mvh

Moderator: Redaktörer

shifts skrev:Vem vann 2011?
Det här skrev Peter 2010:Naqref skrev:petersteindl skrev:Ulf Bertil Strange
+2
Ulf B. Strange var huvudredaktör och ansiktet utåt för tidskriften Radio&Television (RT). Radio&Television (RT) var 3-4 ggr så stor i upplaga som Hifi News & Record Review. RT var en av världens största facktidskrifter på området och det var helt och hållet Ulf B. Stranges förtjänst. Han bildade dessutom den Svenska avdelningen för AES Audio Engineering Society. Han var dessutom inblandad i LTS från tidigt stadium och sedermera även under en period på 90-talet.
Ulf B. Strange må ha skrivit en del med sakfel, men det har många och troligtvis alla skribenter gjort. Faktum kvarstår att Ulf B. har lagt en stabil grund och lämnat en stor intresserad krets bakom sig som ingen annan än Ulf B. har byggt upp. Han var på sin tid en internationellt sett erkänd reviewer och som sådan får man alltid både vänner och fiender.
NiklasF skrev:petersteindl skrev:Ulf Bertil Strange
Vem?
petersteindl på 2010 års omröstning skrev:Ulf B. Strange var huvudredaktör och ansiktet utåt för tidskriften Radio&Television (RT). Radio&Television (RT) var 3-4 ggr så stor i upplaga som Hifi News & Record Review. RT var en av världens största facktidskrifter på området och det var helt och hållet Ulf B. Stranges förtjänst. Han bildade dessutom den Svenska avdelningen för AES Audio Engineering Society. Han var dessutom inblandad i LTS från tidigt stadium och sedermera även under en period på 90-talet.
Ulf B. Strange må ha skrivit en del med sakfel, men det har många och troligtvis alla skribenter gjort. Faktum kvarstår att Ulf B. har lagt en stabil grund och lämnat en stor intresserad krets bakom sig som ingen annan än Ulf B. har byggt upp. Han var på sin tid en internationellt sett erkänd reviewer och som sådan får man alltid både vänner och fiender.
IngOehman på 2010 års omröstning skrev:Jag röstar på de två personer som tillsammans enligt min uppfattning
varit de viktigaste för entusiasmen inom HiFin framför allt när jag själv
mera på allvar började upptäcka den mycket märkliga HiFi-världen på
70-talet.
Ulf B Strange och Bertil Hellsten!
Den förstnämnda för hans entusiasm och passion, som gjorde dåvar-
ande Radio & Television till Sveriges viktigaste HiFi-tidning under hans
år som Chefredaktör - och den sistnämnde för hans stora kompetens
och underfundiga humor.
Vh, iö
Sladd skrev:Hej och tack för alla bidrag. Man röstar i tråden. Det blir ju ett elände att vaska fram röstsiffrorna men sånt är livet. Det positiva är att röstningen är helt transparent, dvs alla som röstat ser vad vi ser och kan kolla upp resultatet.
Har skrivit några rader på andra forum, lägger dem här också:
Funderade på om jag var i positionen att rösta på någon, vem skulle det bli? Man har ju åsikter om de som hjälpt en genom åren, kånkat hem prylar och justerat dem med stor entusiasm. Fanns några där...
Eller de vars artiklar man läst och "gått igång på". Fanns några där också. Ur ett rent privatnära perspektiv.
Om man vill anlägga de stora vyerna för svensk hifi finns det ju gott om namn, både konstruktörer, handlare, distributörer, journalister, folkbildare, tillverkare och uppfinnare...
Men någon - som ni röstar fram - skall vara värd att få hedersbetygelsen. Några pengar är ju inte inblandade men vederbörande får bo på Arken och avnjuta bankettmiddagen på mässans bekostnad![]()
Så, rösta på!
edit: du hittar allt om mässan och priset här: www.goteborghifishow.se
robert293 skrev:jag går lite utanför ramarna och röstar på kent billebro![]()
skämt åsido....mats andersen....vad vore hifi sverige utan pyramiderna one och de fantasifulla neptunus/saturnus/artec 1600.
Objektivisten skrev:Stefan Wänqvist
MagnusÖstberg skrev:Editera inlägget och lämna bara texten --- kvar.Strmbrg skrev:MagnusÖstberg skrev:Radera dina inlägg bara
Har försökt.
Men det går ju bara om de ligger sist i en tråd.
hifikg skrev:Hur "värdig" kan Kalle Ståhl anses vara?
Grattis i efterhand till Ingvar, hade ingen aning om att priset fanns.
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Stefan Wänqvist
Mycket trevlig dessutom.
IngvarAhlberg skrev:Sett i ett större perspektiv, mer globalt, så torde Perka, Erik Andersson, vara den som har haft störst betydelse för rörförstärkeriets pånyttfödelse och modernisering, dessutom en genomtrevlig man som gärna delar med sig av sin kunskap, således: Erik Andersson.
Ingvar
faema skrev:För min egen del är det väl Tomas och Jerker på gamla Radiolagret eller gubben Stridbeck, alla i Göteborg, som betytt mest för mig vad det gäller HiFi.
Salve för dem
Sladd skrev:Magnus: Jag hoppades klargörandet var väldigt mycket utan värderingar. Det var i alla fall syftet med det.
Hoppas som du på många röster. Det ger en större legitimitet åt pristagaren och säkert extra kul att motta det!
Ragnwald skrev:Griff skrev:Johan Bernström, Sentec
Är han vinnare av årets pris?
Mycket trevlig kille, jag diskuterat med per telefon.
Topp!Sladd skrev:Magnus: Jag hoppades klargörandet var väldigt mycket utan värderingar. Det var i alla fall syftet med det.
Absolut!Sladd skrev:Hoppas som du på många röster. Det ger en större legitimitet åt pristagaren och säkert extra kul att motta det!
mvh
Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Griff skrev:Johan Bernström, Sentec
Är han vinnare av årets pris?
Mycket trevlig kille, jag diskuterat med per telefon.
Det var väl Griffs röstning? Det är öppet ett tag till...
Jag tycker mig snarare se en åldersdelning, vi som är för unga för att ha läst Hifihandboken, när det begav sig. Jag kan teoretiskt förstå dess storhet då och betydelse för svenkt hifiintresse under 70-talet. Men känslomässigt kan jag inte återanknyta till det.Sladd skrev:Det händer att jag tycker historielösheten breder ut sig...![]()
mvh
Sladd skrev:Kanske skulle man gått in och styrt upp från start med någon slags mall eller profil som exempel.
Sladd skrev:
Men som sagt, utan pekpinnar, helt demokratiskt, flest röster vinner!
mvh
Kimpost skrev:Jag röstar också på Anders Eriksson.
Men hur ser det egentligen ut med aktiviteten på andra hififorum? Det känns som att Faktiskt.se bestämmer utgången varje(?) år. Det kanske vore läge att fråga minhembio, component och alla andra om de inte skulle vilja pusha för omröstningen på deras respektive framsidor?
JanBanan skrev:Kimpost skrev:Jag röstar också på Anders Eriksson.
Men hur ser det egentligen ut med aktiviteten på andra hififorum? Det känns som att Faktiskt.se bestämmer utgången varje(?) år. Det kanske vore läge att fråga minhembio, component och alla andra om de inte skulle vilja pusha för omröstningen på deras respektive framsidor?
Framsidor?
americantabloid skrev:Johan Bernström, Sentec
UnholyRishna skrev:De gångerna jag träffat Naqref har han varit en riktigt hygglig snubbe, men han har ju inte haft något direkt inflytande över mitt hifiintresse. Inte än i alla fall. Det har iofs inte någon annan svensk konstruktör haft heller, om vi bortser från förra årets vinnare, samt Stig som tyvärr inte lever längre..
Hmm, svårt detta. Men jag lägger nog tusan min röst på John Larsen. Han har ju under lång tid sett till så att Stig Carlssons alster, och därefter Anders Erikssons, kommit ut på marknaden i snygg finish och till humana priser. Dessutom så har han ju alltid varit en tillgång när man ville ha tag i delar till sina Carlsson.
Vee-Eight skrev:UnholyRishna skrev:De gångerna jag träffat Naqref har han varit en riktigt hygglig snubbe, men han har ju inte haft något direkt inflytande över mitt hifiintresse. Inte än i alla fall. Det har iofs inte någon annan svensk konstruktör haft heller, om vi bortser från förra årets vinnare, samt Stig som tyvärr inte lever längre..
Hmm, svårt detta. Men jag lägger nog tusan min röst på John Larsen. Han har ju under lång tid sett till så att Stig Carlssons alster, och därefter Anders Erikssons, kommit ut på marknaden i snygg finish och till humana priser. Dessutom så har han ju alltid varit en tillgång när man ville ha tag i delar till sina Carlsson.
Han har fått Arken-pris förr, men inte peoples choice iof.
UnholyRishna skrev:Vee-Eight skrev:UnholyRishna skrev:De gångerna jag träffat Naqref har han varit en riktigt hygglig snubbe, men han har ju inte haft något direkt inflytande över mitt hifiintresse. Inte än i alla fall. Det har iofs inte någon annan svensk konstruktör haft heller, om vi bortser från förra årets vinnare, samt Stig som tyvärr inte lever längre..
Aha, det visste jag inte. Well, min röst kvarstår.
avr7000 skrev:UnholyRishna skrev:Vee-Eight skrev:UnholyRishna skrev:De gångerna jag träffat Naqref har han varit en riktigt hygglig snubbe, men han har ju inte haft något direkt inflytande över mitt hifiintresse. Inte än i alla fall. Det har iofs inte någon annan svensk konstruktör haft heller, om vi bortser från förra årets vinnare, samt Stig som tyvärr inte lever längre..
Aha, det visste jag inte. Well, min röst kvarstår.
John fick om jag inte minns fel HIF & musiks pris .... inte arken pris
hifikg skrev:hifikg skrev:Hur "värdig" kan Kalle Ståhl anses vara?
Grattis i efterhand till Ingvar, hade ingen aning om att priset fanns.
Räknas ovanstående fråga som en röst? Jag trodde omröstningen skulle ske på Arken o att det här var en diskussionstråd. Läste väl slarvigt. Känner inte Anders så någon får gärna berätta vad han gjort för svensk hifi och hur länge. Kanske har jag sett honom på någon mässa, finns det bild på honom? Det är inte utan att det skapas ett grupptryck *s* Stefan Wänqvist är ett bra förslag också. Han gjorde mitt andra par högtalare. Carlsson resten av de svenska.
Har jag röstat på tre nu? *s* Det lär inte bli lätt att räkna röster i en diskussionstråd.
Ragnwald skrev:Perka är naturligtvis en av få, som lyckats med internationell karriär.
Vad kul - det gör honom nog extra glad!Emanuelgbg skrev:Min röst går annars till Sladd him self då det var mässorna ute på Arken som fick igång mitt intresse faktiskt.
bbking skrev:Min röst går till TIMBRE på forumet Euphonia.
Timbre ,En person jag eg inte känner men har träffat en del gånger och han vet nog inte vem jag är.
Han har med sitt lugn , analytiskta fårmåga och öppenhet fått mig att emellanåt lyssna på "andra vägar".
Vår musik smak är nog mest som "ying och yang" men känslan finns där (respekt för musik älskare).
Att våga vara rak fram,tycka som man tycker,vara långvarig i ljudupplevelser,analytisk, konsekvent och ödmjuk är få förunnat men han verkar vara det.
Han har varit delagtig i mer än ett forum och här på Euphonia sköter han det med bravur.
Att våga sticka ut lugnt och sannsat och samtidigt ha på fötterna på jorden med erfarenhet och fakta ger förtroende.
Min röst borde gå till min fru men blir TIMBRE.
Sladd skrev:Vi har en vinnare!
Grattis Nagref!
Kontakta mig på
icfidelity@me.com så får du info om lördagen!
mvh
sladd
Läs mitt förstainlägg så har du en del av svaret, men du kan få en mycket utförligare motivering om så önskas.Sladd skrev:Anders kommer medverka på lördag kväll och motta pris!
En fråga till Er här på faktiskt som flitigast röstat på just Anders. Vad har han gjort som är så speciellt?
Nu tänker jag i positiva termer alltså. Flertalet på banketten läser förmodligen inte forum och de vill säkert gärna få någon form av förklaring och motivering till valet.
mvh
IngOehman skrev:Grattis Anders!
Initiativtagare till världens bästa och viktigaste hifi-forum - faktiskt.se, är
stort.
Vh, iö
Aerob skrev:Jag trodde ni var att anse som envåldshärskare i denna typ av frågor?
Naqref skrev:Aerob skrev:Jag trodde ni var att anse som envåldshärskare i denna typ av frågor?
Det är vi. Delvis. V8 har slängt ut matså och det står jag för också men fortfarande är det fritt för mig att argumentera för något annat för att påverka V8. Det är skillnad och den är fin. Och fint skare va.
KarlXII skrev:Känns det roligt, Naq?
Naqref skrev:Efter utdelningen så börjades det klura på vikten på pjäsen.
Här har vi två snillar som spekulerar:
Jag frågade en del och fick svar som sträckte sig från 5.5kg till över 10kg.
Vi hade inte svaret då trots en jakt på vågar i köket:
Vågen var för liten.
Nu har jag svaret och om min minnesbild inte sviker mig så var Bryngelsson närmast med sin gissning på 7kg.
6.4kg hamnade vågen på här hemma.
Jag gissade fetfel.
Naqref skrev:KarlXII skrev:Känns det roligt, Naq?
Före var jag lite sisådär glad men efter, när jag väl hade priset i min hand, blev jag faktiskt gladare än jag hade trott.
MagnusÖstberg skrev:Naqref skrev:KarlXII skrev:Känns det roligt, Naq?
Före var jag lite sisådär glad men efter, när jag väl hade priset i min hand, blev jag faktiskt gladare än jag hade trott.
Du är verkligen värd priset och jag hoppas verkligen du känner stoltheten.
Altec1 skrev:En aludildo.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster