NiklasF skrev:Tyckte inte det låg så långt ner iofs, ni som gillar Michel Jackson kanske tom kommer ihåg vilket låt som spelades på demot?
Var det inte Queen? Det var den enda musik jag bjöds på där.
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Kronkan: Utan att vilja vara dryg så här på kvällskvisten...
Det heter RumsMOD. Moder har bukar och noder.
NiklasF skrev:Undrar vad det är som ger det där härliga smasket som väldigt få högtalare har, JBL Synthesis hade det även om dom hade andra parametrar jag inte var sådär överdrivet förtjust i.
Kanske passar här, det är kanske dynamiken?
Men dessa har väl inte vare sig stora eller små element dubbla 8" eller var det 10" kanske![]()
Googlade lite nu, bör väl ha vart dom här som dom körde på hifimässan i Stockholm?
SK2-3300
http://www.jblsynthesis.com/downloads/p ... QSpecs.pdf
"Dual 10-inch (255mm) 2251J-2 Aquaplas™-coated, pulp-cone woofers with 4" edge-wound voice coils and
EPDM rubber surrounds, and utilizing Alnico magnets"
Mina ML fixar det inte, inte SA inte Ino, är det något åt PA hållet man skall åt för att komma åt detta.
NiklasF skrev:Kört med min Onkyo 5007 men den gillade inte den elaka impedansdippen som mina ML har, kört den med en 218 och då sträckte det ut lite bättre.
Men låååångt ifrån JBL smash/stampet.
Kronkan skrev:Komorok skrev:Kronkan: Utan att vilja vara dryg så här på kvällskvisten...
Det heter RumsMOD. Moder har bukar och noder.
Det är inte drygt utan korrekt. Jag säger utsläckningar och förstärkningar eller rumsresonanser. Mitt språkbruk är nog inte korrekt alls. Självlärd så att säga genom både text på engelska och på svenska. Så man översätter det till sin värld på vanlig svenska för att förstå sammanhang.
Ibland så frågar jag dottern som är teknisk fysiker. Men då aldrig efter begrepp utan om sammanhangen och förståelsen och då på ren svenska.
Dock är det jag som en gång lärde henne att räkna och intressera sig för matematik. På en basal och trevlig nivå.
Sedan har jag över lurar lyssnat på den DJ du länkade till. Skall nog ngn gång ladda ner något sådant. För att åtminstone testa. Kan inte leda till något användbart. Bor ju ihop med kvinna och har grannar. Grannen två våningar under har klagat på tryck över huvudet.
IngOehman skrev:
För övrigt vill jag nämna att jag delar uppfattningen att stora membran i
vissa fall kan skapa en känsla av större dynamik, och det beror på att det
ger ökad riktverkan.
Flint skrev:sportbilsentusiasten skrev:Jag tycker att baselement som är riktade åt lyssnaren ger med "direkt" tryck än de som är riktade åt andra håll.
Instämmer helt.
NiklasF skrev:Undrar vad det är som ger det där härliga smasket som väldigt få högtalare har, JBL Synthesis hade det även om dom hade andra parametrar jag inte var sådär överdrivet förtjust i.
Men dessa har väl inte vare sig stora eller små element dubbla 8" eller var det 10" kanske![]()
Googlade lite nu, bör väl ha vart dom här som dom körde på hifimässan i Stockholm?
SK2-3300
"Dual 10-inch (255mm) 2251J-2 Aquaplas™-coated, pulp-cone woofers with 4" edge-wound voice coils and
Mina ML fixar det inte, inte SA inte Ino, är det något åt PA hållet man skall åt för att komma åt detta.
IngOehman skrev:NiklasF skrev:Undrar vad det är som ger det där härliga smasket som väldigt få högtalare har, JBL Synthesis hade det även om dom hade andra parametrar jag inte var sådär överdrivet förtjust i.
SK2-3300
Motorstarka element (vilket man ofta använder i PA-sammanhang eftersom verkningsgrad är viktigare än rät tonkurva) ger typiskt en
återhållen och stram djupbas och en kraftig mellan/övre bas. Det
smackar på bra, speciellt om man inte gör vad man kan för att mot-
verka det med delningsfiltret.
Det är lika lätt, ja rent av lättare, att få fram samma karaktärer med
mindre element, men de flesta vill ju undvika det.
Men det är en soundfråga. Är det målsoundet så är det ju rätt.
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:Hmmmm
Länken går till en centerhögtalare...?
sportbilsentusiasten skrev:Vad skulle finessen vara med att INTE ha dom frammåt?
NiklasF skrev:IngOehman skrev:NiklasF skrev:Undrar vad det är som ger det där härliga smasket som väldigt få högtalare har, JBL Synthesis hade det även om dom hade andra parametrar jag inte var sådär överdrivet förtjust i.
SK2-3300
Motorstarka element (vilket man ofta använder i PA-sammanhang eftersom verkningsgrad är viktigare än rät tonkurva) ger typiskt en
återhållen och stram djupbas och en kraftig mellan/övre bas. Det
smackar på bra, speciellt om man inte gör vad man kan för att mot-
verka det med delningsfiltret.
Det är lika lätt, ja rent av lättare, att få fram samma karaktärer med
mindre element, men de flesta vill ju undvika det.
Men det är en soundfråga. Är det målsoundet så är det ju rätt.
Vh, iö
Sålänge det inte är dipp i registret över så varför vill man inte ha detta?
Ärligt nyfiken då jag känner att jag saknar detta ibland.
bassman skrev: Hopplös ljudbild om man inte satt precis i sweetspot.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster