- musikhistoria
instrumentutveckling
musikteori
arrangering och instrumentation
gehörslära
musikpsykologi
perception
social kontext.
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Musik är ordnade ljud.
Claes skrev:Samtidigt är det viktigt för mig (min vetenskapliga hjärnhalva) att framhålla att hur sagolikt mirakulös man än tycker att musik kan vara så uppenbarar den sig för oss i denna fysiska värld på beskrivbart sätt med kända parametrar.
PerStromgren skrev:Richard skrev:Musik är ordnade ljud.
... som oftast har en mening, djupare än bara summan av ljuden.
Det är denna mening som är själva musiken.
Tycker jag.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Richard skrev:Musik är ordnade ljud.
Tycker jag.
Hur ligger denna lagrad på CD-skivan och hur överförs den elektriskt?
Nattlorden skrev:Richard skrev:Musik är ordnade ljud.
Håller med.
Min gamle musiklärare krävde dessutom att det skulle vara nedteckningsbart för senare uppförande.
Claes skrev:Låt oss bortse ifrån dessa i sig högintressanta delområden, vilka självklart mer eller mindre kan komma att påverka hur musik framförs och därmed kommer att låta och uppfattas av den som lyssnar. I stället fokuserar vi hur framförd eller återgiven musik låter vid specifika tillfällen ur ett strikt ljudmässigt perspektiv. Med det som grund ställer jag denna trådfråga.
Tycker jag.
Tycker jag.
Svante skrev:Själva meningen ligger inte lagrad på skivan, men väl informationen om vilket ljud som förmedlade den. Den informationen ligger på skivan som små gropar. Elektriskt överförs den som olika spänningar, primärt. Dels som analog signal, men också som digitala signaler.
Det är lite som datakommunikation som förmedlas i olika "lager".
Nattlorden skrev:Svante skrev:Själva meningen ligger inte lagrad på skivan, men väl informationen om vilket ljud som förmedlade den. Den informationen ligger på skivan som små gropar. Elektriskt överförs den som olika spänningar, primärt. Dels som analog signal, men också som digitala signaler.
Det är lite som datakommunikation som förmedlas i olika "lager".
Dvs... om det elektriska överförs korrekt så kan inte "meningen" förloras pga det.
adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
Dock vet jag inte om jag skulle klassa slumpmässiga ljud som musik. Så ordnat ljud skulle jag nog säga kan klassas som musik.
Claes skrev:paa, ja det skulle vara otroligt intressant att få veta om musiken har en inneboende själ eller ande. En tangerande delfråga är om musiken ”finns” oberoende av att och om den skapas. Ungefär som att man inte kan utesluta att det skulle kunna finnas för oss helt okända energier.
Jag känner inget behov av att tro något om detta i nuläget men tycker frågan är inspirerande för att föra en öppen, fördomsfri diskussion.
Ragnwald skrev:Men nog är det betraktaren som avgör om konst är konst ur kulturell mening.
paa skrev:Ragnwald skrev:Men nog är det betraktaren som avgör om konst är konst ur kulturell mening.
Där är du nog helt fel ute. Det är kulturetablissemanget som avgör vad som är kultur, och vilka kulturarbetare som är värda lön och stipendier.
Flint skrev:Jag saknar svarsalternativet:
"Musik är det omsamplade surret av änglarnas vingslag i junikvällen när syrenerna blommar vid husknuten."
Syftar på svettig och rökig pubrock i första hand.
Strmbrg skrev:
"Det där är inte konst!" är ju en annan åsikt som emellanåt uthävs. Jag tycker man bör vara sparsam med att uttala sig om vad som "är" och vad som icke "är", när det handlar om värderingar.
Vadå "är"??
Om åsiktsinnehavaren lägger till ett "jag tycker..." så blir det både mer sympatiskt och betydligt mer sant.
Ragnwald skrev:Strmbrg skrev:
"Det där är inte konst!" är ju en annan åsikt som emellanåt uthävs. Jag tycker man bör vara sparsam med att uttala sig om vad som "är" och vad som icke "är", när det handlar om värderingar.
Vadå "är"??
Om åsiktsinnehavaren lägger till ett "jag tycker..." så blir det både mer sympatiskt och betydligt mer sant.
Är inte all konst av människan skapad? Annars är ju precis allt som våra sinnen kan uppfatta, just konst.
carpelux skrev:
...att ett överdrivet sökande efter välljud kan göra att man tappar bort det musikaliska intrycket.
Ragnwald skrev:Flint skrev:Ragnwald skrev:Är inte all konst av människan skapad? Annars är ju precis allt som våra sinnen kan uppfatta, just konst.
Ja, men det är en konst att uppfattade det och därför konst.
Konstigt.
petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
Dock vet jag inte om jag skulle klassa slumpmässiga ljud som musik. Så ordnat ljud skulle jag nog säga kan klassas som musik.
Du anser alltså att det inte är någon skillnad på musik och ljud, har jag uppfattat dig rätt då?
MvH
Peter
carpelux skrev:Musik består till stor del av ljud (och avsaknad därav), men ljud i sig är inte musik.
adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
Du anser alltså att det inte är någon skillnad på musik och ljud, har jag uppfattat dig rätt då?
MvH
Peter
Ja och nej. Musik är bara ljud(och tystnad), men allt ljud är inte musik.
adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
MvH
Peter
KarlXII skrev:Få se nu.
Beethoven var döv. Han kunde alltså inte höra ljud.
Musik kunde han skapa iallafall.
Musik utan ljud således.
Ergo: musik är inte beroende av ljud.
petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
MvH
Peter
Är tystnad = ljud?
Strmbrg skrev:-Spelar det någon roll vad som "är" musik och vad som inte "är" det?
-Vad är SYFTET med att definiera vad som är musik?
sprudel skrev:Äh! Vad f-n! Kan ingen skapa en roligare tråd? Bara ordbajseri ju.
petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
MvH
Peter
Är tystnad = ljud?
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Äh! Vad f-n! Kan ingen skapa en roligare tråd? Bara ordbajseri ju.
Det står dig fritt fram!
adzer skrev:Pauserna mellan tonerna är ju minst lika viktiga som tonerna i sig. Annars skulle musiken bli en enda ton av varierande frekvens.
Mycket jobbigt att lyssna på imo ^^
aisopos skrev:Oj, har jag råkar halka in på filosofiskt.se ...
adzer skrev: Annars skulle musiken bli en enda ton av varierande frekvens.
Nattlorden skrev:adzer skrev: Annars skulle musiken bli en enda ton av varierande frekvens.
Den där tror jag du skall tänka om angående... Vad var det nu en ton var igen...?
adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
MvH
Peter
Är tystnad = ljud?
Nej tystnad är väl snarare definitionen på avsaknad av ljud, men för musik behövs tystnad. Pauserna mellan tonerna är ju minst lika viktiga som tonerna i sig. Annars skulle musiken bli en enda ton av varierande frekvens.
petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
MvH
Peter
Är tystnad = ljud?
Nej tystnad är väl snarare definitionen på avsaknad av ljud, men för musik behövs tystnad. Pauserna mellan tonerna är ju minst lika viktiga som tonerna i sig. Annars skulle musiken bli en enda ton av varierande frekvens.
Detta är en synnerligen stor förenkling som inte leder fram till förståelse vad ljud är och vad musik är.
Pausering och tystnad är olika saker och i en reverberant miljö d v s med efterklang så används efterklangen som del av musiken. Tystnad uppstår efter att tonerna dött ut i en efterklangsmiljö. Det kan röra sig om en till flera sekunder, men pausering i musik är sällan så lång och akustiken använs som bindemedel mellan toner. Beroende på tonernas längd och snabbhet så blir upplevelsen helt olika och mycket mer olika än vad man kan tänkas tro eftersom det uppstår psykoakustiska fenomen som spökar eller om man så vill fixar resultatet.
Även synen har fenomen och ett exempel är då vanliga stillbilder blir till rörelse om hastigheten på stillbilderna uppnår en viss nivå. Då uppstår en upplevd rörelse i stillbilderna. Detta kallas för film eller på engelska Motion Picture. Mellan bilderna finns det en paus som kan vara kortare eller längre.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Frippland och 23 gäster