Demo-djävulen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Demo-djävulen

Inläggav tvett » 2013-02-24 01:44

Jag letade efter en tråd med samma ämne som det jag tänker ta upp och den jag hittade slutade med massa avklädda bilder på unga damer, så jag skapar en ny med mer direkt approach på ämnet.

Demo-djävulen. Vi har alla erfarit den. Vad beror den på?
Är det Murphy? Är det psykologiskt att man lyssnar efter fel mer aktivt när man demar som stereo för andra? Och varför kraschar Win95 för Bill på scen?

Jag hade vänner över ikväll och aldrig har mitt system känts så kraftlöst, trots stor förbättring på just kraft-leveransen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-24 01:47

Det där känner Gökare igen. Det börjar redan ett par dagar innan.

Sen skruvar man bort sig. :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-02-24 02:33

Bill Murphy?
Det stämmer fint det där att det aldrig låter så illa som när man har folk på besök. Fan så klen man är inombords alltså... Eller är det strävan efter perfektion som knäcker en?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-24 02:39

Det bara är så, åtminstone rätt ofta. Jag vet inte varför :lol: :)

mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 02:42

Nattis har pratat lite om egoister, såna som optimerar systemet för deras egen stol oavsett. När man demar för andra så sitter man sällan i sweetspot.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Demo-djävulen

Inläggav sprudel » 2013-02-24 10:24

tvett skrev:Jag letade efter en tråd med samma ämne som det jag tänker ta upp och den jag hittade slutade med massa avklädda bilder på unga damer, så jag skapar en ny med mer direkt approach på ämnet.

Är det Murphy? Är det psykologiskt att man lyssnar efter fel mer aktivt när man demar som stereo för andra? Och varför kraschar Win95 för Bill på scen?

Jag hade vänner över ikväll och aldrig har mitt system känts så kraftlöst, trots stor förbättring på just kraft-leveransen.

Jodå, den känner vi igen. Vad f-n har hänt nu? Någon ratt som är felställd, eller har sonen trixat med filtret? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-02-24 10:48

Samma sak med musik.
- Det här måste du höra! Eller ja, just den här låten kanske inte... vänta... äh.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 11:01

darkg skrev:Samma sak med musik.
- Det här måste du höra! Eller ja, just den här låten kanske inte... vänta... äh.

Spelar ingen roll om man lagt dagar på att skapa en Demo-lista på Spotify, finns aldrig någon bra låt att spela.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-02-24 11:20

har ni prestationsångest även vid andra tillfällen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 11:32

celef skrev:har ni prestationsångest även vid andra tillfällen?

:lol:

Hade lite när jag skulle dema ett mångmiljon-projekt jag ledde. Självklart strulade det som aldrig innan strulat, med alla intressenter utdragna i skogen.
Men jag tror inte var sånt du menade nu :wink:
Senast redigerad av tvett 2013-02-24 13:30, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-24 13:24

Min musikdator drabbas någon gång i månaden av en allvarlig hängning och måste startas om. Ibland krävs det en himla massa omstarter innan den fungerar igen. Så när jag ska ha besök i lyssningsrummet byter jag ut den mot min nyaste, för annars kan jag ge mig katten på att den väljer att hänga sig under första kvarten. Misstänker minnesfel.
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad

Re: Demo-djävulen

Inläggav Richard » 2013-02-24 15:13

tvett skrev:Jag letade efter en tråd med samma ämne som det jag tänker ta upp och den jag hittade slutade med massa avklädda bilder på unga damer, så jag skapar en ny med mer direkt approach på ämnet.

Känner igen detta. Man vill ju att det ska låta bra. Ofta sitter vännerna i sweetspot och det låter ju sämre utanför denna plats.

Jag tror att det beror på alla entusiasters ständiga letande efter det perfekta ljudet. Om du bjuder in folk att lyssna och samtidigt vill att de ska säga vad de tycker om ljudet så innebär det ju att du öppnar upp för kritik vad det gäller din egen anläggning. Det är bra, för det är väldigt lätt att bli insnöad på sitt eget sound. Det finns ju många olika apparater som är bra, inte bara några få.

Själv brukar jag glädjas åt att komma och lyssna på musik i olika anläggningar, rätt vad det är upptäcker jag en hel anläggning som låter bättre än den jag själv har.

Kostar den lika mycket dessutom så ligger det väldigt nära för mig att byta till den bättre låtande, den som spelar musiken bättre - för mig.

Jag tror många entusiaster känner igen sig i denna tråd. :)
Senast redigerad av Richard 2013-02-24 15:19, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 15:17

Ack, jag önskar att man kunde få lite mer kritik.

Brukar andra människors anläggningar strejka när ni är där och lyssnar?
/J

Cygnus resurectum

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2013-02-24 15:28

Ens perception är inställd på de andra, och visar de inte öppet att de giilar det så projicerar man det på sina egna känslor och sin egen uppfattning. Varmed denna kedja av reaktioner och perception skapar stress som gör att man gör misstag och till slut helt enkelt inte kan njuta av musiken.

Eller så blir det tvärtom och typ satans trevligt. :)

Ovanstående gäller mig själv. Har en kompis som har typ en inverterad tonkurva gentemot min, är döv på ena örat och har alltid jättemycket bas och diskant för att få det att låta så han uppfattar hela musiken. :) Det låter fördjävligt i mina öron, gör nästan ont, men jag har överseende med det. :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-24 17:55

Jag tror att man helt enkelt i sanningens ögonblick faller till insikt. 'Det här låter ju skit, nu när jag lyssnar ordentligt', helt enkelt. Man har valt fel spår och lurat sig själv till förbannelse. Har inte upplevt detta på minst 10 år.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-24 18:02

Objektivisten skrev:Jag tror att man helt enkelt i sanningens ögonblick faller till insikt. 'Det här låter ju skit, nu när jag lyssnar ordentligt', helt enkelt. Man har valt fel spår och lurat sig själv till förbannelse. Har inte upplevt detta på minst 10 år.

För mig har drygt 20 år förflutit. Under dessa år har jag endast förfinat konceptet.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-24 19:30

Ja, usch ja.

Minns detta ganska väl:
Så fort någon skulle lyssna på anläggningen så försvann basen, det lät gällt och platt.

Man blev stressad och spänd. Rusade ständigt upp och bytte vax...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-02-24 20:36

Objektivisten skrev:Jag tror att man helt enkelt i sanningens ögonblick faller till insikt. 'Det här låter ju skit, nu när jag lyssnar ordentligt', helt enkelt. Man har valt fel spår och lurat sig själv till förbannelse. Har inte upplevt detta på minst 10 år.

+1

Men det roliga är förstås att det är enkelt att göra något åt detta - tex byta anläggning och lita på sina egna öron tills man själv är nöjd. Det finns mycket apparater och högtalare av olika märken som låter riktigt bra.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 21:17

Håll ämnet nu.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-24 21:20

Att saker går sönder under demo är helt klart Murphys lag, men att de tycker att det låter extra dåligt när du demar är förmodligen prestationsångest. Man vill så gärna imponera på de man demar för att man stressar upp sig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-24 21:20

tvett skrev:Brukar andra människors anläggningar strejka när ni är där och lyssnar?

Jadå, demojävulen finns i alla sammanhang. You are not alone.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-24 21:24

Hårddisken jag hade mitt examensarbete på började strula samma dag som jag skulle dema för nutek, dagen efter exploderade den. Så ibland har man tur också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2013-02-24 22:10

Nattlorden skrev:Hårddisken jag hade mitt examensarbete på började strula samma dag som jag skulle dema för nutek, dagen efter exploderade den. Så ibland har man tur också.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 22:25

Brukar ni förberedda backup inför en demo av professionell karaktär.
Tex att ha en powerpoint med skärmdumpar utifall programmet inte fungerar, eller en pdf av powerpointen om den inte fungerar...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-24 22:26

tvett skrev:Brukar ni förberedda backup inför en demo av professionell karaktär.
Tex att ha en powerpoint med skärmdumpar utifall programmet inte fungerar, eller en pdf av powerpointen om den inte fungerar...

Ja om det skall presenteras live-demo av en produkt jag skapat så har jag alltid en powerpoint till hand utifall att det skulle gå åt pipsvängen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-24 22:33

Demonstrationssyndromet är bara bristande rutin. Allt som man gör första gången går åt skogen, eftersom det inte är testat. Därför behöver man göra genrep av viktiga framträdanden. Detta begriper man inte i början av sin karriär. Man tror att man har tetat alla delar, men om man inte genrepar så kommer man att ha otestade kombinationseffekter.

Alltså, det går förstås inte fel jämt, men oftare än intuitionen säger.

Med ökad erfarenhet kan man dels hantera och förutse kombinationseffekter (passar projektorn till datorn etc). Och man genrepar.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 22:36

Sant så sant Svante, men det jag efterfrågar är de där kombinationerna som ingen ens kunde ha tänkt på innan, yttre omständigheter man inte har kontroll över.

Sist för mig var det temperaturen utomhus var någon grad kallare än alla andra dagar vi kört skarpt. Om det nu var det det berodde på, symptomen försvann för att aldrig komma åter.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-24 22:37

tvett skrev:Brukar ni förberedda backup inför en demo av professionell karaktär.

Jag hade länge overheader med som reserv, numera har jag presentationen på en pinne i stället. Det brukar alltid finna en annan dator på plats.

Senaste katastrofen jag hade var en föreläsning där jag glömde nätagget till datorn, jag hann nästan klart på batteritiden. Dessförinnan var det faktiskt riktigt länge sedan jag inte kunde hantera de problem som uppstått.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-24 22:41

tvett skrev:Sant så sant Svante, men det jag efterfrågar är de där kombinationerna som ingen ens kunde ha tänkt på innan, yttre omständigheter man inte har kontroll över.

Sist för mig var det temperaturen utomhus var någon grad kallare än alla andra dagar vi kört skarpt. Om det nu var det det berodde på, symptomen försvann för att aldrig komma åter.

Vad jag menar är att det mesta faktiskt kan hanteras med lite erfarenhet. Helt hundraprocentigt begriper alla som har läst lite statistik att det inte går att få det, men det är stor skillnad på 90 och 99%.

Jag tror att när man är ung och grön så ser man skillnaden som 99/90=1,1 gånger, med erfarenhet ser man i stället 10/1 = 10 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 22:43

Att folk helt enkelt inte varit förberedda nog har man sett rätt många gånger.
Och speciellt att de inte har kunnat hantera att hantera det som då uppstår.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-25 08:24

När det gäller att dema ljudanläggningar finns det möjligen en faktor som kan spela roll, den nämndes i de gamla HiFi-Handböckerna - det är antalet lyssnare. Där föreskrevs att man för en dubblering av antalet lyssnare skulle dubblera effektbehovet. Tror det kan ligga något i det, att man behöver kräma på mera när det vistas fler i lyssningsrummet. Antagligen förändras efterklangstiden en del och störnivån blir en annan. Som lök på laxen ska högtalarna hantera den ökade belastningen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-25 23:30

RogerGustavsson skrev:När det gäller att dema ljudanläggningar finns det möjligen en faktor som kan spela roll, den nämndes i de gamla HiFi-Handböckerna - det är antalet lyssnare. Där föreskrevs att man för en dubblering av antalet lyssnare skulle dubblera effektbehovet. Tror det kan ligga något i det, att man behöver kräma på mera när det vistas fler i lyssningsrummet. Antagligen förändras efterklangstiden en del och störnivån blir en annan. Som lök på laxen ska högtalarna hantera den ökade belastningen.

Hm, där har man kanske förklaringen till varför det lät anemisk varje gång jag skulle dema:
Mina hifi-polare absorberade helt enkelt basen.

8O

Men, med all bas absorberad borde det ju ha blivit ett ganska fett sound INNE i vederbörande.

:?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-25 23:37

Demodjävulen rider min kropp just nu!
Försöker få till acceptabel lyssning inför göken men det går fan inte.

:evil:

Inte blir det bättre av att jag troligen punkterat trumhinnan. Har en slutet av en förkylning och de senaste gångerna jag snutit mig låter det som en satans häxpipa i örat. Ytterst obehagligt. Dessutom tjuter det i lurarna som hade jag den värsta tinnitus.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-25 23:39

Strax efter jag hade skaffat nya slutsteget kopplade jag in mina hemmabyggen, satte på Sara K i spotify och placerade sambon i lyssningsposition. En lyckad demo faktiskt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-25 23:41

KarlXII skrev:Inte blir det bättre av att jag troligen punkterat trumhinnan. Har en slutet av en förkylning och de senaste gångerna jag snutit mig låter det som en satans häxpipa i örat. Ytterst obehagligt. Dessutom tjuter det i lurarna som hade jag den värsta tinnitus.

Placebo, kungen. Placebo. Du tar hem det här, bara lugn... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-25 23:43

bensnake skrev:
KarlXII skrev:Inte blir det bättre av att jag troligen punkterat trumhinnan. Har en slutet av en förkylning och de senaste gångerna jag snutit mig låter det som en satans häxpipa i örat. Ytterst obehagligt. Dessutom tjuter det i lurarna som hade jag den värsta tinnitus.

Placebo, kungen. Placebo. Du tar hem det här, bara lugn... :wink:

HarryUp kommer strax och knäpper dig på näsan då det är nocebo i det fallet. :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-25 23:43

RogerGustavsson skrev:När det gäller att dema ljudanläggningar finns det möjligen en faktor som kan spela roll, den nämndes i de gamla HiFi-Handböckerna - det är antalet lyssnare. Där föreskrevs att man för en dubblering av antalet lyssnare skulle dubblera effektbehovet. Tror det kan ligga något i det, att man behöver kräma på mera när det vistas fler i lyssningsrummet. Antagligen förändras efterklangstiden en del och störnivån blir en annan. Som lök på laxen ska högtalarna hantera den ökade belastningen.

Finns det akustiskt korrekta provdockor att placera ut så man kan tune:a in systemet rätt på egen hand måntro? 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-25 23:45

KarlXII skrev:Demodjävulen rider min kropp just nu!

Inte blir det bättre av att jag troligen punkterat trumhinnan. Har en slutet av en förkylning och de senaste gångerna jag snutit mig låter det som en satans häxpipa i örat. Ytterst obehagligt. Dessutom tjuter det i lurarna som hade jag den värsta tinnitus.

Skruva inte bort dig som sagt!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-25 23:46

Too late. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-25 23:49

tvett skrev:

Skruva inte bort dig som sagt!

GÖK - minst bortskruvad vinner.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-25 23:52

Kan man vara både uppskruvad och bortskruvad?

Jag tror det faktiskt. :evil:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 23:55

KarlXII skrev:Kan man vara både uppskruvad och bortskruvad?

Jag tror det faktiskt. :evil:

Lugn bara tills hörseln funkar igen. Du kommer igen på upploppet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-26 00:01

Tur jag inte har någon på besök i afton, nu beter sig musikdatorn så där demoknepigt. Har nog startat om 20 ggr nu. Hann precis lyssna igenom en gammal B.B King utgåva.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-26 00:04

Istället för att gå off topic när folk inte har mer att diskutera i ämnet så får ni gärna gå in i tråden när ni varit med om demo-problem och förtälja.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 00:09

tvett skrev:Istället för att gå off topic när folk inte har mer att uttömma i ämnet så får ni gärna gå in i tråden när ni varit med om demo-problem och förtälja.

Jag har stått i butik i 11 år och demat hifi men har inget förknippat med ågren att berätta. Bara en massa mer eller mindre roliga episoder med diverse halvknäppa kunder. Men det är ju ot här.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-26 00:14

På elva år av dagligt demande så har du aldrig kännt att "nej, något är fel här" ?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-26 00:16

RogerGustavsson skrev:Där föreskrevs att man för en dubblering av antalet lyssnare skulle dubblera effektbehovet.

Elementärt. Sedan jag blev med single end, släpper jag bara in en polare i taget i caven. :P

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 00:16

tvett skrev:På elva år av dagligt demande så har du aldrig kännt att "nej, något är fel här" ?

Jo troligen, men inget som fastnade. Det som inte lät bra fick man försöka få att låta bra, eller läsa av kunden och dema något annat. Sånt känner man på sig efter ett tag. Det viktiga var att sälja och inte att själv stå och digga musiken/ljudet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-26 01:05

Flint skrev:
tvett skrev:På elva år av dagligt demande så har du aldrig kännt att "nej, något är fel här" ?

Jo troligen, men inget som fastnade. Det som inte lät bra fick man försöka få att låta bra, eller läsa av kunden och dema något annat. Sånt känner man på sig efter ett tag. Det viktiga var att sälja och inte att själv stå och digga musiken/ljudet.

Va' va're här fö'raffär?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 01:07

Strmbrg skrev:
Flint skrev:

Va' va're här fö'raffär?

En hifi-affär.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-26 01:09

Flint skrev:
Strmbrg skrev:
Va' va're här fö'raffär?

En hifi-affär.

Ja, jo, ja' greppar de'.
Va're typ Broddmans i Konserthuset?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 01:12

Strmbrg skrev:
Flint skrev:
Strmbrg skrev:
Va' va're här fö'raffär?

En hifi-affär.

Ja, jo, ja' greppar de'.
Va're typ Broddmans i Konserthuset?

En privatägd butik med 8-10 milj i omsättning per år. Liten alltså. Borta sedan ett antal år nu och nej, det berodde inte på mig. Jag hade klivit av mycket tidigare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 10:53

Men jag kan hålla med om att det bär lite emot att dema sånt som man själv tycker både låter skit och är skit i största allmänhet. I det läget får man tänka på att alla inte tycker och uppfattar allt likadant.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-26 10:56

Flint skrev:
tvett skrev:Istället för att gå off topic när folk inte har mer att uttömma i ämnet så får ni gärna gå in i tråden när ni varit med om demo-problem och förtälja.

Jag har stått i butik i 11 år och demat hifi men har inget förknippat med ågren att berätta. Bara en massa mer eller mindre roliga episoder med diverse halvknäppa kunder. Men det är ju ot här.

Det där låter som en jäkligt roligt egen tråd. Skapa en sån?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 11:04

steveo1234 skrev:
Flint skrev:

Det där låter som en jäkligt roligt egen tråd. Skapa en sån?

:) Njae. Det känns som om den skulle kunna bli för personlig och utlämnade för både mig och de inblandade på något sätt. Tror att minnena från den tiden gör sig bäst i halvdimma. Men kul var det. Att gå ut hårt och bara öka.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-26 20:46

Just nu låter det mesta konstigt här med. Göknerver helt enkelt.

Men det lät ju riktigt bra senast jag var över.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-26 21:20

2-ch skrev:Just nu låter det mesta konstigt här med. Göknerver helt enkelt.

Jamen det var ju på tvären. Nu står grejorna på längden. :roll: :lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-05 22:07

KarlXII skrev:

Kan du avlägga rapport KarlXII? Var plastnätet ett verk av demo-djävulen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-03-05 22:08

Det gick åt helvete med minsta möjliga marginal.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 22:12

tvett skrev:
KarlXII skrev:

Kan du avlägga rapport KarlXII? Var plastnätet ett verk av demo-djävulen?

Självklart. Det är ALLTID demodjävulens fel. :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-13 22:34

Bild
/J

Cygnus resurectum

mangs

Inläggav mangs » 2013-04-15 08:57

Demo-djävulen sitter i demonstratörens huvud. När man skall demonstrera något som av någon anledning inte får gå fel är det klart att det utgör en viss press och stress. Detta gör i många fall att man avviker från sitt normala läge. På gott och ont, i vissa fall kan det öka prestationen men om vi pratar om HIFI så är det väl så att alla förändringar av den egna uppfattningen gör att du upplever ljudet annorlunda och om det tidigare då varit optimalt enligt dig själv så kan det ju bara bli till det sämre? Detta i kombination med att du kanske inte sitter i sweetspot är troligtivs huvudanledningen. Sedan är det klart att förändrade förutsättningar som att ett rum som optimerats för en person men som nu fyllts på med 20 spelar in.

I flalet med Bill Gates så handlar det nog mest om selektiv perception. De gångar man demar som går åt helvete är de man minns och de som visas upp på youtube. Alla de gånger som går bra faller i glömska. På samma sätt som alla de gånger saker krachar när det inte spelar roll.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-15 09:54

Ack ja, jag har också mött Murphy massor av gånger, men i samband med att dema anläggningen har jag i stort sett kommit över det.
Nästan allt är väl beprövat i en stillsam evolution sedan snart 30 år och jag har backup för det mesta som inte innebär någon allvarligare degradering.

Datoruppspelning kan vara ett osäkerhetsmoment.
Där har jag några USB-stickor med mina demo-favoriter som backup och kan använda antingen en reservdator eller sätta stickan direkt i Oppospelaren.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-05-04 18:15

Murphy var trevlig, och allt funkade fint vid min första demo :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 58#1510158
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-05-04 20:40

lennartj skrev:Ack ja, jag har också mött Murphy massor av gånger, men i samband med att dema anläggningen har jag i stort sett kommit över det.
Nästan allt är väl beprövat i en stillsam evolution sedan snart 30 år och jag har backup för det mesta som inte innebär någon allvarligare degradering.

Datoruppspelning kan vara ett osäkerhetsmoment.
Där har jag några USB-stickor med mina demo-favoriter som backup och kan använda antingen en reservdator eller sätta stickan direkt i Oppospelaren.

Jag kom hem sent i gårkväll och råkade slå på TVn.

Du var på TV, och demade kläder! Odrabbad av Murphy så vitt jag kunde se.
Du såg bekväm och avslappnad ut.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Överrörlig

Inläggav lennartj » 2013-05-05 04:53

Avslappad,
nja - teamet ringde på mogonen och meddelade att de var på ingång en timme tidigare än jag beräknat.
Jag är superseg på morgnarna numera så det fick bli en överdos L-dopa för att få fart på kroppen, och det satt i ett bra tag... :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-05 10:39

Vad var det för show?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Överrörlig

Inläggav IngOehman » 2013-05-05 13:17

lennartj skrev:Avslappad,
nja - teamet ringde på mogonen och meddelade att de var på ingång en timme tidigare än jag beräknat.
Jag är superseg på morgnarna numera så det fick bli en överdos L-dopa för att få fart på kroppen, och det satt i ett bra tag... :oops:

Lite ofrivilliga huvudrörelser kunde förvisso ses, men du verkade mentalt
helt supercool. Som värsta TV-proffset.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-05 13:18

Kan ni ta det i PM, då det inte verkar förekommit någon demo-djävul och vi andra uppenbarligen inte vet vad ni pratar om?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-05-05 15:30

Utmärkt förslag, tvett - detta har ingenting med hifi att göra. :roll:

Återgå till Generellt om hifi