Moderator: Redaktörer
Emanuelgbg skrev:Rotels klass-d är väl inte så dyra liksom Primare. Pioneer har det i sina AV-recivers liksom Onkyo i några modeller.
Kalejdokom skrev:Blindtest, någon?
Jag köpte ett Behringer iNuke 1000 i somras och är imponerad över såväl effekt som ljudkvalitet. Har kört det både som rent substeg och fullrange. Mina Scanspeak fick otroligt liv med detta steg.
Som sagts, man ska nog inte döma ut D-steg på ryktet.
Vee-Eight skrev:Appropå behringern; man undrar ju varför det sitter fläktar på den. Har du kopplat ur dina?
RogerGustavsson skrev:Men fortfarande har väl klass-D svårigheter med högfrekvensåtergivning? Lastberoende frekvensgång har det ofta handlat om, är det fortfarande så? Vid mätningar används alltid (?) lågpassfilter. Av vilken anledning? För att distorsionsmätningarna ska se bra ut eller vad?
Ronte skrev:RogerGustavsson skrev:Men fortfarande har väl klass-D svårigheter med högfrekvensåtergivning? Lastberoende frekvensgång har det ofta handlat om, är det fortfarande så? Vid mätningar används alltid (?) lågpassfilter. Av vilken anledning? För att distorsionsmätningarna ska se bra ut eller vad?
Lågpassfiltret beror ju på att klass-d är en förstärkartyp som modulerar signalen, det är s.a.s det som utgör klass-d.
An Audio Precision AES17 20 kHz 7th order measurement filter is used for measurements.
lech skrev:Ja ,det skulle ju bli Commobo egg. En rundgång som heter duga.
Ponera att en analog signal är ananog (vad annars ) rätt upp och ner. Hacka sonder den och samman i diverse 4-kantasignaler för att sedan konverertera den till en ren sinus igen. Ett litet mission impossibl.- Att PWR konvertera till ett acceptabelt men en dock o-
hörbart Dist tror jag inte är möjligt.
Man ställer sig rätt frångan varför hacka i isär det dom ska homogent igen
//Lech
RogerGustavsson skrev:Ronte skrev:RogerGustavsson skrev:Men fortfarande har väl klass-D svårigheter med högfrekvensåtergivning? Lastberoende frekvensgång har det ofta handlat om, är det fortfarande så? Vid mätningar används alltid (?) lågpassfilter. Av vilken anledning? För att distorsionsmätningarna ska se bra ut eller vad?
Lågpassfiltret beror ju på att klass-d är en förstärkartyp som modulerar signalen, det är s.a.s det som utgör klass-d.
Tänkte mera på att det ofta finns en anmärkning vid mätningar på klass-D förstärkeri:
- Kod: Markera allt
An Audio Precision AES17 20 kHz 7th order measurement filter is used for measurements.
Innebär det att signalen lågpassfiltreras innan mätning av t.ex. distorsion? När man använder förstärkaren tillsammans med högtalare finns det inget sådan filter med i kedjan. Det är alltså inget filter som finns i själva förstärkaren.
IngOehman skrev:Det beror helt på högtalare. Det finns bandhögtalarelement som har en tonkurva som sträcker sig oinskränkt över 100 kHz.
IngOehman skrev:KlassD-lösningar med fläktkylning känns dummare än dumt, i varje fall för audiobruk.
shifts skrev:Hur går det för Anaview i samarbete med Primare och Mårten Design? Det jag läst har fått mig lyssningssugen. Har Devialet lyckats lösa det där med disten vid högre frekvenser?
Tycker det är lite motsägelsefullt att klass-D-förstärkarna är så svindyra. Kan tycka det vore tvärtom. Jag hoppas iaf att det kommer komma något riktigt jävla överbra. Skulle gärna sitta med klass D tack vare att de är så energisnåla.
IngOehman skrev:Jag tror dock det är rätt långt fortfarande till att kunna komma ens i när-
heten av en god KlassA eller KlassAB-design med avseende på diskant-
ljudkvalitet. Men en medelmåttig KlassAB-förstärkare är de allra bästa
KlassD-konstruktionerna faktiskt inte så långt ifrån, redan idag.
Suomela skrev:IngOehman skrev:Jag tror dock det är rätt långt fortfarande till att kunna komma ens i när-
heten av en god KlassA eller KlassAB-design med avseende på diskant-
ljudkvalitet. Men en medelmåttig KlassAB-förstärkare är de allra bästa
KlassD-konstruktionerna faktiskt inte så långt ifrån, redan idag.
Har du studerat Bruno Putzeys' Hypex Ncore® och förstärkare från Mola-Mola som baseras på denna teknik?
Hypex Electronics beskriver i sin NC1200 product bulletin (pdf) att “Distortion and noise is matched by very few class A/AB amplifiers while output impedance -the lowest on record for any power amplifier- insures that practical loudspeakers benefit from the full linearity of the amplifier. As a result, subjective performance truly matches the measurements.”
Jag skulle gärna läsa hur du uppfattar riktigheten i detta uttalande.
/Suomela
Suomela skrev:My bad - antog att de intresserade skulle undersöka länkarna i mitt inlägg närmare.
Mätningar enligt AES17 för Hypex NC1200+SMPS1200 redogörs i denna pdf-fil. Redovisade specifikationer för nämnda Mola-Mola Power Amplifier är:
Output power . . . . . . . . . . . . . . . 400W /hm
700W / 4Ohm
1200W / 2Ohm
Gain . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28dB
Signal/Noise Ratio. . . . . . . . . . . . . . . 128dB
(unweighted)
Distortion (THD, IMD). . . . . . . . . . <0.003%
(all frequencies and output levels)
Input impedance. . . . . . . . . . . . . . . . 100kW
Output Impedance . . . . . . . . . . . . <0.002W
(DF>4000)
Bandwidth . . . . . . . . . . . . . . . . . . . >50kHz
Då förstärkarna i fråga omtalas att ha “no sonic signature at all” är jag, som inte kan mycket om dessa frågor, nyfiken på om Hypex/Bruno Putzeys löst omtalad förvrängningsproblematiken runt "diskant-ljudkvalitet" med sin design.
/Suomela
grekerna skrev:
Output power . . . . . . . . . . . . . . . 400W / 8Ω
700W / 4Ω
1200W / 2Ω
Gain . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28dB
Signal/Noise Ratio. . . . . . . . . . . . . . . 128dB
(unweighted)
Distortion (THD, IMD). . . . . . . . . . <0.003%
(all frequencies and output levels)
Input impedance. . . . . . . . . . . . . . . . 100kΩ;
Output Impedance . . . . . . . . . . . . <0.002Ω;
(DF>4000)
Bandwidth . . . . . . . . . . . . . . . . . . . >50kHz
RogerGustavsson skrev:Vid mätningar används alltid (?) lågpassfilter. Av vilken anledning? För att distorsionsmätningarna ska se bra ut eller vad?
Flint skrev:Jag tror att principen Klass-D själv skulle tjäna på att inte få åka gräddfil i mätningarna Bättre att släppa fram felen och på det sättet påskynda utvecklingen av själva tekniken istället för att dölja dom med mätfusk och undantag. Om man löser problemet med switchfrekvensläckaget så tror jag på Klass-D men inte innan för i alla fall fullrange-återgivning. Det grundar jag på egna praktiska tester. Som bassteg tror jag dock på dom även i nuläget.
Flint skrev:Ronte
Pudelepicentrum i min kritik är att mätmetoden/normen skall vara densamma oavsett vilken förstärkartyp som mäts. Annars är en rättvis jämförelse inte möjlig.
Bill50x skrev:Flint skrev:Ronte
Pudelepicentrum i min kritik är att mätmetoden/normen skall vara densamma oavsett vilken förstärkartyp som mäts. Annars är en rättvis jämförelse inte möjlig.
Dock gäller det då att mätningarna speglar det man hör. Hög effekt och låg THD verkar inte göra det, för att ta ett exempel.
Bill50x skrev:Flint skrev:Ronte
Pudelepicentrum i min kritik är att mätmetoden/normen skall vara densamma oavsett vilken förstärkartyp som mäts. Annars är en rättvis jämförelse inte möjlig.
Dock gäller det då att mätningarna speglar det man hör. Hög effekt och låg THD verkar inte göra det, för att ta ett exempel.
/ B
markusA skrev:@ Ragnwald> Imho så bör man vara försiktig med tvärsäkra uttalanden som dessa. Klass D har gjort stora framsteg och fortsätter att vinna mark.
Det finns många som anser att de idag redan matchar klass A steg av bästa klass.
Flint skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:Ronte
Pudelepicentrum i min kritik är att mätmetoden/normen skall vara densamma oavsett vilken förstärkartyp som mäts. Annars är en rättvis jämförelse inte möjlig.
Dock gäller det då att mätningarna speglar det man hör. Hög effekt och låg THD verkar inte göra det, för att ta ett exempel.
/ B
Det är här svårigheterna i ideologin ligger. Det verkar antas att 150kHz och 5-10mV på stegets utgång inte hörs eftersom störningen är så högfrekvent. Det anser jag är fel eftersom man inte kan garantera att inte intermodulationsprodukter kan hamna i det hörbara området och att storleken på dom beror på förutsättningarna i en viss koppling beroende på t.ex. kabelegenskaper och högtalarfilter och element. Det handlar då om tekniska tillfälligheter och även förstås hur lyssnaren uppfattar ev. störningar. Det är därför jag vill kunna se på en mätning att här finns ev. risk för problem. Jag vill alltså att mätningen inte är manipulerad. Ni andra får som vanligt tycka som ni vill.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster