Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Gillar du bra ljud?
paa skrev:Ofta är det skönast när det är tyst.
lennartj skrev:En vältunad mix av avgas- och insugsljud samt minimerat vindbrus, däcks- och vägljud gör bilstereon praktiskt taget överflödig förutom för navigering och trafikmeddelanden.
NiklasF skrev:lennartj skrev:En vältunad mix av avgas- och insugsljud samt minimerat vindbrus, däcks- och vägljud gör bilstereon praktiskt taget överflödig förutom för navigering och trafikmeddelanden.
Så vackert, sommarbilen berör mig faktiskt mer än någon stereo har gjort på väldigt länge.
I den sitter det inte ens någon stereo, Gränna och Norrköping var inga problem utan, skall ta mig en titt nu och se vart det bär av på årets träff.
bensnake skrev:Svante skrev:Gillar du bra ljud?
Definiera bra ljud!
bensnake skrev:Svante skrev:Gillar du bra ljud?
Definiera bra ljud!
NiklasF skrev:bensnake skrev:Svante skrev:Gillar du bra ljud?
Definiera bra ljud!
Något som väcker känslor, kort och gott.
Spelar ju ingen som helst roll om det är distfritt och mäter skitsnyggt och man inte berörs.
Det räcker med massa +1 inlägg efter mitt här nu så kan vi släppa detta
NiklasF skrev:Något som väcker känslor, kort och gott.
NiklasF skrev:Nu är ju inte frågan "Gillar Svante bra ljud?" det är upp till han att svara på.
Så jag svarar ju såklart vad som gäller för mig
Svante skrev:Redan nu verkar det uppenbart att man både kan vara musikälskare och gilla bra ljud.
Nu överlåter jag åt er andra att såga mitt enkätupplägg...
phloam skrev:Ljud behöver inte vara korrekta för att jag ska gilla dem.
IngOehman skrev: Vissa tycker att återgivningen är bra om de gillar det de hör, medan andra tycker att en bra återgivning är en där återgivningen har hög grad av ackuratess, det vill säga att ljudet ges åter, med stor likhet med hur det var.
IngOehman skrev:medan andra tycker att en bra återgivning är en där återgivningen har
hög grad av ackuratess, det vill säga att ljudet ges åter, med stor likhet med
hur det var.
Vh, iö
NiklasF skrev:IngOehman skrev:medan andra tycker att en bra återgivning är en där återgivningen har
hur det var.
Vh, iö
Fast det där vet man ju inte om man inte var med när det spelades in, så det är bara åter till gissandet igen.
bensnake skrev:NiklasF skrev:IngOehman skrev:medan andra tycker att en bra återgivning är en där återgivningen har
hur det var.
Vh, iö
Fast det där vet man ju inte om man inte var med när det spelades in, så det är bara åter till gissandet igen.
Fånogrammet, Niklas! Fånogrammet!!!
NiklasF skrev:bensnake skrev:NiklasF skrev:IngOehman skrev:medan andra tycker att en bra återgivning är en där återgivningen har
hur det var.
Vh, iö
Fånogrammet, Niklas! Fånogrammet!!!
Hade inte det fetade varit med så...
Objektivisten skrev:Många verkar dock blanda ihop detta och tro att de gillar det de hör när de egentligen gillar ackuratessen i återgivningen.
Objektivisten skrev:IngOehman skrev: Vissa tycker att återgivningen är bra om de gillar det de hör, medan andra tycker att en bra återgivning är en där återgivningen har hög grad av ackuratess, det vill säga att ljudet ges åter, med stor likhet med hur det var.
Många verkar dock blanda ihop detta och tro att de gillar det de hör när de egentligen gillar ackuratessen i återgivningen.
IngOehman skrev:Vänligen fixa citatet. Jag vill inte stå som upphovsman för något sådant.
NiklasF skrev:IngOehman skrev:medan andra tycker att en bra återgivning är en där återgivningen har
hur det var.
Vh, iö
bensnake skrev:IngOehman skrev:Vänligen fixa citatet. Jag vill inte stå som upphovsman för något sådant.
Nä, det vore ju inte så lämpligt...
Fixat, hur som haver.
Fredrik Reinfeldt skrev:Vi vill återinföra fastighetsskatten och avskaffa karensdagen vid sjukfrånvaro
Birger skrev:Ljud uppstår och bara är. Vem är jag att bedöma om det är bra eller dåligt??
Objektivisten skrev:Ibland kanske man inte är helt säker på om man tycker det är bra eller dåligt ljud. Jag brukar gilla sånt ljud bäst, när det inte är riktigt bra men balanserar lite på gränsen. Tycker det är bättre än riktigt bra ljud. Riktigt bra ljud tycker jag låter dåligt ibland.
IngOehman skrev:phloam skrev:Ljud behöver inte vara korrekta för att jag ska gilla dem.
Definiera vad du menar med "korrekta ljud".
PappaBas skrev:Frågan är felställd:
Gillar jag det så är det bra ljud.
Var väl inte så svårt?
IngOehman skrev:Så när du skriver korrekta ljud så menar du ursprungstrogna (god åter-
givning alltså). Tack för tydligt, eller i varje fall desciffrerbart, svar!
Och när KXII skriver bra ljud som vet vi fortfarande inte om han talar om
hur han förmodar återgivningen är (varför annars tala om bra ljud i form
av förskräckliga saxofoner som får honom att vilja riva av sig öronen och
trycka in dem i hörselgångarna?), eller om han talar om sin upplevelse av
det som kommer ut ur anläggningen just då*.
IngOehman skrev:Men han skrev att ljud Birger intuitivt gillar är bra och ljud han inte gillar
är dåligt. Av olika skäl föredrar jag Birgers egen berättelse. Tycker att det
visar på stor insikt att förstå att braighet inte är något som kan bedömas
på ett objektivt sätt hos ljud. Ingen människa kan besvara den där frågan
om huruvida ett ljud som sådant har någon absolut kvalitet.
E skrev:Inte helt lätt att svara på huruvida man gillar
ljud eller inte, om de inte är återgivna med hög
fidelitet.
PappaBas skrev:Frågan är felställd:
Var väl inte så svårt?
Svante skrev:Den här omröstningen och systeromröstningen om musikälskandet kom ju till lite som en reaktion på tanken som jag uppfattade i någon tråd att musikintresse och ljudkvalitet är motpoler. Att man måste välja.
Svante skrev:Jag ville förstås ha resultatet att många var musikälskare och många var intresserade av ljudkvaliteten. Det är liksom lite svårt att svara att man inte gillar musik och att man inte vill ha bra ljud. Och om alla svarar så måste (nåja) det ju finnas ett överlapp mellan kategorierna. Det är väl rätt genomskinligt. Och lite roligt.
bensnake skrev:Svante skrev:Jag ville förstås ha resultatet att många var musikälskare och många var intresserade av ljudkvaliteten. Det är liksom lite svårt att svara att man inte gillar musik och att man inte vill ha bra ljud. Och om alla svarar så måste (nåja) det ju finnas ett överlapp mellan kategorierna. Det är väl rätt genomskinligt. Och lite roligt.
Aha! Dold agenda...
bensnake skrev:Svante skrev:Den här omröstningen och systeromröstningen om musikälskandet kom ju till lite som en reaktion på tanken som jag uppfattade i någon tråd att musikintresse och ljudkvalitet är motpoler. Att man måste välja.
Vem i hela friden kan ha fått dig på dessa tankar?![]()
Ge mig ett citat, så ska jag ge höga vederbörande en verbal omgång!
Svante skrev:Den här omröstningen och systeromröstningen om musikälskandet kom ju till lite som en reaktion på tanken som jag uppfattade i någon tråd att musikintresse och ljudkvalitet är motpoler. Att man måste välja.
Svante skrev:Jag ville förstås ha resultatet att många var musikälskare och många var intresserade av ljudkvaliteten. Det är liksom lite svårt att svara att man inte gillar musik och att man inte vill ha bra ljud. Och om alla svarar så måste (nåja) det ju finnas ett överlapp mellan kategorierna. Det är väl rätt genomskinligt. Och lite roligt.
Svante skrev:Det var bla någon som startade en tråd som hette:
Musikälskare och trohet mot fonogrammetfokus - en paradox?
Hmm, vem kan det vara?
Dags för självspäkning?![]()
IngOehman skrev:PappaBas skrev:Frågan är felställd:
Var väl inte så svårt?
Jo, det är svårare än så. Mycket svårare.
Gillar kan betyda många saker. Det kan betyda att man finner ljudet behagligt
att lyssna på, det kan betyda att man tycker det är bra att ljudet finns, t ex
ett larm som gör att man slipper brinna inne. Det finns många, många skäl till
att man kan gilla ett ljud, men ett ja- eller nej-svar säger inget om gillandets
natur.
Att Nisse säger sig gilla bra ljud säger inget om vad för ljud han gillar, eller om
varför han gillar det. Eller vad han menar med gillar.
- - -
En annan svårighet är att vissa inte klarar att hålla isär ljud och ljudåtergivning.
När de säger "bra ljud" så menar de ibland att de bedömer att en ljudåtergivning
de hör är god.
Så om Nisse säger att "den här anläggningen har väldigt bra ljud" så säger det
varken att ljuden som kommer ur den är bra, eller att de är ursprungstrogna.
Man har i själva verket inte fått veta någonting av ett sådant svar på en sådan
fråga. Inget annat än att det finns något som Nisse är positivt till.
- - -
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Så när du skriver korrekta ljud så menar du ursprungstrogna (god åter-
givning alltså). Tack för tydligt, eller i varje fall desciffrerbart, svar!
Och när KXII skriver bra ljud som vet vi fortfarande inte om han talar om
hur han förmodar återgivningen är (varför annars tala om bra ljud i form
av förskräckliga saxofoner som får honom att vilja riva av sig öronen och
trycka in dem i hörselgångarna?), eller om han talar om sin upplevelse av
det som kommer ut ur anläggningen just då*.
Eller?
Både och.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Men han skrev att ljud Birger intuitivt gillar är bra och ljud han inte gillar
är dåligt. Av olika skäl föredrar jag Birgers egen berättelse. Tycker att det
visar på stor insikt att förstå att braighet inte är något som kan bedömas
på ett objektivt sätt hos ljud. Ingen människa kan besvara den där frågan
om huruvida ett ljud som sådant har någon absolut kvalitet.
Objektivt? Vem har talat om det?
Svante skrev:Hehe, ja "bra ljud" är ju ett vulgäruttryck. Jag lämnade det så och tänkte att det kommer säkert någon att haka upp sig på.
Svante skrev:Alltså. Man kan ha olika uppfattning om vad bra ljud är, och jag tänker inte definiera det, jag tror det är hopplöst. Var och en får använda sin egen definition.
Svante skrev:I det sammanhanget är det inte så viktigt vad ljudkvalitet är, bara det reflekterar en medvetenhet om att ljudkvaliteten finns där och kan vara mer eller mindre bra.
Svante skrev:Jag ville förstås ha resultatet att många var musikälskare och många var intresserade av ljudkvaliteten. Det är liksom lite svårt att svara att man inte gillar musik och att man inte vill ha bra ljud.
Svante skrev:Och om alla svarar så måste (nåja) det ju finnas ett överlapp mellan kategorierna. Det är väl rätt genomskinligt. Och lite roligt.
bensnake skrev:
Nu kommer du att få mycket skit och förnärmade reaktioner från åtminstone ett par medlemmar, det kan jag försäkra.
Strmbrg skrev:Mycket personfokus är det.
Typ, "Nu sa du emot dig själv!" "Näjdå, så här skrev jag..." "Men, du sa ju själv att..." Dötrist.
Betydligt mer fokus på sådant än på att komma någon vart i resonemangen tycker jag.
Och den upplevelsen får jag i flertalet trådar.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Mycket personfokus är det.
Typ, "Nu sa du emot dig själv!" "Näjdå, så här skrev jag..." "Men, du sa ju själv att..." Dötrist.
Betydligt mer fokus på sådant än på att komma någon vart i resonemangen tycker jag.
Det är ett retoriskt grepp som vissa tar till som känner sig "krängta" av ditt sätt att resonera. Du kanske anses vara för lite besatt av "vetenskapen" HiFi. Det är farligt och hotfullt att gå sina egna vägar vettu.
(Eller du kanske menar rent allmänt och inte riktat mot just dig.)
Strmbrg skrev:Flint skrev:Strmbrg skrev:Mycket personfokus är det.
Det är ett retoriskt grepp som vissa tar till som känner sig "krängta" av ditt sätt att resonera. Du kanske anses vara för lite besatt av "vetenskapen" HiFi. Det är farligt och hotfullt att gå sina egna vägar vettu.
(Eller du kanske menar rent allmänt och inte riktat mot just dig.)
Ja, jag menar rent allmänt.
Det verkar vara viktigt att konfrontera, eller åtminstone att försvara sig.
Jag är mer intresserad av att komma till nya insikter än att försvara min person.
bensnake skrev:Svante skrev:Det var bla någon som startade en tråd som hette:
Musikälskare och trohet mot fonogrammetfokus - en paradox?
Hmm, vem kan det vara?
Dags för självspäkning?![]()
Aha, du hängde upp dig på endast rubriken?
Läste du vad jag skrev i tråden? Har du några citat när jag påstår att musikintresse och ljudkvalitet är motpoler?
Men visst, om du vill starta trådar utan vare sig mening, definitioner eller mål (då räknar jag inte din dolda agenda som ett mål) so be my guest...
bensnake skrev:Jag är i stället intresserad av vilket mål medlemmarna här har med sin musiklyssning...
IngOehman skrev:...
Tycker faktiskt att Strmbrg med sina ibland rätt så vacklande resonemang
och tydliga ovilja att skriva saker uppåt andras näsor, är föredömlig på den
punkten.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ett flagrant slöseri på allas tid
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster