SD-fötter på Wilson Watt/Puppy liknande konfig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dea

SD-fötter på Wilson Watt/Puppy liknande konfig?

Inläggav Dea » 2012-08-20 17:54

Hur bör man dimensionera och placera SD-fötter om man har sub + stativare uppe på subben, ungefär som Wilson Watt/Puppy?

Antar att fötterna under subben ska väljas efter totalvikten men ska det vara fötter även mellan sub och stativaren?

/Dea

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-20 18:00

Fötterna underst skall vara för hela den ovanstående vikten.

Mellan bas och topp bör du ha SD-fötter gjorda för toppens vikt, men även en mjuk filt eller något annat fungerar bra.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-08-20 18:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-20 18:14

Det går lika bra med selleri, eller minst lika bra med möbeltassar mellan topp och bas. Tycker jag.

Det viktigaste är att vibrationerna från högtalarna inte fortplantar sig till underlaget aka golvet. Där gör de mjuka fossingarna störst nytta.

Mitt förslag är att börja där.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-08-20 18:37

OK, subben lär hamna runt 30-35kg och stativaren ligger på 16kg.
Känns som det inte riktigt räcker för att stativaren ska kallas mycket tyngre än subben så möbeltassar får det bli.

Hur känsligt är det med viktintervallen på SD-fötterna? Kommer hamna precis runt 50kg

/Dea

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-20 19:09

Om du inte vill köpa audiofilvarianten av fötterna som är beställda efter vikt så finns det en sak du kan göra och det är att köpa 12st av 28-50kg fötterna och sedan använda 5st per bas.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-20 19:20

Jag skulle inte heller rekommendera SD-fötter under toppen.
Har testat och hos mig var det bara fjädring mot golvet som lät bäst.

/Harryup

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-08-20 19:49

Hur förändras fötternas egenskaper vid för hög resp. för låg last?

/Dea

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-20 19:56

Om de trycks ihop för mycket, typ överdrivet med ett ton, blir de platta och kan inte fjädra => agerar som en filttass

Om de inte trycks ihop tillräckligt, typ överdrivet med vikten av ett A4, kommer de aldrig att fjädra => agerar som en filttass.

Man skall hålla sig inom viktintervallet som är rätt generöst. Det kan dessutom vara lämpligt med olika antal utplacerade beroende på högtalarens viktfördelning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-20 20:06

Dea skrev:Hur förändras fötternas egenskaper vid för hög resp. för låg last?

/Dea

jo du. har gjort misstaget å köpt för hårda som jag försökt uthärda.. FÖR mycket odefinierat har det varit å grannarna har blivit som galna.. alltså MYCKET bas och fel!

FAKTISKT köpte jag varianten upp till 28Kg (IDAG på öppet köp) och det känns frid å fröjd. när sen lågbasen puffar på, så e den där på rätt ställe s a s

grejen va ju att mina väger precis 28Kg och i min enfald köpte jag den styvare varianten TROTS att tjejen på SD-design tyckte det motsatta..
nåja lite snett står de, men får väl skaffa en rundstav/trekantsstav på snickeriet å röna var tyngdpunkten är

EDIT: precis som Magnus säger och vad jag trodde skulle bli pillimariskt var just att de väger mer på ena sidan.. trodde de skulle tippa över helt enkelt :roll:
Senast redigerad av roggaro 2012-08-20 20:15, redigerad totalt 1 gång.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-08-20 20:14

roggaro skrev:

/Dea

jo du. har gjort misstaget å köpt för hårda som jag försökt uthärda.. FÖR mycket odefinierat har det varit å grannarna har blivit som galna.. alltså MYCKET bas och fel!

FAKTISKT köpte jag varianten upp till 28Kg (IDAG på öppet köp) och det känns frid å fröjd. när sen lågbasen puffar på, så e den där på rätt ställe s a s

grejen va ju att mina väger precis 28Kg och i min enfald köpte jag den styvare varianten TROTS att tjejen på SD-design tyckte det motsatta..
nåja lite snett står de, men får väl skaffa en rundstav/trekantsstav på snickeriet å röna var tungdpunkten är

EDIT: precis som Magnus säger och vad jag trodde skulle bli pillimariskt var just att de väger mer på ena sidan.. trodde de skulle tippa över helt enkelt :roll:

Tack!

Då blir det 28-50kg varianten.

/Dea

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-20 20:17

roggaro skrev:

/Dea

nåja lite snett står de, men får väl skaffa en rundstav/trekantsstav på snickeriet å röna var tyngdpunkten är

Därför man köper flera mjukare så kan man enklare placera ut dem :)

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-08-20 20:19

Glömde skriva, det blir alltså 12 x 28-50kg

/Dea

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-20 20:24

@adzer, nu är ju jag snål och väldigt enveten förståss :oops:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-20 20:25

Dea skrev:Glömde skriva, det blir alltså 12 x 28-50kg

/Dea

Smart. Optimal vikt är ca 10kg per fot så placera ut lagom många på lagom plats :)

roggaro skrev:@adzer, nu är ju jag snål och väldigt enveten förståss :oops:

Hehe ja så kan man med göra :D

Återgå till Generellt om hifi