viktigast.
Eller i alla fall balanserar väl ölen upplevelsen, sämre anläggning + mer öl = OK och luftgitarr. :D

Sen får man väl fundera på om ölen ska räknas in i anläggningens kostnad eller vara en driftskostnad.

Att bättra på luftgitarr-anläggningen så den duger till dagen efter eller till nöds till kammarmusik handlar väl främst om bättre högtalare?

Svårt att ge bra tips om högtalare.
Jag tänker relativt välkonstruerade, hög verkningsgrad, ganska stora koner. Jag tänker Klipch mellanmodeller, t.ex.

En rätt billig och sunkig CD och förstärkare lirar säkert tillräckligt bra, med sådan kravspec.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-05 12:38

Röjrock?

Mja, varken Marshall, Mesa Boogie, Soldano, Matchless etc är så värst billiga på helstackar, dvs 2st 4x12".

;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-05 12:59

Vee-Eight skrev:Röjrock?

Mja, varken Marshall, Mesa Boogie, Soldano, Matchless etc är så värst billiga på helstackar, dvs 2st 4x12".

;)

Hörru, V, vi pratar återgivning, inte skapande!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-05 13:20

Äsch, nu tycker jag du är petig i överkant. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-05 13:22

På tal om andra trådar så nämndes det i en annan tråd ett par JBL TLX-8 som gått för 260kr på Tradera... ska det bara låta högt så är det bara att börja samla på sådana...^^

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-05 13:23

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Den anläggningen duger dock inte när man dagen efter försöker bota baksmällan med Zappa och Captain Beefheart (been there, done that), då blir baksmällan bara värre.

Tja, vad har du?

/ B

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-06-05 13:32

Detta va intressant... Menar du Per att kammarmusik på hög volym kräver "mindre" anläggning eller så än att spela rock på hög volym? Jag trodde nog tvärtom eftersom jag inte ser rocken som lika dynamisk...

När det gäller ursprungsfrågan så ser jag inte det så kategoriskt. Jag formligen älskar "rätt" röjrock i en bra anläggning (Zappa är en t.ex.). Men jag har även diverse inspelningar som jag kan känna större nöje med att lyssna på via en sämre anläggning, av blandad musik (kan inte säga att det gäller en viss kategori). I de flesta fallen beror detta på att jag då inte stör mig på det jag betraktar som tokigt i inspelningen (hård komprimering är en sak som inte märks så bra i t.ex. bilen eller bordsstereon. I "finanläggningen" hör man det så tydligt att man inte kan låta bli att reta sig på det).

Min inställning (just nu :) ) i frågan är att man inte kan komma billigare undan av detta skälet...(däremot av andra skäl vilka vissa redan har berörts....)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-05 13:39

Ronte skrev:När det gäller ursprungsfrågan så ser jag inte det så kategoriskt. Jag formligen älskar "rätt" röjrock i en bra anläggning (Zappa är en t.ex.). Men jag har även diverse inspelningar som jag kan känna större nöje med att lyssna på via en sämre anläggning, av blandad musik (kan inte säga att det gäller en viss kategori). I de flesta fallen beror detta på att jag då inte stör mig på det jag betraktar som tokigt i inspelningen (hård komprimering är en sak som inte märks så bra i t.ex. bilen eller bordsstereon. I "finanläggningen" hör man det så tydligt att man inte kan låta bli att reta sig på det).

En intrikat fråga. Är verkligen en finanläggning en sådan om den inte kan återge "röjrock"? Är det så att så länge vi lyssnar efter ljudet på en violin, hur en cello återges - så glömmer vi att lyssna efter musiken?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-05 13:47

Cevin Vega tycker jag röjer bättre än Infinity. Har visserligen inte hört dom sida vid sida utan intrycken kommer från olika situationer, men ändå. Är då Cervin Vega bättre hajfi på viss musik? Ja, det tycker jag.

Richard
Inaktiverad

Re: Kan man komma billigare undan om man bara ska spela röjr

Inläggav Richard » 2012-06-05 14:02

PerStromgren skrev:Jag fick en idé indirekt av B i en granntråd.

Om man bara spelar Led Z och liknande på hög volym, och struntar i hur akustisk musik låter, kan man då komma billigare undan än man vill ha båda?

Att både kunna återge arenarock på livevolym och akustisk musik i kammarformat helt naturtroget blir nog dyrt. Ger man tusan i rock på hög nivå, kan man ha en enklare anläggning, men hur är det tvärtom?

Va rörigt det blev! Men ni fattar, va? :oops:

Klipschs golvare med metalkonerna röjer fett, kombinera med HK förstärkeri och en schysst signalkälla så låter det jävligt bra, även på " fin " musik.

Högtalare som klarar höga ljudtryck är ett måste vid rockmusik tycker jag.
Här duger inte Carlssons högtalare eller piP.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Kan man komma billigare undan om man bara ska spela röjr

Inläggav Bill50x » 2012-06-05 14:18

Richard skrev:Klipschs golvare med metalkonerna röjer fett, kombinera med HK förstärkeri och en schysst signalkälla så låter det jävligt bra, även på " fin " musik.

Högtalare som klarar höga ljudtryck är ett måste vid rockmusik tycker jag.
Här duger inte Carlssons högtalare eller piP.

Egentligen är det känsliga högtalare som orkar med rejält med effekt som låter väldigt naturligt. Dynamiken blir oslagbar, live-känslan likaså. Och egentligen spelar det ingen roll vilken typ av musik man lyssnar på, det är bara så att viss musik avslöjar tillkortakommandena mer tydligt.

Men du, varför de extra mellanrummen mellan " ( etc som du envisas med?

/ B

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-06-05 14:20

Flint skrev:Cevin Vega tycker jag röjer bättre än Infinity. Har visserligen inte hört dom sida vid sida utan intrycken kommer från olika situationer, men ändå. Är då Cervin Vega bättre hajfi på viss musik? Ja, det tycker jag.

Mitt minne av Vega är att det är ett jävla skjut i dom i dom flesta register, inte bara i basen!

Har najsa minnen av fest med Vega med en 15" bas som knuffade nåt jävulskt.

Absolut en partyburk som är schysst att spela rock `n`roll på! Och ju fler bira man trycker i sig och skruvar upp ju gladare man blir :-)

Finlir tror jag inte är deras stora styrka!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-05 14:54

Bill50x skrev:
Ronte skrev:När det gäller ursprungsfrågan så ser jag inte det så kategoriskt. Jag formligen älskar "rätt" röjrock i en bra anläggning (Zappa är en t.ex.). Men jag har även diverse inspelningar som jag kan känna större nöje med att lyssna på via en sämre anläggning, av blandad musik (kan inte säga att det gäller en viss kategori). I de flesta fallen beror detta på att jag då inte stör mig på det jag betraktar som tokigt i inspelningen (hård komprimering är en sak som inte märks så bra i t.ex. bilen eller bordsstereon. I "finanläggningen" hör man det så tydligt att man inte kan låta bli att reta sig på det).

En intrikat fråga. Är verkligen en finanläggning en sådan om den inte kan återge "röjrock"? Är det så att så länge vi lyssnar efter ljudet på en violin, hur en cello återges - så glömmer vi att lyssna efter musiken?

/ B

En riktig finanläggning ska givetvis kunna återge arenarock med livenivå, men jag tänker mig att finanläggningen också kan vara något som inte kan det, t.ex. ett par elektrostater med begränsad utnivå och bandbredd.

Jag inbillar mig att en sådan anläggning kan ge mindre dist (än röjrocksystemet) spelat inom sin begränsning.

Visst kan jag spela Led Z hemma(*) också, men inte tusan ger det intryck av att vara på plats! Min gamle kompis' K-horn, däremot, gjorde det!

*) Med mina ESL-63-elektrostater
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-05 14:56

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:

Tja, vad har du?

Elektrostater drivna med modest elektronik... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2012-06-05 14:56

Hårdrock är en svår musikgenre, tycker det låter mer eller mindre illa
i de flesta högtalare...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-05 15:17

sladdbarn skrev:Hårdrock är en svår musikgenre, tycker det låter mer eller mindre illa i de flesta högtalare...

Beror nog mer på musiken... den mesta hårdrocken kräver massor av pilsner... Iron Maiden i Sthlm 2003 var dock bra, mer än vad man kan säga om deras skivor...

/ B

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-06-05 15:23

sladdbarn skrev:Hårdrock är en svår musikgenre, tycker det låter mer eller mindre illa
i de flesta högtalare...

80-talets hårdrock är produktionshänsende mest sorglig. 70-talets musik hade betydligt mjukare och rundare mer organsikt sound som jag gillar mer..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-06-05 15:52

Tja mina burkar klarar både och med bravur.

För mig ska en högtalare kunna spela allt med behållning och det gör mina galant :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-05 15:59

Men pers fråga är både intressant och berättigad.
Tabaq http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf spelar t.ex. otroligt fint (för sina låga pengar och enkla konstruktion).
Den skulle jag med rätt stor behållning kunna använda till all möjlig finstämd musik.

Men den kommer aldrig, aldrig aldrig locka fram någon luftgitarr hos någon.

Men annars håller jag med, en "riktig" finanläggning" ska givetvis fungera hyggligt med allt, även om den kan få vara aningens finare till viss musik.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-06-05 17:03

Japp ! Bara att bygga ! :)

En sådan här bas !

http://www.supersonic.se/dokument/18LX60V2.pdf

Mellanregister !

http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\seas\h1471.pdf

Diskant !

http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\morel\CAT378.pdf

Eller: http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/T2030.pdf

Man kan ju byta ut Beyma-basen mot ett par Billebro om man vill...

Mvh/Janne
Senast redigerad av jannemannen 2012-06-05 17:15, redigerad totalt 1 gång.
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-05 17:15

frågan är jätteintressant, men hur kommer det sig att en dyr anläggning klarar både röjrock och finlir medans den billiga klarar bara röjrock?

är mer dist på en redan distad produkt mer njutbar än mindre dist på en dist?
Bikinitider

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-06-05 17:20

celef skrev:frågan är jätteintressant, men hur kommer det sig att en dyr anläggning klarar både röjrock och finlir medans den billiga klarar bara röjrock?

är mer dist på en redan distad produkt mer njutbar än mindre dist på en dist?

Vem har sagt att det måste dista ?

Sedan finns det ju ganska många dyra anläggningar som inte klarar röjrock/techno...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
bjlarsson

Inläggav bjlarsson » 2012-06-06 10:26

frågan är jätteintressant, men hur kommer det sig att en dyr anläggning klarar både röjrock och finlir medans den billiga klarar bara röjrock?

Om vi bortser från det där med ölen...stämmer det verkligen att billiga anläggningar bara klarar röj?

Jag hade ett par billiga Wharfedale Diamond 9.1-högtalare och de lät förvånansvärt bra till akustisk musik och musik med lite "luft" mellan instrumenten (typ Bowie, Nick Cave och liknande).

Men - de lät inte bra med garagerock och hårdare rock. Distade gitarrer blev vassa och jobbiga och trummorna försvann någonstans i bakgrunden.

Så dessa billiga högtalare klarade definitivt finlir bättre än hårt röj.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-06 10:35

celef skrev:frågan är jätteintressant, men hur kommer det sig att en dyr anläggning klarar både röjrock och finlir medans den billiga klarar bara röjrock?

Vi är nu inne på svepande generaliseringar å det grövsta, men är det inte så att en billig anläggning kan klara det ena eller andra, men inte båda?

En enkel receiver med billiga bilhögtalare i jättelåda kan kanske spela så att det ryker, med resonanser i återgivningen, krokig tonkurva och dist som ingen bekymrar sig om.

En finare lågeffektförstärkare tillsammans med piP-liknande lådor kan spela akustisk musik så att det tåras, men ge upp inför arenarock med någorlunda nivå. Rak tonkurva, hygglig bandbredd och distrfritt så länge man håller sig under 90-95dB på 1m.

Ska vi fixa båda, kan det kosta en tiopotens, eller mer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-06 11:07

PerStromgren skrev:

Vi är nu inne på svepande generaliseringar å det grövsta, men är det inte så att en billig anläggning kan klara det ena eller andra, men inte båda?

Generaliseringar is da shit man :-)

Jag tror nog inte man ska enbart prata om billiga/dyrare anläggningar utan även vissa konstruktionsprinciper, vissa då som favoriserar en typ av musik framför en annan. Vem har inte lyssnat på ett 3W skitdyrt rörsteg kopplat till högeffektiva högtalare (ofta horn) och tyckt att "körmusik har aldrig låtit så här naturligt"? OBS en retorisk fråga :-)

Slänger man på en Stonesplatta så kollapsar hela skiten även vid låg volym och för att citera en ung gentleman som ställde sig upp vid en lyssning hos Tesserakt (typ 89-90) - "det här låter fan i mig bättre i min köksradio"!

Vi har ju också fenomenet "viss typ av musik" som favoriserar all utrustning utom möjligen de allra sämsta. Typ mäss-jazz.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-06 11:28

PerStromgren skrev:Vi är nu inne på svepande generaliseringar å det grövsta, men är det inte så att en billig anläggning kan klara det ena eller andra, men inte båda?

Det kostar att spela frekvensutsträckt på stark nivå i lyssningsposition och med låg dist.
Med röjrock blir prio att trycka ner mot 40-50Hz och disten inte lika viktig.

Båda världarnas musik kan ju upplevas med i56+LMS Ultra. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-06 11:49

PerStromgren skrev:Vi är nu inne på svepande generaliseringar å det grövsta, men är det inte så att en billig anläggning kan klara det ena eller andra, men inte båda?

Ja och ja.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi