Är du intresserad av en ny hi-fi-bok?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du intresserad av någon variant av beskriven hi-fi-bok?

Ja jag köper en direkt.
41
39%
Ja troligen.
29
28%
Kanske.
9
9%
Vet ej.
2
2%
Knappast.
15
14%
Nej mitt hi-fi-intresse handlar om annat.
8
8%

Antal röster : 104

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-06-30 12:45

Flint skrev:Claes
Din och Öhmans (förmodad deltagande romanförfattare) typ av LTS-mentalitetet är ointressant eftersom den är dogmatisk och smalspårig. För många måsten och förbud och för mycket frälsaranda. Lika trovärdig som ett livetsord-möte. Behåll boken. Däremot ska det bli kul att läsa det petersteindl får till i bokform.

Känner liknande, dvs ointressant då det finns en uppenbar risk att det blir så.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-30 23:08

@Claes

Jag tror att det viktigaste är att du skriver boken som du har inom dig.
Det du vill berätta.
Vad du vill förmedla utifrån din egen syn på detta ämne.
Att vara sann emot sig själv.

Jag i alla fall kommer att läsa den förutsättningslöst.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-01 00:42

Den enda mig veterligen som lyckats göra säljsuccé av sina bokalster i ämnet, är Jean Hiraga; författare till bla:

- Les Haut-parleurs, (Loudspeakers, 1980, 3 gånger reviderad, 5 upplagor) ;
- Initiation aux amplis à tubes (1980, Audio tubes amplifiers initiation, 5 upplagor + 1 upplaga översatt till svenska " Rörforstärkare", 1986).
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-01 00:59

Å fan, föreslår du att Claes ska skriva en bok om "högisar å rörisar" . . . ? 8O :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-01 01:02

Nej, det är ju som sagt redan gjort. :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Är du intresserad av en ny hi-fi-bok?

Inläggav phloam » 2012-07-01 01:23

Claes skrev: Den skulle företrädesvis fokusera hi-fi-historia inklusive våra mest framstående svenska konstruktörer men också den ljudtekniska historien i ett övergripande perspektiv på hur musik och ljudkonst kommit att påverkas av och påverkat den ljudtekniska utvecklingen. Vidare skulle boken handla om hi-fi-apparater och olika systemlösningar samt hur dessa tagits emot av marknaden.

När jag läser lite noggrannare så fastnar jag vid ovanstående. Jag ser flera olika möjliga utgångspunkter vilket gör mig lite osäker.

En möjlig väg (imho) vore att helt enkelt skriva en bok om "HiFi och dess historia". Risken är då att man vill ta upp väldigt mycket och kanske måste begränsa sig (till den tekniska sidan exempelvis).

Eller en bok som bottnar i musiken relativt tekniken, fast då kanske det blir knepigt att få in några längre avsnitt om svenska högtalarkonstruktörer på ett naturligt sätt. Samt att det kan bli svårt om du inte är väl bevandrad i t.ex. olika modernare och obskyrare musikgenrer, som i sin tur kanske påverkats långt mer av annan teknikutveckling än just återgivningen (osäker på vad du menar med ljudteknisk utveckling m.a.o.).

Vad jag kanske vill säga är att jag ser tre huvudintressen eller fokus - teknikens generella utveckling/inverkan/mottagande, Svenska konstruktörer, samt ren teknikhistoria. Blir det inte svårt att förena i en bok? Jag skulle vilja se ett tydligt avstamp, ur ett perspektiv, som definierar boken.

Hursomhelst blir det intressant och med många möjligheter till trevliga sidospår :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-01 10:17

Stort genomslag skulle en bok få om den påpminde om "High Fidelity" men hade större fokus på olika anläggingar som passerat huvudpersonens vardagsrum än som i originalet, album och artister.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-07-01 13:28

Jag tror helt klart på att en sådan bok av den omfattningen skulle kunna göra mer nytta för insikten om hi-fi, musikproduktion och återgivning än vad LTS t.ex. kommer att lyckas med hur länge dom än håller på.

Detta därför att en sådan bok kommer att bli en bibel för den som verkligen vill veta samt sakta påverka allt fler om det refereras till denna som stöd för olika diskutioner i allt vad ljudreproduktion heter.

Japp, det är ett givet köp och jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att stödja framtagandet om så krävs.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-01 14:12

screen skrev:Jag tror helt klart på att en sådan bok av den omfattningen skulle kunna göra mer nytta för insikten om hi-fi, musikproduktion och återgivning än vad LTS t.ex. kommer att lyckas med hur länge dom än håller på.

Detta därför att en sådan bok kommer att bli en bibel för den som verkligen vill veta samt sakta påverka allt fler om det refereras till denna som stöd för olika diskutioner i allt vad ljudreproduktion heter.

Japp, det är ett givet köp och jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att stödja framtagandet om så krävs.

Yeah, det gäller att "bibeln" lämnar öppna svar på "vissa" frågor då, så de olika falangerna kan fortsätta strida, annars kommer väl själva "bibeln" att brännas på bål av somliga och dyrkas av andra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-07-01 21:05

EM-final på tv, så kort inlägg.

Om man ska fortsätta jämförelserna med bibeln så tror jag man bör försöka undvika att det blir en lika lång bok som den där religiösa skriften.

Av förstainlägget att döma känns det som att det är risk att man försöker täcka för mycket. Tror man bör välja ut några områden och fokusera på dem. (Måååååål!!!! David Silva!!!!) Kill your darlings, liksom.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-01 21:58

MagnusÖstberg skrev:Till skillnad från ovanstående så är jag emot censur och ser fram emot all typ av publicering rörande hifi :)

:)

Användarvisningsbild
mx

Re: Är du intresserad av en ny hi-fi-bok?

Inläggav mx » 2012-07-01 21:59

Claes skrev:[...]

Somriga musikhälsningar

Claes

Låter jättekul med en bok om hifi. Vet inte riktigt vad den skulle kunna
innehålla. Kanske lite olika synsätt på hifi vore kul att läsa om.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-07-01 22:38

Jag skulle absolut köpa boken om du skrev den Claes. :)

(stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-07-01 23:01

Du talar om anekdoter, och jag ser framför mig en slags plansch-typografi där varje uppslag är delvis fristående och behandlar ett tema, en person, en process, ett årtionde osv... komplicerade saker får väl ha underavdelningar. Delvis skulle det kunna tillfredsställa olika målgrupper eftersom hela avsnitt så lätt kan hoppas över. Alla slags svårhanterliga sidospår, förklaringar, bakgrunder och tekniska utredningar faller på plats som egna delar, färdiga att kasta sig över eller vänta med.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-07-02 11:06

Tack för ytterligare synpunkter som kan hjälpa mig ta ställning till om och hur boken skulle kunna skrivas och utformas.

Kommentarer

Jansson, det gläder mig att du tänker att jag bör utgå ifrån min egen syn på ämnet. Ett annat upplägg riskerar att det skulle bli en annan typ av bok än den jag eventuellt kommer att försöka skriva.

Ragnwald, jag känner förstås till Jean Hiraga och har även träffat honom några gånger för länge sedan. Dock har jag inte läst någon av hans böcker. Dels tänker jag att någon ”säljsuccé” möjligen inte är realistisk att försöka uppnå för min eventuella bok. Vidare tänker jag att Hiraga antagligen har en annan grundtanke med sin gärning då han är konstruktör och vill delge sina idéer inom det området. Inte desto mindre uppskattar jag förstås din vänliga tanke om potentiell försäljningsframgång för min ännu oskrivna bok :).

phloam, jag kan bara hålla med dig om risken med att vilja ta med för mycket samtidigt som en hårt nischad bok inte är vad som lockar mig. Knepigt :?! Men ändå tänker jag (orealistiskt önsketänkande?) att det borde vara möjligt att förena övergripande hi-fi-historia med systemteknik, apparatutveckling, konstruktionsfilosofier och konstruktörer å ena sidan, med musiken, lyssnarperspektivet och mediebranschens utveckling å andra sidan.

sprudel, en inspirerande idé du tar upp om att jag skulle kunna skriva om anläggningar och utrustning som passerat i mitt hi-fi-liv :). Jättekul att skriva om tänker jag, inte minst med alla psykologiska och musikupplevelsemässiga aspekter jag då naturligt får komma in på.

screen, tack för din uppmuntrande tro på bokens potentiella möjligheter att göra nytta i branschen :). Tanken har faktiskt inte föresvävat mig att min eventuella hi-fi-bok skulle kunna få en så stor betydelse som du är inne på men tanken inspirerar och förpliktigar. Ett synnerligen stort och uppriktigt tack för dina ord.

hifikg, jag tror du har helt rätt i risken för bålbränning; möjligen oavsett vad det står i den :D.

Jag tycker det räcker med att läsa på Faktiskt för att inse att hi-fi-frågor för somliga handlar om något annat än hi-fi. Det skriver jag inte från en antagonistisk, negativ utgångspunkt utan snarare som ett konstaterande som rymmer annat intressant än bara hi-fi.

Återigen får jag skäl att nämna min vän professor emeritus Alf Gabrielssons bok Starka musikupplevelser – Musik är mycket mer än bara musik. Jag tror alltså att musiken som konstart handlar om det mesta vi är med om under våra liv i relation till den musik vi fått uppleva vid specifika tillfällen.

En helt underbar textrad som ingår i Red Mitchells text till Nils Lindbergs vackra ballad As You Are lyder: ”Aren´t our lives just a part of our music … ”. Kommentarer är förhoppningsvis obehövliga.

tobm, jag håller med dig om rimligheten i att en eventuell hi-fi-bok av mig bör vara kortare än nämnd religiös bok. Vidare kan jag bara instämma i att det finns risker med att ”gapa över mycket och förlora hela stycket”.

mx, du sätter fingret på en konkret underavdelning som boken definitivt skulle innehålla: olika synsätt på hi-fi. Många hi-fi-frågor som diskuteras här på Faktiskt är enligt mig inte sakfrågor som behöver utredas. Frågorna är redan uttömmande utredda sedan årtionden. I stället är de uttryck för olika individers önskan att tro, tro sig veta samt att berätta för andra att de vet; tyvärr ibland sådant som de inte vet.

stefanolo, varmt tack för din positiva uppmuntran :). Sådant spelar självklart roll för mig liksom för alla, tror jag.

darkg, dina tankar om delvis fristående uppslag är tänkvärt.

När jag tänker på mina anekdoter inser jag även att det finns vissa praktiska problem med att skriva om dem eftersom de inte sällan innehåller omständigheter som för de inblandade kan uppfattas som mindre smickrande. Eftersom jag söker gemenskap, vänlighet och samarbete inom livets alla områden men alldeles särskilt inom hi-fi-branschen, inser jag att några av mina ”tyngsta” anekdoter möjligen går bort av medmänskliga hänsyn. Men detta har jag inte tänkt igenom tillräckligt än ...
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-02 11:55

Försök att ha en klar utgångspunkt som alla de andra intressanta delområdena sätts i relation till, då kan du få med vad du vill :) Nånting som knyter ihop allt, s.a.s.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-02 12:16

Claes skrev:...inser jag att några av mina ”tyngsta” anekdoter möjligen går bort av medmänskliga hänsyn.

Hehe, ja det är väl risken med en sån här bok, att det som är allra intressantast att berätta egentligen är för ... hmm, kontroversiellt för att berätta i en bok. :lol:

...fast det finns väl gott om exempel på när folk har gjort det. Jag kommer osökt att tänka på Anna Wahlgrens dotter:

http://www.expressen.se/nyheter/dotter- ... som-mamma/

Man kan förstås välja att byta namn på folk, eller skriva om dem i mer allmänna termer, men det blir lite katt-kring-gröt då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-02 12:51

Claes skrev:...
Jag tycker det räcker med att läsa på Faktiskt för att inse att hi-fi-frågor för somliga handlar om något annat än hi-fi. Det skriver jag inte från en antagonistisk, negativ utgångspunkt utan snarare som ett konstaterande som rymmer annat intressant än bara hi-fi.
...

Här finns en vinkling på saken:
http://www.iaspmjournal.net/index.php/I ... ew/332/521

Men det finns naturligtvis oändligt många andra sätt att se på det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-02 17:47

Claes skrev:... Vidare tänker jag att Hiraga antagligen har en annan grundtanke med sin gärning då han är konstruktör och vill delge sina idéer inom det området...

Kan så vara, men de böcker jag läst av honom, har han inte med ett ord berört sina egna alster.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-07-02 17:49

+1

Har iofs bara läst "Rörförstärkare" men han har ingen agenda i den som jag märker eller störs av vilket är viktigt som jag ser det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-02 18:51

paa skrev:
Claes skrev:...
...

Här finns en vinkling på saken:
http://www.iaspmjournal.net/index.php/I ... ew/332/521

Men det finns naturligtvis oändligt många andra sätt att se på det.

Underbart, den ska jag läsa i lyssningsrummet i afton. Referenser till MoLT och allt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-07-03 12:45

(Appropå Ragnwalds inlägg i SET-tråden)

Jag hade personligen velat läsa mer om inspelningsteknik; en orientering av olika tekniker och exempel på dem. Claes, du som även är boss över en studio; borde man inte kunna ha en skiva till boken med exempel på olika inspelningstekniker? Samma stycke, men med AB, XY, Bluhmlein etc, kanske också olika limiters, expanders, kompressorer etc.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-03 15:19

Rosita-8523 skrev:JA JAG SKULLE KÖPA BOKEN OM DEN KOSTADE UNDER 550 SVENSKA KRONOR.

så tänker jag oxå, men jag gillar mjuka omslag, softbacks eller heter de softcases, vad tycker du om dom? och så håller dom ner priset, det tycker jag är great
Bikinitider

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-07-06 15:53

Tack för alla synpunkter om min eventuellt kommande hi-fi-bok :). Jag tycker att dialogen har varit givande och kommer att beakta allt när jag försöker hitta ett rimligt upplägg.

phloam, jag tänker redan nu precis som du föreslår, att jag ska ha en klar utgångspunkt som övrigt relaterar till. Eftersom det handlar om en bok med den röda tråden hi-fi så kommer det nog att bli systemutveckling, apparatutveckling och hur hi-fi-området utvecklats över tid som blir denna utgångspunkt. Tror jag.

Svante, sant om risken med det kontroversiella i att berätta anekdoter som innefattar mer eller mindre kända fysiska personer i branschen; och sant om att kontroversiella och hårt antagonistiska saker skrivs ibland. Exempelvis i Anna Wahlgren-fallet.

Jag har funderat på om en möjlig väg i sammanhanget skulle vara att jag kontaktar de levande hi-fi-kändisar det handlar om och sedan ger dem fria händer att själva skriva sin version av anekdoten. Risken finns förstås att boken blir onödigt snarlik ett känt hi-fi-forum :D.

Ragnwald, jag betvivlar inte ett ögonblick det riktiga i ditt intryck av Hiragas böcker. Jag har ingenting negativt att skriva om honom och känner inte till hur bra eller dåliga hans produkter är förutom ett slutsteg som jag var med och testade för Ljudtekniska Sällskapet för mer än tjugo år sedan.

Vee-Eight, vilket synnerligen inspirerande inlägg om att du vill läsa mer om inspelningsteknik och dylik utrustning. Jag efterlyser fler hi-fi-människor med sådant intressefokus; och fler proffsljudmänniskor med större hi-fi-fokus (i betydelsen att välljud spelar roll och är önskvärt).

Ett problem med att även låta boken behandla inspelningssidan mer än ytterst övergripande och kortfattat, är att den kommer att bli alltför omfattande. Som flera tidigare i tråden varit inne på är avgränsningen och viktningen synnerligen viktig.

Ett sidospår som jag planerar att starta en ny tråd om inom kort är att jag överväger att ta fram en specialkurs på Studio Blue för Faktiskt-folk och andra intresserade. Bengt (Harryup) och jag har diskuterat detta ett bra tag nu men tidsdåren (Kalle Sändare-uttryck som förhoppningsvis är självförklarande) har kommit emellan.

celef, jag tänker att du och Rosita har en högst relevant inställning att priset måste vara rimligt. Vad gäller pocketversioner som sådana har jag inte någon bestämd uppfattning ännu. Om boken blir av kommer jag dock självklart att gå igenom allt som påverkar hur den blir för att bilda mig en uppfattning om hur jag kan få allt så bra som möjligt.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-21 14:44

Naqref skrev:Jag kommer köpa boken. :)

Jag har ångrat mig. Jag kommer inte köpa boken.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-21 15:05

Naqref skrev:

Vadan denna ånger?

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-21 15:35

Bill50x skrev:
Naqref skrev:

Vadan denna ånger?

/ B

Med tanke på Claes högst märkliga beteende i tråden om nyproduktion av Carlssonhögtalare så misstänker jag att det finns en bakomliggande agenda som jag inte vill bidra till.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-21 16:12

Naqref skrev:
Bill50x skrev:
Naqref skrev:

Vadan denna ånger?

Med tanke på Claes högst märkliga beteende i tråden om nyproduktion av Carlssonhögtalare så misstänker jag att det finns en bakomliggande agenda som jag inte vill bidra till.

Ok.

/ B

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-12-21 19:02

Naqref skrev:Med tanke på Claes högst märkliga beteende i tråden om nyproduktion av Carlssonhögtalare så misstänker jag att det finns en bakomliggande agenda som jag inte vill bidra till.

Vilken tråd tänker du på (uppriktig fråga)? Sökte lite så här i fredagstristessen men hittade inte så mycket "märkligt" senaste tiden, (eller så mycket alls, för den delen) från användaren du nämner.

Däremot omnämns han ju, (om jag förstår saken rätt) i pajkastningstråden om Larsen 4-recensionen. Ditt beslut har möjligtvis ingenting med det att göra?
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-21 19:13

aisopos skrev:Först tänkte jag när jag läste trådstartens fråga.
"Javisst, va kul".
Men sen började jag grunna över varför, och vad i boken som skulle vara så kul.
Och sen insåg jag vad grymt omfattande det skulle behöva vara för att omfatta varje aspekt inom hifi.
Och det innebär i sin tur att en bok som handlar om precis allt inom hifi kommer jag troligen uppskatta endast en mindre del av.

Så till sist röstade jag "knappast", för jag tror att det är rätt liten risk att den boken kommer lyckas adressera mig så exakt att jag verkligen köper en.

Och sen ska hifi lyssnas på, inte läsas om. :)

Men jag är lite irriterad över min röst, för egentligen tycker jag det är en underbar idé.
Men sen ärligt, om jag kommer byta bok mot pengar, nja.
Och jag tror du har mest nytta av ärliga svar.

+1

Tänkte skriva precis så. men du skrev det före. och antagligen bättre.
HIFI är det nya varg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi