Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Johan_Lindroos förslag är i en helt annan nivå och otroligt mycket mer effektiv.
Min idé byggde på att göra det bästa av situationen med enkla medel och samtidigt tillmötesgå andra som ska vistas i rummet.
Fru-effekten ska inte underskattas![]()
Men nej. Gardinlösningen kommer inte alls fungera för dina problem vid 70-80Hz.
Ska du gå "all-in" så lägger du snabbt den typen av lösning i det bruna arkivet
RogerGustavsson skrev:Lamellgardinerna är säkert inte billiga, inte ens de enklaste artiklarna från Akustikmiljö är det. Wing från Svanå är heller inte billiga i akryl, finns priser på en dansk sida.
Fanns det tidigare en hylla i fönstret eller till vänster om det? Tror knappast Wing eller Golden Horn finner accepetans... Ser ut som bästa lyssningsplatsen är framför fönstret. Rummet ser ganska sparsamt möblerat ut. Hade du inte mätt efterklang i det i någon tråd? Med tanke på att mittt egna rum har mera möbler och ändå upplevs som lite väl livligt akustiskt, hur upplever du efterklangen i ditt eleganta rum?
Johan_Lindroos skrev:sprudel skrev:2-ch skrev:Utan att göra några större ingrepp i rummet så har jag en idé.
I mitt rum fungerade dämpning bakom lyssningsplats nästan bättre än difussion om man inte sitter för nära.
En gardin för fönstren ser inte audiofil-konstig ut.
Du väljer tyg och kära hustrun bidrar med färg och mönster
Lätta att dra åt sidan när man vill släppa in ljus också.
Låtsas glömma bort att ta ner persiennerna, kanske gör dom lite nytta bakom tyget.
Bra Kalle och 2 ch, kanske är det en framkomlig väg?
Behöver ha hit IÖ känner jag. Det finns några saker till att kämpa med, som tak- och 4m resonansen runt 70-80 Hz. Helmholtz bakom soffan?
Jag håller inte med om K-2 och 2-k:s förslag. Inte när man sitter så nära väggen bakom som du gör (och inte heller om man sitter långt ifrån heller, för den delen).
Jag har skrivit om detta flera gånger förr (PAA, hjälp!!).
Det är som så, att om du vill åtgärda problemen du har, så är det förvisso görbart att dölja åtgärderna, men du kommer att få beklädnining på rumsytor som i vissa fall kan vara ganska tjocka. Det är då en utseendefråga du behöver ta ställning till i samverkan med din fru. Det går att göra ytorna helt släta, men det kommer ta volym i anspråk. Är du villig att göra detta? Annars är det bara att acceptera att du kommer att ha kvarstående problem.
Martin skrev:Går det att återinföra en praktisk och snygg bokhylla där bakom eller är det en omöjlighet? Det ger ju förrutom en praktisk förvaring, en mer ombonad hemlik känsla precis som gardinlängder bredvid fönstrena för att motarverka sjukhuskänslan.
sprudel skrev:Martin skrev:Går det att återinföra en praktisk och snygg bokhylla där bakom eller är det en omöjlighet? Det ger ju förrutom en praktisk förvaring, en mer ombonad hemlik känsla precis som gardinlängder bredvid fönstrena för att motarverka sjukhuskänslan.
Jag vill gärna ha gardiner vid fönstren. Lyckades ju med konststycket att få gardiner vid sidan om högtalarna som jag drar fram vid lyssning. De gjorde gott, mycket gott! Dessutom är det snyggt, tycker vi båda, tror jag?
Ljusa gardiner på lång skena så det blir mobilt från bokhylla förbi altandörr kanske kan var en ide.
Jag vill gärna höra mer av Johans tankar.
NiklasF skrev:Hade du inte drygat dig så hade jag kunnat fixa wingar till under halva priset åt dig, men kan man inte ens svara när jag har erbjudit mig att låna ut samt visar dig hur man lägger till bilder så kan det ju kvitta.
NiklasF skrev:På högersidan om dina bilder så ser du IMG code, klicka där och sen väljer du klistra in här i tråden, så kommer bilderna i inlägget istället för en länk.
Såhär.
Adhoc skrev:En variant du kan köra vid fönstret med vanliga raka panelgardiner typ IKEAs (skenan syns i taket på bilden nedan), är att du från baksidan av paneltyget häftar fast träribbor i en MLS-sekvens. Säg ribbor om 33x8 eller 50x8 mm. Du kommer då få någonting som påminner om IÖs diffusorer (till höger på bilden nedan) iom att varje skena bygger något i djupled. MLS:en med träribborna har 50 % reflekterande yta och 50 % genomsläpplig yta vilket betyder att den är i princip akustiskt transparent mot ”lägre frekvenser” och eventuellt bakomliggande absorberande material. Frekvenser / våglängder som främst reflekteras beror på ribbornas bredd. (MLS:en = den med vinrött tyg + ribbor på bilden)
Kör du bara en takskena blir det bara smula diffusion pga MLS:ens binära mönster, inte mycket då det bara blir 3x1 lager med dryga cm emellan. Kör du två parallella takskenor med säg 25 cm emellan skenorna, är du mer inne på IÖs idé som kommer ge tids- / fasförskjutna reflektioner från flera bakom varandra liggande reflekterande / icke reflekterande rader.
Det är möjligt (jag vet inte säkert ) att en enkel poly = kurvad panel mellan huvud och väggen bakom kan ge OK resultat. Den sprider inkommande ljud på ett jämnt sätt utan lobverkan och borde inte på samma sätt behöva ett visst minimiavstånd som QRDs eller Golden Horn-varianter. En poly är busenkel och billig att fixa till, dessutom lätt även om du fyller den isolering så den får absorberande egenskaper. Kör upp en ball bild med en projj på ytan, fyll i bilden med färg så har du gömt akustikfixet med ett egenhändigt konstverk (nåja … ). Bredden på polyn bestämmer vilka frekvenser / våglängder som kan påverkas.
sprudel skrev:NiklasF skrev:På högersidan om dina bilder så ser du IMG code, klicka där och sen väljer du klistra in här i tråden, så kommer bilderna i inlägget istället för en länk.
Såhär.
Tack!
Strmbrg skrev:sprudel skrev:NiklasF skrev:På högersidan om dina bilder så ser du IMG code, klicka där och sen väljer du klistra in här i tråden, så kommer bilderna i inlägget istället för en länk.
Såhär.
Tack!
Men, alltså, varför inte sätta upp lite gardiner till att börja med?
Många har det ju så (himla) kalt i sina hem nuförti'n, och så börjar man fundera på dyra specialprodukter istället för att plocka in lite mer av vanligt möblemang...
Komorok skrev:Vrider du rummet så får du plats med mycket mer än i16s och profX-4.
Stort lycka till.
Men, jag börjar bli mer och mer tilltalad av iden att vända på hela spektaklet och spela längs med rummet istället. Då får jag plats med px-4 på rad under bänken utan problem, och kan dämpa sidoreflexer symmetriskt.
Ska laga en god middag till hustrun, ett glas vin och försiktigt prova tanken.
bassman skrev:Det finns lamellgardiner med tjockare lameller som är akustiskt absorberande. En dynamisk lösning om dom funkar på rätt sätt i ditt rum.
Men dom är säkert skitkassa och skitdyra![]()
Här ett exempel http://www.akustikmiljo.se/sites/defaul ... _hires.pdf
Komorok skrev:sprudel skrev:Komorok skrev:Vrider du rummet så får du plats med mycket mer än i16s och profX-4.
Stort lycka till.
Yepp! Det kan bli som ditt.
Så vad väntar du på?
Adhoc skrev:Själva diffusoridén som jag försökte beskriva ovan, är ingående beskriven i den här doktorsavhandlingen: http://usir.salford.ac.uk/17672/1/11081 ... Thesis.pdf
För lite snabbkoll o bläddrande: sid 102 punkt 4.1, sid sid 137 punkt 4.2.6, sid 140 och framåt med förklarande figurer, sid 160 figur 4:36, sid 167 och framåt med slutsatser under punkt 4.5
(Filen är ganska stor, ca 4,5 MB. I avhandlingen använder man en s.k. "Golombs ruler" istf MLS)
sprudel skrev:Du hittar mycket kul artiklar.
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 20 gäster