Är du intresserad av en ny hi-fi-bok?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du intresserad av någon variant av beskriven hi-fi-bok?

Ja jag köper en direkt.
41
39%
Ja troligen.
29
28%
Kanske.
9
9%
Vet ej.
2
2%
Knappast.
15
14%
Nej mitt hi-fi-intresse handlar om annat.
8
8%

Antal röster : 104

Användarvisningsbild
Claes

Är du intresserad av en ny hi-fi-bok?

Inläggav Claes » 2012-06-29 00:14

Jag har under några årtionden för mina vänner då och då nämnt en idé jag har om att försöka skriva en bok om hi-fi. Den skulle företrädesvis fokusera hi-fi-historia inklusive våra mest framstående svenska konstruktörer men också den ljudtekniska historien i ett övergripande perspektiv på hur musik och ljudkonst kommit att påverkas av och påverkat den ljudtekniska utvecklingen. Vidare skulle boken handla om hi-fi-apparater och olika systemlösningar samt hur dessa tagits emot av marknaden.

Sedan storhetstiden för hi-fi, 1970–1980-talen, har det skett ett paradigmskifte som flyttat fokus från något slags mer eller mindre ljudkvalitetsmässigt mål till utökat utbud via nya medier där internet och frånvaro av fysiska fonogram (band och skivor) utgör grunden.

Som en del i detta paradigmskifte ingår det som kommit att kallas mastering i betydelsen processering av färdigmixat programmaterial i syfte att minska toppfaktorn för att uppnå högre upplevd ljudnivå vid en given volyminställning.

Jag har svårt att bedöma om det finns ett intresse för en eventuell dylik hi-fi-bok. Om jag skulle försöka skriva den skulle jag givetvis gräva djupt, brett och länge och i första hand ha mitt personliga intresse som drivkraft. Samtidigt skulle det kännas lite sorgligt om ingen förutom jag själv var intresserad. Det är därför jag ställer denna trådfråga.

Frågan handlar alltså om ifall du skulle vara intresserad av en hi-fi-bok. Att det sedan torde finnas olika underavdelningar inom området som intresserar dig mer eller mindre är förstås högst sannolikt.

Kommentera gärna hur en hi-fi-bok borde vara i fråga om innehåll, omfattning, utförande med mera för att intressera just dig.

Somriga musikhälsningar

Claes
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-29 00:20

Vore riktigt skoj. Har nog ingen hifi-bok när jag tänker efter. En hel del böcker om musik (som jag aldrig läser) har jag och ibland när jag hittar någon gammal High-Fidelity på vinden (eller en MoLT från 90-talet) blir jag riktigt nostalgisk. För att inte tala om när någon säljer ett par Quad ESL 63 för en spottstyver jämfört med vad jag inte hade råd med när de var nya... så nog skulle jag köpa boken. Du kan få en förhandsbeställning här och nu, men då vill jag ha den signerad ;-)

Lycka till!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-06-29 00:25

Hej hifikg!

Vad kul att du kommenterade först med anledning av vad du skrev :D ! Om boken blir av blir det självklart signering.

Jag har också nostalgi som en del i mitt hi-fi-intresse även om delen är förhållandevis ringa. Det skulle vara intressant att få veta hur många som har nostalgi som en mer eller mindre väsentlig del av sitt hi-fi-intresse.

Varmt tack för lycka till-hälsningen.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-06-29 01:41

Personligen känner jag att en bok om hifi och dess historia ganska naturligt grundar sig i nostalgidelen av "intresset". Samt att det kan bli problematiskt att få med allt som har med mediautveckling och musik och mastering etc.

En bok som börjar med tekniknostalgi men som slutar i nåt slags brandal mot nutida mastering skulle bara kännas som en besvikelse (utge sig för att vara en sak men övergå i nåt annat) - hellre då en serie böcker om hifi & nostalgi, hifi & mediateknik, hifi & musiken, hifi & datortekniken osv... :)

p.s. Mitt intresse är ganska starkt grundat i nostalgi men gillar ny teknik och lyssnar pragmatiskt (hmm)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 05:19

Claes
Din och Öhmans (förmodad deltagande romanförfattare) typ av LTS-mentalitetet är ointressant eftersom den är dogmatisk och smalspårig. För många måsten och förbud och för mycket frälsaranda. Lika trovärdig som ett livetsord-möte. Behåll boken. Däremot ska det bli kul att läsa det petersteindl får till i bokform.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-29 07:04

Till skillnad från ovanstående så är jag emot censur och ser fram emot all typ av publicering rörande hifi :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-29 07:07

Då en av mina drömmar är ett hifimuseum, vilket jag troligen aldrig hittar en finansiär till, så låter en bok som en lösning i miniatyr, så ja tack!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-29 07:24

Flint är bara avundsjuk, han kommer att läsa boken i smyg! Jag köper boken direkt, men är också väldans intresserad av vad Steindl kan få till.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 07:34

PerStromgren skrev:Flint är bara avundsjuk, han kommer att läsa boken i smyg! Jag köper boken direkt, men är också väldans intresserad av vad Steindl kan få till.

Haha. Nej jag är inte avundjuk. Bara olidligt trött på den präktiga och patetiska bessermessermentalitet jag kritiserar i mitt inlägg. :lol:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-29 07:39

Flint skrev:
PerStromgren skrev:Flint är bara avundsjuk, han kommer att läsa boken i smyg! Jag köper boken direkt, men är också väldans intresserad av vad Steindl kan få till.

Haha. Nej jag är inte avundjuk. Bara olidligt trött på den präktiga och patetiska bessermessermentalitet jag kritiserar i mitt inlägg. :lol:

Ge fan i att läsa boken då. Att rekommendera folk att låta bli ge ut böcker pga att du är trött låter klart grinigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 07:43

Vee-Eight skrev:
Flint skrev:

Ge fan i att läsa boken då. Att rekommendera folk att låta bli ge ut böcker pga att du är trött låter klart grinigt.

Det kan du ge dig fan på, men Clas frågade om åsikter om en ev. kommande bok han verkar vara inblandad i. Jag gav min åsikt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-29 07:45

Flint skrev:

Det är tråkigt för dig att du är så bitter och hatisk, det måste vara skitjobbigt.

Det jobbiga är att du använder en otäck härskarteknik, lägger epitet på personer och lägger framställningar utan belägg som du sedermera bygger din "argumentation" på.

Det normala är att välkomna initiativ och göra recensionen på färdigt verk.

Jag tror att Claes är fullständigt kapabel att på egna ben formulera och författa en bok utan spökstyrning av dina onda spöken.

Är din målsättning att ingen skall publicera något som inte passar dig? Kommer du utveckla det till andra sammanhang?

Mina 2 cent.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 07:47

Jag har svarat på Clas fråga. Jag tar ingen debatt i frågan så det är ingen mening att ni kommenterar min åsikt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-29 07:51

Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:

Det kan du ge dig fan på, men Clas frågade om åsikter om en ev. kommande bok han verkar vara inblandad i. Jag gav min åsikt.

Du uttryckte inte åsikter om boken, utan tog chansen att klämma till folk som du antog skulle skriva boken, på ett sätt du antog skulle råda. Kan du inte uttrycka dina åsikter på ett ödmjukt och konstruktivt sätt så är det bäst att låta bli.

Flint skrev:Jag har svarat på Clas fråga.

Det har du inte alls.
Senast redigerad av Vee-Eight 2012-06-29 07:52, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-06-29 07:51

Jag skulle köpa en sådan bok direkt :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 07:53

Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:

Du uttryckte inte åsikter om boken, utan tog chansen att klämma till folk som du antog skulle skriva boken, på ett sätt du antog skulle råda. Kan du inte uttrycka dina åsikter på ett ödmjukt och konstruktivt sätt så är det bäst att låta bli.

Trams. Ställ det kravet på alla som postar på forumet. Då får du en heltidssyssla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-29 07:53

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-29 07:55

Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:

Trams. Ställ det kravet på alla som postar på forumet. Då får du en heltidssyssla.

Ok. Då börjar jag med dig. Du är härmed varnad för medveten torpedering av tråd och forum. Detta har du blivit tillsagd om förut, och jag har tröttnat.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 07:56

Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:

Ok. Då börjar jag med dig. Du är härmed varnad för medveten torpedering av tråd och forum. Detta har du blivit tillsagd om förut, och jag har tröttnat.

Härmed varnar jag dig för partisk moderering.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-06-29 08:00

Claes: Det låter mycket intressant. Jag skulle absolut köpa denna bok.
Riktigt skoj att någon tar på sig att sammanställa detta :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-29 08:10

Först tänkte jag när jag läste trådstartens fråga.
"Javisst, va kul".
Men sen började jag grunna över varför, och vad i boken som skulle vara så kul.
Och sen insåg jag vad grymt omfattande det skulle behöva vara för att omfatta varje aspekt inom hifi.
Och det innebär i sin tur att en bok som handlar om precis allt inom hifi kommer jag troligen uppskatta endast en mindre del av.

Så till sist röstade jag "knappast", för jag tror att det är rätt liten risk att den boken kommer lyckas adressera mig så exakt att jag verkligen köper en.

Och sen ska hifi lyssnas på, inte läsas om. :)

Men jag är lite irriterad över min röst, för egentligen tycker jag det är en underbar idé.
Men sen ärligt, om jag kommer byta bok mot pengar, nja.
Och jag tror du har mest nytta av ärliga svar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-29 08:59

Claes, enbart din förmåga att så ödmjukt, sakligt formulera dig på Faktiskt, gör mig intresserad att köpa denna bok, som skulle kunna bli en litterär milstolpe i vårt gemensamma intresse.
Ungdomar kan i framtiden få möjlighet att läsa om, att det fanns en tid då alla krafter strävade mot ökad ljudkvalité (musikkvalité).
Som opinionsbildare, blir den säkert oslagbar. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-06-29 09:25

Det hade varit kul om du med hjälp av en spökskrivare blev redaktör för ett alster där där olika medförfattare fick ge sina intryck av HiFi-historiken. Det finns en mängd olika uppfattningar och upplevelser som är intressanta att ta del av. Alltså inte en bok ur ett LTS-perspektiv, (även om jag tror dig om att kunna blicka utanför detta till viss del, så är du påverkad av din roll).
Ett kapitel var till tex Rudling, IÖ, Steindl, Stridbeck?, Andersson, LTS, osv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-06-29 09:33

Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:

Härmed varnar jag dig för partisk moderering.

+1 (måhända onödigt dryg men iaf konstruktivt)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-06-29 09:37

Finner jag boken bra skulle jag köpa den. Oavsett så ser jag fram emot att läsa den.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-29 10:15

Oj, oj, det märks verkligen att man e nybörjare på Faktiskt. Börjar se olika mönster nu och det är lite lustigt att så mycket energi satsas för och emot några enskilda individer. Jag noterade inte ens att Claes är aktiv i LTS, men det är väl inget dumt perspektiv i sig. Och kommer Peter med en bok så köper jag den med. Jag har en liten hylla under mitt bord i lyssningsrummet, där kommer böckerna att pryda sin plats och emellanåt kommer jag försöka läsa dem till musik. Fast jag kan oftast inte läsa till musik, musiken tar över så att säga. Det betyder att böckerna kommer att ge mig underhållning under mycket lång tid. Kan man hoppas på att det medföljer ljudfiler också? Med käcka illustrationer av hur häftiga hifi-prylar lät på 70-talet? Som att provlyssna hifi via youtube alltså, ett skämt som inte fungerar på faktiskt, men som faktiskt går hem i andra stugor ;-) Så här låter t ex ESL 63, http://www.youtube.com/watch?v=EuUoFtgnpFo

Är det någon mer som ska skriva en bok? Jag kan tänka mig en till, så får jag tre. Kom på att jag nog har en hifi-bok i samlingen faktiskt. På engelska. Utgiven av Absolute Sound om jag minns rätt. Ser den framför mig, men kan inte hitta den IRL. Dags för en vända till vinden...

Hittade den förstås via Google, http://www.amazon.com/The-Complete-Guid ... 0964084945

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-06-29 10:45

Det gläder mig verkligen att läsa alla positiva kommentarer om min bokidé som jag tar tillfället att nämna än så länge (om än mycket länge :) ) bara är just en idé.

phloam, tack för värdefull återkoppling om frågan om innehållsbegränsning och inriktning. Frågan om innehållet är central. De tänkbara böcker du nämner skulle det förstås vara svårt att på ett rimligt uttömmande sätt samla inom ramen för en enda bok. Samtidigt behöver dessbättre ingen bok täcka allt inom alla delområden den berör.

Flint, något samförfattande med Ingvar Öhman hade jag inte tänkt på även om jag självklart skulle diskutera olika hi-fi-frågor med betydande konstruktörer och profiler inom branschen, av vilka Ingvar är en.

För denna eventuella boks vidkommande skulle jag i första hand prioritera en mångsidig beskrivning av områdets många delfrågor ur olika och vitt skilda perspektiv. Jag skulle undvika antagonism och kritik av enskilda personer. Tvärtom tycker jag det är djupt beklagligt att vi som i dag delar intresset för hi-fi enligt någon definition i så hög grad sysslar med intern pajkastning i stället för att hjälpas åt att försöka sätta hi-fi ur välljudsperspektiv på dagordningen även utanför våra egna kretsar.

Nattlorden, vad roligt att även du drömmer om ett hi-fi-museum :) . Jag har faktiskt drömt om två dylika. Ett stort och allmänt som är tillgängligt för alla och ett privat med fullt fungerande utrustning som jag kan använda praktiskt. Det sistnämnda skulle jag även vilja ha i kombination med inspelningsutrustning där framför allt fonografen och annan äldre utrustning intresserar mig.

För undvikande av missuppfattningar nämner jag att jag inte ser några ljudtekniska fördelar med äldre ljudutrustning ur återgivningsperspektiv. Däremot möjligen ur musikproduktionsperspektiv. Det är dock en omfattande fråga som lämpligen borde hanteras i en specifik tråd.

PerStromgren, vad roligt att du är intresserad :)!

Magnus, tack för dina uppmuntrande ord. Jag kände nästan på mig att du skulle vara positiv i sammanhanget – eftersom jag känner dig :).

adzer, stort tack för positiv, vänlig kommentar!

aisopos, du liksom phloam adresserar frågan om innehållets omfattning och avgränsning. Jag inser att jag bör vara synnerligen eftertänksam i fråga om detta och är i skrivande stund öppen för alternativa upplägg; vilket förstås är en av orsakerna till det värdefulla i att få er återkoppling.

Vidare inser jag att du knappast torde vara ensam om att tycka att hi-fi bör lyssnas på, inte läsas om.

Samtidigt har jag själv ett mångfasetterat intresse för det som intresserar mig allra mest: musik. Visst är grunden att lyssna och uppleva men även annat intresserar mig extremt mycket. Exempelvis
    musikhistoria
    musikteori
    tonsättares och musikers personliga strävanden och uttryck
    musikinstrumentens utveckling, fysikaliska funktion och ljudmässiga möjligheter
    ljudteknikens påverkan på musiken och vice versa
    sociala och kulturella samband med olika genrer under olika tidsperioder
    interpretation och olika tidsperioders skilda ideal
    musikpsykologi och perception.

Ragnwald, stort tack för din vänliga, uppmuntrande kommentar :). Att du uppfattar att jag formulerar mig ödmjukt och sakligt gläder mig verkligen eftersom det är min övergripande ambition att göra just det. Detta eftersom jag tycker att verkligheten i stort och hi-fi-branschen specifikt har onödig antagonism samtidigt som saken – musiken och hi-fi-området i vidast tänkbara mening – torde ha potentiella fördelar att vinna på vänlighet, fördomsfrihet, öppenhet, lyhördhet och saklighet.

sprudel, tack för konstruktiv idé som jag själv varit inne på i en alternativ version. Det är möjligt att ett upplägg skulle kunna vara att ge utrymme åt andra att ge sin syn på vissa frågor, exempelvis dem du nämner med flera.

Jag tar tillfället att nämna att om jag skulle skriva denna bok så skulle jag inte ha något ”LTS-perspektiv” vad ett dylikt nu betyder. Jag skulle ha perspektivet att hi-fi varit ett av mina största intressen i mer än fyrtio år och att det tangerar och överlappar mitt allra största intresse och huvudområdet för min professionella gärning: musiken.

bootstrap, tack för positiv återkoppling :).

hifikg igen, jag håller med dig om att det kan verka lite lustigt att så mycket energi satsas för och emot enskilda individer. Som jag skrivit om många gånger (även tidigare i detta trådinlägg) tror jag att vi alla skulle tjäna på en vänligare och sakligare kommunikation.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-29 12:31

Claes, du kan väl lägga upp boken som PDF på LTS hemsida, så behöver man inte bestämma sig nu om man vill köpa eller ej... :mrgreen: .

Nej, men det här är väl ett strålande initiativ! Jag skulle kunna lägga en beställning redan nu. Ett önskemål är att den skall vara i stort format, med mycket och stora bilder; en så'n där bok som ligger framme, tillsammans med "Stora Öl-boken" och andra feel-good-volymer man kan sitta och bläddra i och drömma sig bort.

Ett kapitel skulle kunna ta upp DIY-aspekten, med några hemma-hos-reportage som inramning. Det skulle även vara kul att läsa om de handlare som satsade på DIY och bidrog till allt hempulande i stugorna. Mitt intresse startade t.ex. hos TV-Man på Sprängkullsgatan i Gbg på 70-talet. Tänker även på alla byggsatser; Texan U66, diverse horn, popboxar etc. Tänk om det t.o.m. kunde följa med ritningar och bygganvisningar till några av de mest klassiska högtalarna :) .

Förutom all nostalgi förstås, över utrustning man trånade över (och som vi nästat ältat sönder här på forat :wink: ).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-29 12:40

Under tiden Claes funderar får vi väl helt enkelt ge ut en Best Of Faktiskt; Everything You Always Wanted To Know About Hi-Fi, But Were Afraid To Ask! Borde kunna gå att göra på en 8-900 sidor. Vi bildar en tråd där vi pratar ihop oss om innehållet. Det borde gå på några dagar, lätt som en plätt! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-29 12:41

PerStromgren skrev:Under tiden Claes funderar får vi väl helt enkelt ge ut en Best Of Faktiskt; Everything You Always Wanted To Know About Hi-Fi, But Were Afraid To Ask! Borde kunna gå att göra på en 8-900 sidor. Vi bildar en tråd där vi pratar ihop oss om innehållet. Det borde gå på några dagar, lätt som en plätt! :D

Kan man ställa frågorna anonymt? :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-29 12:58

Flint skrev:

Det heter besserwisser!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 13:02

Ja, men du räknas inte dit.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-29 13:05

Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:

Det där tycker jag var en fånig varning, Flint bara svarade på frågan, det var väl svaren till Flint som var trådtorpederingar. För visst måste man väl få svara nej på frågan.

Själv ser jag fram emot att läsa, och jag inser att det finns otroligt många sätt att göra en sån här bok på. Det finns ju många roliga hifianekdoter, det finns mycket teknik, och det finns många myter och skrönor att behandla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-29 13:16

kommer boken att bli dyr? pocket?
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 13:21

Kul med en hifibok.

Blir det bara svenska anektdoter eller blir det milstoplar om hifiprodukter, filosofier, som påverkat globalt ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-29 15:21

Claes skrev:aisopos, du liksom phloam adresserar frågan om innehållets omfattning och avgränsning. Jag inser att jag bör vara synnerligen eftertänksam i fråga om detta och är i skrivande stund öppen för alternativa upplägg; vilket förstås är en av orsakerna till det värdefulla i att få er återkoppling.

Ja framförallt tror jag att man måste bestämma sig för vilken målgrupp man skriver åt. Och sen stenhårt hålla fast vid det.
Jag tvivlar på att det går att skriva en bok som attraherar både "audiofiler" och vanliga Svenson som tycker att en Ipod i en liten docka med inbyggda högtalare är tillräckligt mycket hifi.
(Jag fnuttade audiofiler för att jag tror inte att jag egentligen vet vad en audiofil är, och så menar jag antagligen ändå en något större grupp av entusiaster.)
Så fundera över målgruppen/målgrupperna. Och fundera sedan på hur många böcker det kan bli där.

Vidare inser jag att du knappast torde vara ensam om att tycka att hi-fi bör lyssnas på, inte läsas om.

Ja det där var synnerligt dåligt skrivet av mig :oops:, plattityder klarar vi nog oss utan.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-06-29 15:27

PerStromgran, kul idé med ”Best Of Faktiskt” :D. Om jag tillåter mig ett osakligt sidospår (aj aj) får jag associationer till vissa skämtklipp jag sett där man tagit upprörda politikers uttalanden och klippt ihop dem så att allt innehåll är omöjligt att förstå (bortsett från att det kan vara så även utan klipp i ibland …) och sedan satt samman dem på ett sätt som ger känslan av äkta, osande antagonism. Jag undrar just hur underhållande det skulle bli med en liknande redigeringsteknik av somligas Faktiskt-inlägg ...

Svante, jag kunde nästan gissa att du skulle vara intresserad av en sådan bok vilket inte desto mindre gläder mig :). Och självklart skulle du vara en av dem jag diskuterade innehållet med under skrivandets gång; liksom mina andra hi-fi-vänner såsom Ingvar, Gustaf, Peter Steindl och Perka, för att nämna några Faktiskt-kändisar.

celef, i skrivande stund har jag ännu inte börjat försöka skriva boken i fråga varför jag har svårt att gissa hur mycket den kommer att kosta. Med viss erfarenhet av ideellt drivna projekt skulle det dock inte förvåna mig om den oavsett vad den kommer att kosta kommer att bli väldigt dyr. För mig :D.

Du tar upp pocket som en fråga jag inte tänkt på. Spontant tänker jag att jag skulle vilja att boken håller högsta tänkbara kvalitet på alla sätt inklusive fysiskt utförande. Då framstår pocket som mindre lockande.

Richard, vad roligt att du tycker en hi-fi-bok verkar kul :).

Du adresserar innehållsfrågan vilken nog är den enskilt tyngsta frågan av dem alla. Jag har nog tänkt mig en del anektoter och företrädesvis svenska (eftersom flertalet men inte alla av dem jag har egen erfarenhet av är svenska). Milstolpar bör i någon mening vara med tror jag samtidigt som exempelvis Anders Edenholm (känd hi-fi-profil som fortfarande skriver i Hifi & Musik) har större kunskap än jag om detta. Han är dock en självskriven person för mig att ta kontakt med om boken skulle bli av.

Vad gäller filosofier skulle jag säkerligen gå in en del på några olika dylika eftersom just olika sätt att resonera, värdera och vikta är ett av de delområden som intresserar mig allra mest inom hi-fi.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-06-29 15:56

aisopas, jag skrev på mitt förra inlägg när du publicerade ditt.

Jag tror du har rätt i att det kan finns en poäng med att bestämma sig för att adressera en mer eller mindre specifik målgrupp. Det behöver förstås inte betyda att man skriver något annat än man själv vill skriva och kan stå för. Det är bland annat denna fråga som gör trådinläggen värdefulla för mig.

Visst finns det skillnad mellan audiofiler och övriga. Jag föreställer mig att det torde vara mer eller mindre omöjligt att skriva en hi-fi-bok som intresserar särskilt många av den senare gruppen. Samtidigt tänker jag att det kan finnas ganska många psykologiska och sociala aspekter av äkta hi-fi-nörderi som nog även icke-audiofiler skulle kunna tänkas finna visst nöje i.

Jag uppfattade inte att det du skrev om att kanske vilja lyssna mer än att läsa var det minsta dumt. Tvärtom handlar väl den frågan liksom liknande dito just om avvägningar och preferenser inom det övergripande hi-fi-området. Och jag gör själv ingen som helst hemlighet av att jag finner nöje i att studera de många extrema och ibland även otippade yttringarna av psykologiska märkligheter som visar sig när vissa hi-fi-intresserade diskuterar med andra :D .

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-29 16:07

Claes skrev:Och jag gör själv ingen som helst hemlighet av att jag finner nöje i att studera de många extrema och ibland även otippade yttringarna av psykologiska märkligheter som visar sig när vissa hi-fi-intresserade diskuterar med andra :D .

*Hehe* :)

Det gäller bara att undvika att dras med själv, för ibland kliar det verkligen i fingrarna.
Men själv uppskattar jag mest ett bra forum, så då får man arbeta åt det hållet. 8)

Men jag vidhåller att mitt skrivna uttalande där var en plattityd. Eller möjligen ett försök att sparka upp en vidöppen dörr.
Självklart vill man lyssna på musik istället för att läsa om'et. Men som en tidigare skrivare skrev, man kan ju läsa boken medan man lyssnar på sin favoritmusik. 8)

Men nu återgår vi till att diskutera en ev bok och dess innehåll.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-29 16:38

Jag kommer köpa boken. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-29 17:41

Naqref skrev:Jag kommer köpa boken. :)

Men hur många böcker köper du egentligen? ;-) (per månad)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Är du intresserad av en ny hi-fi-bok?

Inläggav darkg » 2012-06-29 17:54

Claes skrev:[Boken] skulle företrädesvis fokusera hi-fi-historia inklusive våra mest framstående svenska konstruktörer men också den ljudtekniska historien i ett övergripande perspektiv på hur musik och ljudkonst kommit att påverkas av och påverkat den ljudtekniska utvecklingen. Vidare skulle boken handla om hi-fi-apparater och olika systemlösningar samt hur dessa tagits emot av marknaden.

Jag tycker om den här inringningen, som framstår som det du inte utan eftertanke personligen har kommit fram till. Du kan knappast avvika alltför mycket från din vision utan att tappa hela eller delar av lusten och därmed chansen att få fram något riktigt fint.

Troligen kan detta bli en skitbra presentbok, till sig själv eller annan. Tänk dig att den ska platsa i många muséers shoppar! Greppet verkar kunna bli tillräckligt brett för att någorlunda intressera en hel del allmänt kultur- och teknikhistoriskt belastade individer. Någorlunda i format, påkostat bildmatrial; det blir dyrt men jag kan inte se många köpare till en produktion som snålar, som pocket som nämndes.

Den genomarbetade helheten (inom sina ramar) kan nog bäst uppnås just genom att en eldsjäl styr kompromisslöst men upplyst.

(Andra skribenter kanske kan bjudas in på ett alldeles specifikt sätt: Till vissa avsnitt, där du inte har lust att själv säga något annat än din uppfattning osv, kan det ju finnas en rubrik typ 'kontrovers' där någon eller några andra får komma till tals. Detta för att det antagligen är tråkigt att hela tiden lägga band på sig och samtidigt illa att inte belysa saker så gott det går.)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-29 18:07

Fjonkalicious skrev:

Men hur många böcker köper du egentligen? ;-) (per månad)

Par, tre kanske?! Vill du låna fler? :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-29 19:39

Undrar om den kommer som ljudbok :) .

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 19:53

Svante skrev:Undrar om den kommer som ljudbok :) .

