Moderator: Redaktörer
FalloutBoy skrev:Som komplement till Richards trådar om "högupplöst" ljud kanske det kan vara intressant att testa lite hur eventuella skillnader mellan olika ljudformat upplevs.
Jag hittade en gratis demofil hos ett "audiofil"-skivbolag som man får anta att de anser demonstrerar fördelarna med utgåvor i 24bit/192kHz.
Denna fil har jag sedan behandlat på lite olika sätt och genererat 8 testfiler som den som vill kan ladda ner och lyssna på:
http://speedy.sh/qQAa2/ins18.rar
Det jag är intresserad av är enbart lyssningsintryck och inte vad man tror jag gjort eller att man analyserar filerna i något ljudbehandlingsprogram.
Den som vill får gärna rangordna filerna från bäst till sämst ljud också.
Om man tycker två eller fler låter likadant så placerar man dem på samma plats, t.ex. om A, B och D låter likadant men G låter lite sämre så rankar man dem:
1. A, B, D
2. G
etc.
Richard skrev:FalloutBoy skrev:Som komplement till Richards trådar om "högupplöst" ljud kanske det kan vara intressant att testa lite hur eventuella skillnader mellan olika ljudformat upplevs.
Jag hittade en gratis demofil hos ett "audiofil"-skivbolag som man får anta att de anser demonstrerar fördelarna med utgåvor i 24bit/192kHz.
Denna fil har jag sedan behandlat på lite olika sätt och genererat 8 testfiler som den som vill kan ladda ner och lyssna på:
Det jag är intresserad av är enbart lyssningsintryck och inte vad man tror jag gjort eller att man analyserar filerna i något ljudbehandlingsprogram.
Om man tycker två eller fler låter likadant så placerar man dem på samma plats, t.ex. om A, B och D låter likadant men G låter lite sämre så rankar man dem:
1. A, B, D
2. G
etc.
Intressant !
FalloutBoy skrev:http://speedy.sh/qQAa2/ins18.rar
Du menar rar-avkodare? http://sourceforge.net/projects/sevenzip/Svante skrev:FalloutBoy skrev:http://speedy.sh/qQAa2/ins18.rar
Finns det något alternativ för oss som inte vill titta på reklam att kunna öppna den filen?
Mats skrev:Tycker att musikurvalet (glest, klassiskt) tyvärr är mindre bra för att kunna bedöma nåt, jag hade föredragit mer komplex/stökig musik.
FalloutBoy skrev:Som komplement till Richards trådar om "högupplöst" ljud kanske det kan vara intressant att testa lite hur eventuella skillnader mellan olika ljudformat upplevs.
1. A, B, D
2. G
etc.
Mats skrev:Hej
Gjorde en snabbtest med följande utfall:
Bättre: D, G
Medel: A, B, E
Sämre: C, F, H
Snabbt genomlyssnat på mindre än 5 minuter (har inte "jämfört allt med allt" så att säga utan tillåtit mig vissa "glapp"). Tycker att musikurvalet (glest, klassiskt) tyvärr är mindre bra för att kunna bedöma nåt, jag hade föredragit mer komplex/stökig musik.
Svante skrev:Finns det något alternativ för oss som inte vill titta på reklam att kunna öppna den filen?
1. A, B, D
2. G
etc.
Mats skrev:Hej
Gjorde en snabbtest med följande utfall:
Bättre: D, G
Medel: A, B, E
Sämre: C, F, H
Snabbt genomlyssnat på mindre än 5 minuter (har inte "jämfört allt med allt" så att säga utan tillåtit mig vissa "glapp"). Tycker att musikurvalet (glest, klassiskt) tyvärr är mindre bra för att kunna bedöma nåt, jag hade föredragit mer komplex/stökig musik.
prolinn skrev:
Jag håller med om att mer komplex musik skulle säga mer. Att den skulle maskera är ju bara nonsens. Det är ju felen som maskerar musiken inte tvärs om.
petersteindl skrev:Det finns även forwards and backwards maskering. Det är nervsystemets uppbyggnad och funktion som möjliggör maskering.
prolinn skrev:Jag håller med om att mer komplex musik skulle säga mer. Att den skulle maskera är ju bara nonsens. Det är ju felen som maskerar musiken inte tvärs om.
paa skrev:Mitt system blockerar nerladdningen, filen är tydligen inte en *.rar utan en *.rar.exe vilket ställer till det.
Finns det något annat sätt att få ner den?
FalloutBoy skrev:Tack till prolinn, Richard och Magnuz för medverkan!
Jag väntar några dagar till innan jag avslöjar vad jag gjort med filerna så några till får chansen att delta.prolinn skrev:Jag håller med om att mer komplex musik skulle säga mer. Att den skulle maskera är ju bara nonsens. Det är ju felen som maskerar musiken inte tvärs om.
Så stora fel är inte aktuella i det här testet utan det handlar om fel på väldigt låg nivå som gles musik med tysta passager ger större möjligheter att upptäcka.
Men om du inte tror mig så får du gärna rekommendera något stycke som du anser ger bättre möjligheter att höra skillnad än demostycket från Linn Records som jag använde.
Så kan vi göra ett uppföljande test.
De enda kraven är att det är gratis och lagligt att ladda ner.
petersteindl skrev:Maskering beror på att aktionspotentialer i nerver är tillräckligt frekventa så att det antingen inträffar mättnad eller att några till inte märks.
Det finns även forwards and backwards maskering. Det är nervsystemets uppbyggnad och funktion som möjliggör maskering.
Mvh
Peter
prolinn skrev:Jag håller med om att mer komplex musik skulle säga mer. Att den skulle maskera är ju bara nonsens. Det är ju felen som maskerar musiken inte tvärs om.
prolinn skrev:Tror du inte att demofilerna lika gärna kan vara till för att man skall kunna prova att de funkar på den utrustning man har som för att demonstrera formatets förträfflighet?
Uppfattningen om vilken sorts musik som kan avslöja brister är väldigt underlig. Tystnaden säger väl inte mycket om återgivningskvaliteten? Det man behöver är musik som framförs med sådan känsla eller kvalitet att det krävs att varje nyans kan uppfattas för att man skall förstå hela det musikaliska förloppet. Det måste inte vara extra komplext, men det skall inte heller vara musik där det är uppenbart hur musikerna spelar. Sådan musik behöver man ju inte något extra bra distributionsformat eller återgivning för att lyssna på med behållning.
Nefilim skrev:Kan inte öppna filen.
FalloutBoy skrev:Uppfattningen om vilken sorts musik som kan avslöja brister är väldigt underlig. Tystnaden säger väl inte mycket om återgivningskvaliteten? Det man behöver är musik som framförs med sådan känsla eller kvalitet att det krävs att varje nyans kan uppfattas för att man skall förstå hela det musikaliska förloppet. Det måste inte vara extra komplext, men det skall inte heller vara musik där det är uppenbart hur musikerna spelar. Sådan musik behöver man ju inte något extra bra distributionsformat eller återgivning för att lyssna på med behållning.
Det beror ju helt på vad det är man testar för något och vilken typ av fel som introduceras.
Exempelvis LPCM-kodade format påverkas inte av hur musiksignalen ser ut utan det är bakgrundsbruset och bandbredden som skiljer, och för att höra bakgrundsbruset så behöver man tillräckligt tysta passager, tillräckligt tyst rum och att spela tillräckligt starkt.
Perceptuellt kodade (t.ex. MP3) format påverkas däremot av hur signalen ser ut och kan vid s.k. problemsamplingar ge väldigt tydliga arefakter.
FalloutBoy skrev:
1. A, B, D
2. G
etc.
prolinn skrev: Det finns forskning (http://www.physics.sc.edu/kunchur/temporal.pdf) som visat att det mänskliga hörselsinnet kan deteketer signalskillnader i tiden som svarar mot ungefär dubbla den bandbredd som man brukar anta att vårt hörselsinne har. Musik där det är extra viktigt att man uppfattar allt som händer (välspelad musik) blir alltså lidande om man bandbreddsbegränsar för hårt.
Piotr skrev:
Den där har vi sågat i bitar och gubben tystnade efter att ha tagit till sig kritiken.
prolinn skrev:Dynamiken i CD systemet är ju lite på gränsen så avvägningen mellan hur lite brus man vågar lägga på vid kvantisering och eventuell omkvantisering är inte helt enkel. För lite brus och kvantiseringsfelet blir hörbart korrelerat till musiksignalen. För mycket brus och man störs av högt brus i svaga partier.
Bandbredden är ändå värre. Det finns forskning (http://www.physics.sc.edu/kunchur/temporal.pdf) som visat att det mänskliga hörselsinnet kan deteketer signalskillnader i tiden som svarar mot ungefär dubbla den bandbredd som man brukar anta att vårt hörselsinne har.
Musik där det är extra viktigt att man uppfattar allt som händer (välspelad musik) blir alltså lidande om man bandbreddsbegränsar för hårt.
prolinn skrev:Är det säkert att det går att rangordna alla varianterna som bättre och sämre? Det beror väl till en del på vad som gjorts med filerna.
prolinn skrev:petersteindl skrev:Maskering beror på att aktionspotentialer i nerver är tillräckligt frekventa så att det antingen inträffar mättnad eller att några till inte märks.
Det finns även forwards and backwards maskering. Det är nervsystemets uppbyggnad och funktion som möjliggör maskering.
Mvh
Peter
Kan det inte vara så att det är den komplexa musiken som är självmaskerande och därmed kräver att varje nyans som man kan uppfatta också faktiskt uppfattas på rätt sätt för att man skall kunna få ihop musiken i sitt medvetande? Återgivning där små fel stör det man uppfattar skulle därmed göra att hela musiken blir svår att uppfatta som den skall.
prolinn skrev:Piotr skrev:
Den där har vi sågat i bitar och gubben tystnade efter att ha tagit till sig kritiken.
Har du någonlänk till denna sågning?
Koppling mellan forksningsresultaten och musikperception saknas kanske, men det är väl troligt att gränsen för vad musiker förmår och lyssnaren förstår går precis vid hörselsinnets gräns.
Piotr skrev:Viktigt iaf. att förstå (som Falloutboy skriver) att den specifika och begränsade samplingshastigheten (tex. 44.1kS/s för Redbook) inte sätter gräns för tidsupplösning, endast för bandbredd. En transient som spelas in och återges av ett system med 44,1kS/s kan peaka vart som helst i tiden mellan två tänkta punkter på tidsaxeln, inte bara på 44100 diskreta punkter per sekund.
Mats skrev:Jaha, blir det några avslöjanden?!?
Svante skrev:Piotr skrev:Viktigt iaf. att förstå (som Falloutboy skriver) att den specifika och begränsade samplingshastigheten (tex. 44.1kS/s för Redbook) inte sätter gräns för tidsupplösning, endast för bandbredd. En transient som spelas in och återges av ett system med 44,1kS/s kan peaka vart som helst i tiden mellan två tänkta punkter på tidsaxeln, inte bara på 44100 diskreta punkter per sekund.
Ja, precis. Och antiviknings- och rekonstruktionsfiltren är det som fixar den biffen. Det är nästan lite vackert hur bra det går. Att man kan göra ett impulståg och när man tittar på det i datorn så ser de olika impulserna olika ut, ändå låter de perfekt lika när man spelar upp dem. Allt tack vare di däringa filtren.
petersteindl skrev:prolinn skrev:petersteindl skrev:Maskering beror på att aktionspotentialer i nerver är tillräckligt frekventa så att det antingen inträffar mättnad eller att några till inte märks.
Mvh
Peter
Kan det inte vara så att det är den komplexa musiken som är självmaskerande och därmed kräver att varje nyans som man kan uppfatta också faktiskt uppfattas på rätt sätt för att man skall kunna få ihop musiken i sitt medvetande? Återgivning där små fel stör det man uppfattar skulle därmed göra att hela musiken blir svår att uppfatta som den skall.
Vad gäller maskering av ljud så delar man in ljuden i den maskerande delen och den del som blir maskerad. Det är alltså två skilda ljud varav det ena maskerar det andra. På engelska kallas de för masker respektive signal där the signal maskeras av the masker. Självmaskering förekommer inte i sammanhanget.
Man skiljer även mellan simultan maskering och temporal maskering.
Temporal maskering innebär att maskeraren antingen ligger tidsmässigt före signalen eller efter signalen, därav forward eller backwards masking.
Mvh
Peter
prolinn skrev:Svante skrev:Piotr skrev:Viktigt iaf. att förstå (som Falloutboy skriver) att den specifika och begränsade samplingshastigheten (tex. 44.1kS/s för Redbook) inte sätter gräns för tidsupplösning, endast för bandbredd. En transient som spelas in och återges av ett system med 44,1kS/s kan peaka vart som helst i tiden mellan två tänkta punkter på tidsaxeln, inte bara på 44100 diskreta punkter per sekund.
Ja, precis. Och antiviknings- och rekonstruktionsfiltren är det som fixar den biffen. Det är nästan lite vackert hur bra det går. Att man kan göra ett impulståg och när man tittar på det i datorn så ser de olika impulserna olika ut, ändå låter de perfekt lika när man spelar upp dem. Allt tack vare di däringa filtren.
Ja, men vad händer med de signaler som krävs för att definiera det snabba förlopp som uppenbarligen är detekterbart och som med nödvändighet måste filtreras bort före nedsampling till CD format?
prolinn skrev:Svante skrev:Piotr skrev:Viktigt iaf. att förstå (som Falloutboy skriver) att den specifika och begränsade samplingshastigheten (tex. 44.1kS/s för Redbook) inte sätter gräns för tidsupplösning, endast för bandbredd. En transient som spelas in och återges av ett system med 44,1kS/s kan peaka vart som helst i tiden mellan två tänkta punkter på tidsaxeln, inte bara på 44100 diskreta punkter per sekund.
Ja, men vad händer med de signaler som krävs för att definiera det snabba förlopp som uppenbarligen är detekterbart och som med nödvändighet måste filtreras bort före nedsampling till CD format?
Svante skrev:prolinn skrev:Vad händer med de signaler som krävs för att definiera det snabba förlopp som uppenbarligen är detekterbart och som med nödvändighet måste filtreras bort före nedsampling till CD format?
?
Vilket förlopp är det? Du får gärna beskriva det relativt noga och varför det skulle filtreras bort av antivikningsfiltret.
FalloutBoy skrev:Tack till KorkSniff för medverkan!Mats skrev:Jaha, blir det några avslöjanden?!?
Jag tänkte avslöja vad filerna var för något på måndag (1/7).
Förhoppningsvis får vi några mer deltagare tills dess.
mx skrev:KorkSniff skrev:Bytte till bättre hörlurar idag.
Nu hör jag ingen skillnad längre!
...vad nu det skall betyda?
Att det är väldigt svårt att höra skillnad.
shifts skrev:Jag hoppas lyssna och rapportera under helgen, så vänta gärna lite.
Vore roligare med ett ngt större underlag, särskilt som två av de få röstningarna har låtarna i exakt samma ordning.
markusA skrev:Efter första svaret i tråden så är resten påverkade av det man läst.
FalloutBoy skrev:Tack till KorkSniff för medverkan!Mats skrev:Jaha, blir det några avslöjanden?!?
Jag tänkte avslöja vad filerna var för något på måndag (1/7).
Förhoppningsvis får vi några mer deltagare tills dess.
Piotr skrev:Falloutboy,
När folk testar dina filer finns ju risk att man lyssnar på tillkortakommanden i sina DA eller omsamplare.
Vore intressant om du pallar att ta ner originalet till 16/44.1 med iZotope och sedan upp igen till 24/192.
Mats skrev:Intressant! Visst kan man dra nån sorts slutsats som handlar om att det inte är så enkelt. Samtidigt lyckades ju vi som hörde skillnad pricka in en hel del, Prolinn prickade t o m in allt, jag själv en del. Hade jag gjort fler jämförelser än de rätt två rätt korta jag genomförde hade detta kanske lett till några justeringar och jag hade kanske kommit närmre ”sanningen”, men det orkade jag inte mitt i jobbspurten inför semestern...![]()
Intressant att den låga samplingsfrekvensen (ex. A) sänker så mycket. En annan sak är att jag undrar hur D hade stått sig mot G/C med helt annan typ av musik och vid lite längre lyssning??
Allra intressantaste dock hur många som inte hör skillnad på nåt, jag kan ha fel här (och jag menar absolut inte att förolämpa nån) men åtminstone jag börjar ju fundera på om man i så fall har tillräckligt bra grejer – vad är annars anledningen till detta?
Tack till dig Falloutboy för att du ordnade testen, intressant! Har du lust så återkom gärna framöver med mer liknande!
StefanL skrev:Mats skrev:Intressant! Visst kan man dra nån sorts slutsats som handlar om att det inte är så enkelt. Samtidigt lyckades ju vi som hörde skillnad pricka in en hel del, Prolinn prickade t o m in allt, jag själv en del. Hade jag gjort fler jämförelser än de rätt två rätt korta jag genomförde hade detta kanske lett till några justeringar och jag hade kanske kommit närmre ”sanningen”, men det orkade jag inte mitt i jobbspurten inför semestern...![]()
Intressant att den låga samplingsfrekvensen (ex. A) sänker så mycket. En annan sak är att jag undrar hur D hade stått sig mot G/C med helt annan typ av musik och vid lite längre lyssning??
Allra intressantaste dock hur många som inte hör skillnad på nåt, jag kan ha fel här (och jag menar absolut inte att förolämpa nån) men åtminstone jag börjar ju fundera på om man i så fall har tillräckligt bra grejer – vad är annars anledningen till detta?
Tack till dig Falloutboy för att du ordnade testen, intressant! Har du lust så återkom gärna framöver med mer liknande!
Det är nog svårare att bestämma vad som låter bäst/skillnad än du tror. Själv så rangordnande du originalet som både bäst och sämst. Och dem var det ju ingen skillnad på.
+1 på att det var kul att Falloutboy ordnade en test.
Mats skrev:StefanL skrev:Mats skrev:Intressant! Visst kan man dra nån sorts slutsats som handlar om att det inte är så enkelt. Samtidigt lyckades ju vi som hörde skillnad pricka in en hel del, Prolinn prickade t o m in allt, jag själv en del. Hade jag gjort fler jämförelser än de rätt två rätt korta jag genomförde hade detta kanske lett till några justeringar och jag hade kanske kommit närmre ”sanningen”, men det orkade jag inte mitt i jobbspurten inför semestern...![]()
Det är nog svårare att bestämma vad som låter bäst/skillnad än du tror. Själv så rangordnande du originalet som både bäst och sämst. Och dem var det ju ingen skillnad på.
Jag försöker att inte tro så mycket utan istället att lyssna. Vad gäller min rangordning så ber jag dig gå på den efter det att jag omtestat och lyssnat lite mer, där var det tydligt att de två originalen kom högt upp. Dock intressant, där håller jag med dig, att jag inte prickade bägge originalen i absolut topp!
Mats skrev:StefanL skrev:Mats skrev:Intressant! Visst kan man dra nån sorts slutsats som handlar om att det inte är så enkelt. Samtidigt lyckades ju vi som hörde skillnad pricka in en hel del, Prolinn prickade t o m in allt, jag själv en del. Hade jag gjort fler jämförelser än de rätt två rätt korta jag genomförde hade detta kanske lett till några justeringar och jag hade kanske kommit närmre ”sanningen”, men det orkade jag inte mitt i jobbspurten inför semestern...![]()
Jag försöker att inte tro så mycket utan istället att lyssna - dessutom säger jag ju att det inte är så lätt, så what's the problem? Vad gäller min rangordning så ber jag dig gå på den efter det att jag omtestat och lyssnat lite mer, där var det tydligt att de två originalen kom högt upp. Dock intressant, där håller jag med dig, att jag inte prickade bägge originalen i absolut topp!
KorkSniff skrev:
Jag hör till dem som inte hörde någon skillnad. Jag hade tyvärr inte möjlighet att spela upp detta på "storstereon" utan fick nöja mig med lurar. Är dock tveksam till att utfallet skulle bli mycket annorlunda för min del...
FalloutBoy skrev:Ok, här kommer äntligen svaret på vad jag gjort med filerna.
Först vill jag påminna om att testet i första hand handlade om vad
man upplever. Det spelar alltså ingen roll om man påverkades av andras svar
eftersom eventuell påverkan är en del av upplevelsen.
Det finns alltså inga svar som är "rätt" eller "fel", förutom ur en specifik aspekt:
Jag hade med en kontrollfil, alltså två av filerna var originalet, för att se hur många
som rankade dem på som lika/olika bra. Alla de som upplevde skillnader rankade
dem som olika bra tills prolinn ändrade sitt svar och faktiskt lyckades pricka in dem.
Bra jobbat!![]()
Om det sen beror på verkliga hörbara skillnader relativt till de andra filerna (och i så fall varför)
eller om det var slumpen eller ev. fusk (analysering av filerna) låter jag vara osagt, men
det ger iaf grund för mer utförliga tester.
Annat man kan notera är att nästan alla som upplevde skillnader hade med 16bit/44.1kHz
(med kraftig brusformning) i topp medan 24bit/44.1kHz rankades i klass med den snålkodade filen
(Vorbis 160kbps).
Men man kan som sagt inte dra några generella slutsatser från testet förutom att verkar vara
svårt i allmänhet att höra skillnader mellan olika format.
Stort tack till alla som deltog!
---
Och här är specifikt vad som gjorts med filerna:
Programmet som använts för omsampling/bitreducering är iZotope RX Advanced 2.01.
All omsampling gjordes med "intermediate phase"-filter.
Brusformningsprofilen MBIT+ Ultra ser ut så här:
IMG
A. 24bit / 44.1kHz
B. 12bit / 192kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=High)
C. 24bit / 192kHz (Originalet)
D. 16bit / 44.1kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=Normal)
E. Ogg Vorbis Q5 (~160kbps) / 44,1kHz, alltså samma format som gratisversionen av Spotify.
F. 8bit / 192kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=High)
G. 24bit / 192kHz (Originalet)
H. 16bit / 44.1kHz utan noise shaping (Dithermängd=Normal)
FalloutBoy skrev:Ok, här kommer äntligen svaret på vad jag gjort med filerna.
Först vill jag påminna om att testet i första hand handlade om vad
man upplever. Det spelar alltså ingen roll om man påverkades av andras svar
eftersom eventuell påverkan är en del av upplevelsen.
Det finns alltså inga svar som är "rätt" eller "fel", förutom ur en specifik aspekt:
Jag hade med en kontrollfil, alltså två av filerna var originalet, för att se hur många
som rankade dem på som lika/olika bra. Alla de som upplevde skillnader rankade
dem som olika bra tills prolinn ändrade sitt svar och faktiskt lyckades pricka in dem.
Bra jobbat!![]()
Om det sen beror på verkliga hörbara skillnader relativt till de andra filerna (och i så fall varför)
eller om det var slumpen eller ev. fusk (analysering av filerna) låter jag vara osagt, men
det ger iaf grund för mer utförliga tester.
Annat man kan notera är att nästan alla som upplevde skillnader hade med 16bit/44.1kHz
(med kraftig brusformning) i topp medan 24bit/44.1kHz rankades i klass med den snålkodade filen
(Vorbis 160kbps).
Men man kan som sagt inte dra några generella slutsatser från testet förutom att verkar vara
svårt i allmänhet att höra skillnader mellan olika format.
Stort tack till alla som deltog!
---
Och här är specifikt vad som gjorts med filerna:
Programmet som använts för omsampling/bitreducering är iZotope RX Advanced 2.01.
All omsampling gjordes med "intermediate phase"-filter.
Brusformningsprofilen MBIT+ Ultra ser ut så här:
A. 24bit / 44.1kHz
B. 12bit / 192kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=High)
C. 24bit / 192kHz (Originalet)
D. 16bit / 44.1kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=Normal)
E. Ogg Vorbis Q5 (~160kbps) / 44,1kHz, alltså samma format som gratisversionen av Spotify.
F. 8bit / 192kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=High)
G. 24bit / 192kHz (Originalet)
H. 16bit / 44.1kHz utan noise shaping (Dithermängd=Normal)
prolinn skrev:
..................
Som sagt; Kul test! Samtidigt var det allt för många alternativ och inte heller helt klart vad som med nödvändighet borde vara bättre och sämre. I varje fall jag jämförde inte alla filer mot alla övriga filer utan plockade framför allt ut de tydligt bästa och tydligt sämsta. Originalfilerna var klart bäst vilket rimligen inte är så förvånande. Få-bits filerna var klart sämst. Min rangordning av övriga filer bör man inte lägga allt för stor vikt vid eftersom jag inte jämförde alla mot alla. De var dock tydligt sämre än de bästa och bättre än de sämsta. Att alla inte kan höra skillnad kan säkert bero på många faktorer. Att lyssna med sämre utrustning är säkert bara en av alla möjliga förklaringar. Enligt min mening var det inte heller den mest avslöjande musiken, men det var uppenbarligen tydligt nog för några av oss.
Kanske kan det ändå ge er som sågar; Linn, spikfots försedda högtalare, icke akustikreglerade rum, högupplösta format, mm en tankeställare...
Richard skrev:...men nog var det en till mer än prolinn som lyckades pricka in samtliga exempel rätt ?
StefanL skrev:Svaren skulle skickats till Falloutboy via PM för att tagit bort auktoritetstro, då man bara kan kopiera in svar från denne, istället för att behöva lyssna själv.
shifts skrev:Richard skrev:...men nog var det en till mer än prolinn som lyckades pricka in samtliga exempel rätt ?
........
Det är ingen tävling, men om du ändå kaxigt ser det så (och syftade på dig själv i dina inlägg) får du gärna svara på det där.
Richard skrev:Testet visar att det fanns en person som prickade alla rätt . Han har sin stereo noggrant uppkopplad enligt tunemethod, använder en påkostad nätverkspelare och har sina högtalare nogrannt uppställda på spikes.
Mats skrev:Intressant! Visst kan man dra nån sorts slutsats som handlar om att det inte är så enkelt. Samtidigt lyckades ju vi som hörde skillnad pricka in en hel del, Prolinn prickade t o m in allt, jag själv en del. Hade jag gjort fler jämförelser än de rätt två rätt korta jag genomförde hade detta kanske lett till några justeringar och jag hade kanske kommit närmre ”sanningen”, men det orkade jag inte mitt i jobbspurten inför semestern...![]()
..........
..........!
Richard skrev:shifts skrev:Richard skrev:...men nog var det en till mer än prolinn som lyckades pricka in samtliga exempel rätt ?
........
Det är ingen tävling, men om du ändå kaxigt ser det så (och syftade på dig själv i dina inlägg) får du gärna svara på det där.
Testet visar att det fanns en person som prickade alla rätt . Han har sin stereo noggrant uppkopplad enligt tunemethod, använder en påkostad nätverkspelare och har sina högtalare nogrannt uppställda på spikes.
De som kört med SD - kuddar under sina högtalare hörde däremot ingen skillnad, eller prickade in fel exempel.
Vilka slutsatser kan dras av detta ?
Jag tror inte att fok har dålig hörsel, utan man hör det som anläggningen har förutsättningar att återge.
matså skrev:Varum dr Steindl?petersteindl skrev:Personligen tycker jag 24/96 är mer intressant än 24/192.
Richard skrev:Testet visar att det fanns en person som prickade alla rätt .
Richard skrev:Han har sin stereo noggrant uppkopplad enligt tunemethod, använder en påkostad nätverkspelare och har sina högtalare nogrannt uppställda på spikes.
De som kört med SD - kuddar under sina högtalare hörde däremot ingen skillnad, eller prickade in fel exempel.
Magnuz skrev:Richard skrev:Testet visar att det fanns en person som prickade alla rätt .
Hur tänkte du nu? Vad är "alla rätt" i det här sammanhanget? På andra försöket lyckades en person ranka båda originalfilerna lika (och högst) men vad som är rätt i övrigt kan ju diskuteras.Richard skrev:Han har sin stereo noggrant uppkopplad enligt tunemethod, använder en påkostad nätverkspelare och har sina högtalare nogrannt uppställda på spikes.
Jag har spikes och hörde ingen skillnad.Visserligen använde jag lurar...
Richard skrev:shifts skrev:Richard skrev:...men nog var det en till mer än prolinn som lyckades pricka in samtliga exempel rätt ?
........
Testet visar att det fanns en person som prickade alla rätt . Han har sin stereo noggrant uppkopplad enligt tunemethod, använder en påkostad nätverkspelare och har sina högtalare nogrannt uppställda på spikes.
Vilka slutsatser kan dras av detta ?
Jag tror inte att fok har dålig hörsel, utan man hör det som anläggningen har förutsättningar att återge.
Tack till o med jag fattade.petersteindl skrev:matså skrev:Varum dr Steindl?petersteindl skrev:Personligen tycker jag 24/96 är mer intressant än 24/192.
Det är en betydligt enklare uppgift att få till en bra a/d-d/a kedja på 96 kHz än på 192 kHz. I praktiken mäter apparater sämre på 192 än på 96. Bertil Alving har gjort otaliga mätningar på många av världens mest ansedda inspelning/avspelningsutrustningar och 192 uppvisade i samtliga fall extrema brister som gör dessa totalt oanvändbara.
Med 96 kHz så visar det sig att dessa problem inte finns i praktiken. Det kanske finns någon apparat som kan handskas med 192 kHz, men det är nog inte många.
Det studier som t.ex. Kunchur pekar på innebär att 96 kHz samplingsfrekvens är tillräckligt för människans behov. Det ger ett praktiskt användbart frekvensomfång över 40 kHz med tillräckliga stigtider. Ja, jag vet att det teoretiska frekvensomfånget är 96/2= 48 kHz. Vad gäller Kunchur återkommer jag i den tråden.
Mvh
Peter
markusA skrev:En sån här gång kan det vara kul att påminna om de som hör skillnad på Flac och Wav... Dvs upplever att de hör skillnad.
Jag skulle själv ha problem att höra skillnad på en vettig mp3 och Flac.
Det jag har märkt är att när jag lyssnat på mp3 så har jag känt att något saknats, dvs luftgitarrfaktorn har inte varit lika närvarande men så fort det blivit tal om att faktiskt testa rygg mot rygg så har det varit skitsvårt att plocka ut skillnaden.
Så, för mig har det mer rört sig om en spontan känsla mer än nåt annat.
Ja, det är rysligt svårt att genomföra tester när man inte vet hur de skall utföras också. Då kan man få de mest underliga resultaten. Rent objektivt då.Richard skrev:markusA skrev:En sån här gång kan det vara kul att påminna om de som hör skillnad på Flac och Wav... Dvs upplever att de hör skillnad.
Det jag har märkt är att när jag lyssnat på mp3 så har jag känt att något saknats, dvs luftgitarrfaktorn har inte varit lika närvarande men så fort det blivit tal om att faktiskt testa rygg mot rygg så har det varit skitsvårt att plocka ut skillnaden.
Det som skiljer agnarna från vetet är ju den där obestämbara känslan av att allting stämmer. Då är den musikaliska transparensen tillräckligt hög för att du kommer att behålla din anläggning . Sådana skillnader kommer sällan fram i blindtester och f/E tester, för där koncentreras det på skillnader i ljudet istället för musikalisk transparens. Min subjektiva erfarenhet.
Richard skrev:Det som skiljer agnarna från vetet är ju den där obestämbara känslan av att allting stämmer. Då är den musikaliska transparensen tillräckligt hög för att du kommer att behålla din anläggning . Sådana skillnader kommer sällan fram i blindtester och f/E tester, ...
Svante skrev:Richard skrev:Det som skiljer agnarna från vetet är ju den där obestämbara känslan av att allting stämmer. Då är den musikaliska transparensen tillräckligt hög för att du kommer att behålla din anläggning . Sådana skillnader kommer sällan fram i blindtester och f/E tester, ...
Kanske beror det på att de inte ... finns?
Piotr skrev:Missade också att du kört intermediate filter vilket ju ger fasdistortion i det hörbara spektrat. Resultatet med linear phase vore väldigt intressant.
tvett skrev:Vänta nu, har jag missuppfattat något med flac, är det inte ett ickeförstörande format men med komprimering inbyggt i formatet, dvs som att zippa en fil?
Richard skrev:markusA skrev:En sån här gång kan det vara kul att påminna om de som hör skillnad på Flac och Wav... Dvs upplever att de hör skillnad.
Det som skiljer agnarna från vetet är ju den där obestämbara känslan av att allting stämmer. Då är den musikaliska transparensen tillräckligt hög för att du kommer att behålla din anläggning . Sådana skillnader kommer sällan fram i blindtester och f/E tester, för där koncentreras det på skillnader i ljudet istället för musikalisk transparens. Min subjektiva erfarenhet.
Harryup skrev:Om det inte finns nån ljudmässig skillnad men folk ändå hört en skillnad så känns det inte riktigt som att det finns en rätt rad. Ein bisschen klurisch som tysken säger.
Störst omedelbara skillnader blev det för mig på lite glesare akustisk musik då jag bytte DAC och samma upplever jag i de jämförelser jag gjort på highrez filer kontra flac i 16/44.
Vad tycker skaparen av filerna? Finns där en skillnad kvar efter processingen?
petersteindl skrev:Det är en betydligt enklare uppgift att få till en bra a/d-d/a kedja på 96 kHz än på 192 kHz. I praktiken mäter apparater sämre på 192 än på 96. Bertil Alving har gjort otaliga mätningar på många av världens mest ansedda inspelning/avspelningsutrustningar och 192 uppvisade i samtliga fall extrema brister som gör dessa totalt oanvändbara.
Med 96 kHz så visar det sig att dessa problem inte finns i praktiken. Det kanske finns någon apparat som kan handskas med 192 kHz, men det är nog inte många.
Det studier som t.ex. Kunchur pekar på innebär att 96 kHz samplingsfrekvens är tillräckligt för människans behov.
FalloutBoy skrev:petersteindl skrev:Det är en betydligt enklare uppgift att få till en bra a/d-d/a kedja på 96 kHz än på 192 kHz. I praktiken mäter apparater sämre på 192 än på 96. Bertil Alving har gjort otaliga mätningar på många av världens mest ansedda inspelning/avspelningsutrustningar och 192 uppvisade i samtliga fall extrema brister som gör dessa totalt oanvändbara.
Jag antar att de mätningarna gjordes för relativt många år sedan?
Moderna apparater brukar inte ha några problem att handskas med 192kHz, även om det är ett onödigt format.
Däremot kan det vara lite besvärligt och resurskrävande att signalbehandla stora projekt i det formatet.Det studier som t.ex. Kunchur pekar på innebär att 96 kHz samplingsfrekvens är tillräckligt för människans behov.
48kHz är också tillräckligt och även 44.1kHz, beroende på signal och filterimplementation.
MagnusÖstberg skrev:Haha, Peter fånar sig ju bara, han har ju själv redan konstaterat att den skiten är flum av allrså högsta graden!
petersteindl skrev:Svante skrev: ......fast jag är fortfarande intresserad av svar från Piotr varför han tycker studien är intressant.
+1
Jag har precis laddat ner artiklar och börjat skumma igenom. Motivationen är låg för att kasta bort tid d v s del av mitt liv på dessa artiklar. Förfärligt! Han tar vaga hypoteser och gör dessa till axiom.Kunchur skrev:In a sound-reproduction system also, complexities in the response (such as due to dielectric relaxation, mechanical vibrations in cables, reverberation within speaker cabinets, and other mechanisms that store and slowly release energy) invalidate its categorization as a perfect linear system, which in turn negates a simple connection between τ and 1/ωmax. Because of this, an adequate frequency response need not ensure that a component will be sonically transparent.
It is recognized in the audio community that smearing in the time-domain is a key factor in degrading transparency and that temporal misalignment can produce audible errors in the spectral response.
D v s eftersom det är "recognized in the audio community that smearing in the time-domain is a key factor in degrading transparency and that temporal misalignment can produce audible errors in the spectral response", så är det bevisat och då följer att bla, bla ... osv.
Jag håller dörrar öppna för att man kan höra vissa skillnader på saker som tycks lite mer svårsmält och oortodoxt, men som jag ser det är det inte seriöst att föra saker i bevis på högst tvivrlaktiga grunder och kalla detta för vetenskapligt. Beviset faller på sin egen grund.
Mvh
Peter
MagnusÖstberg skrev:Jag är inte ledsen för att du klarar av att erkänna att du dragit förhastade slutsatser. Det är bara bra att erkänna det, det är utveckling.
Skall bli intressant att se vad du anser dig finna. Själv är jag måttligt intresserad. Om fem år kommer det finnas nya format och högre upplösning. Jag är avvaktande till inköp som kan begränsas av teknologiska framsteg och planerar mina högtalare efter att de skall kunna hänga med framöver.
petersteindl skrev:Jag har nu börjat läsa artikeln noggrannt och än så länge ser det bra ut. Beskrivningar och hänvisningar är än så länge utan anmärkning.
Jag måste dock läsa igenom den helt och hållet för att kunna sätta mig in i problematiken.
Mvh
Peter
adzer skrev:Svante skrev:Richard skrev:Det som skiljer agnarna från vetet är ju den där obestämbara känslan av att allting stämmer. Då är den musikaliska transparensen tillräckligt hög för att du kommer att behålla din anläggning . Sådana skillnader kommer sällan fram i blindtester och f/E tester, ...
Ja om man endast upptäcker en skillnad när man vet vad man testar så är det inte så svårt att lista ut att man förmodligen jagar hjärnspöken.
adzer skrev:Svante skrev:Richard skrev:Det som skiljer agnarna från vetet är ju den där obestämbara känslan av att allting stämmer. Då är den musikaliska transparensen tillräckligt hög för att du kommer att behålla din anläggning . Sådana skillnader kommer sällan fram i blindtester och f/E tester, ...
Ja om man endast upptäcker en skillnad när man vet vad man testar så är det inte så svårt att lista ut att man förmodligen jagar hjärnspöken.
sprudel skrev:adzer skrev:Svante skrev:Richard skrev:Det som skiljer agnarna från vetet är ju den där obestämbara känslan av att allting stämmer. Då är den musikaliska transparensen tillräckligt hög för att du kommer att behålla din anläggning . Sådana skillnader kommer sällan fram i blindtester och f/E tester, ...
Vad är ett hjärnspöke?
adzer skrev:sprudel skrev:adzer skrev:Svante skrev:Richard skrev:Det som skiljer agnarna från vetet är ju den där obestämbara känslan av att allting stämmer. Då är den musikaliska transparensen tillräckligt hög för att du kommer att behålla din anläggning . Sådana skillnader kommer sällan fram i blindtester och f/E tester, ...
Vad är ett hjärnspöke?
Google är din vän
"av oro frambragt verk av inbillning"
http://sv.wiktionary.org/wiki/hjärnspöke
sprudel skrev:Hmm! Och var i består oron?
Sedan funderar jag på vad som är inbillning egentligen? Det är inte helt lätt md e här begreppen om man granskar dem ordentligt.
sprudel skrev:Svante tar ju ordentlig höjd när han skriver att förklaringen till att saker som annars hörs tydligt försvinner när man blindtestar är att de kanske inte finns. Det är ju oantastligt i sig. De kanske inte finns kan ju uttryckas som att de kan finnas likaväl. Glaset halvtomt!
Kanske skulle jag önska mig en mer ödmjuk hållning från blintestförespråkare genom att framhålla påståendet att de kan finnas. Framför allt för att minska avarterna av missuppfattningar som ibland lyser igenom i argumentationen.
Inom vården har man ett delikat problem som man kan roa sig med att dra en parallell till när det gäller resonemangen som förs om blindtest och verkligheten!
En patient som upplever sjukdomstillstånd besöker en vårdinrättning där man misslyckas att diagnosticera en sjukdom.
-Vi hittar inget fel!
Är patienten då frisk? Nej, inte enligt patienten som fortfarande upplever sjukdomstillstånd. Enligt läkaren är han vaddå? Frisk, eller sjuk, eller inbillat sjuk?
Tveksamt om någon läkare säger att det är inget fel på dig för att man inte kan hitta orsaken, snarare säger man precis som det är. Vi hittar inget fel på dig och det kan bero på att våra undersökningsmetoder är bristfälliga osv, men något är ju inte som det ska eftersom du upplever sjukdomstillstånd.
Var har vi då analogin?
Icke-detektion vid blindtest, och slutsatserna av densamma. Svante har just sagt till den läsande patienten att din sjukdom kanske inte finns. Det går ju an när det gäller Hifi, men inom vården kan det ju innebära livsfara om man inte hela tiden tog höjd för att det kan finnas något, vi måste kolla vidare.
Alternativa metoder för att ställa rätt diagnos måste utforskas, så även inom hifi. Nu lutar man sig mot blindtestet där jag saknar det egna ifrågasättandet av metoden. Skepticismen och självgranskningen hade enligt mig varit en fin gest i vetenskaplig anda.
Nu är det min tur att ta höjd: Denna skepticism kanske existerar, men jag har inte sett den. Tjohej!
Magnuz skrev:sprudel skrev:Sedan funderar jag på vad som är inbillning egentligen? Det är inte helt lätt md e här begreppen om man granskar dem ordentligt.
Fast inbillning är väl ganska oproblematiskt? Man tror att något är fallet fast det inte är det.
sprudel skrev:Jag håller nog inte med dig om att det är så enkelt, egentligen. Inte om man granskar begreppet lite noggrannare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster