Har Hifi-entusiaster blivit mer medvetna om akustik idag?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-25 13:36

darkg skrev:
hifikg skrev:
mangs skrev:Jag kan t ex tycka att det ekar lite i mitt rum när jag pratar med besökare, men när jag lyssnar på musik upplever jag inget eko.

Hurdan musik tycker du bäst om att lyssna på? Torr, snygg, tajt, gles musik kan gynnas av lite efterklang tycker jag. Klingar lite besvärlig eller stökig musik behagligt hos dig?

Hmm, jag lyssnar ju mest på jazz, sing and songwriters och en del klassisk musik. Vad kan räknas som stökig musik? Infected Mushrooms lysssnar jag med visst nöje på, en grupp som jag aldrig hittat på egen hand, tack till Faktisktforumet. Jag spelar sällan särskilt högt, förutom när jag kör sönder mina högtalare med "1812" då. Det kanske är musik och ett lyssningssätt som ställer lägre krav på rummet (och anläggningen)? Eller så har jag, hemska tanke, anpassat min musiksmak efter min anläggning genom åren. Det sista är en tanke jag tänkt ibland. Å andra sidan trivs jag rätt bra med den musik jag lyssnar på *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-25 13:41

NiklasF skrev:
hifikg skrev: så frågan är var börjar man?

Du ringer någon som kan det där med akustik och ber denna komma hem och mäta upp ditt rum.

Kan ju vara bra att prata med minst en ifrån vardera "läger"

Här på Faktiskt skulle jag tro att övervägande personer skulle säga Öhman.
Frågar du på Euphonia så är jag övertygad om att dom skulle föreslå Matts.

Ring till båda och lyssna på vad dom har att säga, och kanske även lyssna i dom olika "skolornas" rum.

Jo, jag har lekt med tanken på att kontakta en av dem och satsa ett antal kronor på just det, men samtidigt sitter jag ju nöjd och är bara nyfiken på om det skulle kunna bli ännu bättre. Gissar att en konsultation skulle gå loss på 5-10.000 och resultera i en påse åtgärder som säkert kostar en slant de också. Vore skoj att lura in några av faktiskt Guldöron i lyssningsrummet och höra deras åsikter. Fast... i slutändan ere ju jag som sitter där o lyssnar mol allena 96,345% av tiden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-25 13:42

hifikg skrev: Eller så har jag, hemska tanke, anpassat min musiksmak efter min anläggning genom åren. Det sista är en tanke jag tänkt ibland. Å andra sidan trivs jag rätt bra med den musik jag lyssnar på *s*

Fast det är ganska trevligt med nya influenser. Håller med om att Infected hade jag aldrig hittat själv, men likväl hade jag nog inte köpt mig någon AC/DC-platta på gamla dagar utan att ha hört hos andra entusiaster att det kan bli mycket bättre/mer intressant på en kapabel anläggning än vad det låtit ur de system andra spelat dem på när man var yngre...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-25 13:52

Nattlorden skrev:
hifikg skrev: Eller så har jag, hemska tanke, anpassat min musiksmak efter min anläggning genom åren. Det sista är en tanke jag tänkt ibland. Å andra sidan trivs jag rätt bra med den musik jag lyssnar på *s*

Fast det är ganska trevligt med nya influenser. Håller med om att Infected hade jag aldrig hittat själv, men likväl hade jag nog inte köpt mig någon AC/DC-platta på gamla dagar utan att ha hört hos andra entusiaster att det kan bli mycket bättre/mer intressant på en kapabel anläggning än vad det låtit ur de system andra spelat dem på när man var yngre...

Är AC/DC ett bra exempel på "stökig" musik? Har en del gammal Sweet och Kiss i samlingen, inget jag lyssnar dagligdags på, men ljudmässigt låter det inte illa vill jag påstå, fast jag får nog ta mig ner i lyssningsrummet och fräscha upp ljudminnet en smula. Meatloaf kan ju dra på en del (jämfört med akustisk jazz åtminstone) och det gillar jag att lyssna på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-25 13:57

hifikg skrev:Är AC/DC ett bra exempel på "stökig" musik?

Det vet jag inte om jag vill säga. Däremot är det i mitt tycke ett bra exempel på musik som behöver spelas högt för att 'make sense' och då gäller det ju att systemet pallar att spela högt utan att tillföra några större mängder dist till ett redan i sig själv distbetonat sound.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-25 13:59

Öhman är vad jag har förstått det jäkligt effektiv med tiden då han hamnat på plats, och mycket av det som brukar föreslås kan man snickra ihop själv så sådär megakostnad tror jag inte det behöver bli.

Vet faktiskt inte vad Engelholm eller andra konsulter för Matts tar i per besök.

Hans prylar kan man med lite tur hitta beg och man kan ju ta lite i taget.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-25 14:05

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Är AC/DC ett bra exempel på "stökig" musik?

Det vet jag inte om jag vill säga. Däremot är det i mitt tycke ett bra exempel på musik som behöver spelas högt för att 'make sense' och då gäller det ju att systemet pallar att spela högt utan att tillföra några större mängder dist till ett redan i sig själv distbetonat sound.

Jag spelar sällan högt, undrar om det finns något orsak/verkan till det, typ att det börjar låta illa så att jag instinktivt drar ner volymen, fast jag TROR att det är för att jag vill ha det på lägre nivåer *s*

Inte ens sedan jag drog in dubbla jättesubbor spelar jag särskilt högt särskilt ofta, men det händer och då upplever jag inget missljud. Om jag mäter dB vid lyssningsposition med min iPhone, det enda mätinstrument jag förfogar över, vad är "normalt" då? Nu minns jag inte, men tror att jag brukar stanna på runt 90 dB eller lägre för det mesta. När jag kör film så lägger jag mig oftast långt under "referensnivå" om det är vad som motsvaras av 0 dB på receivern.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-25 14:08

NiklasF skrev:Öhman är vad jag har förstått det jäkligt effektiv med tiden då han hamnat på plats, och mycket av det som brukar föreslås kan man snickra ihop själv så sådär megakostnad tror jag inte det behöver bli.

Vet faktiskt inte vad Engelholm eller andra konsulter för Matts tar i per besök.

Hans prylar kan man med lite tur hitta beg och man kan ju ta lite i taget.

Jo, jag har räknat med att det tar 1-2 timmar på plats och tagit hänsyn till restiden också och då hamnar jag i det intervall som jag skrev ovan om jag går efter det timpris som finns angivet i den prislista jag ännu inte fått ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-25 14:08

NiklasF skrev:Öhman är vad jag har förstått det jäkligt effektiv med tiden då han hamnat på plats, och mycket av det som brukar föreslås kan man snickra ihop själv så sådär megakostnad tror jag inte det behöver bli.

Dock skall man nog fundera genom sin budget på förhand trots det. Kolla upp t.ex. vad en heltäckningsmatta kan gå lös på om det rekommenderas sådan. Men även något hundratal löpmeter virke, färg och några kubikmeter glasull blir det pengar av när det räknas ihop.

Men som jämförelse; skulle det köpas kvadratmetervis av färdiga diffusorer av någon sort i handeln, så springer det iväg väldigt fort...

Sådana här kostar t.ex. sisådär 3000:-/kvadratmetern att montera upp
Bild

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-25 14:12

Matts saker kan flyttas med till nästa boende och det tycker jag skall räknas med i prilappen som kan ses som ganska avskräckande.

Öhmans saker byggs väl många gånger på plats i rummet, det blir desto jobbigare att ta med sig MEN är på billigare i första boendet.

Men men trots allt blir en jäkla massa pengar hur man än vänder och vrider på det, annars hade ju även en annan gått all in för länge sedan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-25 14:17

Nattlorden skrev:

Dock skall man nog fundera genom sin budget på förhand trots det. Kolla upp t.ex. vad en heltäckningsmatta kan gå lös på om det rekommenderas sådan. Men även något hundratal löpmeter virke, färg och några kubikmeter glasull blir det pengar av när det räknas ihop.

Men som jämförelse; skulle det köpas kvadratmetervis av färdiga diffusorer av någon sort i handeln, så springer det iväg väldigt fort...

Heltäckning gissar jag är "obligatoriskt" enligt IÖ-skolan. Vad Svanågänget tycker vet jag inte, men heltäckning funkar inte i mitt lyssningsrum eftersom jag måste kunna möblera om emellanåt och då behöver jag ett hårt golv. Har funderat på heltäck med en lös del som går att rulla undan vid behov. Å andra sidan valde jag ju mitt fina golv för att jag verkligen tycker om det...

Bild

Bilden togs när golvet bara var några timmar gammalt, där är rummet tämligen odämpat, Alexandra innehåller inte sååå mycket dämpmaterial *s*

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-25 14:26

Svanå skolans pojkar säger att golvet inte skall ha någon matta om taket diffuseras, iaf inte dom jag har pratat med och där har taken vart klädda med Golden Horn.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-25 14:43

NiklasF skrev:Svanå skolans pojkar säger att golvet inte skall ha någon matta om taket diffuseras, iaf inte dom jag har pratat med och där har taken vart klädda med Golden Horn.

3000:-/m2 på dem med, gissar jag?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-25 14:51

500-600kr/st brukar dom ligga på beg 50x50cm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-25 21:07

Hittade lite AC/DC hos grannen, Back in Black, fast i lurarna som jag lyssnar med nu låter det närmast som något soft och sött. Tänk att det här räknades som vild hårdrock en gång i tiden... You Shook Me All Night Long e ju en skön ballad, eller nåt. Det kommer säkert att låta finfint i lyssningsrummet.

Bland musiken jag har hittade jag något som hette Alice in Chains, det lät verkligen brötigt. Undrar vilken samlingsskiva de gossarna slunkit in i min samling via. Inget jag hört förut i varje fall, så varenda spår i min iTunes samling har jag uppenbarligen inte lyssnat på. Fast nu har jag genomlidit två såna spår i lurar och låter det bra via ESL 63 och/eller OA52 så låter nog vad som helst bra, ha ha...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-26 15:07

Nu sitter jag i lyssningsrummet och försöker digga AC/DC och det går så där... he he... gubben e kanske för gammal ändå. Det är uthärdligt i varje fall. Har skruvat upp nivån högre än jag brukar och mätte med miljöverkets bullerapp upp knappa 80dB(A) vid lyssningsplats (och då upplever jag det som starkt ljudtryck). Lyssnar jag på ovanligt låg volym jämfört med er andra? Kräver högre ljudnivå mer akustikfix än lägre? Kan det vara så att jag undviker högre ljudnivå för att rummet sätter begränsningen där? Själv vill jag inbilla mig att det är för att jag vill ha det så.

Nu börjar det låta trevligare... efter 25 minuters "inskolning", fast jag längtar efter Diana Krall nu... det kanske skulle funka bättre efter en öl eller två *s*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-26 15:10

Aja... 10dB till får du väl dra på i alla fall. Inte lär du väl känna några baskaggar i bröstkorgen vid 80dB inte. Fixar du inte att lyssna på det så KAN en anledning vara att disten i anläggningen själv går upp så pass mycket att det blir olyssningsbart... antingen pga effektbrist eller på att högtalarna inte är gjorda att kunna avlyssnas så högt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-26 15:23

Nattlorden skrev:Aja... 10dB till får du väl dra på i alla fall. Inte lär du väl känna några baskaggar i bröstkorgen vid 80dB inte. Fixar du inte att lyssna på det så KAN en anledning vara att disten i anläggningen själv går upp så pass mycket att det blir olyssningsbart... antingen pga effektbrist eller på att högtalarna inte är gjorda att kunna avlyssnas så högt.

Ska köra någon musik som jag gillar på den nivån... återkommer...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-26 15:41

80db a kan ju vara skapligt stark, 80db b med basstark musik är ju inte så farligt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-26 16:14

De infekterade svamparna hamnade mellan 80-85 dB med en peak på 102 dB enligt bullerappen och då dunkade det på ganska bra vill jag påstå, även om jag kan förstå att en del basknarkare kan dra på ännu högre. Ljudet var klart anständigt även om jag inte trivs med så höga ljudnivåer några längre stunder. Tror inte det beror så mycket på att det inte går, jag vill bara inte... precis som att jag kan tycka att de spelar onödigt högt på konserter emellanåt. Nu kör jag svamparna på en betydligt lägre nivå och då är det helt njutbart. Ligger mellan 65-75 dB(A) nurå...

Fast det enskilda fallet kan kvitta, frågan är om lägre ljudnivå ställer lägre krav på akustikfix och kanske anläggningen i stort?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-26 23:57

Nu lyssnar jag på "Blues" med Jan Johansson och drar knappt på några dB alls. Tycker inte sådan musik tarvar särskilt hög volym. Noterar 71 dB (A) som en peak. Det kanske indikerar att jag skulle klara mig bra med någon kul rörförstärkare på ca 12W.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-27 06:45

hifikg skrev:Nu lyssnar jag på "Blues" med Jan Johansson och drar knappt på några dB alls. Tycker inte sådan musik tarvar särskilt hög volym. Noterar 71 dB (A) som en peak. Det kanske indikerar att jag skulle klara mig bra med någon kul rörförstärkare på ca 12W.

Hur många dB hade du fått om han kom på besök hemma hos dig? Det är väl det man får gå efter - vad är en realistisk nivå för stycket i fråga?

1812 med äkta kanoner kan inte låta realistiskt med 71dB peak *imho*.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-27 07:12

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Nu lyssnar jag på "Blues" med Jan Johansson och drar knappt på några dB alls. Tycker inte sådan musik tarvar särskilt hög volym. Noterar 71 dB (A) som en peak. Det kanske indikerar att jag skulle klara mig bra med någon kul rörförstärkare på ca 12W.

Hur många dB hade du fått om han kom på besök hemma hos dig? Det är väl det man får gå efter - vad är en realistisk nivå för stycket i fråga?

Nja, realistiskt nivå är nog mera sällan vad som eftersträvas, åtminstone med de hårdmastrade fonogram som nu gäller. Det är ofta kapat 10 dB på dynamiken och det gör att att medelnivån är höjd motsvarande. Det verkar också som många hembiotittare lägger sig 10 dB under referensnivå. Realistisk nivå måste inte vara verklighetens nivå, det är väl intrycket som gäller? Verklighetens nivå är tyvärr alldeles för högljudd i många fall. Jag vill i varje fall inte ha den nivå som musikerna i regel har när de spelar, inte för inte används det öronproppar av många i de sammanhangen.

1812-ouvertyren spelades i lördags av Berliner Philharmonikerna i ett kraftigt hällregn på Waldbühne i Berlin. Kanoner hade de inte men lite pyrotekniska effekter som överröstade regnet. Musikerna hade faktiskt lite svårt att höra varandra under det häftigaste regnet och flinade lite då och då. Är själv uppvuxen intill ett skjutfält och haubitsar har man fått nog av...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-27 07:40

Nattlorden skrev:1812 med äkta kanoner kan inte låta realistiskt med 71dB peak *imho*.

Full orkesterdynamik och äkta kanonljudsnivå tror jag få skulle stå ut med i ett vardagsrum.
Realistiska kanoner kräver nog väldigt väldigt många dB. Sen är det säkert mycket individuellt vad man upplever som en realistisk nivå. Hemma hos en brittisk artellerikapten kanske det spelas högre än normalt?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-27 07:47

Harryup skrev:Sen är det säkert mycket individuellt vad man upplever som en realistisk nivå.

Fast det är inte så svårt att passa på att hamra på ett piano när man råkar se ett och bilda sig en uppfattning om hur högt det spelar om man tar i. Eller ett trumset... Och man kanske skall fundera över hur rimligt det är att kunna föra ett samtal utan problem när något sjunger opera mitt framför en, eller tar i så de blir blå på en trumpet eller river loss på en elgura...

Det känns ibland som att folk spelar så lågt att en oförstärkt popsångare skulle fullständigt dränka musiken om han/hon ställde sig i rummet och sjöng.

Och då är jag långt, långt ifrån de som spelar högst på forumet!!!

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-27 09:12

Just det här med ljudnivå är intressant. Själv blir jag förundrad över de som när de får fria tyglar lyssnar på rockmusik och håller det kring 80dB. Alla får ju såklart själv avgöra hur de vill lyssna men enligt mig så är ljudtrycket en del av upplevelsen som skall ge mig illusionen av att bandet står där framför mig. jag har svårt att få den känslan om skrik låter som tyst tal

Alla som varit och sett AC/DC vet att det är en bra bit från 80dB. ;)

Med detta sagt behöver man kanske inte spela 120dB och mer men för egen del med musik som jag gärna skränar med i så får musiken gärna vara på en nivå så att min röst mixas in lagom i musiken.

Viss musik har för mig den egenskapen att jag bara vill skruva upp. Vid akustisk musik försöker jag däremot omedvetet/medvetet få fram en nivå som efterspeglar att bandet står där i rummet oförstärkt.

Sedan finns det ju mängder av tillfällen när jag spelar betydligt lägre men just när jag lyssnar på musik ostört då brukar jag vilja ha en för mig "verklig" ljudnivå.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-29 19:57

Nattlorden skrev:

Nä, då brukar jag dra på lite mer, så pass att jag skjutit ett element i en subwoofer och fått mina elektrostater att simulera mynningseld. Hur många dB jag klämde ut då vet jag inte, men bra mycket mer än 71 är jag väldigt säker på att det var. Tänker inte göra om experimentet *s*

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-29 20:14

Väldigt få anläggningar skulle klara av att spela upp en låt säga
Marshall 4x12 på replokals volume utan att gå i småbitar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-06-29 20:40

Absolut, min gitarrförstärkare med 4st 12" totalt krossar det mesta av hifi högtalare vad gäller ljudvolym utan att låta dåligt. Detsamma gör slagverk, trumpeter osv..

Musikinstrument live låter väldigt högt och spelas ofta med hörselskydd. Dessa ljudnivåer är INTE önskvärda i mitt lyssningsrum iaf.

Och skall vi börja prata om specialeffekter i både musik och film så är det ännu värre. Skulle du kunna återge riktiga kanoner och explosioner på naturlig ljudvolym så skulle hörseln skadas tämligen omgående.
Tänk bara de scener i filmer där en artilleripjäs landar precis bredvid karaktären och hela bilden blir suddig och det piper i öronen. Vem vill ha det på naturlig ljudvolym hemma?

Nej lagom är bäst.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi