Mnjae... en del av problemen kan man lösa på det viset, men det finns
massor av potentiella problem som inte alls blir lösta av det. Det beror
dock lite på vilken arkitektur den där KlassD-förstärkaren har.
KlassD-förstärkare av digital typ har en ändlig upplösning (eftersom deras
interna klocka har en ändlig frekvens) och ju högre frekvens den försöker
återge, desto grovkornigare blir återgivningen.
Grovkornigheten ger inte bara övertoner som går att filtrera bort, utan
även komponenter som hamnar i det hörbara området, bruslika förvisso
om avancerad brusformning används, men dock.
Analoga KlassD-lösningar kan göras mycket bättre därvidlag, men även i
det fallet finns det en hel hoper vanliga problem, där ett av dem är svårig-
heten att åstadkomma en högklassig återkoppling nära switchfrekvensen,
och att använda själva utgångsfiltret som en del av framledningen för att
få en återkoppling från utgången själv är inte trivialt av fasmarginalsskäl.
Återkopplar man via ett fasmässigt snällare filter än utgångsfiltret och
sedan använder utgångsfiltret bara för att polera signalen ytterligare så
finner man att filtrets linjära beteende blir i allra högsta grad avhängigt
lasten, som ju styr flera av filtrets Q-värden.
Så ett mycket brant passivt filter på utgången kan se ut som en perfekt
lösning, men de är mycket svåra att dimensionera, och de kommer bara
att fungera som avsett om lasten ser ut exakt som den gjorde då filtret
beräknades (8 ohm resistivt?). Och dessutom så kommer de i sig att leda
till ökade serieförluster.
Ett aktivt filter har inte dessa problem, men man kan inte ta till ett aktivt
filter efter en effektförstärkare eftersom det i så fall skulle kräva att filtret
(som hanterar signaler, inte effekter) skulle behöva efterföljas av en ny
effektförstärkare!
Kanske en i KlassA då?
- - -
Summa summarum - det finns en del trix man kan ta till, och flera tillver-
kare ÄR bättre lösningar på spåren, men att bara addera ett brant passivt
LP-filter på utgången förslår inte när man sysslar med effekt och okända
lastimpedanser. Samma sak sagd med andra ord är att passiva filter inte
är möjliga att dimensionera så att de filtrerar men ändå ger en utimpedans
på bråkdelar av en ohm, som förstärkare gör vid lägre frekvenser.
Och jag vill avsluta med att säga att jag inte avser något av det ovanstå-
ende vara en kommentar till hur man skulle uppleva soundet från sådana
lösningar. Det jag skriver är bara strikta kommentarer om de fysikaliska
konsekvenserna som en sådan lösning får. Jag säger inte att ingen kan
gilla soundet - bara att förstärkarens påverkan på återgivningen blir last-
beroende.
markusA skrev:@ Ragnwald> Imho så bör man vara försiktig med tvärsäkra uttalanden som dessa. Klass D har gjort stora framsteg och fortsätter att vinna mark.
Det finns många som anser att de idag redan matchar klass A steg av bästa klass.
Det går alltid att hitta någon som anser något, vad något än är.
Det har inget att göra med hur saker är på riktigt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).