I 24bit 192kHz tokremastrad form. Transaktioneringen blir nog av välbeprövad alternativ undergrondtyp, från en okänd källare. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-29 20:39

darkg skrev:Någorlunda i format, påkostat bildmatrial; det blir dyrt men jag kan inte se många köpare till en produktion som snålar, som pocket som nämndes.

Riktigt snygga bilder är ett måste. Annars kan man lika gärna bläddra i gamla tidningshögar, eller på internet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-29 21:03

+1
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 21:25

Jag ser fram emot en grundlig genomgång om de psykoakustiska fördelarna med spikes och den förbättrade upplevda perceived pitch detta medför.
En utläggning om varför stora företag som B/W och Monitor audio väljer spikes eftersom det låter bättre..

Samt det ( i Sverige endast) förekommande mjukfötter med tekniska förklaring om varför det skulle vara det bästa under en högtalare.

Alltså en opartisk genomgång av hur det i verkligheten ser ut.

Klarar en ordförande i LTS detta ? Eller kommer boken att skrivas endast för medlemmarna i LTS ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-29 21:43

Du har nog missat bokens fokus en hel del, men du är rätt bra på retoriska framläggningar på fyllan.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 21:51

MagnusÖstberg skrev:Du har nog missat bokens fokus en hel del, men du är rätt bra på retoriska framläggningar på fyllan.

Har du problem med en trasig DNA stege ?

Maken till oförskämt inlägg har sällan gjorts, så jag räknar med en varning eller avstängning från moderator av Magnusöstberg.
Det borde vara dags nu.

Eller är ni alla fyllekompisar ?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-29 22:06

MÖ, Richard:

Ni har nu förärats med en varning var. Gratulerar.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-29 22:12

Det påminner om EM Spanien-Portugal 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 22:20

petersteindl skrev:Det påminner om EM Spanien-Portugal 8)

Du menar två kombatanter med hängslebyxor och dryg attityd ? 8O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-29 22:30

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du har nog missat bokens fokus en hel del, men du är rätt bra på retoriska framläggningar på fyllan.

Har du problem med en trasig DNA stege ?

Maken till oförskämt inlägg har sällan gjorts, så jag räknar med en varning eller avstängning från moderator av Magnusöstberg.
Det borde vara dags nu.

Eller är ni alla fyllekompisar ?
Åh, det var bara ett retoriskt inlägg.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-29 22:37

Flint skrev:Claes
Din och Öhmans (förmodad deltagande romanförfattare) typ av LTS-mentalitetet är ointressant eftersom den är dogmatisk och smalspårig.

Men det var då märkvärdigt. 8O :x

Jag tror faktiskt att Flint vill vara med i boken. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 22:45

petersteindl skrev:Det påminner om EM Spanien-Portugal 8)

Och lågstadiet i grundskolan.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 22:53

Orka....

Jag vill gärna köpa din bok.
Clas du har ett bra språk och jag tror att du kan tillföra något som kan var till nytta för läsaren.

Vad jag frågar mig är hur du vill begränsa dig?

Vilken läsare vänder du dig till?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-06-29 23:27

Från vad du skrev i första inlägget, med storhetshetstiden för hi-fi på 1970-80-talet och tillbakablickar, blir det en bok för gråhårsmän och ”redan frälsta” => låg upplaga och dyrare, påkostat band kan vara motiverat. Om du vill nå även en bredare och generellt yngre målgrupp inkluderande ”bara halvintresserade”, talar det för pocket. Ska boken dessutom vara ett fungerande debattinlägg för kvalitet (då) kontra kvantitet (idag), är det feltänk med en dyrare och mer påkostad bok.

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2012-06-29 23:51

JA JAG SKULLE KÖPA BOKEN OM DEN KOSTADE UNDER 550 SVENSKA KRONOR.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-06-30 12:21

Hej alla!

Tack för alla konstruktiva trådinlägg som är värdefulla för mig och kommer att utgöra en del av beslutsunderlaget till om och hur boken ska skrivas och utformas.

Kommentarer

darkg, du har helt rätt i att en del eftertanke finns när det gäller min preliminära innehållsplan. Och självklart måste min vision (oberoende av hur konkret den är i denna stund) när det eventuellt blir skarpt läge vara en betydande del av målet.

Dina tankar om att det skulle kunna bli en presentbok inspirerar. Att förnämliga foton behövs är nog odiskutabelt.

Frågan om ”kontroverser” kan man se på olika sätt. Min grundtanke kvarstår dock än så länge innebärande att jag i boken vill undvika antagonism, kritik av enskilda personer och allmänt negativa tankar. I stället vill jag ge glädje, inspiration och i förlängningen i bästa fall öka hi-fi-intresset som en rimlig del av ett musikintresse. Som vi vet är ju intresset för musiken som konstart betydligt större än hi-fi-intresset. Därmed bör det rimligen finnas åtminstone en viss potential för fler hi-fi-intressenter (om jag inte önsketänker så jag lurar mig själv …).

Svante, om det gick att visa foton i ljudform skulle kanske en ljudbok vara det bästa :).

paa, jag kan bara hålla med dig om vikten av riktigt snygga bilder. Jag passar också på att nämna att jag själv uppskattar att titta på dylika och att detta är ett av de viktigaste skälen till att jag läser hi-fi-tidskrifter.

Richard, psykoakustik kommer garanterat att beröras eftersom det är ett område inom ljudtekniken jag intresserat mig för och som legat till grund för mig egen forskning inom produktionsmetodik. Sannolikt skulle frågan om högtalarfötter dock komma att beröras förhållandevis ytligt med en kortfattad redogörelse för hur högtalare rör sig olika mycket beroende på skilda uppställningar samt att man vid bedömning av hur alternativa uppställningar upplevs låta hör samliga påverkande länkar från inspelningskedjan och avspelningskedjan.

Du får mig att tänka att jag kanske varit otydlig om vem och vilka som skulle stå bakom den eventuella boken. Det är jag som person. Om sedan andra personer, föreningar, företag eller organisationer skulle ha intresse av att på ett eller annat sätt samverka är det inget jag utesluter. Dock har jag inte tänkt på frågan än.

Jansson, vad roligt att du är intresserad :)! Och stort tack för att du uppskattar mitt språk och tror jag kan tillföra något som kan vara till nytta för läsaren.

Frågan du ställer dig om hur jag vill begränsa mig, som flera andra och även jag själv varit inne på tidigare i tråden, är grundläggande; liksom frågan om vilken läsare jag vänder mig till. Jag tar in alla kommentarer jag får så får vi se var jag hamnar. Att jag i första hand kommer att adressera redan mer eller mindre hi-fi-intresserade är dock ett grundtips.

Adhoc, en synnerligen relevant kommentar om olika prioriteringar av utformning och fokus i förhållande till målgrupp. Ditt inlägg får mig att inse att det finns en viss intressemotsättning i sammanhanget. Å ena sidan är jag som ”redan frälst” i första hand intresserad av att skriva boken som sådan till mina medfrälsta. Å andra sidan har jag ju i hela mitt liv kämpat för att försöka ge musiken som konstart bättre förutsättningar genom ljudtekniska möjligheter, samt att ge alla musikintresserade förbättrade möjligheter att ta till sig olika musikaliska och ljudkonstnärliga uttryck genom minimering av tekniska fel och högre ljudkvalitet. Därmed bör jag rimligen redan från början beakta bokens eventuella potential i sammanhanget.

Rosita-8523, tack för din konkreta kommentar. I någon mån tror jag priset spelar roll för vilka och hur många som kan tänkas vara intresserade av att köpa boken.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-06-30 12:45

Flint skrev:Claes
Din och Öhmans (förmodad deltagande romanförfattare) typ av LTS-mentalitetet är ointressant eftersom den är dogmatisk och smalspårig. För många måsten och förbud och för mycket frälsaranda. Lika trovärdig som ett livetsord-möte. Behåll boken. Däremot ska det bli kul att läsa det petersteindl får till i bokform.

Känner liknande, dvs ointressant då det finns en uppenbar risk att det blir så.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-30 23:08

@Claes

Jag tror att det viktigaste är att du skriver boken som du har inom dig.
Det du vill berätta.
Vad du vill förmedla utifrån din egen syn på detta ämne.
Att vara sann emot sig själv.

Jag i alla fall kommer att läsa den förutsättningslöst.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-01 00:42

Den enda mig veterligen som lyckats göra säljsuccé av sina bokalster i ämnet, är Jean Hiraga; författare till bla:

- Les Haut-parleurs, (Loudspeakers, 1980, 3 gånger reviderad, 5 upplagor) ;
- Initiation aux amplis à tubes (1980, Audio tubes amplifiers initiation, 5 upplagor + 1 upplaga översatt till svenska " Rörforstärkare", 1986).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-01 00:59

Å fan, föreslår du att Claes ska skriva en bok om "högisar å rörisar" . . . ? 8O :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-01 01:02

Nej, det är ju som sagt redan gjort. :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-01 01:23

Claes skrev: Den skulle företrädesvis fokusera hi-fi-historia inklusive våra mest framstående svenska konstruktörer men också den ljudtekniska historien i ett övergripande perspektiv på hur musik och ljudkonst kommit att påverkas av och påverkat den ljudtekniska utvecklingen. Vidare skulle boken handla om hi-fi-apparater och olika systemlösningar samt hur dessa tagits emot av marknaden.

När jag läser lite noggrannare så fastnar jag vid ovanstående. Jag ser flera olika möjliga utgångspunkter vilket gör mig lite osäker.

En möjlig väg (imho) vore att helt enkelt skriva en bok om "HiFi och dess historia". Risken är då att man vill ta upp väldigt mycket och kanske måste begränsa sig (till den tekniska sidan exempelvis).

Eller en bok som bottnar i musiken relativt tekniken, fast då kanske det blir knepigt att få in några längre avsnitt om svenska högtalarkonstruktörer på ett naturligt sätt. Samt att det kan bli svårt om du inte är väl bevandrad i t.ex. olika modernare och obskyrare musikgenrer, som i sin tur kanske påverkats långt mer av annan teknikutveckling än just återgivningen (osäker på vad du menar med ljudteknisk utveckling m.a.o.).

Vad jag kanske vill säga är att jag ser tre huvudintressen eller fokus - teknikens generella utveckling/inverkan/mottagande, Svenska konstruktörer, samt ren teknikhistoria. Blir det inte svårt att förena i en bok? Jag skulle vilja se ett tydligt avstamp, ur ett perspektiv, som definierar boken.

Hursomhelst blir det intressant och med många möjligheter till trevliga sidospår :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-01 10:17

Stort genomslag skulle en bok få om den påpminde om "High Fidelity" men hade större fokus på olika anläggingar som passerat huvudpersonens vardagsrum än som i originalet, album och artister.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-07-01 13:28

Jag tror helt klart på att en sådan bok av den omfattningen skulle kunna göra mer nytta för insikten om hi-fi, musikproduktion och återgivning än vad LTS t.ex. kommer att lyckas med hur länge dom än håller på.

Detta därför att en sådan bok kommer att bli en bibel för den som verkligen vill veta samt sakta påverka allt fler om det refereras till denna som stöd för olika diskutioner i allt vad ljudreproduktion heter.

Japp, det är ett givet köp och jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att stödja framtagandet om så krävs.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-01 14:12

screen skrev:Jag tror helt klart på att en sådan bok av den omfattningen skulle kunna göra mer nytta för insikten om hi-fi, musikproduktion och återgivning än vad LTS t.ex. kommer att lyckas med hur länge dom än håller på.

Detta därför att en sådan bok kommer att bli en bibel för den som verkligen vill veta samt sakta påverka allt fler om det refereras till denna som stöd för olika diskutioner i allt vad ljudreproduktion heter.

Japp, det är ett givet köp och jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att stödja framtagandet om så krävs.

Yeah, det gäller att "bibeln" lämnar öppna svar på "vissa" frågor då, så de olika falangerna kan fortsätta strida, annars kommer väl själva "bibeln" att brännas på bål av somliga och dyrkas av andra.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-07-01 21:05

EM-final på tv, så kort inlägg.

Om man ska fortsätta jämförelserna med bibeln så tror jag man bör försöka undvika att det blir en lika lång bok som den där religiösa skriften.

Av förstainlägget att döma känns det som att det är risk att man försöker täcka för mycket. Tror man bör välja ut några områden och fokusera på dem. (Måååååål!!!! David Silva!!!!) Kill your darlings, liksom.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-01 21:58

MagnusÖstberg skrev:Till skillnad från ovanstående så är jag emot censur och ser fram emot all typ av publicering rörande hifi :)

:)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-01 21:59

Claes skrev:[...]

Somriga musikhälsningar

Claes

Låter jättekul med en bok om hifi. Vet inte riktigt vad den skulle kunna
innehålla. Kanske lite olika synsätt på hifi vore kul att läsa om.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-07-01 22:38

Jag skulle absolut köpa boken om du skrev den Claes. :)

(stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-07-01 23:01

Du talar om anekdoter, och jag ser framför mig en slags plansch-typografi där varje uppslag är delvis fristående och behandlar ett tema, en person, en process, ett årtionde osv... komplicerade saker får väl ha underavdelningar. Delvis skulle det kunna tillfredsställa olika målgrupper eftersom hela avsnitt så lätt kan hoppas över. Alla slags svårhanterliga sidospår, förklaringar, bakgrunder och tekniska utredningar faller på plats som egna delar, färdiga att kasta sig över eller vänta med.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-07-02 11:06

Tack för ytterligare synpunkter som kan hjälpa mig ta ställning till om och hur boken skulle kunna skrivas och utformas.

Kommentarer

Jansson, det gläder mig att du tänker att jag bör utgå ifrån min egen syn på ämnet. Ett annat upplägg riskerar att det skulle bli en annan typ av bok än den jag eventuellt kommer att försöka skriva.

Ragnwald, jag känner förstås till Jean Hiraga och har även träffat honom några gånger för länge sedan. Dock har jag inte läst någon av hans böcker. Dels tänker jag att någon ”säljsuccé” möjligen inte är realistisk att försöka uppnå för min eventuella bok. Vidare tänker jag att Hiraga antagligen har en annan grundtanke med sin gärning då han är konstruktör och vill delge sina idéer inom det området. Inte desto mindre uppskattar jag förstås din vänliga tanke om potentiell försäljningsframgång för min ännu oskrivna bok :).

phloam, jag kan bara hålla med dig om risken med att vilja ta med för mycket samtidigt som en hårt nischad bok inte är vad som lockar mig. Knepigt :?! Men ändå tänker jag (orealistiskt önsketänkande?) att det borde vara möjligt att förena övergripande hi-fi-historia med systemteknik, apparatutveckling, konstruktionsfilosofier och konstruktörer å ena sidan, med musiken, lyssnarperspektivet och mediebranschens utveckling å andra sidan.

sprudel, en inspirerande idé du tar upp om att jag skulle kunna skriva om anläggningar och utrustning som passerat i mitt hi-fi-liv :). Jättekul att skriva om tänker jag, inte minst med alla psykologiska och musikupplevelsemässiga aspekter jag då naturligt får komma in på.

screen, tack för din uppmuntrande tro på bokens potentiella möjligheter att göra nytta i branschen :). Tanken har faktiskt inte föresvävat mig att min eventuella hi-fi-bok skulle kunna få en så stor betydelse som du är inne på men tanken inspirerar och förpliktigar. Ett synnerligen stort och uppriktigt tack för dina ord.

hifikg, jag tror du har helt rätt i risken för bålbränning; möjligen oavsett vad det står i den :D.

Jag tycker det räcker med att läsa på Faktiskt för att inse att hi-fi-frågor för somliga handlar om något annat än hi-fi. Det skriver jag inte från en antagonistisk, negativ utgångspunkt utan snarare som ett konstaterande som rymmer annat intressant än bara hi-fi.

Återigen får jag skäl att nämna min vän professor emeritus Alf Gabrielssons bok Starka musikupplevelser – Musik är mycket mer än bara musik. Jag tror alltså att musiken som konstart handlar om det mesta vi är med om under våra liv i relation till den musik vi fått uppleva vid specifika tillfällen.

En helt underbar textrad som ingår i Red Mitchells text till Nils Lindbergs vackra ballad As You Are lyder: ”Aren´t our lives just a part of our music … ”. Kommentarer är förhoppningsvis obehövliga.

tobm, jag håller med dig om rimligheten i att en eventuell hi-fi-bok av mig bör vara kortare än nämnd religiös bok. Vidare kan jag bara instämma i att det finns risker med att ”gapa över mycket och förlora hela stycket”.

mx, du sätter fingret på en konkret underavdelning som boken definitivt skulle innehålla: olika synsätt på hi-fi. Många hi-fi-frågor som diskuteras här på Faktiskt är enligt mig inte sakfrågor som behöver utredas. Frågorna är redan uttömmande utredda sedan årtionden. I stället är de uttryck för olika individers önskan att tro, tro sig veta samt att berätta för andra att de vet; tyvärr ibland sådant som de inte vet.

stefanolo, varmt tack för din positiva uppmuntran :). Sådant spelar självklart roll för mig liksom för alla, tror jag.

darkg, dina tankar om delvis fristående uppslag är tänkvärt.

När jag tänker på mina anekdoter inser jag även att det finns vissa praktiska problem med att skriva om dem eftersom de inte sällan innehåller omständigheter som för de inblandade kan uppfattas som mindre smickrande. Eftersom jag söker gemenskap, vänlighet och samarbete inom livets alla områden men alldeles särskilt inom hi-fi-branschen, inser jag att några av mina ”tyngsta” anekdoter möjligen går bort av medmänskliga hänsyn. Men detta har jag inte tänkt igenom tillräckligt än ...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-02 11:55

Försök att ha en klar utgångspunkt som alla de andra intressanta delområdena sätts i relation till, då kan du få med vad du vill :) Nånting som knyter ihop allt, s.a.s.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-02 12:16

Claes skrev:...inser jag att några av mina ”tyngsta” anekdoter möjligen går bort av medmänskliga hänsyn.

Hehe, ja det är väl risken med en sån här bok, att det som är allra intressantast att berätta egentligen är för ... hmm, kontroversiellt för att berätta i en bok. :lol:

...fast det finns väl gott om exempel på när folk har gjort det. Jag kommer osökt att tänka på Anna Wahlgrens dotter:

http://www.expressen.se/nyheter/dotter- ... som-mamma/

Man kan förstås välja att byta namn på folk, eller skriva om dem i mer allmänna termer, men det blir lite katt-kring-gröt då.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-02 12:51

Claes skrev:...
Jag tycker det räcker med att läsa på Faktiskt för att inse att hi-fi-frågor för somliga handlar om något annat än hi-fi. Det skriver jag inte från en antagonistisk, negativ utgångspunkt utan snarare som ett konstaterande som rymmer annat intressant än bara hi-fi.
...

Här finns en vinkling på saken:
http://www.iaspmjournal.net/index.php/I ... ew/332/521

Men det finns naturligtvis oändligt många andra sätt att se på det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-02 17:47

Claes skrev:... Vidare tänker jag att Hiraga antagligen har en annan grundtanke med sin gärning då han är konstruktör och vill delge sina idéer inom det området...

Kan så vara, men de böcker jag läst av honom, har han inte med ett ord berört sina egna alster.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-07-02 17:49

+1

Har iofs bara läst "Rörförstärkare" men han har ingen agenda i den som jag märker eller störs av vilket är viktigt som jag ser det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-02 18:51

paa skrev:
Claes skrev:...
...

Här finns en vinkling på saken:
http://www.iaspmjournal.net/index.php/I ... ew/332/521

Men det finns naturligtvis oändligt många andra sätt att se på det.

Underbart, den ska jag läsa i lyssningsrummet i afton. Referenser till MoLT och allt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-07-03 12:45

(Appropå Ragnwalds inlägg i SET-tråden)

Jag hade personligen velat läsa mer om inspelningsteknik; en orientering av olika tekniker och exempel på dem. Claes, du som även är boss över en studio; borde man inte kunna ha en skiva till boken med exempel på olika inspelningstekniker? Samma stycke, men med AB, XY, Bluhmlein etc, kanske också olika limiters, expanders, kompressorer etc.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-03 15:19

Rosita-8523 skrev:JA JAG SKULLE KÖPA BOKEN OM DEN KOSTADE UNDER 550 SVENSKA KRONOR.

så tänker jag oxå, men jag gillar mjuka omslag, softbacks eller heter de softcases, vad tycker du om dom? och så håller dom ner priset, det tycker jag är great
Bikinitider

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-07-06 15:53

Tack för alla synpunkter om min eventuellt kommande hi-fi-bok :). Jag tycker att dialogen har varit givande och kommer att beakta allt när jag försöker hitta ett rimligt upplägg.

phloam, jag tänker redan nu precis som du föreslår, att jag ska ha en klar utgångspunkt som övrigt relaterar till. Eftersom det handlar om en bok med den röda tråden hi-fi så kommer det nog att bli systemutveckling, apparatutveckling och hur hi-fi-området utvecklats över tid som blir denna utgångspunkt. Tror jag.

Svante, sant om risken med det kontroversiella i att berätta anekdoter som innefattar mer eller mindre kända fysiska personer i branschen; och sant om att kontroversiella och hårt antagonistiska saker skrivs ibland. Exempelvis i Anna Wahlgren-fallet.

Jag har funderat på om en möjlig väg i sammanhanget skulle vara att jag kontaktar de levande hi-fi-kändisar det handlar om och sedan ger dem fria händer att själva skriva sin version av anekdoten. Risken finns förstås att boken blir onödigt snarlik ett känt hi-fi-forum :D.

Ragnwald, jag betvivlar inte ett ögonblick det riktiga i ditt intryck av Hiragas böcker. Jag har ingenting negativt att skriva om honom och känner inte till hur bra eller dåliga hans produkter är förutom ett slutsteg som jag var med och testade för Ljudtekniska Sällskapet för mer än tjugo år sedan.

Vee-Eight, vilket synnerligen inspirerande inlägg om att du vill läsa mer om inspelningsteknik och dylik utrustning. Jag efterlyser fler hi-fi-människor med sådant intressefokus; och fler proffsljudmänniskor med större hi-fi-fokus (i betydelsen att välljud spelar roll och är önskvärt).

Ett problem med att även låta boken behandla inspelningssidan mer än ytterst övergripande och kortfattat, är att den kommer att bli alltför omfattande. Som flera tidigare i tråden varit inne på är avgränsningen och viktningen synnerligen viktig.

Ett sidospår som jag planerar att starta en ny tråd om inom kort är att jag överväger att ta fram en specialkurs på Studio Blue för Faktiskt-folk och andra intresserade. Bengt (Harryup) och jag har diskuterat detta ett bra tag nu men tidsdåren (Kalle Sändare-uttryck som förhoppningsvis är självförklarande) har kommit emellan.

celef, jag tänker att du och Rosita har en högst relevant inställning att priset måste vara rimligt. Vad gäller pocketversioner som sådana har jag inte någon bestämd uppfattning ännu. Om boken blir av kommer jag dock självklart att gå igenom allt som påverkar hur den blir för att bilda mig en uppfattning om hur jag kan få allt så bra som möjligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-21 14:44

Jag har ångrat mig. Jag kommer inte köpa boken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-21 15:05

Naqref skrev:

Vadan denna ånger?

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-21 15:35

Bill50x skrev:
Naqref skrev:

Vadan denna ånger?

/ B

Med tanke på Claes högst märkliga beteende i tråden om nyproduktion av Carlssonhögtalare så misstänker jag att det finns en bakomliggande agenda som jag inte vill bidra till.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-21 16:12

Naqref skrev:
Bill50x skrev:
Naqref skrev:

Vadan denna ånger?

Med tanke på Claes högst märkliga beteende i tråden om nyproduktion av Carlssonhögtalare så misstänker jag att det finns en bakomliggande agenda som jag inte vill bidra till.

Ok.

/ B

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-12-21 19:02

Naqref skrev:Med tanke på Claes högst märkliga beteende i tråden om nyproduktion av Carlssonhögtalare så misstänker jag att det finns en bakomliggande agenda som jag inte vill bidra till.

Vilken tråd tänker du på (uppriktig fråga)? Sökte lite så här i fredagstristessen men hittade inte så mycket "märkligt" senaste tiden, (eller så mycket alls, för den delen) från användaren du nämner.

Däremot omnämns han ju, (om jag förstår saken rätt) i pajkastningstråden om Larsen 4-recensionen. Ditt beslut har möjligtvis ingenting med det att göra?
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-21 19:13

aisopos skrev:Först tänkte jag när jag läste trådstartens fråga.
"Javisst, va kul".
Men sen började jag grunna över varför, och vad i boken som skulle vara så kul.
Och sen insåg jag vad grymt omfattande det skulle behöva vara för att omfatta varje aspekt inom hifi.
Och det innebär i sin tur att en bok som handlar om precis allt inom hifi kommer jag troligen uppskatta endast en mindre del av.

Så till sist röstade jag "knappast", för jag tror att det är rätt liten risk att den boken kommer lyckas adressera mig så exakt att jag verkligen köper en.

Och sen ska hifi lyssnas på, inte läsas om. :)

Men jag är lite irriterad över min röst, för egentligen tycker jag det är en underbar idé.
Men sen ärligt, om jag kommer byta bok mot pengar, nja.
Och jag tror du har mest nytta av ärliga svar.

+1

Tänkte skriva precis så. men du skrev det före. och antagligen bättre.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 21:52

Naqref skrev:Med tanke på Claes högst märkliga beteende i tråden om nyproduktion av Carlssonhögtalare så misstänker jag att det finns en bakomliggande agenda som jag inte vill bidra till.

Foliehatt i julklapp kanske? :wink:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-12-21 22:46

Nattlorden skrev:

Foliehatt i julklapp kanske? :wink:

Hej Nattlorden och alla välljudsvänner!

Tänkvärda reflexioner. Tack för ditt bidrag.

Bästa välljudshälsningar och en rüktykt God Jul till alla musikälskare.
Senast redigerad av CODY 2012-12-21 22:54, redigerad totalt 11 gånger.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 22:47

CODY skrev:Bästa välljudshälsningar och en rüktykt God Jul till alla musikälskare!

Metal Christmas and a Heavy New Year! :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-21 22:49

Jag skulle nog kunna tänka mig att bidra till den bakomliggande agendan, faktiskt.se.

Vem skall skriva boken? Patrick82? Är det någon annan så har jag svårt att se hur boken skulle kunna belysa dagens HiFi-situation.

Don't judge the book by the cover
Wrap it of
Roll in your snake oil cable...
Or stuff it up your nose for a new sensation of HiFi
Run nude downtown
Feel free like a carrot in midsummer;
The New Era of Modern Hifi

Fan, jag har ju redan kommit på baksidetexten. Vart skall jag skicka fakturan?

Edit: Hmm, jag har nu läst mer i tården och det verkar som att boken inte ska handla så mycket om HiFi av idag (dvs New Age).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi