Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Håller inte med för 5 öre.
/Peter
Rickard skrev:Har länge undrat över en grej som det ibland pratas om här på forumet, och som jag sett Öhman ta upp flertalet gånger. Nämligen att man skall ha en reflekterande yta vid/på/framför bakväggen, mellan högtalarna. Utan denna yta skall fel som uppkommer pga att man har för få kanaler (2) ge sig tillkänna på obehagligt vis.
Går det att förklara vad som händer och varför det är så här på ett sätt så att en icke-akustiker som jag förstår?
Skall ytan vara bakom högtalarna/nära väggen (säg en stor plasma-tv hängandes på väggen) eller mellan högtalarna (en stor crt-tv mellan högtalarna)?
Med vänlig hälsning,
Rickard
Inte upplevt kamfiltereffekter mellan högtalarna på musik i stereo (!). Ja då rekommenderar jag verkligen att du inte gräver en millimeter längre.Aldrig upplevt några problem med kamfilter på musik. Spelar man sinustoner så hör man ju "kamfilter" hur man än bär sig åt i vanliga rum pga. stående vågor. No problem IMO.
Piotr skrev:Martin,
"Inte upplevt kamfiltereffekter mellan högtalarna på musik i stereo (!). Ja då rekommenderar jag verkligen att du inte gräver en millimeter längre. Verkar ju vara ett drömläge med 100% stabil ljudbild utan minsta förändring när man rör sig i sidled."
Jag springer inte omkring i rummet när jag finlyssnar och har inte påstått det du skriver.
"Det handlar inte om stående vågor i rummet utan hur högtalarna som ljudkällor interfererar vid olika höga frekvenser."
Precis, interferens melan högtalarna men du har samma problem i vanliga rum iom REFLEKTIONER som du rekommenderar, samt stående vågår. Spela toner med en högtalare och du får duktigt med samma effekt.
Vad jag har läst i studieväg så anses kamfilter mellan högtalare inte vara ett stort problem. Jag har alldrig upplevt det heller även fast jag är fullt medveten om fysiken.
Jag vet att du vill ha en återgivning som är lika även fast du rör dig i rummet (vi har ju varit där tidigare). Det är ingenting att eftersträva enligt mig och dessutom helt omöjligt.
/Peter
"Då kommer sterobilden att upplevas stabilare i mellanregistret och mindre känslig för förflyttning i sidled."
Helt korrekt. med straffet att ljudet i "sweet spot" inte blir lika precist och bra. En annan variant är att köra med runstrålande högtalare, de har också ett mer likvärdigt ljud och perspektiv när man lyssnar utanför den optimala ytan... men det blir inte bra.
Piotr skrev:Hursomhaver, det är i sådant fall inte mitt emellan högtalarna en reflekterande yta skall placeras för att uppnå denna effekt utan vid spegelbilden av varje högtalare.
Helt klart en bra synvinkel på en ytterligare källa till problem med stereosystemet. Man kan säga att alla dessa problem gör att det blir svårare att återge ljud realistiskt så att de upplevs komma mellan högtalarna.Morgan skrev:Förresten är de kamfiltereffekter som nämnts i tidigare inlägg bara hälften av problemet med stereofonisk återgivning; En ensam saxofonist, fysiskt närvarande, som står rakt framför dig och spelar, kommer att ge upphov till endast en vågfront, som anländer båda öronen samtidigt, mjukt filtrerad av passagen "kring" dina kinder. Men om man spelar upp en stereofonisk inspelning av samme saxofonist via två högtalare, så kommer vardera örat att få ta emot två vågfronter - en direktstrålad rakt in i örat, och en filtrerad hårdare kring ditt ansikte. Man hör alltså dubbla "huvudrelaretade överföringsfunktioner" (HRTF) från en stereouppställning, när man för full holofonisk realism endast borde höra en. Fenomenet är givetvis närbesläktat med kamfiltereffekterna som beskrivits ovan...
Martin skrev:Helt klart en bra synvinkel på en ytterligare källa till problem med stereosystemet. Man kan säga att alla dessa problem gör att det blir svårare att återge ljud realistiskt så att de upplevs komma mellan högtalarna.Morgan skrev:Förresten är de kamfiltereffekter som nämnts i tidigare inlägg bara hälften av problemet med stereofonisk återgivning; En ensam saxofonist, fysiskt närvarande, som står rakt framför dig och spelar, kommer att ge upphov till endast en vågfront, som anländer båda öronen samtidigt, mjukt filtrerad av passagen "kring" dina kinder. Men om man spelar upp en stereofonisk inspelning av samme saxofonist via två högtalare, så kommer vardera örat att få ta emot två vågfronter - en direktstrålad rakt in i örat, och en filtrerad hårdare kring ditt ansikte. Man hör alltså dubbla "huvudrelaretade överföringsfunktioner" (HRTF) från en stereouppställning, när man för full holofonisk realism endast borde höra en. Fenomenet är givetvis närbesläktat med kamfiltereffekterna som beskrivits ovan...
Piotr skrev:Rickard,
är du säker på att IÖ uttalat sig positivt om en reflekterande yta bakom högtalarna? Jag har bestämt för mig att jag läst det motsatta... vill nog minnas att han även nämt det till mig i samtal.
Hursomhaver, det är i sådant fall inte mitt emellan högtalarna en reflekterande yta skall placeras för att uppnå denna effekt utan vid spegelbilden av varje högtalare. Detta blir ju typiskt nå´nstans mellan punkten rakt bakom högtalaren och punkten mitt emellan båda högtalarna. Alternativet kan ju vara att placera diffusorer mellan högtalarna eller längs väggen från högtalare till högtalare.
Jag har provat både och men föredrar ordentligt dämpat. Mycket mer magi på det viset.
/Peter
Om man säger såhär. Inte problem. Däremot upplever jag att fenomenet är genemsamt mer eller mindre för alla uppställningar med två högtalare att det inte låter riktigt som att ljudet kommer mitt mellan högtalarna när det borde göra det. Det kanske är så att mina öron är extra svåra att lura mha stereosystemet, jag vet inte. Jag tycker att man alltid hör att det är två högtalare (ljudkällor) som spelar och inte bara en i mitten som det är tänkt att illusionen ska vara. Särskillt när man rör lite på huvudet så förändringar i mellanregistret och strax över ger sig till känna tydligt på alla högtalare/uppställningar. Tex det låter ofta som att röster breddas och ändrar form mer eller mindre. Det går att ställa upp högtalarna så effekterna minskar och det är helt klart olika mellan olika bra högtalare hur utpräglade effekterna är, men de finns alltid där mer eller mindre och förstör illusionen.Piotr skrev:Martin skrev:Helt klart en bra synvinkel på en ytterligare källa till problem med stereosystemet. Man kan säga att alla dessa problem gör att det blir svårare att återge ljud realistiskt så att de upplevs komma mellan högtalarna.Morgan skrev:Förresten är de kamfiltereffekter som nämnts i tidigare inlägg bara hälften av problemet med stereofonisk återgivning; En ensam saxofonist, fysiskt närvarande, som står rakt framför dig och spelar, kommer att ge upphov till endast en vågfront, som anländer båda öronen samtidigt, mjukt filtrerad av passagen "kring" dina kinder. Men om man spelar upp en stereofonisk inspelning av samme saxofonist via två högtalare, så kommer vardera örat att få ta emot två vågfronter - en direktstrålad rakt in i örat, och en filtrerad hårdare kring ditt ansikte. Man hör alltså dubbla "huvudrelaretade överföringsfunktioner" (HRTF) från en stereouppställning, när man för full holofonisk realism endast borde höra en. Fenomenet är givetvis närbesläktat med kamfiltereffekterna som beskrivits ovan...
Martin,
upplever du problem med att skapa en trovärdig center placerad röst eller intrument? Utan tidiga reflexer sitter det som spikat i luften med ruggig precision. Detta låter sig inte göras i ett vanligt vardagsrum dock pga. alldeles för mycket destruktiva tidiga reflexer. RFZ som sagt.
Ytterligare en "artefact" med tvåkanal är det faktum att reflexerna från sidoväggarna blir annorlunda än med en center högtalare. Om detta är ett stort problem vete f-n då jag anser att dessa reflexer skall behandlas ändå i ett "seriöst" system.
/Peter
Harryup, det stämmer att (relativ) fas- och frekvensrespons och särskillt spridningens jämnhet är extremt viktigt för att få en bra ljudbild. Det är detta som gör att högtalare är så pass olika bra på att måla upp en bra ljudbild. Men även med "perfekta" högtalare så har man ju fortfarande problemen med stereosystemet och det är detta som vi pratar om speciellt i den här trådens ämne.Harryup skrev:Fast om man har tillfälle att leka med digitala elektroniska delningsfilter kommer ni att märka att väldigt mycket sitter i fasgången ifrån filteren. Justera fas, tidsfördröjning mellan och inom högtalaren och sedan nivåerna i alla register mellan kanalerna så blir det väldigt bra enligt mina erfarenheter. Har inga problem med att få en knivskarp mittbild med realistisk storlek på instrument och röster trots en stor 32" Tv på stativ med center på.
Däremot upplever jag att fenomenet är genemsamt mer eller mindre för alla uppställningar med två högtalare att det inte låter riktigt som att ljudet kommer mitt mellan högtalarna när det borde göra det. Det kanske är så att mina öron är extra svåra att lura mha stereosystemet, jag vet inte. Jag tycker att man alltid hör att det är två högtalare (ljudkällor) som spelar och inte bara en i mitten som det är tänkt att illusionen ska vara.
Martin skrev:Peter, då tycker jag du ska vara glad för det som jag sa tidigare.Att du inte hör felen i stereosystemet alltså.
Vad för typ av absorbenter användes i de fall du nämner? Detta är ett känsligt kapitel då många använder för klen absorbering som endast käkar diskant men ej mellan. Då faller det pladask.
Kan nämna att många fiberglas skivor är tom reflektiva i diskant. Jag har mätt en hel del på olika material och det är MYCKET svårt att få till nå´t som funkar bra bredbandigt.
Vad gäller reflexer i sidovägen är de ofta lägre i nivå och interfererar inte lika mycket med direktljudet som högtalarna gör med varandra förutsatt att du inte placerat högtalarna för nära sidoväggen. Dessutom gör skillnaden i avståndet att örat "sorterar bort" reflexerna som just reflexer och separerar dem från direktljudet.
Det är snarare en fråga om detaljer (som iofs är lätta att höra), men så illa är det inte att det inte finns något som "låter" mellan högtalarna.Låter det som ljudet kommer från högtalarna är det fråga om uppenbara brister.
Vad är det som är konstigt med det jag sa då? Jag sa ju förutsatt att du inte har högtalarna för nära sidovägen. Det är inget jag "hävdar" alltså.Piotr skrev:Martin,Vad gäller reflexer i sidovägen är de ofta lägre i nivå och interfererar inte lika mycket med direktljudet som högtalarna gör med varandra förutsatt att du inte placerat högtalarna för nära sidoväggen. Dessutom gör skillnaden i avståndet att örat "sorterar bort" reflexerna som just reflexer och separerar dem från direktljudet.
You wish!
Vad du glömmer i ditt resonemang är att när du flyttat på ditt huvud (eller lyssnar med ett öra i "sidled") så placerar du örat/öronen i nya positioner för rummets stående vågor samt reflektions mönster. För att kunna hävda det du gör måste du testa utomhus eller i ljuddött rum... detta för att tillskriva effekten till rätt källa av interferens.
/Peter
Robert skrev:Piotr skrev:Håller inte med för 5 öre.
/Peter
Instämmer helt med Peter. Var och en som äger ett par högtalare av konventionellt snitt, (typ direktstrålare), kan enkelt övertyga sig om detta SJÄLVA genom att helt enkelt spela på högtalarna utomhus, (exempelvis genom att sätta upp dem på ett par rejäla stativ och placera dem så att lyssnaren och högtalarna bildar var sin spets i en liksidig triangel.
Därmed har man avlägsnat all rumsinverkan. Det är häpnadsväckande hur mycket mer realistiskt allting låter, trots att den inte finns tillstymmelse till reflekterande material mellan högtalarna
Martin skrev:Vad är det som är konstigt med det jag sa då? Jag sa ju förutsatt att du inte har högtalarna för nära sidovägen. Det är inget jag "hävdar" alltså.Piotr skrev:Martin,Vad gäller reflexer i sidovägen är de ofta lägre i nivå och interfererar inte lika mycket med direktljudet som högtalarna gör med varandra förutsatt att du inte placerat högtalarna för nära sidoväggen. Dessutom gör skillnaden i avståndet att örat "sorterar bort" reflexerna som just reflexer och separerar dem från direktljudet.
You wish!
Vad du glömmer i ditt resonemang är att när du flyttat på ditt huvud (eller lyssnar med ett öra i "sidled") så placerar du örat/öronen i nya positioner för rummets stående vågor samt reflektions mönster. För att kunna hävda det du gör måste du testa utomhus eller i ljuddött rum... detta för att tillskriva effekten till rätt källa av interferens.
/Peter
IngOehman skrev:Om jag minns rätt sa Svante (som gjorde en lite mätkuppi mitt lyssningsrum...):
"-Jaha, ja, det är 0,2 vid alla frekvenser!".
Svante skrev:IngOehman skrev:Om jag minns rätt sa Svante (som gjorde en lite mätkuppi mitt lyssningsrum...):
"-Jaha, ja, det är 0,2 vid alla frekvenser!".
Jo, jag vill också minnas att det var 0,2 s det landade på och att det dessutom höll sig så ovanligt långt neråt basen. Mitt enda frågetecken är att jag inte minns hur långt ner jag mätte.
Piotr skrev:Angående lyssning i ljuddött rum eller utomhus så har jag inte gjort några tester med det och har inga direkta åsikter om det. Jag kan lätt föreställa mig att det inte är ett tillfredställande sätt att lyssna dock, även fast vissa kvaliteér torde bli väldigt klara. Däremot så gillar jag artikulationen med bra hörlurar och därför strävar jag efter ett resultat i rum som har en hel del av den egenskapen. Sättet att dämpa och RT60 håller jag nog väldans mycket med IÖ.
Bara genom dämpat runt högtalaran samt kort hyggligt "linjär" efterklangstid upplever jag att jag får en rysare till 3-d och "pin-point" upplevelse parat med en "kontakt" med musiken och inblick i inspelningsakustiken.
/Peter
IngOehman skrev:Okej, kaoset var kanske inte ordnat i vanlig bemärkelse![]()
Det du beskriver är ungefär min erfarenhet med två högtalare. Lyssnar man i mono så blir kamfiltereffekter extra tydliga. Detta eftersom båda högtalarna spelar samma signal (stark koherens). I stereo så spelar ju högtalarna lite olika signaler och koherensen mellan högtalarna blir svagare. Men jag upplever även en viss bredd (frekvenssplittring) på ljudbilden när man sitter "rätt" (i sin tandläkarstol), inte lika mycket men man hör att ljudet inte kommer från en och samma punkt.jockewe skrev:Ett litet sidospår ...
Jag har fått köpa en del Mono LP och är helt fascinerad av ett par saker som kan ha med denna diskussion att göra.
1) Sitter man precis rätt så är ljudbilden av en orkester helskön, inte med violiner till vänster och cello/alt till höger men påminner däremot mycket om att lyssna i en konsertsal faktiskt! (en plats rätt långt bak t.ex 1:a balkongens fond i konserthuset sthlm)
2) Det är EXTREMT känsligt var man sitter, max 10 cm "sweetspot" och rör man huvudet i sidled så låter det mycket konstigt, konstiga fasförskjutningar?
Man kan kanske använda en mono inspelning för att höra just de kamfiltereffekter ni nämnde? (famlar i mörker)
Mina B&W 802 Matrix3 står ca 1.30 från sidovägg och 0.40 från väggen bakom högtalarna, måttligt invinklade och i Stereo känns sweetspot betydligt större ...
Piotr skrev:jag vet inte om man kan säga att stående vågor upphör vid någon speciell frekvens. Tror också att det krävs ordentliga krafttag för att få en god diffusion.
Både "reflektioner" och stående vågor ger ju ömsom toppar ömsom dalar i responsen, så när man rör ett öra eller en mikrofon så kommer man få en ständig bergådalbana. Det är väl svårt att veta "bara så där" vilket som ger vad... alltså hur mycket som kommer från respektive effekt.
Faktum är att lyssnar man på höga toner i ett angränsande rum så får man kraftigt verierande reultat med små huvudförflyttningar. I detta fall har man ju inget direktljud men uppenbarligen långt ifrån diffuserat likväl. Dvs. reflektioner och stående vågor påverkar resultatet kraftigt om än i okända (för mig) proportioner.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster