Moderator: Redaktörer
paa skrev:Varför skulle man inte jämföra saker? Det är väl en mänsklig egenskap att jämföra t.ex hur långt hastighetsmätarna går på bilarna som man gjorde när man var liten, eller vilken häst som springer fortast, eller vad som helst?
KarlXII skrev:Vad syftet är?
Att vaska fram skillnader. De definierade skillnaderna kan sedan vägas och användas i en beslutsprocess.
Strmbrg skrev:Varför fokuserar vi så mycket på skillnader?
Varför är inte likheter lika intressanta?
Strmbrg skrev:En annan kanske alltför filosofisk - vad vet jag? - tanke:
Varför fokuserar vi så mycket på skillnader?
Strmbrg skrev:En annan kanske alltför filosofisk - vad vet jag? - tanke:
Varför fokuserar vi så mycket på skillnader?
zapanasta skrev:Alla konsumentartiklar jämförs så vitt jag vet,varför skulle man då inte kunna jämföra hifiartiklar?
Ja det kommer nog aldrig jag att förstå i alla fall
Strmbrg skrev:Hm, nu skall jag skriva en sak som jag inte alls är säker på stämmer, men det känns som att det finns en viss sannolikhet att det gör det:
Om jag främst föredrog elektriskt baserad musik, så skulle jag nog vara mer intresserad av att jämföra apparater mer med varandra.
Uttjatat kanske, men då hade jag ju inte så mycket av inre referens att ta till.
Åtminstone inte om jag med inre referens menar en realism-grads-bedömning.
Men, man kanske kan mena allt möjligt med "inre referens" förstås...
Strmbrg skrev:KarlXII skrev:Vad syftet är?
Att vaska fram skillnader. De definierade skillnaderna kan sedan vägas och användas i en beslutsprocess.
Hur går den processen till?
Vinylcalle skrev:...
Tycker du att det är lite "finare" med klassisk musik jämfört med elektronisk?
...
MvH Carl
lennartj skrev:Periodvis jämför jag hemlånade apparater för att ha koll och referenser ifall någon skulle paja och en reparation inte är ekonomiskt försvarbar.
Strmbrg skrev:paa skrev:Varför skulle man inte jämföra saker? Det är väl en mänsklig egenskap att jämföra t.ex hur långt hastighetsmätarna går på bilarna som man gjorde när man var liten, eller vilken häst som springer fortast, eller vad som helst?
Jag vet inte varför man INTE skulle jämföra saker.
Det beror väl på vem man är, hur man tänker och vad som är syftet mm.
Själv TYCKER jag att jämförandet inte ger mig så mycket.
Men det betyder INTE att jag påstår att jämförande är fel i någotslags absolut bemärkelse.
Det är ju just aspekter på jämförandet och rankingar som jag vill ha era synpunkter på.
Och du kom ju med en aspekt.
Strmbrg skrev:Mje, jag menar snarare att tex fokusera på hur LIKA det låter om två olika förstärkare.
Alltså istället för att koncentrera sig på att urskilja skillnaderna, så kan man kanske vinna en hel del på att tänka på likheterna.
Conan skrev:Men om man tycker att man har jättebra grejer, har man inte det då?
Conan skrev:Men om man tycker att man har jättebra grejer, har man inte det då?
sportbilsentusiasten skrev:
Du säger att jämförandet inte ger dig så mycket.
Jämför du inte synpunkter med dina frågor i dessa nya trådar, denna med poll?
Nattlorden skrev:Subjektivt eller objektivt?
bensnake skrev:"Bra" måste definieras innan denna frågeställning kan besvaras...
Conan skrev:Nattlorden skrev:Subjektivt eller objektivt?
"Tycker" = subjektivt så klart.![]()
Almen skrev:Strmbrg, det känns som att du ständigt jämför ditt eget sätt att lyssna med hur du tror att andra lyssnar. Du jämför dina egna val av utrustning med andras val av utrustning, och spekulerar i anledningar till att de har valt den.
Du kommer ofta fram till att de verkar vara prestigefyllda, ha tonårsmentalitet, mest gilla krasch och pang och inte vara så intresserade av musik, ha skaffat felaktig utrustning som kräver dämpning i lyssningsrummet, ha ett stort behov av att hålla på och jämföra, tävla, och vara bäst, och så vidare...
Du har naturligtvis rätt att skapa så många trådar du vill om det. Det vore dock intressant, jag tror både för dig och för oss andra, om du antog något av de erbjudanden du fått om att lyssna hos någon som har det där tonåriga (många watt och många hertz) du har så svårt att förstå varför man vill ha.
Tycker jag.
KarlXII skrev:Att vaska fram skillnader. De definierade skillnaderna kan sedan vägas och användas i en beslutsprocess.
Nattlorden skrev:Nu slarvar du. 'Tycker' tillhörde grunddata, men frågan var 'har man det?' och rent logiskt är det en objektiv fråga. Så nej, det är inte "så klart", snarare är det lägst sannolikhet på att det var ett subjektivt svar man ville ha. ( då hade man väl knappt ens behövt fråga? )
Conan skrev:Nattlorden skrev:Nu slarvar du. 'Tycker' tillhörde grunddata, men frågan var 'har man det?' och rent logiskt är det en objektiv fråga. Så nej, det är inte "så klart", snarare är det lägst sannolikhet på att det var ett subjektivt svar man ville ha. ( då hade man väl knappt ens behövt fråga? )
Frågan från början handlade ju om att en person som tycker sig ha jättebra prylar kanske inte vågade jämföra dessa med andra prylar för att inte riskera att han skulle omvärdera hur bra de egentligen var.
Jag menar att om prylarna värderas som jättebra, så är dom jättebra för vem kan egentligen säga nåt annat när prylarnas "uppgift" borde vara att göra ägaren/nyttjaren nöjd. Så hela frågan om "är dom då inte jättebra" bygger på en subjektiv bedömning av deras förträfflighet (dvs nån tycker dom är "jättebra").
Men det är väl i sig en objektiv utsaga (= faktainformation) om man vill (t.ex: "Conan tycker att sitt slutsteg är jättebra"). Sen blir det ju upp till mottagaren av den informationen att göra en subjektiv bedömning av vad informationen är värd...
Conan skrev:Nattlorden skrev:Nu slarvar du. 'Tycker' tillhörde grunddata, men frågan var 'har man det?' och rent logiskt är det en objektiv fråga. Så nej, det är inte "så klart", snarare är det lägst sannolikhet på att det var ett subjektivt svar man ville ha. ( då hade man väl knappt ens behövt fråga? )
Frågan från början handlade ju om...
Conan skrev:OK vi tar det från början:
- Jag skrev: Om man tycker man har jättebra prylar, har man inte det då?
- Du frågade: Subjektivt eller Objektivt?
- Jag skrev: Subjektivt! Vad ägaren/nyttjaren tycker om prylarna är en subjektiv bedömning. Du kan inte få det till nåt annat! Svaret på frågan kan bara bli: "Jo" (dvs "han tycker det"). Svaret i sig är objektivt (=ren information), men tyckandet är en subjektiv bedömning.
Du får gärna utveckla hur ägaren/nyttjaren kan sägas ha objektivt (dvs inte baserat på tyckande) jättebra prylar, när jag faktiskt började frågan med "Om man tycker...".
Nattlorden skrev:Men frågan gäller inte hans tyckande. Frågan gäller huruvida hans tyckande är korrekt. Du frågar inte "har han inte tyckande" (det är självklart), du frågar "har han jättebra prylar" !
Conan skrev:Nattlorden skrev:Men frågan gäller inte hans tyckande. Frågan gäller huruvida hans tyckande är korrekt. Du frågar inte "har han inte tyckande" (det är självklart), du frågar "har han jättebra prylar" !
Nä, jag frågar: "han man då inte jättebra prylar?"!
Frågan är självuppfyllande ("är man nöjd så är man nöjd"), och anknyter till trådämnet om varför man ska jämföra olika prylar med varandra.
Strmbrg skrev:Den tråd du nu läser, inspirerades jag att starta efter att ha spenkat lite i den här tråden:
"Lyssningstest : HK 980 mot Denon 1507"
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=50439
Det jag kom att fundera över är just detta med att jämföra.
Kanske inte enbart att jämföra förstärkare då, egentligen, utan att jämföra överhuvudtaget.
Men, eftersom jag ville att tråden skulle platsa i den här forumdelen, så kan vi kanske basera resonemangen på hifi-manicker.
Vad är det man vill uppnå med jämförandet?
Det kan det ju finnas en himla massa olika svar på.
En intressant fråga kan ju vara om man verkligen uppnår det man ville uppnå, med jämförandet.
Det kanske man gör, och det återstår väl att läsa i de kommentarer som förhoppningsvis dyker upp i tråden.
.........
?
Bill50x skrev:KarlXII skrev:Att vaska fram skillnader. De definierade skillnaderna kan sedan vägas och användas i en beslutsprocess.
Kunde inte sagt det bättre själv. Du är ingen dussingrabb du inte
Tillägg, jämför gör man just när man vill veta skillnaden mellan saker. Ibland direkt jämförelse eller annars mot en inre referens.
/ B
Conan skrev:Men..?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Mje, jag menar snarare att tex fokusera på hur LIKA det låter om två olika förstärkare.
Alltså istället för att koncentrera sig på att urskilja skillnaderna, så kan man kanske vinna en hel del på att tänka på likheterna.
Det tog jag upp i en hifibutik, blev i princip utslängd och höll på att få på käften. Det kan vara en het potatis, så se upp!
MichaelG skrev:Jag är nog litet avundsjuk på er som kan vaska fram den bästa komponenten genom att jämföra.
Strmbrg skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Du säger att jämförandet inte ger dig så mycket.
Jämför du inte synpunkter med dina frågor i dessa nya trådar, denna med poll?
Jo! Visst gör jag det!
-Om jag nu förstår din formulering rätt.
Jag var till och med inne på detta i ett tidigare inlägg i den här trå'n.
Jag skrev nå't i stil med att: Nu kan man ju jämföra hur många "röster" de olika svarsalternativen får.
Sedan skrev jag väl nå't om huruvida det mest på-röstade alternativet då skall betraktas som det BÄSTA alternativet.
Jag vill passa på att förtydliga en sak:
Jag säger INTE att jämförande av saker är FEL!
Jag säger naturligtvis inte heller att det är RÄTT!
Jag vill resonera om SYFTET med jämförandet.
Almen skrev:Strmbrg, det känns som att du ständigt jämför ditt eget sätt att lyssna med hur du tror att andra lyssnar. Du jämför dina egna val av utrustning med andras val av utrustning, och spekulerar i anledningar till att de har valt den.
Du kommer ofta fram till att de verkar vara prestigefyllda, ha tonårsmentalitet, mest gilla krasch och pang och inte vara så intresserade av musik, ha skaffat felaktig utrustning som kräver dämpning i lyssningsrummet, ha ett stort behov av att hålla på och jämföra, tävla, och vara bäst, och så vidare...
Du har naturligtvis rätt att skapa så många trådar du vill om det. Det vore dock intressant, jag tror både för dig och för oss andra, om du antog något av de erbjudanden du fått om att lyssna hos någon som har det där tonåriga (många watt och många hertz) du har så svårt att förstå varför man vill ha.
Tycker jag.
Conan skrev:OK vi tar det från början:
- Jag skrev: Om man tycker man har jättebra prylar, har man inte det då?
- Du frågade: Subjektivt eller Objektivt?
- Jag skrev: Subjektivt! Vad ägaren/nyttjaren tycker om prylarna är en subjektiv bedömning. Du kan inte få det till nåt annat! Svaret på frågan kan bara bli: "Jo" (dvs "han tycker det"). Svaret i sig är objektivt (=ren information), men tyckandet är en subjektiv bedömning.
Du får gärna utveckla hur ägaren/nyttjaren kan sägas ha objektivt (dvs inte baserat på tyckande) jättebra prylar, när jag faktiskt började frågan med "Om man tycker...".
paa skrev:Varför skulle man inte jämföra saker? Det är väl en mänsklig egenskap att jämföra t.ex hur långt hastighetsmätarna går på bilarna som man gjorde när man var liten, eller vilken häst som springer fortast, eller vad som helst?

KarlXII skrev:Vad syftet är?
Hur kom du fram till alternativen A och B?phloam skrev:Ska jag välja mellan förstärkare A och B så är det självklart att jämföra dem sinsemellan, inte direkt läge att börja filosofera om hur bra var och en egentligen är.
MagnusÖstberg skrev:Hur kom du fram till alternativen A och B?phloam skrev:Ska jag välja mellan förstärkare A och B så är det självklart att jämföra dem sinsemellan, inte direkt läge att börja filosofera om hur bra var och en egentligen är.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur kom du fram till alternativen A och B?phloam skrev:Ska jag välja mellan förstärkare A och B så är det självklart att jämföra dem sinsemellan, inte direkt läge att börja filosofera om hur bra var och en egentligen är.
Bra fråga!
Och än viktigare - om man tycker t ex B passar bättre än A, hur vet man att
det inte är bättre att välja A (eller att till och med behålla den förstärkare som
men redan hade) i kombination med att undersöka om något annat i kedjan är
en bättre insats att göra vid?
phloam skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur kom du fram till alternativen A och B?phloam skrev:Ska jag välja mellan förstärkare A och B så är det självklart att jämföra dem sinsemellan, inte direkt läge att börja filosofera om hur bra var och en egentligen är.
Bra fråga!
Och än viktigare - om man tycker t ex B passar bättre än A, hur vet man att
det inte är bättre att välja A (eller att till och med behålla den förstärkare som
men redan hade) i kombination med att undersöka om något annat i kedjan är
en bättre insats att göra vid?
Ja men nu är du enbart inne på vilken som ger bäst ljud i en viss anläggning, det är ju en annan fråga än "vilken ska jag välja med hänsyn till pris, tillgänglighet, WAF?"
phloam skrev:Det kan ju faktiskt vara så att man får ta det ljud man får efter att har jämfört det urval man har att tillgå.
phloam skrev:Alla har inte lyxen att sätta det audiofila i första rummet (en attityd som är bra grogrund för AN skulle vilja inflika, även om vi borde bumpa en annan tråd för den diskussionen)
Absolut, det kanske bara matchar med lila högtalare och då är utbudet begränsat (få vill kanske lacka om nya högtalare).phloam skrev:Ja, jo naturligtvis men jag menar bara att jämförelser inom hifi inte nödvändigtvis måste handla om ljudet. Många helt olika faktorer jämförs inom ett visst (mer eller mindre) begränsat urval - för att man ska kunna besluta om köp t.ex.
Det är mitt svar på frågan "varför man jämför"
Vigor skrev:Jag älskar att jämföra! Inte alls i syfte att vaska fram en "vinnare" varje gång, utan mer för att njuta av vad livet har att erbjuda. Jämförandet får mig att fokusera på, och uppskatta kvalitet.
Ett exempel: Är jag sugen på whisky häller jag ofta upp två glas med olika sorter åt mig. Sida vid sida uppenbarar sig de båda sorternas individuella, specifika karaktär och kvalitéer mer tydligt än om jag bara druckit den ena sorten.
Utan möjligheten att jämföra tenderar drycken (eller snarare min upplevelse av den) att förlora komplexitet; det smakar mest bara... whisky.
MagnusÖstberg skrev:Absolut, det kanske bara matchar med lila högtalare och då är utbudet begränsat (få vill kanske lacka om nya högtalare).phloam skrev:Ja, jo naturligtvis men jag menar bara att jämförelser inom hifi inte nödvändigtvis måste handla om ljudet. Många helt olika faktorer jämförs inom ett visst (mer eller mindre) begränsat urval - för att man ska kunna besluta om köp t.ex.
Det är mitt svar på frågan "varför man jämför"
Sällsynt du hittar den kategorin på ett forum för musik och teknik dock.
MagnusÖstberg skrev:Absolut, det kanske bara matchar med lila högtalare och då är utbudet begränsat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster