Dåligt ljud via dator och dac - varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bjlarsson

Dåligt ljud via dator och dac - varför?

Inläggav bjlarsson » 2012-09-21 14:43

Hej!
Jag har en traditionell 2-kanalsstereo och lyssnar mest på cd och vinyl. Men jag har även en Cambridge Dacmagic dag med usb-ingång, och ibland försöker jag lyssna på spotify eller mp3-filer via laptop+dac. Dock - det låter inget vidare, varför?

Enligt dac:ens bruksanvisning ska det vara plug and play, och jag ska inte behöva göra en massa inställningar eller ha särskilda program i datorn.

Jag lyssnar på gratis-spotify eller mp3-filer i 320 kbit/s (oftast). Är det kvaliteten på streaming/rippning som är viktigast och borde jag uppgradera spotify/rippa i bättre kvalitet?

Eller borde jag byta medieprogram i datorn (kör oftast vanliga windows mediaplayer), eller göra några inställningar någonstans?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-21 14:44

Hur ansluter du dacen till anläggningen?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bjlarsson

Inläggav bjlarsson » 2012-09-21 14:52

Användar en Marantz DV6001 dvd/cd-spelar med en digital xtz sp-dif-kabel (eller vad det heter, dvs inte optisk toslink) till dac:en. Sedan en vanlig no-name usb-kabel från dac:en till datorn.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2012-09-21 14:56

Går det att spela upp CD-skivor i din laptop, går det bra via DAC:en?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-21 14:58

Men vad i hela friden ska du med en extra dac till då?

Digitalt till analogt till digitalt till analogt.
Rätt onödigt som jag ser det.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-21 15:06

Ragnwald skrev:Men vad i hela friden ska du med en extra dac till då?

:?:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-09-21 15:51

Ragnwald skrev:Men vad i hela friden ska du med en extra dac till då?

Hmmm... CD/DVD-spelare via koax, bärbar via USB och sen till 2-kanalsanläggningen analogt från DA-omvandlaren - det blir väl inte omvandling två gånger?

I frågan tror jag möjligen att Media Player kan spela nån roll. Testa med några andra uppspelare. Har du förresten någon nätverksspelar-funktion i din CD/DVD?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-21 16:04

Kan du försöka beskriva HUR illa det låter? Jag vet att det är jättesvårt, men... Skulle mormor höra skillnad? Skulle en icke-hifimänniska höra skillnad?

Annars lutar också jag åt att det kan vara omsamplingsproblem, och det kummer man runt genom att se till att ljudkortet i sig går i 44100 Hz, då behöver inte datorn sampla om. Inställningen finns i control panel under "Sound", välj ljudkort, properties, advanced, välj 24 bit 44100 Hz.

Om det är 44100-filer du ska spela upp, förstås :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-21 16:06

spotify låter oftast rätt junkigt, passar nog bäst till en lowfianläggning

jag gillar spotify men hatar den låga ljudkvalitén, det vore kul om någon kunnig som typ stereophile tog upp detta i en artikel och presenterade en massa mätningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
bjlarsson

Inläggav bjlarsson » 2012-09-21 16:08

Men vad i hela friden ska du med en extra dac till då?

Nja, tror du missförstod. Men jag inser att jag krånglade till det i onödan :oops:

Dvd-spelaren har väl eg. inget med detta att göra just nu. Digitalt från laptop via usb till dac:en. Sedan omvandling i dac:en och analog signalkabel från dac till stereo-receiver. Ska det vara. Tror jag.

Användarvisningsbild
bjlarsson

Inläggav bjlarsson » 2012-09-21 16:14

I frågan tror jag möjligen att Media Player kan spela nån roll. Testa med några andra uppspelare. Har du förresten någon nätverksspelar-funktion i din CD/DVD?

Nej, ingen nätspelarfunktion. Har ni något bra förslag på mediespelare att testa?

Kan du försöka beskriva HUR illa det låter? Jag vet att det är jättesvårt, men... Skulle mormor höra skillnad? Skulle en icke-hifimänniska höra skillnad?

Mormor vet jag inte, men sambon (som inte är så intresserad) hör skillnad. Jag kan inte beskriva det på annat sätt än att det är "plattare" och mindre dynamiskt ljud. Lägre upplösning, mindre luft, eller vad man ska säga.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2012-09-21 16:30

Har din laptop optisk-drive, kan du spela samma cd i laptopen som i dvd/cd-spelaren. Det borde ju låta lika bra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-21 17:33

bjlarsson skrev:

Mormor vet jag inte, men sambon (som inte är så intresserad) hör skillnad. Jag kan inte beskriva det på annat sätt än att det är "plattare" och mindre dynamiskt ljud. Lägre upplösning, mindre luft, eller vad man ska säga.

Ok, och hur var det med samplingsfrekvenserna då?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-21 17:37

Dacmagic har lysdioder på framsidan som indikerar samplingsfrekvens. Står den på samma(förmodligen 44.1kHz) som filerna du spelar upp?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Dåligt ljud via dator och dac - varför?

Inläggav Ragnwald » 2012-09-21 18:30

bjlarsson skrev:Hej!
... försöker jag lyssna på spotify eller mp3-filer via laptop+dac. Dock - det låter inget vidare, varför?

USB mellan Laptop och DAC, sedan optiskt från DAC till Receiver?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-09-21 18:38

Ragnwald skrev:
... försöker jag lyssna på spotify eller mp3-filer via laptop+dac. Dock - det låter inget vidare, varför?

USB mellan Laptop och DAC, sedan optiskt från DAC till Receiver?

Nej, precis som han skriver kör han dvs USB till DAC och sen analogt till receivern.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-21 18:42

Var skriver han det?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-21 18:45

där uppe
Bikinitider

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-09-21 18:50

Ragnwald skrev:Var skriver han det?

Celef har ju redan svarat men jag citerar TS:

bjlarsson skrev:Digitalt från laptop via usb till dac:en. Sedan omvandling i dac:en och analog signalkabel från dac till stereo-receiver.

Användarvisningsbild
Conan

liten notebook

Inläggav Conan » 2012-09-21 19:30

bjlarsson skrev:Nej, ingen nätspelarfunktion. Har ni något bra förslag på mediespelare att testa?

Oj det finns ju en hel drös apparater. Eftersom du redan i dag har en DVD-spelare, så kanske du har en TV ansluten till anläggningen? Oppo har jag själv (BDP-95), och då kan jag "navigera" på TV:n i menyerna från Oppons nätverksfunktion. Panasonic brukar väl också göra fina BD-spelare och en Philips vann beröm i senaste MoLT.

Hursomhelst, jag spelar musik på Oppon så här:

~80% FLAC-filer från en NAS. NAS:en har ett mediaserverprogram(Twonky) som Oppon plockar upp. Här läser Oppon alla FLAC-format (vanlig "CD-kvalitet", 24/192, multikanal mm).
~15% Spotify som jag kör på en liten notebook. I den har jag en serverklient-mjukvara (Jamcast) som "pushar" ut det ljud som f.n. spelas på datorn i nätverket som en PCM-ström för Oppon att plocka upp. Ljudkvaliteten begränsas troligen av Spotify med sin Oggs 320kb/s. Jamcast plockar upp ljudströmmen inte från ljudkortet utan från kärnan i Windows.
~5% Fonogram på CD, SACD och DVD-A

Men du borde definitivt kunna få ut bra ljud med din nuvarande uppställning. Kolla inställningarna och testa med några andra mediaspelare. Jag spelar FLAC-filer på min stationära dator med Songbird och det har funkat fint (fast jag har i ärlighetens namn inte nagelfarit återgivningen utan bara kört på PC-högtalarna). :wink:

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-09-21 20:22

TS! Du menar mediaspelare i datorn eller hur!?

Prova att ladda ner en testversoin av Jriver mediaplayer http://www.jriver.com/download.html

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-09-21 21:11

Jag kör med dacmagic plus. I den manualen får man en massa tips på hur man skall få ljudet att låta så bra som möjligt. Skumt om det bara står plug and play och kör i den vanliga dacmagicens manual.

I Windows finns det mängder mer prylar som kan försämra ljudet på vägen.
Det bästa i många fall är om man kan köra ASIO för att kringgå allting som Windows har för sig med ljudet.

Spotify har tyvärr inte stöd för ASIO men det finns en gratis 3:e partsprodukt om man vill lyssna på Spotify med ASIO stöd.

http://www.fidelify.net/

Benchmark DAC har en finfin manual att leta tips i annars.
Dom föreslår att man alltid skall köra alla volyminställningar på 100% i datorn och hantera volymen i förstärkaren istället.

Den manualen hittar man på:
http://www.benchmarkmedia.com/sites/def ... -Rev-I.pdf

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-22 09:09

farbman skrev:Det bästa i många fall är om man kan köra ASIO för att kringgå allting som Windows har för sig med ljudet.

I Windows XP var det så. Det är väl inte likadant i Windows 7?

Alla volymkontroller på max i datorn, som redan nämnts, brukar vara ett grundtips.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-09-22 10:06

RogerGustavsson skrev:
farbman skrev:Det bästa i många fall är om man kan köra ASIO för att kringgå allting som Windows har för sig med ljudet.

I Windows XP var det så. Det är väl inte likadant i Windows 7?

Man kan ju köra WASAPI i exclusive mode oxå. Skall väl ge ett bra resultat.

Jriver Media Center rankar enligt följande:
Choosing Audio Quality Output Mode

Choose the best output for your hardware in this order:

1) If your hardware has a native, well-behaved, ASIO driver, use ASIO.

2) Otherwise, on Windows Vista, Windows 7, or newer, use WASAPI exclusive.

3) Otherwise, use Kernel Streaming if it works.

4) If none of the above are possible, use DirectSound or WaveOut. Neither of these provide hardware direct output, so choose based on performance.

If you have problems, start with DirectSound and get MC working. Once you have audio working and are comfortable using MC, then experiment with other audio output choices.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2012-09-22 16:22

Min Laptop fungerar inte heller med USB till Dacmagic. Tror det är störningar i USB-portarna?? Har oxå för mig att jag läst någonstans att Windows7 har problem med drivrutinerna.

Med stationära datorn (XP) funkar det hur bra som helst med USB, men där är det onödigt då jag har bra ljudkort i den.

Lösningen för mig blev Bluetoothdongel från laptop till förstärkare via Belkin adapter. Funkar rätt bra till tex Spotify.

Och Dacen är såld :arrow: Norge

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-22 18:45

farbman skrev:Man kan ju köra WASAPI i exclusive mode oxå. Skall väl ge ett bra resultat.

Kan du ge en snabblektion i hur man ställer in WASAPI?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-22 20:35

Är det en laptop har den säkert spdif integrerat i någon av utgångarna, typ linjeutgången eller hörlursutgången, även om det inte finns någon dedikerad spdif-kontakt. Med rätt sorts adapter bör man alltså kunna använda spdif från laptopen istället för USB, och därmed få bättre ljud.

Bara att kolla manualen för laptopen, och särskilt för ljudkortsdelen. Har den HDMI kanske det rent av finns digital-ut på hdmi-kontakten om det är ett nyare ATI eller Nvidia-grafikkort i(inte integrerat Intel).

Sen kan det vara DACmagic som ger för kraftig signal till receivern, många ljudkort/DAC-ar ger 2.0V+ ut vilket inte alla konsumentförstärkare klarar på sina ingångar utan att dista. Lösningen är enkel, sänk maxnivån något på DACen!

Har du stängt av alla "förbättringar" i Windows ljudkontroll-applet i kontrollpanelen? Dessa förbättringar brukar vara försämringar .... och är det 44.1kHz-material, som Spotify, bör du också ha detta valt i ljudkontrollappleten. Däremot gör det inget om du har valt 24-bitar, men det finns heller ingen anledning att göra det.

Har du stängt av alla "förbättringar" i receivern också? Använder du analog direct?

Spotify i sig själv låter kanonbra, det finns gott om blindtester med rätt utrustning där folk inte kan skilja Spotify Premium via ett bra ljudkort från originalskivan spelad på en dyr CD-spelare.

Själv använder jag Asus Xonar pcie-ljudkort och Linux för Spotify och seriös lyssning, jag kan inte klaga på NÅGONTING i ljudkvaliteten eftersom de bästa inspelningarna låter maximalt bra och man hör exakt varför de dåliga är dåliga :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-09-22 21:20

Jag kör själv Spotify med Dacmagic och det låter inte alls dåligt.
Men jag har en ganska kraftfull laptop Macbook Pro och jag kör aldrig USB utan core audio ut till nätverket till en nätverkspelare.

Marantz nyare spelare har USB ingång för iPod och skivminne. Att köra nätverket är ungefär lika bra som skivminne. Men kör man Spotify går inte det.

På en sämre laptop med Windows och Mediamonkey har jag prövat det med Dacmagic. Lät platt och dåligt oavsett filernas kvalité men grundproblemet är inte själva USB interfejset utan samplingsomvandling till 48khz som Windows använder internt för all musik och sänder ut via USB till Dac som måste räkna om till 44khz.
Inge bra.

Använder man usb tror jag att man behöver asynkron USB omvandlare på Dac:en. Och givetvis undviker man Windows Media Player och kör JRiver som inte arbetar med 48khz.

Om mjukvaruspelare som finns till Mac men kan finnas till PC också:
Jag kör Decibel.
Det finns andra spelare som använder iTunes bibliotek, Bitperfect och Pure Sound. Amarra ska visst vara bäst. Men kostar en slant.
Let forever be

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-22 21:38

Du får hoppa över datorns påverkan så mycket som möjligt. Antingen en Squeezebox Touch och därefter till din DA, eller Airport Express och till din DA. USB är inte ett helt enkelt sätt att skicka musik på även om det blivit en riktig hype just nu kring detta. Trådlöst är så galvaniskt isolerat det kan bli.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-22 21:40

sprudel skrev:Du får hoppa över datorns påverkan så mycket som möjligt. Antingen en Squeezebox Touch och därefter till din DA, eller Airport Express och till din DA. USB är inte ett helt enkelt sätt att skicka musik på även om det blivit en riktig hype just nu kring detta. Trådlöst är så galvaniskt isolerat det kan bli.

Fast nu är det inte galvanismen som ställer till problem utan taskig konvertering fram och tillbaka mellan 44.1 och 48kHz och usla USB-drivrutiner, annars har du såklart rätt!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-22 21:47

xeizo skrev:
sprudel skrev:Du får hoppa över datorns påverkan så mycket som möjligt. Antingen en Squeezebox Touch och därefter till din DA, eller Airport Express och till din DA. USB är inte ett helt enkelt sätt att skicka musik på även om det blivit en riktig hype just nu kring detta. Trådlöst är så galvaniskt isolerat det kan bli.

Fast nu är det inte galvanismen som ställer till problem utan taskig konvertering fram och tillbaka mellan 44.1 och 48kHz och usla USB-drivrutiner, annars har du såklart rätt!

Jo, du har rätt. men varför USB?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-22 21:51

sprudel skrev:Jo, du har rätt. men varför USB?

Exakt. Rådet är alltså att hitta ett annat sätt att få ut informationen från laptopen, spdif eller bluetooth har föreslagits ...

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-09-22 21:58

RogerGustavsson skrev:
farbman skrev:Man kan ju köra WASAPI i exclusive mode oxå. Skall väl ge ett bra resultat.

Kan du ge en snabblektion i hur man ställer in WASAPI?

Det gör man på applikationsnivå. Först och främst måste man ha en applikation som stödjer detta format. I jriver är det jättelätt att byta mellan alla möjliga olika lägen att köra. I Spotify kan man inte välja alls :-(
Fidelity som jag nämnde tidigare stödjer dock både WASAPI och ASIO :-)

I Windows kan man dock kontrollera att man tillåter exclusive mode på sin ljudutgång.
Högerklicka på ljudikonen och välj "playback devices". Högerklicka på den enhet som du vill kontrollera och gå till avancerat fliken. Där hittar man några inställningar för exclusive mode.

För att kontrollera att man kör i exclusive mode så startar man en låt i sin favoritmusikspelare. Sen kör man igång någonting annat på datorn som normalt borde ge ifrån sig ett ljud. Hör man ett ljud förutom musiken så kör man inte i exclusive mode.

Användarvisningsbild
bjlarsson

Inläggav bjlarsson » 2012-09-23 14:29

Tack för alla svar, men jösses vad många felkällor det finns. Jag kan konstatera att steg nummer 1 blir att testa Jriver mediaspelare. Sen får jag lära mig lite mer om windows-inställningar.

Jag kan också konstatera att jag nog inte läst Cambridge-dacens bruksanvisning så noga, men på diverse ställen har jag läst att "det bara ska vara att koppla in den" för att få bra ljud, sen ska den automagiskt koppla förbi windows. Men så enkelt var det ju inte...

Men som sagt, jag kör laptop - usb-kabel - dac - analog signalkabel - till traditionell 2-kanalsreceiver med analoga ingångar. Och enligt teorin ska det väl ändå vara bättre att köra usb/digitalt från pc:n via dac:en än att bara köra från t.ex. hörlursuttaget direkt till receivern (det brukar ju kunna brumma och ge spänningsskillnader)?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-23 18:19

farbman skrev:
RogerGustavsson skrev:Kan du ge en snabblektion i hur man ställer in WASAPI?

I Windows kan man dock kontrollera att man tillåter exclusive mode på sin ljudutgång.
Högerklicka på ljudikonen och välj "playback devices". Högerklicka på den enhet som du vill kontrollera och gå till avancerat fliken. Där hittar man några inställningar för exclusive mode.

Har gått in under "playback devices" och det såg ut så här på min Tablett-PC. Är det rätt så?

Bild

Använder i regel ett annst ljudkort, det som visas är det som finns på modetkortet.

Kan hålla med om att det finns många fallgropar som ligger i vägen mot välljud. Är också därför en del av oss skyr allt med menysystem som pesten....

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-09-23 20:20

Jag har en traditionell 2-kanalsstereo och lyssnar mest på cd och vinyl. Men jag har även en Cambridge Dacmagic dag med usb-ingång, och ibland försöker jag lyssna på spotify eller mp3-filer via laptop+dac. Dock - det låter inget vidare, varför?

Enligt dac:ens bruksanvisning ska det vara plug and play, och jag ska inte behöva göra en massa inställningar eller ha särskilda program i datorn.

Jag lyssnar på gratis-spotify eller mp3-filer i 320 kbit/s (oftast). Är det kvaliteten på streaming/rippning som är viktigast och borde jag uppgradera spotify/rippa i bättre kvalitet?

Eller borde jag byta medieprogram i datorn (kör oftast vanliga windows mediaplayer), eller göra några inställningar någonstans?

Jag köpte en DacMagic 100 för ett tag sedan och var då novis på allt som stavades ASIO, WASAPI etc.
På Cambridges hemsida fanns en del för mig nyttig info om det här med PC, USB och DAC. Vet inte om detta kan hjälpa men här kommer lite länkar:
http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/AudiophileguidetobitperfectUSBAudio_ENG.pdf
http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/Windows_7_WASAPI_setup.pdf
http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/Windows_7_ASIO_setup.pdf

Det fanns också en drivis till DacMagic 100 som jag laddade ner och installerade på min laptop som gör det möjligt att köra flacfiler i formatet 24/192.
Spotify (har premium), flac-filer, CD via Foobar2000 fungerar perfekt.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-09-23 21:02

RogerGustavsson skrev:Har gått in under "playback devices" och det såg ut så här på min Tablett-PC. Är det rätt så?

Yes. På bilden står det att du tillåter applikationer att ta exklusiv åtkomst av ljudkortet. Nu måste du dock fortfarande ha ett ljudprogram som har självförtroende nog att göra det oxå.

Användarvisningsbild
bjlarsson

Inläggav bjlarsson » 2012-09-24 10:01

Som sagt, tack för tipsen. Har nu:

Installerat Jriver Mediaplayer, som ska kunna spela både Asio och Wasapi.

Ändrat inställning för ljudegenskaper i Windows till 44.1 kHz (från 48 som var förinställt) samt kollat att tillåt exclusive mode är förbockat, enligt skärmdump ovan.

Ska nu bara ha lite lugn och ro att testa om det blev någon skillnad (har fyra barn...).

Ska även kolla in länktipsen när jag har en stund över.

Återgå till Generellt om hifi