- musikhistoria
instrumentutveckling
musikteori
arrangering och instrumentation
gehörslära
musikpsykologi
perception
social kontext.
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Musik är ordnade ljud.
Claes skrev:Samtidigt är det viktigt för mig (min vetenskapliga hjärnhalva) att framhålla att hur sagolikt mirakulös man än tycker att musik kan vara så uppenbarar den sig för oss i denna fysiska värld på beskrivbart sätt med kända parametrar.
PerStromgren skrev:Richard skrev:Musik är ordnade ljud.
... som oftast har en mening, djupare än bara summan av ljuden.
Det är denna mening som är själva musiken.
Tycker jag.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Richard skrev:Musik är ordnade ljud.
Tycker jag.
Hur ligger denna lagrad på CD-skivan och hur överförs den elektriskt?
Nattlorden skrev:Richard skrev:Musik är ordnade ljud.
Håller med.
Min gamle musiklärare krävde dessutom att det skulle vara nedteckningsbart för senare uppförande.
Claes skrev:Låt oss bortse ifrån dessa i sig högintressanta delområden, vilka självklart mer eller mindre kan komma att påverka hur musik framförs och därmed kommer att låta och uppfattas av den som lyssnar. I stället fokuserar vi hur framförd eller återgiven musik låter vid specifika tillfällen ur ett strikt ljudmässigt perspektiv. Med det som grund ställer jag denna trådfråga.
Tycker jag.
Tycker jag.
Svante skrev:Själva meningen ligger inte lagrad på skivan, men väl informationen om vilket ljud som förmedlade den. Den informationen ligger på skivan som små gropar. Elektriskt överförs den som olika spänningar, primärt. Dels som analog signal, men också som digitala signaler.
Det är lite som datakommunikation som förmedlas i olika "lager".
Nattlorden skrev:Svante skrev:Själva meningen ligger inte lagrad på skivan, men väl informationen om vilket ljud som förmedlade den. Den informationen ligger på skivan som små gropar. Elektriskt överförs den som olika spänningar, primärt. Dels som analog signal, men också som digitala signaler.
Det är lite som datakommunikation som förmedlas i olika "lager".
Dvs... om det elektriska överförs korrekt så kan inte "meningen" förloras pga det.
adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
Dock vet jag inte om jag skulle klassa slumpmässiga ljud som musik. Så ordnat ljud skulle jag nog säga kan klassas som musik.
Claes skrev:paa, ja det skulle vara otroligt intressant att få veta om musiken har en inneboende själ eller ande. En tangerande delfråga är om musiken ”finns” oberoende av att och om den skapas. Ungefär som att man inte kan utesluta att det skulle kunna finnas för oss helt okända energier.
Jag känner inget behov av att tro något om detta i nuläget men tycker frågan är inspirerande för att föra en öppen, fördomsfri diskussion.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster