Moderator: Redaktörer
mangs skrev:Jaq kanske har blivit färgad av de forum jag hänger på ...
mangs skrev:Jag håller med om att medvetenheten kring ämnet är större på faktiskt men jag tycker det börjar spridas mer och mer till andra forum med. Oftast när något vill ha hjälp med ljudet så frågas det först om rummet och sedan kommer förslag på akustiska ingrepp. Förr tyckte jag det mer frågades om vilka kablar som snörade ihop utrustningen och hur snygg utrustningen var.
LeifB skrev:E de något att ha de dära digital rumskompensering?
LeifB skrev:E de något att ha de dära digital rumskompensering?
LeifB skrev:Så vilken shit in som helst får det att låta perfekt i slutändan?
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Så vilken shit in som helst får det att låta perfekt i slutändan?
Nej, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Alla steg bör optimeras oavsett vilket. Ju mindra digitalkorrigeringen måste göra, destu mer processorkraft kan läggas på att få det fint på de problematiska områdena.
LeifB skrev:Så vilken shit in som helst får det att låta perfekt i slutändan?
LeifB skrev:Kraniet
Om man som du säger lägger ner 100tals tusenlappar på "dyra" bra grejer och sen placerar högtalarna lite så där hur som helst i ett kalt betongrum så undrar jag ju varför man köper dyrhifi?
LeifB skrev:Håller fullständigt med där att man bör dämpa rummet i viss utsträckning och ha en viss symetri i hur man placerar ut högtalarna.
Tyvärr är det en viss andra hälft som inte låter fega grabbar göra som dom vill.![]()
Normala hem är inte heller lämpade för optimalt placerade anläggningar. Eller hur ser ut hos er?
mangs skrev:...så att även om man inrett ett rum tursamt finns det mycket att hämta genom justeringar av rummet.
hifikg skrev:mangs skrev:Jag kan t ex tycka att det ekar lite i mitt rum när jag pratar med besökare, men när jag lyssnar på musik upplever jag inget eko.
hifikg skrev: så frågan är var börjar man?
darkg skrev:hifikg skrev:mangs skrev:Jag kan t ex tycka att det ekar lite i mitt rum när jag pratar med besökare, men när jag lyssnar på musik upplever jag inget eko.
Hurdan musik tycker du bäst om att lyssna på? Torr, snygg, tajt, gles musik kan gynnas av lite efterklang tycker jag. Klingar lite besvärlig eller stökig musik behagligt hos dig?
NiklasF skrev:hifikg skrev: så frågan är var börjar man?
Du ringer någon som kan det där med akustik och ber denna komma hem och mäta upp ditt rum.
Kan ju vara bra att prata med minst en ifrån vardera "läger"
Här på Faktiskt skulle jag tro att övervägande personer skulle säga Öhman.
Frågar du på Euphonia så är jag övertygad om att dom skulle föreslå Matts.
Ring till båda och lyssna på vad dom har att säga, och kanske även lyssna i dom olika "skolornas" rum.
hifikg skrev: Eller så har jag, hemska tanke, anpassat min musiksmak efter min anläggning genom åren. Det sista är en tanke jag tänkt ibland. Å andra sidan trivs jag rätt bra med den musik jag lyssnar på *s*
Nattlorden skrev:hifikg skrev: Eller så har jag, hemska tanke, anpassat min musiksmak efter min anläggning genom åren. Det sista är en tanke jag tänkt ibland. Å andra sidan trivs jag rätt bra med den musik jag lyssnar på *s*
Fast det är ganska trevligt med nya influenser. Håller med om att Infected hade jag aldrig hittat själv, men likväl hade jag nog inte köpt mig någon AC/DC-platta på gamla dagar utan att ha hört hos andra entusiaster att det kan bli mycket bättre/mer intressant på en kapabel anläggning än vad det låtit ur de system andra spelat dem på när man var yngre...
hifikg skrev:Är AC/DC ett bra exempel på "stökig" musik?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Är AC/DC ett bra exempel på "stökig" musik?
Det vet jag inte om jag vill säga. Däremot är det i mitt tycke ett bra exempel på musik som behöver spelas högt för att 'make sense' och då gäller det ju att systemet pallar att spela högt utan att tillföra några större mängder dist till ett redan i sig själv distbetonat sound.
NiklasF skrev:Öhman är vad jag har förstått det jäkligt effektiv med tiden då han hamnat på plats, och mycket av det som brukar föreslås kan man snickra ihop själv så sådär megakostnad tror jag inte det behöver bli.
Vet faktiskt inte vad Engelholm eller andra konsulter för Matts tar i per besök.
Hans prylar kan man med lite tur hitta beg och man kan ju ta lite i taget.
NiklasF skrev:Öhman är vad jag har förstått det jäkligt effektiv med tiden då han hamnat på plats, och mycket av det som brukar föreslås kan man snickra ihop själv så sådär megakostnad tror jag inte det behöver bli.

Nattlorden skrev:NiklasF skrev:Öhman är vad jag har förstått det jäkligt effektiv med tiden då han hamnat på plats, och mycket av det som brukar föreslås kan man snickra ihop själv så sådär megakostnad tror jag inte det behöver bli.
Dock skall man nog fundera genom sin budget på förhand trots det. Kolla upp t.ex. vad en heltäckningsmatta kan gå lös på om det rekommenderas sådan. Men även något hundratal löpmeter virke, färg och några kubikmeter glasull blir det pengar av när det räknas ihop.
Men som jämförelse; skulle det köpas kvadratmetervis av färdiga diffusorer av någon sort i handeln, så springer det iväg väldigt fort...
NiklasF skrev:Svanå skolans pojkar säger att golvet inte skall ha någon matta om taket diffuseras, iaf inte dom jag har pratat med och där har taken vart klädda med Golden Horn.
Nattlorden skrev:Aja... 10dB till får du väl dra på i alla fall. Inte lär du väl känna några baskaggar i bröstkorgen vid 80dB inte. Fixar du inte att lyssna på det så KAN en anledning vara att disten i anläggningen själv går upp så pass mycket att det blir olyssningsbart... antingen pga effektbrist eller på att högtalarna inte är gjorda att kunna avlyssnas så högt.
hifikg skrev:Nu lyssnar jag på "Blues" med Jan Johansson och drar knappt på några dB alls. Tycker inte sådan musik tarvar särskilt hög volym. Noterar 71 dB (A) som en peak. Det kanske indikerar att jag skulle klara mig bra med någon kul rörförstärkare på ca 12W.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Nu lyssnar jag på "Blues" med Jan Johansson och drar knappt på några dB alls. Tycker inte sådan musik tarvar särskilt hög volym. Noterar 71 dB (A) som en peak. Det kanske indikerar att jag skulle klara mig bra med någon kul rörförstärkare på ca 12W.
Hur många dB hade du fått om han kom på besök hemma hos dig? Det är väl det man får gå efter - vad är en realistisk nivå för stycket i fråga?
1812 med äkta kanoner kan inte låta realistiskt med 71dB peak *imho*.
Nattlorden skrev:1812 med äkta kanoner kan inte låta realistiskt med 71dB peak *imho*.
Harryup skrev:Sen är det säkert mycket individuellt vad man upplever som en realistisk nivå.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Nu lyssnar jag på "Blues" med Jan Johansson och drar knappt på några dB alls. Tycker inte sådan musik tarvar särskilt hög volym. Noterar 71 dB (A) som en peak. Det kanske indikerar att jag skulle klara mig bra med någon kul rörförstärkare på ca 12W.
Hur många dB hade du fått om han kom på besök hemma hos dig? Det är väl det man får gå efter - vad är en realistisk nivå för stycket i fråga?
1812 med äkta kanoner kan inte låta realistiskt med 71dB peak *imho*.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster