Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Om du inkluderar att dynamiken skall upplevas även när man spelar på
utav bara... så behövs förstås ljudtrycksförmåga.
MagnusÖstberg skrev:Om du tänker efter så är det säkert så att de högtalare du haft positiv upplevelse av har rätt stor membranarea.
sportbilsentusiasten skrev:MagnusÖstberg skrev:Om du tänker efter så är det säkert så att de högtalare du haft positiv upplevelse av har rätt stor membranarea.
Rätt, men jag vill gärna höra er erfarenhet med![]()
(undantaget stora paneler a la QUAD förstås som trots stor area inte flyttar luft som dynamiska högtalarelement, ja de runda med magnet ni vet... vilket resulterar i att QUAD inte levererar DUNKA DUNKA)
petersteindl skrev:Vad gäller efterklang och transientrik bas så trodde jag att det tidigare i annan tråd kommits överens om att efterklangen tas hänsyn till övanför schröderfrekvensen och denna är ovanför basen.
petersteindl skrev:Som jag ser det bör man hålla isär stående vågor från efterklangstid och båda dessa från tidiga reflexer. Dessa tre parametrar bör om möjligt behandlas separat. Då först har man en möjlighet att kontrollera resultatet.
Morgan skrev:...petersteindl skrev:Som jag ser det bör man hålla isär stående vågor från efterklangstid och båda dessa från tidiga reflexer. Dessa tre parametrar bör om möjligt behandlas separat. Då först har man en möjlighet att kontrollera resultatet.
Ja, det är helt nödvändigt att hålla isär dessa parametrar, och en hel del andra parametrar. Men att "behandla dem separat" är väl inte lika bra som att behandla dem med metoder som är synergistiska?Bara för att peta lite i orden, på skoj.
...
petersteindl skrev:Då jag skrev behandlas så menade jag förstås d v s att förstå varje parameter separat. Då först har man en möjlighet att kontrollera resultatet. d v s det är först därefter man kan använda sig av synergistiska effekter på ett kontrollerbart sätt.
Morgan skrev:petersteindl skrev:Då jag skrev behandlas så menade jag förstås d v s att förstå varje parameter separat. Då först har man en möjlighet att kontrollera resultatet. d v s det är först därefter man kan använda sig av synergistiska effekter på ett kontrollerbart sätt.
Jag förstod hur du menade, Peter. Men eftersom jag är en sådan där lingvist som tycker det är kul att uppmärksamma att ord har olika betydelser, och när det föreligger risk för missförstånd om man inte är precis med vilken betydelse man avser tala om. Det var därför jag valde att vantolka dig avsiktligt.
tvett skrev: Vad blir skillnaderna för ett storkonigt vs ett långslagigt system när det gäller att återge just de svaga förloppen.
MagnusÖstberg skrev:Det är inte så enkelt som att VD=SD X Xmax
För ett mätmikrofon är det så, men vi är inga mätmikrofoner.
KarlXII skrev:Svår fråga.
Ovanstående kanske stämmer och är en del av problemet men har man stått på en ekande kaserngård och lyssnat på vaktparaden, eller snarare känt den, kan man ju undra hur pass avhängigt efterklangstiden fenomenet är.
MagnusÖstberg skrev:Jag pratar inte om basområdet enbart, utan så högt upp som 300Hz, alltså det register där högtalaren framförallt flyttar luft.
Det kan låta ret och snuggt från en liten stativare, men samma stycke återgivet via en högtalare med större konyta låter annorlunda. Även om de skulle spela jämnstarkt.
MagnusÖstberg skrev:Jag ids inte.
Välj vilken som helst av punkterna Morgan räknar upp. Jag är influensasjuk och orkar inte med sånna där skitspekulationer.
Morgan skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ids inte.
Välj vilken som helst av punkterna Morgan räknar upp. Jag är influensasjuk och orkar inte med sånna där skitspekulationer.
Skitspekulationer? Det var alls inte min mening att försöka vara taskig mot dig, Magnus, bara att försöka fundera på eventuella förklaringar till din (och andras) observation om små/stora membranytor och upplevd dynamik. Surpotta!
MagnusÖstberg skrev:Jag ids inte.
Bill50x skrev:Ger mikrofoner med stora membran också mer tryck i musiken?
/ B
RogerGustavsson skrev:Var igår på konsert med symfoniorkester. Spelades mycket på stortrumma/orkesterbastrumma (den som spelar ner mot 33 Hz) i flera av styckena bl.a. Prokofiev's "Romeo och Julia" och Siblius "Symfoni Nr 1". Dock var det inte speciellt bastungt eftersom hela orkestern ofta ligger i samtidigt. Känns nästan som att många vill överdriva bastrummans effekt vid hemmalyssning.
Almen skrev:RogerGustavsson skrev:Var igår på konsert med symfoniorkester. Spelades mycket på stortrumma/orkesterbastrumma (den som spelar ner mot 33 Hz) i flera av styckena bl.a. Prokofiev's "Romeo och Julia" och Siblius "Symfoni Nr 1". Dock var det inte speciellt bastungt eftersom hela orkestern ofta ligger i samtidigt. Känns nästan som att många vill överdriva bastrummans effekt vid hemmalyssning.
Känns som att många inspelningstekniker och producenter vill överdriva bastrummans effekt.
Bill50x skrev:Almen skrev:RogerGustavsson skrev:Var igår på konsert med symfoniorkester. Spelades mycket på stortrumma/orkesterbastrumma (den som spelar ner mot 33 Hz) i flera av styckena bl.a. Prokofiev's "Romeo och Julia" och Siblius "Symfoni Nr 1". Dock var det inte speciellt bastungt eftersom hela orkestern ofta ligger i samtidigt. Känns nästan som att många vill överdriva bastrummans effekt vid hemmalyssning.
Känns som att många inspelningstekniker och producenter vill överdriva bastrummans effekt.
Kan ju bero på att man vill kompensera för de flestas mindre baskapabla system och lägre ljudnivå.
/ B
Flint skrev:Eller att "vissa" lyssnare har överdrivna basresurser i sina anläggningar.
Bill50x skrev:Almen skrev:RogerGustavsson skrev:Var igår på konsert med symfoniorkester. Spelades mycket på stortrumma/orkesterbastrumma (den som spelar ner mot 33 Hz) i flera av styckena bl.a. Prokofiev's "Romeo och Julia" och Siblius "Symfoni Nr 1". Dock var det inte speciellt bastungt eftersom hela orkestern ofta ligger i samtidigt. Känns nästan som att många vill överdriva bastrummans effekt vid hemmalyssning.
Kan ju bero på att man vill kompensera för de flestas mindre baskapabla system och lägre ljudnivå.
/ B
The signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.

Morgan skrev:Flint skrev:Eller att "vissa" lyssnare har överdrivna basresurser i sina anläggningar.
Oxymoron.
Som att säga "en pytteliten jätte". Basresurser kan omöjligt vara överdrivna. Möjligen kan de vara överdimensionerade, men jag är tveksam också där.
Flint skrev:Morgan skrev:Flint skrev:Eller att "vissa" lyssnare har överdrivna basresurser i sina anläggningar.
Oxymoron.
Som att säga "en pytteliten jätte". Basresurser kan omöjligt vara överdrivna. Möjligen kan de vara överdimensionerade, men jag är tveksam också där.
Men märka ord är du bra på."Resurser" duger bra här. Jag tror att alla som vill förstår innebörden.
Flint skrev:Då kommer frågan för vilken målgrupp inspelningen är tänkt. För bokhyllehögtalarlyssnaren eller 10x15"-basdiggaren. Jag menar vem av dom som upplever baskaggen som överdrivet högt inspelad/mixad, eller för lågt på den andres bekostnad.
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Då kommer frågan för vilken målgrupp inspelningen är tänkt. För bokhyllehögtalarlyssnaren eller 10x15"-basdiggaren. Jag menar vem av dom som upplever baskaggen som överdrivet högt inspelad/mixad, eller för lågt på den andres bekostnad.
Tror du fortfarande att det lyssnas på musik genom högtalare?
Visserliggen väldigt OT, men det var lite roligt.
Flint skrev:Då kommer frågan för vilken målgrupp inspelningen är tänkt. För bokhyllehögtalarlyssnaren eller 10x15"-basdiggaren. Jag menar vem av dom som upplever baskaggen som överdrivet högt inspelad/mixad, eller för lågt på den andres bekostnad.
Almen skrev:Bill50x skrev:Almen skrev:RogerGustavsson skrev:Var igår på konsert med symfoniorkester. Spelades mycket på stortrumma/orkesterbastrumma (den som spelar ner mot 33 Hz) i flera av styckena bl.a. Prokofiev's "Romeo och Julia" och Siblius "Symfoni Nr 1". Dock var det inte speciellt bastungt eftersom hela orkestern ofta ligger i samtidigt. Känns nästan som att många vill överdriva bastrummans effekt vid hemmalyssning.
/ B
Ja, det kan nog stämma. Notera de klippta topparna på nedanstående utgåva av Eldfågeln. Lyssningsmässigt ligger bastrumman (även i anläggningar med fallande bas) långt över vad som är normalt i en konsertsal.
Likaledes noterbart är (den lögnaktiga) passusen i texten till CD-utgåvan:The signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.
Flint skrev:Eller att "vissa" lyssnare har överdrivna basresurser i sina anläggningar.
Max_Headroom skrev:Flint skrev:Eller att "vissa" lyssnare har överdrivna basresurser i sina anläggningar.
Man kan ibland få det intrycket. Men sanningen är faktiskt.se tvärtom; Somliga har för små toppar i förhållande till basarna.
Flint skrev:Max_Headroom skrev:Flint skrev:Eller att "vissa" lyssnare har överdrivna basresurser i sina anläggningar.
Man kan ibland få det intrycket. Men sanningen är faktiskt.se tvärtom; Somliga har för små toppar i förhållande till basarna.
Hahaha... Den var bra.
Morgan skrev:Flint skrev:Max_Headroom skrev:Flint skrev:Eller att "vissa" lyssnare har överdrivna basresurser i sina anläggningar.
Hahaha... Den var bra.
Jaså, DEN förstod du, men tyckte jag märkte ordTror bestämt du hade glömt dricka morgonkaffet i morse.
NiklasF skrev:Undrar vad det är som ger det där härliga smasket som väldigt få högtalare har, JBL Synthesis hade det även om dom hade andra parametrar jag inte var sådär överdrivet förtjust i.
Kanske passar här, det är kanske dynamiken?
Men dessa har väl inte vare sig stora eller små element dubbla 8" eller var det 10" kanske![]()
Mina ML fixar det inte, inte SA inte Ino, är det något åt PA hållet man skall åt för att komma åt detta.
Komorok skrev:Kronkan: Utan att vilja vara dryg så här på kvällskvisten...
Det heter RumsMOD. Moder har bukar och noder.
NiklasF skrev:Undrar vad det är som ger det där härliga smasket som väldigt få högtalare har, JBL Synthesis hade det även om dom hade andra parametrar jag inte var sådär överdrivet förtjust i.
Men dessa har väl inte vare sig stora eller små element dubbla 8" eller var det 10" kanske![]()
Googlade lite nu, bör väl ha vart dom här som dom körde på hifimässan i Stockholm?
SK2-3300
http://www.jblsynthesis.com/downloads/p ... QSpecs.pdf
"Dual 10-inch (255mm) 2251J-2 Aquaplas™-coated, pulp-cone woofers with 4" edge-wound voice coils and
EPDM rubber surrounds, and utilizing Alnico magnets"
Mina ML fixar det inte, inte SA inte Ino, är det något åt PA hållet man skall åt för att komma åt detta.
NiklasF skrev:Kört med min Onkyo 5007 men den gillade inte den elaka impedansdippen som mina ML har, kört den med en 218 och då sträckte det ut lite bättre.
Men låååångt ifrån JBL smash/stampet.
Kronkan skrev:Komorok skrev:Kronkan: Utan att vilja vara dryg så här på kvällskvisten...
Det heter RumsMOD. Moder har bukar och noder.
Det är inte drygt utan korrekt. Jag säger utsläckningar och förstärkningar eller rumsresonanser. Mitt språkbruk är nog inte korrekt alls. Självlärd så att säga genom både text på engelska och på svenska. Så man översätter det till sin värld på vanlig svenska för att förstå sammanhang.
Ibland så frågar jag dottern som är teknisk fysiker. Men då aldrig efter begrepp utan om sammanhangen och förståelsen och då på ren svenska.
Dock är det jag som en gång lärde henne att räkna och intressera sig för matematik. På en basal och trevlig nivå.
Sedan har jag över lurar lyssnat på den DJ du länkade till. Skall nog ngn gång ladda ner något sådant. För att åtminstone testa. Kan inte leda till något användbart. Bor ju ihop med kvinna och har grannar. Grannen två våningar under har klagat på tryck över huvudet.
IngOehman skrev:
För övrigt vill jag nämna att jag delar uppfattningen att stora membran i
vissa fall kan skapa en känsla av större dynamik, och det beror på att det
ger ökad riktverkan.
Flint skrev:sportbilsentusiasten skrev:Jag tycker att baselement som är riktade åt lyssnaren ger med "direkt" tryck än de som är riktade åt andra håll.
Instämmer helt.
Googlade lite nu, bör väl ha vart dom här som dom körde på hifimässan i Stockholm?
SK2-3300
"Dual 10-inch (255mm) 2251J-2 Aquaplas™-coated, pulp-cone woofers with 4" edge-wound voice coils and
IngOehman skrev:NiklasF skrev:Undrar vad det är som ger det där härliga smasket som väldigt få högtalare har, JBL Synthesis hade det även om dom hade andra parametrar jag inte var sådär överdrivet förtjust i.
SK2-3300
Motorstarka element (vilket man ofta använder i PA-sammanhang eftersom verkningsgrad är viktigare än rät tonkurva) ger typiskt en
återhållen och stram djupbas och en kraftig mellan/övre bas. Det
smackar på bra, speciellt om man inte gör vad man kan för att mot-
verka det med delningsfiltret.
Det är lika lätt, ja rent av lättare, att få fram samma karaktärer med
mindre element, men de flesta vill ju undvika det.
Men det är en soundfråga. Är det målsoundet så är det ju rätt.
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:Hmmmm
Länken går till en centerhögtalare...?
sportbilsentusiasten skrev:Vad skulle finessen vara med att INTE ha dom frammåt?
NiklasF skrev:IngOehman skrev:NiklasF skrev:Undrar vad det är som ger det där härliga smasket som väldigt få högtalare har, JBL Synthesis hade det även om dom hade andra parametrar jag inte var sådär överdrivet förtjust i.
SK2-3300
Motorstarka element (vilket man ofta använder i PA-sammanhang eftersom verkningsgrad är viktigare än rät tonkurva) ger typiskt en
återhållen och stram djupbas och en kraftig mellan/övre bas. Det
smackar på bra, speciellt om man inte gör vad man kan för att mot-
verka det med delningsfiltret.
Det är lika lätt, ja rent av lättare, att få fram samma karaktärer med
mindre element, men de flesta vill ju undvika det.
Men det är en soundfråga. Är det målsoundet så är det ju rätt.
Vh, iö
Sålänge det inte är dipp i registret över så varför vill man inte ha detta?
Ärligt nyfiken då jag känner att jag saknar detta ibland.
bassman skrev: Hopplös ljudbild om man inte satt precis i sweetspot.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster