Problem bakom lyssningsplatsen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Problem bakom lyssningsplatsen

Inläggav sprudel » 2013-03-04 21:54

På hustruns order har jag tagit bort några hyllor för CD-förvaring bakom lyssningsplatsen. " Fula "
Förlorade därmed en del av stereoperspektivet, det blev lite oroligt.
Vad kan jag ha istället som är hyfsat enkelt att plocka ner när jag inte finlyssnar, eller något som är tillräckligt snyggt för att sitta där ständigt?
För fönstren har jag träpersienner som jag vinklar lite uppåt, studsen uppåt. Tänker att det är bättre än en kal fönsteryta när persiennen hänger ett stycke från fönstret.
Kom gärna med förslag på något mobilt som jag kan ha där också!
Golden Horn, eller plexiglas-vingar, kan det vara något?
Ljudet blir bättre om jag sätter händerna bakom nacken då hindrar armarna det studsande ljudet som når mig bakifrån och från sidan.
Hustrun har föreslagit en tavla! Inte för stor, då jag påpekat att det blev kanske lite tomt där hyllorna satt. Inget skoj alls!

http://s1324.beta.photobucket.com/user/ ... rary/setup
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-04 22:06

"this is a private album"
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-04 22:11

MagnusÖstberg skrev:"this is a private album"

Fixat nu?
Tack MÖ. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-04 22:14

Jodå nu fungerar albumet.

Om du vill och har vägarna förbi Trollhättan så kan du låna med dig 4st Golden Horn, bara så du kan få en uppfattning om det fungerar eller inte.

Låna ett tag, inte köpa :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-04 22:15

Fixat.

Så du fick inte ha kvar din fina difusor du gjorde för ett par år sedan?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-04 22:17

På högersidan om dina bilder så ser du IMG code, klicka där och sen väljer du klistra in här i tråden, så kommer bilderna i inlägget istället för en länk.

Såhär.

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-04 22:24

Jag tycker ni borde vända på hela klabbet 180°. Placera anläggningen precis under fönstret och släng ut TVn - ersätt den med en projektor och en motordriven duk som samtidigt täcker förstret och mörklägger. Att ha ett ljust fönster precis bakom huvet när man ska se på en TV med glasfront ger trista reflexer.

Vinsten blir att man från soffan vid musiklyssning kan njuta av utsikten och det fina ljuset.
---------------------------

Men för att besvara din fråga: Nära huvudet fungerar det inte så bra med diffusorer, enligt min erfarenhet. En halvmeter är minimum, också med en välkonstruerad diffusor. Närmre än så föredrar jag en skiva profilerat akustikskum.

Något på en ram du gömmer bakom soffan och kan fälla upp vid finlyssning, kanske?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-04 22:28

Vilket fint rum att lyssna i, hoppas du hittar något som ersätter hyllan, kan kanske en hylla med prydnadsföremål, som inte skramlar, ge liknande effekt som CD-skivorna? Eller en skärmvägg som snabbt kan fällas ihop och flyttas undan när det inte finlyssnas?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-03-04 22:30

Har två "Golden Horn" liggandes om du vill prova acceptansen för sådana....... Inte myckket att komma med med tanken på ytan du vill diffusera men ändå något.
/Jonas

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-04 22:37

Jonas skrev:

Har två "Golden Horn" liggandes om du vill prova acceptansen för sådana....... Inte myckket att komma med med tanken på ytan du vill diffusera men ändå något.
/Jonas

De lånar jag gärna och provar. Juste Jonas. :D

@Morgan, du förstår nog att ditt första förslag inte har acceptans på denna planeten. Däremot ditt andra ska jag fundera på.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-04 22:39

MagnusÖstberg skrev:Fixat.

Nej. Jag skänkte dem till Jonas som en inflyttningspresent till hans fina och dedikerade lyssningsrum. Han är en fin pojk!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-04 22:43

Jag har lite erfarenhet av båda. I mitt rum har jag mellan 3 och 5 meter till bakvägg så det är inte riktigt jämförbart.

Jag har testat skillnaden mellan ingen diffusor bakom, golden horn samt winge bakom. Dock är diffusorerna bara 1 meter bakom huvudet pga trappa. 2 meter bakom huvudet har jag dessutom en rund skorsten som funkar som diffusor när jag inte har något annat bakom.

Mitt resultat:

GH en meter bakom huvudet = sämre än inget alls.

Winge en meter bakom huvudet = ingen skillnad mot inget alls

2 wingar satta som ett V med spetsen mot huvudet 1 meter bakom = något bättre stereobild och upplösning.

Så mitt förslag är plexivingar. De funkar bättre att sitta nära än GH enligt mig. De kan nog oxå stå i fönstret hela tiden.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-03-04 22:49

sprudel skrev:
MagnusÖstberg skrev:Fixat.

Nej. Jag skänkte dem till Jonas som en inflyttningspresent till hans fina och dedikerade lyssningsrum. Han är en fin pojk!

Ser det mer som en långtidsförvaring (bättre än ditt garage) tills du kommer på bättre tankar... Den har fått många komplimanger hittils :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 09:58

nikeb skrev:Jag har lite erfarenhet av båda. I mitt rum har jag mellan 3 och 5 meter till bakvägg så det är inte riktigt jämförbart.

Jag har testat skillnaden mellan ingen diffusor bakom, golden horn samt winge bakom. Dock är diffusorerna bara 1 meter bakom huvudet pga trappa. 2 meter bakom huvudet har jag dessutom en rund skorsten som funkar som diffusor när jag inte har något annat bakom.

Mitt resultat:

2 wingar satta som ett V med spetsen mot huvudet 1 meter bakom = något bättre stereobild och upplösning.

Så mitt förslag är plexivingar. De funkar bättre att sitta nära än GH enligt mig. De kan nog oxå stå i fönstret hela tiden.

Hur stora är vingarna? Vad kostar de?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 10:03

Jag funderar på någon konstruktion av plywoodskiva med random håltagningar i snygga mönster, som är snyggt målad, inuti denna mineralull, elller liknande för att uppnå både absorption och diffusion.
Vilka frekvenser ska jag vara uppmärksam på just när det gäller stereobildsuppfattningen, lokaliseringen av ljud ljudbilden.
Något förslag på åtgärd för förstareflexen till höger om anläggningen, fönstret? Träpersiennen gör en del, men en vinge kanske är bättre där också?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-05 10:13

Går det inte att lyssna i andra ledden av rummet? Det där lilla fönstret kan man väl täcka semi-permanent så man kan ha tvn där? Och då ser det ut som du skulle ha möjlighet att akustikbehandla sidväggarna fram till i höjd med fönstren (ser ingen dörr, men man kan ju missa något).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-05 10:13

"Nemen tack för erbjudandet, det var snällt" * kickar dig på kulorna*

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 10:22

Nä du, Sprudelmannen. Sabba inte ditt fina rum.

Jag tycker du ska satsa på någon form av stor jävla växt, med mycket difffuserande blad och grenar.

Ett Hortodynamiskt ljud, helt enkelt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 10:37

KarlXII skrev:Nä du, Sprudelmannen. Sabba inte ditt fina rum.

Jag tycker du ska satsa på någon form av stor jävla växt, med mycket difffuserande blad och grenar.

Ett Hortodynamiskt ljud, helt enkelt. :)

Hehe! Sabotage estetiskt har jag hustrun som garant för!
Bygga ut och förlänga hyllan under fönstret så att den fortsätter längs hela väggen är en tanke, en lång fönsternisch alltså. Man kan klä den med stående ribbor som gör att man känner igen sig från stereobänken, dämp inuti denna om den byggs med 95 mm reglar.
En skiva av skiffer hade varit snyggt på den, och lite diffuserande prylar.
Akustikmiljö har en panelgardin som man skulle kunna ha i fönstret?
Men väggen bakom mig är inte bra nu, inte alls!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 10:42

En lång skena över fönstret, som sträcker sig ytterligare en meter åt vänster mot hyllan, och kanske åt höger också för symmetrins skull.

På med en tung gardin, gärna en ljus, som du kan dra upp bakom ryggen när du finlyssnar, och kan dra undan helt från fönstret för att släppa in ljus och tilllåta utsikt. Som bonus blir den ju även lite absorberande när den är undandragen.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-05 10:48

Utan att göra några större ingrepp i rummet så har jag en idé.

I mitt rum fungerade dämpning bakom lyssningsplats nästan bättre än difussion om man inte sitter för nära.
En gardin för fönstren ser inte audiofil-konstig ut.
Du väljer tyg och kära hustrun bidrar med färg och mönster :)

Lätta att dra åt sidan när man vill släppa in ljus också.
Låtsas glömma bort att ta ner persiennerna, kanske gör dom lite nytta bakom tyget.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 10:50

Du blev inte inspirerad av posten innan, möjligen....? :twisted:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-05 10:51

Attans, den fick du iväg under tiden jag skrev :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 11:01

2-ch skrev:Utan att göra några större ingrepp i rummet så har jag en idé.

I mitt rum fungerade dämpning bakom lyssningsplats nästan bättre än difussion om man inte sitter för nära.

Låtsas glömma bort att ta ner persiennerna, kanske gör dom lite nytta bakom tyget.

Bra Kalle och 2 ch, kanske är det en framkomlig väg?
Behöver ha hit IÖ känner jag. Det finns några saker till att kämpa med, som tak- och 4m resonansen runt 70-80 Hz. Helmholtz bakom soffan?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-05 11:24

sprudel skrev:
nikeb skrev:Jag har lite erfarenhet av båda. I mitt rum har jag mellan 3 och 5 meter till bakvägg så det är inte riktigt jämförbart.

Mitt resultat:

Hur stora är vingarna? Vad kostar de?

Wellpapp-varianten ligger kring 1000, för MDF:en och akryl-varianten har jag ingen siffra, väsentligt mer i alla fall. Djup 18-25 cm finns tydligen, bredd ca 600 och höjd 1200 mm.

Ska du snickra egna kurvade plywoodskivor med hålbild har jag en förträfflig kombo borrmaskin + integrerat flyttbart stativ som du kan få låna.

Till höger om fönstret har du vad, ca 80 cm ? Du skulle kunna sätta upp skenor för panelgardiner i taket. Om du inte sätter skenorna parallellt med fönsterväggen utan vinklar dom något, kan du styra reflexen bort från lyssningsplats mot bokhyllan i stället. Ersätt paneltygbiten med en 3 mm skiva. Glidprofiler för tygbiten jag sett "sväljer" en 3 mm skiva, bredd på dom ca 45 cm och varje takprofil tar 3 st glidprofiler. Hålar du panelskivorna, typ mina kopior på RPGs BAD-panel, får du en viss diffusion på köpet. Är skivorna för fula att se på kan du spänna över en mönstrad tygbit om du kör med kardborreband vid sidorna. (Hela rasket går att skjuta in i hörnet när det inte är "finlyssning".)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-03-05 11:26

sprudel skrev:

Behöver ha hit IÖ känner jag. Det finns några saker till att kämpa med, som tak- och 4m resonansen runt 70-80 Hz. Helmholtz bakom soffan?

Jag håller inte med om K-2 och 2-k:s förslag. Inte när man sitter så nära väggen bakom som du gör (och inte heller om man sitter långt ifrån heller, för den delen).

Jag har skrivit om detta flera gånger förr (PAA, hjälp!!).

Det är som så, att om du vill åtgärda problemen du har, så är det förvisso görbart att dölja åtgärderna, men du kommer att få beklädnining på rumsytor som i vissa fall kan vara ganska tjocka. Det är då en utseendefråga du behöver ta ställning till i samverkan med din fru. Det går att göra ytorna helt släta, men det kommer ta volym i anspråk. Är du villig att göra detta? Annars är det bara att acceptera att du kommer att ha kvarstående problem.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-05 11:26

*host* Är det ens någon idé att ta dit IÖ, när det ändå är din fru som bestämmer hur det får lov att vara? :D :wink: *host*

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-03-05 11:27

Det finns lamellgardiner med tjockare lameller som är akustiskt absorberande. En dynamisk lösning om dom funkar på rätt sätt i ditt rum.

Men dom är säkert skitkassa och skitdyra :)

Här ett exempel http://www.akustikmiljo.se/sites/defaul ... _hires.pdf
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-05 11:37

Lamellgardinerna Bassman länkade skulle bli hur snyggt som helst framför fönstret, och kan dras åt sidan när man vill ha utsikt. Gör mycket för efterklangstiden, kan vinklas så att den svaga ytreflektionen vinklas bort från lyssningsplatsen och du får en viss diffuserande effekt - en toppenidé!

På den väggyta du sitter framför:
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=73364
Swell-paneler är vansinnigt snygga, tycker jag. Dessutom skulle de passa in i ert ljusa rum och lite avskalade nyskandinaviska inredning.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-05 11:54

Johan_Lindroos förslag är i en helt annan nivå och otroligt mycket mer effektiv.
Min idé byggde på att göra det bästa av situationen med enkla medel och samtidigt tillmötesgå andra som ska vistas i rummet.
Fru-effekten ska inte underskattas :wink:

Men nej. Gardinlösningen kommer inte alls fungera för dina problem vid 70-80Hz.
Ska du gå "all-in" så lägger du snabbt den typen av lösning i det bruna arkivet :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-03-05 12:10

Går det att återinföra en praktisk och snygg bokhylla där bakom eller är det en omöjlighet? Det ger ju förrutom en praktisk förvaring, en mer ombonad hemlik känsla precis som gardinlängder bredvid fönstrena för att motarverka sjukhuskänslan.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-05 12:10

Lamellgardinerna är säkert inte billiga, inte ens de enklaste artiklarna från Akustikmiljö är det. Wing från Svanå är heller inte billiga i akryl, finns priser på en dansk sida.

Fanns det tidigare en hylla i fönstret eller till vänster om det? Tror knappast Wing eller Golden Horn finner accepetans... Ser ut som bästa lyssningsplatsen är framför fönstret. Rummet ser ganska sparsamt möblerat ut. Hade du inte mätt efterklang i det i någon tråd? Med tanke på att mittt egna rum har mera möbler och ändå upplevs som lite väl livligt akustiskt, hur upplever du efterklangen i ditt eleganta rum?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 12:14

2-ch skrev:Johan_Lindroos förslag är i en helt annan nivå och otroligt mycket mer effektiv.
Min idé byggde på att göra det bästa av situationen med enkla medel och samtidigt tillmötesgå andra som ska vistas i rummet.
Fru-effekten ska inte underskattas :wink:

Men nej. Gardinlösningen kommer inte alls fungera för dina problem vid 70-80Hz.
Ska du gå "all-in" så lägger du snabbt den typen av lösning i det bruna arkivet :)

Gardinlösningen är för de högre frekvenserna. Helmholtz på golvet bakom soffan för 70-80Hz.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 12:17

RogerGustavsson skrev:Lamellgardinerna är säkert inte billiga, inte ens de enklaste artiklarna från Akustikmiljö är det. Wing från Svanå är heller inte billiga i akryl, finns priser på en dansk sida.

Fanns det tidigare en hylla i fönstret eller till vänster om det? Tror knappast Wing eller Golden Horn finner accepetans... Ser ut som bästa lyssningsplatsen är framför fönstret. Rummet ser ganska sparsamt möblerat ut. Hade du inte mätt efterklang i det i någon tråd? Med tanke på att mittt egna rum har mera möbler och ändå upplevs som lite väl livligt akustiskt, hur upplever du efterklangen i ditt eleganta rum?

Jo, jag har mätningar med xtz, men de har lite tid på nacken. Hoppas jag kan presentera några nya idag senare. Har förändrat en del sedan de tidigare mätningarna, kvartsvågspipor bort, mindre dämp bakom i16s osv. Hustrun tycker här är sååååå fiiint nu!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 12:18

Johan_Lindroos skrev:
sprudel skrev:

Jag håller inte med om K-2 och 2-k:s förslag. Inte när man sitter så nära väggen bakom som du gör (och inte heller om man sitter långt ifrån heller, för den delen).

Jag har skrivit om detta flera gånger förr (PAA, hjälp!!).

Det är som så, att om du vill åtgärda problemen du har, så är det förvisso görbart att dölja åtgärderna, men du kommer att få beklädnining på rumsytor som i vissa fall kan vara ganska tjocka. Det är då en utseendefråga du behöver ta ställning till i samverkan med din fru. Det går att göra ytorna helt släta, men det kommer ta volym i anspråk. Är du villig att göra detta? Annars är det bara att acceptera att du kommer att ha kvarstående problem.

Väntar på paa!!! Hallå! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 12:23

Martin skrev:Går det att återinföra en praktisk och snygg bokhylla där bakom eller är det en omöjlighet? Det ger ju förrutom en praktisk förvaring, en mer ombonad hemlik känsla precis som gardinlängder bredvid fönstrena för att motarverka sjukhuskänslan.

Jag vill gärna ha gardiner vid fönstren. Lyckades ju med konststycket att få gardiner vid sidan om högtalarna som jag drar fram vid lyssning. De gjorde gott, mycket gott! Dessutom är det snyggt, tycker vi båda, tror jag?
Ljusa gardiner på lång skena så det blir mobilt från bokhylla förbi altandörr kanske kan var en ide.
Jag vill gärna höra mer av Johans tankar. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-05 12:43

sprudel skrev:
Martin skrev:Går det att återinföra en praktisk och snygg bokhylla där bakom eller är det en omöjlighet? Det ger ju förrutom en praktisk förvaring, en mer ombonad hemlik känsla precis som gardinlängder bredvid fönstrena för att motarverka sjukhuskänslan.

Jag vill gärna ha gardiner vid fönstren. Lyckades ju med konststycket att få gardiner vid sidan om högtalarna som jag drar fram vid lyssning. De gjorde gott, mycket gott! Dessutom är det snyggt, tycker vi båda, tror jag?
Ljusa gardiner på lång skena så det blir mobilt från bokhylla förbi altandörr kanske kan var en ide.
Jag vill gärna höra mer av Johans tankar. :)

Eftersom bästa lyssningsplatsen tycks vara framför fönstret låter väl gardinlösningen som alternativet med högst WAF. Svanås transparenta wingar är ju eleganta och effektiva men de kräver utrymme bakåt.
Har sett att en del dämpar med obehandlade rockwoolskivor men en sådan i fönstret kanske inte skulle behaga frun i huset....och troligtvis inte dig heller :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-05 13:51

Hade du inte drygat dig så hade jag kunnat fixa wingar till under halva priset åt dig, men kan man inte ens svara när jag har erbjudit mig att låna ut samt visar dig hur man lägger till bilder så kan det ju kvitta.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 14:50

NiklasF skrev:Hade du inte drygat dig så hade jag kunnat fixa wingar till under halva priset åt dig, men kan man inte ens svara när jag har erbjudit mig att låna ut samt visar dig hur man lägger till bilder så kan det ju kvitta.

Sorry, om jag missat att svara.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-05 15:08

En variant du kan köra vid fönstret med vanliga raka panelgardiner typ IKEAs (skenan syns i taket på bilden nedan), är att du från baksidan av paneltyget häftar fast träribbor i en MLS-sekvens. Säg ribbor om 33x8 eller 50x8 mm. Du kommer då få någonting som påminner om IÖs diffusorer (till höger på bilden nedan) iom att varje skena bygger något i djupled. MLS:en med träribborna har 50 % reflekterande yta och 50 % genomsläpplig yta vilket betyder att den är i princip akustiskt transparent mot ”lägre frekvenser” och eventuellt bakomliggande absorberande material. Frekvenser / våglängder som främst reflekteras beror på ribbornas bredd. (MLS:en = den med vinrött tyg + ribbor på bilden)

Kör du bara en takskena blir det bara smula diffusion pga MLS:ens binära mönster, inte mycket då det bara blir 3x1 lager med dryga cm emellan. Kör du två parallella takskenor med säg 25 cm emellan skenorna, är du mer inne på IÖs idé som kommer ge tids- / fasförskjutna reflektioner från flera bakom varandra liggande reflekterande / icke reflekterande rader.

Det är möjligt (jag vet inte säkert ) att en enkel poly = kurvad panel mellan huvud och väggen bakom kan ge OK resultat. Den sprider inkommande ljud på ett jämnt sätt utan lobverkan och borde inte på samma sätt behöva ett visst minimiavstånd som QRDs eller Golden Horn-varianter. En poly är busenkel och billig att fixa till, dessutom lätt även om du fyller den isolering så den får absorberande egenskaper. Kör upp en ball bild med en projj på ytan, fyll i bilden med färg så har du gömt akustikfixet med ett egenhändigt konstverk (nåja … ). Bredden på polyn bestämmer vilka frekvenser / våglängder som kan påverkas.

Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 15:16

NiklasF skrev:På högersidan om dina bilder så ser du IMG code, klicka där och sen väljer du klistra in här i tråden, så kommer bilderna i inlägget istället för en länk.

Såhär.

Bild

Tack! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 15:21

Adhoc skrev:En variant du kan köra vid fönstret med vanliga raka panelgardiner typ IKEAs (skenan syns i taket på bilden nedan), är att du från baksidan av paneltyget häftar fast träribbor i en MLS-sekvens. Säg ribbor om 33x8 eller 50x8 mm. Du kommer då få någonting som påminner om IÖs diffusorer (till höger på bilden nedan) iom att varje skena bygger något i djupled. MLS:en med träribborna har 50 % reflekterande yta och 50 % genomsläpplig yta vilket betyder att den är i princip akustiskt transparent mot ”lägre frekvenser” och eventuellt bakomliggande absorberande material. Frekvenser / våglängder som främst reflekteras beror på ribbornas bredd. (MLS:en = den med vinrött tyg + ribbor på bilden)

Kör du bara en takskena blir det bara smula diffusion pga MLS:ens binära mönster, inte mycket då det bara blir 3x1 lager med dryga cm emellan. Kör du två parallella takskenor med säg 25 cm emellan skenorna, är du mer inne på IÖs idé som kommer ge tids- / fasförskjutna reflektioner från flera bakom varandra liggande reflekterande / icke reflekterande rader.

Det är möjligt (jag vet inte säkert ) att en enkel poly = kurvad panel mellan huvud och väggen bakom kan ge OK resultat. Den sprider inkommande ljud på ett jämnt sätt utan lobverkan och borde inte på samma sätt behöva ett visst minimiavstånd som QRDs eller Golden Horn-varianter. En poly är busenkel och billig att fixa till, dessutom lätt även om du fyller den isolering så den får absorberande egenskaper. Kör upp en ball bild med en projj på ytan, fyll i bilden med färg så har du gömt akustikfixet med ett egenhändigt konstverk (nåja … ). Bredden på polyn bestämmer vilka frekvenser / våglängder som kan påverkas.

Bild

Jag tror det blir mycket akustik-trix, hon är allergisk!
Funderar på att föreslå en ommöblering, vi behöver ändå slipa parketten.
Sätta stereon där tavlan och Jetson-stolarna står nu. Behandla sidoväggarna mot första reflexen, dämpa hela högtalarväggen med 95 mm, förutom spegeln i mitten. Då har jag 4 m till väggen bakom mig. Får kolla Huenecke om var reverben hamnar.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-05 15:22

Adhoc är en av mina trovärdigaste medlemar här på forat när det kommer till akustik.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 15:27

Bild

Rätt så Niklas?
Kitta in hela steron o TVn istället för svarta soffan! Provar tanken ikväll. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-05 15:53

Fick ett PM om bättre förklaring av spjälornas funktion i panelgardinen. Ett försök då:

Tänk dig 3 rader spjälstaket som står i parallella rader bakom varandra. Staketspjälorna (som har spegelglas på sig) är inte snyggt och prydligt ditspikade utan följer en maximum length sequence (MLS) som ser ut att vara lite slumpmässig, hipp som happ (fast den inte är det).

Lys med en ficklampa på en spjäla i främsta staketraden => ljusstrålen reflekteras direkt tillbaks ut i samma vinkel som den föll in. Flytta ljusstrålen till en glipa vid första staketraden. Hoppsan (!) det var en glipa även i 2:a staketraden, så ljusstrålen reflekteras först vid den bakersta 3:e staketraden och hoppsan (!) då träffar reflektionen därifrån bakifrån in i en spjäla i 2:a staketraden och går tillbaks igen, varefter den reflekteras åter i 3:e staketraden och går ut genom glipor som finns i både 2:a och 1:a staketraden och ut i rummet där du står. => Hade ljusstrålen varit en ljudvåg av lite högre frekvens, hade den nu varit tidsfördröjd (och en smula lägre i amplitud) jämfört med samma frekvens / ljudvåg som direkt träffade en spjäla i 1:a staketraden och omgående reflekterades. Resultat: Diffusion av infallande ljudvågor.

Lite fånigt exempel kanske men jag tror och hoppas själva idén går fram trots att man inte ska likställa ljud- och ljusvågor.

ps Sprudel, du skulle ju kunna ha spjälorna bakom tyget, utifrån rummet sett. Då är det det fula akistikfixet simsala-bim borttrollat! 8) :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-03-05 16:06

Det är dämpningen runt öronen som är det viktigaste. Köp ett par jättestora väldämpade MussePigg-öron som du tar på dig när du lyssnar seriöst :-)

Bild

/ B

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-05 17:02

Själva diffusoridén som jag försökte beskriva ovan, är ingående beskriven i den här doktorsavhandlingen: http://usir.salford.ac.uk/17672/1/11081 ... Thesis.pdf
För lite snabbkoll o bläddrande: sid 102 punkt 4.1, sid sid 137 punkt 4.2.6, sid 140 och framåt med förklarande figurer, sid 160 figur 4:36, sid 167 och framåt med slutsatser under punkt 4.5

(Filen är ganska stor, ca 4,5 MB. I avhandlingen använder man en s.k. "Golombs ruler" istf MLS)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-03-05 17:27

sprudel skrev:
NiklasF skrev:På högersidan om dina bilder så ser du IMG code, klicka där och sen väljer du klistra in här i tråden, så kommer bilderna i inlägget istället för en länk.

Såhär.

Bild

Men, alltså, varför inte sätta upp lite gardiner till att börja med?

Många har det ju så (himla) kalt i sina hem nuförti'n, och så börjar man fundera på dyra specialprodukter istället för att plocka in lite mer av vanligt möblemang...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 17:58

Strmbrg skrev:
sprudel skrev:

Såhär.

Bild

Men, alltså, varför inte sätta upp lite gardiner till att börja med?

Många har det ju så (himla) kalt i sina hem nuförti'n, och så börjar man fundera på dyra specialprodukter istället för att plocka in lite mer av vanligt möblemang...

Tror du inte jag vill??
Men, jag börjar bli mer och mer tilltalad av iden att vända på hela spektaklet och spela längs med rummet istället. Då får jag plats med px-4 på rad under bänken utan problem, och kan dämpa sidoreflexer symmetriskt.
Ska laga en god middag till hustrun, ett glas vin och försiktigt prova tanken. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-05 18:08

:)

Om det finnes önskan om soffbord så kan det tänkas bli bättre plats åt sådant om du vänder rummet. Om det kan funka som dragplåster alltså.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-03-05 18:43

Vrider du rummet så får du plats med mycket mer än i16s och profX-4 :D .

Stort lycka till.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 20:03

Komorok skrev:Vrider du rummet så får du plats med mycket mer än i16s och profX-4 :D .

Stort lycka till.

Yepp! Det kan bli som ditt. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-03-05 20:09

sprudel skrev:
Komorok skrev:Vrider du rummet så får du plats med mycket mer än i16s och profX-4 :D .

Stort lycka till.

Så vad väntar du på :D ?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-03-05 23:22

Men, jag börjar bli mer och mer tilltalad av iden att vända på hela spektaklet och spela längs med rummet istället. Då får jag plats med px-4 på rad under bänken utan problem, och kan dämpa sidoreflexer symmetriskt.
Ska laga en god middag till hustrun, ett glas vin och försiktigt prova tanken.

Mycket bra idé, dela upp rummet i en del som du rår över.... Och en del som ni rår över.... px-4 blir nog bra!
Du har inte funderat på String hyllor för diffusering, dom är riktigt estetiskt tilltalande.
/Jonas

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 23:36

bassman skrev:Det finns lamellgardiner med tjockare lameller som är akustiskt absorberande. En dynamisk lösning om dom funkar på rätt sätt i ditt rum.

Men dom är säkert skitkassa och skitdyra :)

Här ett exempel http://www.akustikmiljo.se/sites/defaul ... _hires.pdf

Får prova dessa för damen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 23:37

Komorok skrev:
sprudel skrev:

Stort lycka till.

Så vad väntar du på :D ?

Tillstånd!
Middagen var jättegod. :evil:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-05 23:41

Adhoc skrev:Själva diffusoridén som jag försökte beskriva ovan, är ingående beskriven i den här doktorsavhandlingen: http://usir.salford.ac.uk/17672/1/11081 ... Thesis.pdf
För lite snabbkoll o bläddrande: sid 102 punkt 4.1, sid sid 137 punkt 4.2.6, sid 140 och framåt med förklarande figurer, sid 160 figur 4:36, sid 167 och framåt med slutsatser under punkt 4.5

(Filen är ganska stor, ca 4,5 MB. I avhandlingen använder man en s.k. "Golombs ruler" istf MLS)

Du hittar mycket kul artiklar. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 23:59

sprudel skrev:Tillstånd!
Middagen var jättegod. :evil:

Det hjälpte inte alltså?
Du skulle aldrig bett henne diska...:P

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-06 00:38

Hur långt bakom lyssningsplatsen bör en tygklädd BAD-panel sitta?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-06 07:38

sprudel skrev:Du hittar mycket kul artiklar. :)

Kul 8O

Vad gör du när du har tråkigt :wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Problem bakom lyssningsplatsen

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-03-06 10:15

sprudel skrev:På hustruns order har jag tagit bort några hyllor för CD-förvaring bakom lyssningsplatsen. " Fula "

Lider med dig. Vet hur det är...

Ändra så lite som möjligt är mitt råd.
Fråga hustrun om andra hyllor skulle vara snyggare och köp dessa.
String kanske?
Om det är CD-skivorna som är problemet, kanske böcker skulle passa bättre för henne?

Ljudet satt ju som en smäck senast jag var hemma hos dig + det är skitsnyggt, så börja inte värsta flyttcirkusen!!!!!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-06 10:28

Jag förstår faktiskt hans fru, jag har möblerat efter stereon här hemma och inte fan är det snyggt, en dag när jag kom hem hade min fru fått nog av den där vita stora lådan som står bakom soffan med projektorn på och sonika flyttat den och tagit bort projektorn.

Har inte ställt tillbaka det just pga av att jag förstår henne, det är inte snyggt.

Ts har ett skitsnyggt hem och då ställa upp cdskivor/böcker i ett fönster känns lite ungkarlslya, det funkar ju såklart i en mancave där saker och ting bara skall fylla en funktion, men i ett vardagsrum njee.

En flyttbar akustikåtgärd är det jag mest tänker på, enligt Matts på Svanå så skall man kunna sitta diktan mot en winge, men han visar ju aldrig upp några siffor som backar upp det han säger.

Jag har satt mina Golden Horn i ett ramverk av MDF, dessa skulle lätt kunna kompleteras med vagnshjul under så att den går att rulla undan snabbt och enkelt då man inte lyssar.

Även jag skulle fundera på att byta håll i rummet, men då sätta tv´n på väggen utan fönster.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-06 11:33

NiklasF skrev:Jag förstår faktiskt hans fru, jag har möblerat efter stereon här hemma och inte fan är det snyggt, en dag när jag kom hem hade min fru fått nog av den där vita stora lådan som står bakom soffan med projektorn på och sonika flyttat den och tagit bort projektorn.

Har inte ställt tillbaka det just pga av att jag förstår henne, det är inte snyggt.

Ts har ett skitsnyggt hem och då ställa upp cdskivor/böcker i ett fönster känns lite ungkarlslya, det funkar ju såklart i en mancave där saker och ting bara skall fylla en funktion, men i ett vardagsrum njee.

En flyttbar akustikåtgärd är det jag mest tänker på, enligt Matts på Svanå så skall man kunna sitta diktan mot en winge, men han visar ju aldrig upp några siffor som backar upp det han säger.

Jag har satt mina Golden Horn i ett ramverk av MDF, dessa skulle lätt kunna kompleteras med vagnshjul under så att den går att rulla undan snabbt och enkelt då man inte lyssar.

Även jag skulle fundera på att byta håll i rummet, men då sätta tv´n på väggen utan fönster.

Ja, det var väl så jag tänkte, sätta hela stereon o tv på väggen där den stora tavlan är. Men det är nog inte tänkbart, tyvärr.
Jag funderar på två kurvade BAD-paneler jag skulle kunna gömma bakom soffan och sätt upp i fönstret bakom mig vid lyssning, samt en BAD-panel mellan förnsterpartiet och bokhyllan som sitter där ständigt. Ett snyggt tyg på den, eller nåt.
Jag får tassa försiktigt fram här känner jag. Har precis downsizat allt akustikfix, och de där kvrtsvågpiporna av gjutrör vete tusan hur mycket nytta de gjorde egentligen. De störde hustrun väldigt iaf.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-06 19:03

NiklasF skrev:En flyttbar akustikåtgärd är det jag mest tänker på, enligt Matts på Svanå så skall man kunna sitta diktan mot en winge, men han visar ju aldrig upp några siffor som backar upp det han säger.

De Euphonianer som använder wingarna tycks i alla fall vara nöjda med vad de gör för ljudet, vilket kanske är viktigare än siffror :wink:
Väldigt eleganta jämfört med det mesta annat "akustikfix" .

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=10296&st=30&start=30
Senast redigerad av Panelguy 2013-03-06 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-06 19:23

För djävulen, LÅNA INTE BILDER IFRÅN HERRARNA PÅ EUPHONIA!!

Jag lade upp bilder där ifrån och hänvisade till vem som har tagit dom, samt länkade och berömde för dom fina bilderna, det var rent av ramaskri ifrån gubbarna, jag var en praktiskt taget en brottsling som hade stulit.

Dom har inte riktigt förstått sig på halva grejen med internet, man delar med sig av det man har, och ser stolt på när andra delar och visar det man skriver/tagit kort på.

Wingarna SKA vara skitbra, men det finns lite för lite oberoende info på dom.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-06 19:25

Alltså, för en oinvigd ser vingarna ut som korrugerat altantak i plast.
Det gäller även för vissa invigda. :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-06 19:27

NiklasF skrev:För djävulen, LÅNA INTE BILDER IFRÅN HERRARNA PÅ EUPHONIA!!

Jag lade upp bilder där ifrån och hänvisade till vem som har tagit dom, samt länkade och berömde för dom fina bilderna, det var rent av ramaskri ifrån gubbarna, jag var en praktiskt taget en brottsling som hade stulit.

Dom har inte riktigt förstått sig på halva grejen med internet, man delar med sig av det man har, och ser stolt på när andra delar och visar det man skriver/tagit kort på.

Wingarna SKA vara skitbra, men det finns lite för lite oberoende info på dom.

Nu blev jag livrädd, är en liten länkning okey då tro? :oops:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-06 19:49

Halv-off-topic: Sådana där vingar kan garanterat vara nyttiga någonstans, men har inte kommit på varför man vill ställa dem så nära utsidan av högtalarna som de ofta figurerar. Ska ställa frågan på Euphonia någon dag när jag funderat ett tag till på varför det görs så.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-06 20:19

handlar nog bara om att de blir "större" ju närmare högtalarna de står. Mot vägg hade det gått åt många och eftersom de är dyra så.......

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-06 20:30

KarlXII skrev:Alltså, för en oinvigd ser vingarna ut som korrugerat altantak i plast.

WAF vågar man väl inte nämna i sammanhanget! En CD-hylla är i jämförelse helt okej.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-06 20:42

RogerGustavsson skrev:
KarlXII skrev:Alltså, för en oinvigd ser vingarna ut som korrugerat altantak i plast.

WAF vågar man väl inte nämna i sammanhanget! En CD-hylla är i jämförelse helt okej.

Det finns väl en mindre variant som man kan gömma bakom soffan när man inte fin lyssnar?
Adhoc informerade mig att man bör ha ett avstånd till diffusor bakom sig som är 3x den våglängd man avser diffusera. Jag har 65-70 cm bakom mig, alltså runt 1360Hz och uppåt.
Vet inte vilka frekvenser som är viktiga för lokaliseringen i 3D-perspektiv, men sannolikt ingår lägre frekvenser än så. Frågan är hur de lägre frekvenserna påverkas av diffusorn, och hur man störs av dem. Värre än utan diffusor?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-06 20:45

Matts menar ju på att man skall kunna sitta nästintill diktan mot dessa, varför det skall fungera på dessa men inte andra vet jag inte men har för mig att det nämnts att det är pga dom är bottenlösa.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-06 21:51

NiklasF skrev:Matts menar ju på att man skall kunna sitta nästintill diktan mot dessa, varför det skall fungera på dessa men inte andra vet jag inte men har för mig att det nämnts att det är pga dom är bottenlösa.

Är det di små varianterna du skulle kunna sälja när du hade lågt blodsocker igår? :D

Pma mig om pris i så fall. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-06 22:10

1200x600x250, jag kan höra efter vad han ville ha.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-06 22:20

sprudel skrev:snip ...
Adhoc informerade mig att man bör ha ett avstånd till diffusor bakom sig som är 3x den våglängd man avser diffusera. Jag har 65-70 cm bakom mig, alltså runt 1360Hz och uppåt.
Vet inte vilka frekvenser som är viktiga för lokaliseringen i 3D-perspektiv, men sannolikt ingår lägre frekvenser än så. Frågan är hur de lägre frekvenserna påverkas av diffusorn, och hur man störs av dem. Värre än utan diffusor?

Nja, det jag skrev (eller åtminstone menade) var att Cox och Peter D´Antonio som jag ser som seriösa gubbar med lite tyngd bakom åsikterna, rekommenderar ett avstånd om 3 x våglängden för frekvensområdet som diffusorn är designad att vara verksam inom och då avsågs den vanligaste QRD-typen.

För en QRD är det cellens invändiga bredd som bestämmer hur högt den bör vara verksam, cellens djup hur lågt i frekvens den bör vara verksam. (Smalare celler => högre frekvens, djupare celler => lägre frekvens). Man bör dessutom ha en serie på tex 5 st bredvid varandra, görs serien längre bör åtminstone 1 av dem inverteras för att minska lobverkan.

Men ... finns det inga redovisade oberoende lab-data eller uppgivna dimensioner för mackapären blir det gissningstävlan om hur korrekta tilllverkarens uppgivna data är. Själv är jag skeptisk till det väldigt breda frekvensområde som vingarna uppges vara effektiv inom. (På samma sätt som jag skulle vara skeptisk till ett 3" element som påstås spela ned till 20 Hz. Det kanske det kan men med hur många dB ned i förhållande till tex 120 Hz, särskilt effektivt och potent lär det inte vara vid låga frekvenser. Diffusorn kräver ju för att vara verksam en viss fysisk storlek i förhållande till den våglängd som ska påverkas. Om våglängden är mycket stor i förhållande till diffusorns fysiska mått, är diffusorn inte mycket till hinder som kan påverka ljudvågen / frekvensen.)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-06 22:36

Jag kan ju inte detta, utan det är gubbar som Adhoc som kan och vet.

Men den har nästan ett djup på 810mm på djupaste "vingen", bör inte det bli verksamt ganska så långt ner?

Samt att det är väl räknat som en liten HH om man ställer dom i bredd då spalten mellan dom blir en slitsport( förutsatt att man ställer dom mot en vägg då ), kanske är det den han räknar in.

Ställer man dom dessutom fler i bredd så blir det ganska så mycket HH där bakom, eller blir det en för otät konstruktion för att ens räknas in som en helmholtz?
Senast redigerad av Evil_Homer 2013-03-06 22:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-06 22:53

Det var som djävulen! Här tycks det ske produktutveckling men hur tusan får man in en 8,1 m djup diffusor i vardagsrummet som ofta ligger kring ca 4 x 6 m?

(Med djup menade jag avstånd från framkant till väggen som den är dikt an placerad mo., det ligger väl i storleksordningen 18 a ´25 cm?)
Senast redigerad av Adhoc 2013-03-09 08:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-06 22:58

Millimeter skall det självfallet vara, den har ett 250mm djup men "cellen" är ca 810mm lång.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-08 21:43

Diffusor med fack, sitter du för nära (närmare än en fot per tum facken är djupa) kan du höra enskilda facks "toner".

Vingarna har bottenlösa fack så de har inga egenljud utan fasförskjuter bara ljudvågorna om jag fattat rätt. Variationen är mellan några centimerters gångväg till 81 cm (enligt er uppgift) för ljudvågorna vtrots bara 25 cm djup.

För att de ska funka långt ner behöver man nog flera i bredd. En ensam är nog för liten.....eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-09 08:03

Den här länken med en ripple tank och flera olika infallande frekvenser: http://vimeo.com/7507997 visar på ett bra sätt varför ett visst avstånd till en diffusor är lämpligt. Låga frekvenser i början och vartefter högre frekvenser.

Ju lägre frekvens diffusorn är designad för, desto större avstånd behövs. Reflektionerna ska hinna övergå till en plan våg utan ”otäcka spetsar” (loobar). Vid låga frekvenser ser man dessutom att reflektionen tillbaks är plan på en gång men det beror ju på att diffusorn inte är effektiv vid låga frekvenser, under frekvensområdet den är designad för och därför inte ger någon diffusion. En diffusor med litet djup "syns" helt enkelt inte av ljudvågen. -Det behövs fysisk storlek för att påverka låga frekvenser på flera meters våglängd. Stoppa uppspelningen direkt efter reflektionen, så syns looberna tydligast, lite senare i tid = längre bort blir det bättre. (Tack Nordenstam för jobbet med simuleringen).

Du får bjuda på mer middagar Sprudel, så frun accepterar högtalarmöblering vid kortväggen där svarta soffan står. Ditt liv och välbefinnande kräver frihet och luft omkring dig, annars dör ditt psyke sotdöden, nedbrutet av aggressiva, nära och vassa reflektioner. Vill hon verkligen ta på sitt ansvar att se sina barns far inlagd på institution med grönmålade väggar och madrasserade celler för dom intaga? 8O :wink:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-09 09:03

Tack Adhoc!

Intressant liten film och sotdöd p g a sådana otäcka fenomen är ju ingen höjdare.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-09 09:24

Adhoc skrev:Den här länken med en ripple tank och flera olika infallande frekvenser: http://vimeo.com/7507997 visar på ett bra sätt varför ett visst avstånd till en diffusor är lämpligt. Låga frekvenser i början och vartefter högre frekvenser.

Ju lägre frekvens diffusorn är designad för, desto större avstånd behövs. Reflektionerna ska hinna övergå till en plan våg utan ”otäcka spetsar” (loobar). Vid låga frekvenser ser man dessutom att reflektionen tillbaks är plan på en gång men det beror ju på att diffusorn inte är effektiv vid låga frekvenser, under frekvensområdet den är designad för och därför inte ger någon diffusion. En diffusor med litet djup "syns" helt enkelt inte av ljudvågen. -Det behövs fysisk storlek för att påverka låga frekvenser på flera meters våglängd. Stoppa uppspelningen direkt efter reflektionen, så syns looberna tydligast, lite senare i tid = längre bort blir det bättre. (Tack Nordenstam för jobbet med simuleringen).

Du får bjuda på mer middagar Sprudel, så frun accepterar högtalarmöblering vid kortväggen där svarta soffan står. Ditt liv och välbefinnande kräver frihet och luft omkring dig, annars dör ditt psyke sotdöden, nedbrutet av aggressiva, nära och vassa reflektioner. Vill hon verkligen ta på sitt ansvar att se sina barns far inlagd på institution med grönmålade väggar och madrasserade celler för dom intaga? 8O :wink:

Haha! Härligt brandtal för bättre återgivning! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-09 09:55

Är det någon bekant till dig, Nordenstam alltså?

Med lite ungefärliga mått, skulle han kunna simulera på en Winge då?
Designen skiljer ju sig ganska markant ifrån en "vanlig" så hade vart rätt så intressant att se vad som händer.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-09 10:16

sportbilsentusiasten skrev:String kanske? "..." ... det är skitsnyggt...

8)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-09 10:51

Adhoc skrev:

8O :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-09 12:06

Jo Sprudel. För att testa lite olika metoder hur man hanterar besvärliga situationer så prövade jag följande metod. Alltså rakt på-metoden.

"Jag vet var vi skall ställa jukeboxen!"

Din metod verkar bättre med mat och sånt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-09 13:12

Adhoc skrev:En variant du kan köra vid fönstret med vanliga raka panelgardiner typ IKEAs (skenan syns i taket på bilden nedan), är att du från baksidan av paneltyget häftar fast träribbor i en MLS-sekvens. Säg ribbor om 33x8 eller 50x8 mm. Du kommer då få någonting som påminner om IÖs diffusorer (till höger på bilden nedan) iom att varje skena bygger något i djupled. MLS:en med träribborna har 50 % reflekterande yta och 50 % genomsläpplig yta vilket betyder att den är i princip akustiskt transparent mot ”lägre frekvenser” och eventuellt bakomliggande absorberande material. Frekvenser / våglängder som främst reflekteras beror på ribbornas bredd. (MLS:en = den med vinrött tyg + ribbor på bilden)

Detta tror jag är den absolut bästa idén! Det blir som en tvåstegs 2d planar diffusor. Man kan använda en MLS-sekvens eller så kan man använda GA-optimering. Som här:
länk

En 3d-diffusor av planartyp (som BAD-panel eller en QRD) är precis som Adhocs fina vidolänk visar optimerade för oändligt avstånd. Det är nämligen enklast att optimera för men det finns inget fysiskt hinder att man optimerar för ett specifikt fall där man befinner sig nära diffusorn. Dock kan man säga att om man ska finnas nära diffusorn så kan en tvådimensionell plan diffusor vara effektivare. Så vid sidan om fönstret kan man göra en 2d plan abfusor (kombinerad absorbent och diffusor) som man gör relativt grund (typ 5cm) och som man klär med ett lagom akustiskt transparent tyg (det behöver inte vara i närheten av lika transparent som ett högtalartyg). Tyget kan vara canvas av den typ man kan printa bilder på. Så det hela kan maskeras till att vara just en tavla.

Nu är min specialitet plana diffusorer med valfri sekvenslängd optimerad med Genetiska Algoritmer (GA) så jag kan tänkas tala i egen sak.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-09 13:58

nikeb skrev:Vingarna har bottenlösa fack så de har inga egenljud utan fasförskjuter bara ljudvågorna om jag fattat rätt. Variationen är mellan några centimerters gångväg till 81 cm (enligt er uppgift) för ljudvågorna vtrots bara 25 cm djup.

Bottenlösa? Infallande ljud kommer väl ut igen. På vilket sätt har då dessa förändrats genom att passera vingen? I ett mera möblerat rum antar jag att effekten av en vinge blir rätt beskedlig.

Finns ett antal till försäljning, http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=76212

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-09 14:57

Många bra synpunkter här ovan, trevligt..
Har du någon färdig lösning Nagref? Förslag?

Det var ju en del pengar för de där vingarna, nypris 8000kr styck!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-09 15:17

En plåtbockningsmaskin en skiva akryl och värma på *hmm* :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-09 15:57

NiklasF skrev:En plåtbockningsmaskin en skiva akryl och värma på *hmm* :D

Plasten är rätt dyr i sig... Vad kostar vingarna kartong?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-09 16:04

Kunde inte låta bli att Googla igen :roll:
http://plexiglasbutiken.se/?product_cat=fyndladan

Behöver inte bli så farligt...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-09 16:55

Nja, det går åt fyra bitar til varje vingset. Ser ut vara 5 mm tjocka eller så. Någon tusenlapp per vinge blir det nog allt och en hel del arbete för att få det snyggt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-09 18:34

Ni är för goa med alla goda råd. Ni får väl komma hem och lyssna på min bakvägg o ge fortsatta goda råd. Jag får rådda ihop en kväll åt er. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Andersh74

Re: Problem bakom lyssningsplatsen

Inläggav Andersh74 » 2013-03-09 20:44

sprudel skrev:På hustruns order har jag tagit bort några hyllor för CD-förvaring bakom lyssningsplatsen. " Fula "
Förlorade därmed en del av stereoperspektivet, det blev lite oroligt.
Vad kan jag ha istället som är hyfsat enkelt att plocka ner när jag inte finlyssnar, eller något som är tillräckligt snyggt för att sitta där ständigt?
För fönstren har jag träpersienner som jag vinklar lite uppåt, studsen uppåt. Tänker att det är bättre än en kal fönsteryta när persiennen hänger ett stycke från fönstret.
Kom gärna med förslag på något mobilt som jag kan ha där också!
Ljudet blir bättre om jag sätter händerna bakom nacken då hindrar armarna det studsande ljudet som når mig bakifrån och från sidan.
Hustrun har föreslagit en tavla! Inte för stor, då jag påpekat att det blev kanske lite tomt där hyllorna satt. Inget skoj alls!

http://s1324.beta.photobucket.com/user/ ... rary/setup

Jag kommer in sent i den här tråden. Ber om ursäkt för det. Och inget vettigt har jag att säga heller. Hade jag inte haft något alls att säga hade jag inte tryckt på citeraḱnappen på första inlägget heller. Men jag tycker att rummet som jag sett på bilden är väldigt vackert och smakfullt. Allt passar där det är. Detta är alltså ett estetiskt komplimangsinlägg. Det ser ut som en mäklarbild. Högtalarna, är det Ino? (det står säkert längre ner i tråden som jag inte läst än).

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-09 20:57

Behöver trådens skapare något besvärligt tillverkat i trä går det bra att skicka PM. Jag är duktigare på hållfasthetslära och estetik än akustik.

Dessa högtalare var det första jag byggde efter min konvalescens, de låter illa men visar något av de tankar jag har om hur det kan se ut. Min sambo tyckte de var urfula, så de både låter illa och är fula....Bild

Jag tycker de ser roliga ut, något från Startreck eller Starwars. Så har du, trådskaparen, ideér om hur du ska göra men tycker det verkar krångligt så kan jag säkert hjälpa till på något sätt.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-09 22:06

Tack för ditt sympatiska inlägg Anders. :)
Jo, det är Ino i16s som spelar hos mig.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-09 22:28

Det var så lite så. Bakom inlägget finns säkert en lagom dos svensk avundsjuka från mig som bara plockar ljud ur skräpkorgar och förundras varför det låter bättre hos andra ibland. Men samtidigt har jag vänner som betalt pengar för ljud från Siba som kommer hem till Loppistorpet och undrar hur jag gjort när jag trollar med ljudet.

Som sagt, jag är dålig på akustik men duktig på trähantverk och försöker kombinera de tu på ett vettigt sätt. Resultatet får vänta lite. Det säger i alla fall konstruktören. Sen kanske vi kan presentera en högtalare med jättehög WAF som även låter bra. Men de bastörstiga får nog vänta lite på en passande sub. Men den kommer efter D219S.

/Anders

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-12 00:46

NiklasF skrev:Är det någon bekant till dig, Nordenstam alltså?

Med lite ungefärliga mått, skulle han kunna simulera på en Winge då?
Designen skiljer ju sig ganska markant ifrån en "vanlig" så hade vart rätt så intressant att se vad som händer.

Nordenstam är ingen jag känner personligen, en lirare på ett annat forum som inte verkar helt tappad bakom en vagn.

I tråden om Fischers rum på Component hade du samma typ av simulering som http://vimeo.com/7507997 även om det då handlade om hur en ljudvåg beter sig när den passerar hål i skiva. Citat: ”Du kan gå in på http://www.falstad.com/ripple/ och leka lite så ser du hur ljudvågen uppför sig när den passerar ett hål. => Bocka ur Fixed Edges, Stoppa ljudvågen i kryssrutan, Addera sen hålbild i en vägg med Mouse Edit Wall och sätt igång Ljudvågen igen, så får du ett mönster för ljudvågen liknande pdf:en nedan. -Jämför vinkeln källa-översta hålet och jämför vinkeln källa-nedersta hålet med väsentligt större snedvinkling. Blir resultatet reflektion vid väldigt snett infallande ljudvåg mot hålet? Tydligen inte ...”

I Nordenstams simulering är det inritat några st QRD-diffsusorer. Reflektionsmönstreet från ripple tanken i videon är identiskt med bildserier för QRD-diffusorer som visas i Trevor Cox och Peter D´Antonios bok Acoustic Absorbers and Diffusers: Theory, Design and Application. Vill du ha en uppfattning om hur reflektionen från vingen borde vara, ritar du in vingen i stället. Jag tror du har ungefärliga måtten / förhållandena för vingen, måste nog inte heller vara helt skalenligt för att få en hyfsad uppfattning om funktionen. -Borde ju vara intressant för den som överväger att köpa x antal vingar för xx tusen sekiner.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-12 21:30

något sent svar men wingarna är bottenlösa på så sätt att ljudvågen går in i ena änden och ut i andra. Den vänder alltså inte och far ut samma väg som den kom in.

Olika fack/vägar är olika långa så när ljudvågorna kommer ut ur diffusorn så är de tidförskjuta. Det ger diffuseringen.

Återgå till Generellt om hifi