Moderator: Redaktörer
Margaux skrev:Hur långt är du beredd att offra objektivitet för subjektivitet och vice versa?
EX:
Du vet att din högtalare mäter bättre med dämpkuddar än med spikes. I alla fall finns det mätningar som påvisar detta för andra högtalare. Du tycker dock att det låter klart bättre med spikes. Du kan dessutom bekräfta att det verkligen är skillnad i blindtest så du vet att du inte inbillar dig. Vad väljer du?
Margaux skrev:Du vet att din högtalare mäter bättre med dämpkuddar än med spikes. I alla fall finns det mätningar som påvisar detta för andra högtalare. Du tycker dock att det låter klart bättre med spikes. Du kan dessutom bekräfta att det verkligen är skillnad i blindtest så du vet att du inte inbillar dig. Vad väljer du?
niklasz skrev:Likt Martin tycker jag att alternativen haltar. Min önskan är att så långt det är möjligt höra det som utspelades då ljudupptagningen gjordes. Det är för mig, som enbart lyssnar på akustisk musik, det objektiva. Låter det inte bra betyder det att återgivningen är dålig, alternativt att det framförande som finns kodat på skivan inte är bra. Jag vill inte att anläggningen skall låta subjektivt bra, även om musikerna spelade dåligt, eftersom andra – bättre – framföranden då inte kommer att återges korrekt.
I mina ögon är alltså alternativet "objektivt korrekt, men låter dåligt" en självmotsägelse, såvida jag inte spelar skivor med dålig musik.
niklasz skrev:Även om man utgår från att bra inspelningar används haltar alternativet "objektivt korrekt, men låter dåligt", om man tycker att levande musik är det som låter bäst.
Men det objektivt korrekta bygger ju enbart på mätningar. Om du personligen lyssnar till en live-spelning och sedan subjektivt uppfattar att denna bäst reproduceras i din anläggning då din anläggning inte mäter korrekt, givet att inspelningen är fulländad, så innebär det att korrekt mätning för dig inte ger det bästa ljudet.
Men visst är frågan hypotetiskt ställd. Det måste ju gå att hitta en sådan situation där det som inte mäter bäst subjektivt låter bättre. Jag antar att frågeställaren mer är ute efter det principiella i hur folk väljer att agera. Följa strömmen eller gå efter eget huvud
niklasz skrev:Om så vore fallet ja, men jag tror inte att ljudanläggningen kan skapa något vackrare än levande musik. Jag har i alla fall aldrig stött på något sådant.
niklasz skrev:
Den anläggning som kommer närmast det som utspelades vid inspelningstillfället är den jag helst vill ha, m a o den som kommer närmast ett objektivt återgivande.
niklasz skrev:Vem har för övrigt sagt att det objektivt korrekta enbart bygger på mätningar.
Jag väljer det som objektivt är korrekt! Oavsett hur det låter
Vad menas med ett objektivt återgivande? Antingen kan du genom att subjektivt lyssna välja vad som låter mest likt livespelningen. Eller så kan du göra mätningar vid livespelningen respektive vid reproduceringen via din anläggning och objektivt avgöra vad som mäter mest likt. Vilka andra alternativ menar du finns om du vill avgöra något objektivt utan att mäta
niklasz skrev:
Ett sätt att obektivt pröva vissa komponenter i återgivningskedjan är F/E-lyssning, vilket inte är en mätning.
Men det är lite av en definitionsfråga. Om en apparat inte återger det som spelades in så är det inte en objektivt bra återgivare. Då kan den inte heller mäta bra, såvida inte mätningarna är illa utförda eller ofullständiga.
Vår förmåga att välja vad som låter mest likt den inspelade händelsen är nog höggradigt subjektiv, främst därför att vi i de flesta fall inte var med vid inspelningstillfället, och även om vi var med krävs det troligen väldigt goda förutsättningar för att inte hörselminnets ofullkomligheter skall spela spratt.
rhenrics skrev:Jag är troligen den enda på detta forum som inte vet vad F/E lyssning innebär. Men om det är fråga om lyssning och inte mätning så kan det väl fortfarande inte handla om annat än subjektiva intryck?
Svante skrev:
Jovisst! Kan man höra skillnad (blint) så har man ju mätt med öronen. Objektivt!
Ranefjord skrev:Verkar som att subjektivistklubben får lite fler medlemmar nu?
rhenrics skrev:Svante skrev:
Jovisst! Kan man höra skillnad (blint) så har man ju mätt med öronen. Objektivt!
Beror väl på vad man menar med objektivitet. Objektivitet för mig är icke-personberoende. Om vissa hör skillnad och andra inte (även vid blindtest) så är det i allra högsta grad fortfarande subjektivt menar jag.
Svante skrev:Ja, distmätning kanske visar på en skillnad, men inte tonkurvemätning... Resultatet är alltså instrumentberoende. Olika distmätare kan ha olika mycket egendist, så vissa instrument kanske inte klarar att påvisa skillnader mellan förstärkare. Olika människor är olika duktiga på att höra skillnad så vissa kanske inte klarar att påvisa skillnader mellan högtalare.
Jag ser inte skillnaden...
Det objektiva är att man med blindtestet ser till att subjektiva intryck av status, finish, utseende, känsla, inte tillåts påverka omdömet. Dä MÄTER vi om det hörs med hjälp av ett exemplar av mätinstrumentet "öra". Mätinstrument kan vara olika bra, men förfarandet gör mätningen mer objektiv.
Alla är vi mätinstrument
rhenrics skrev:Skillnaden är att ett mekaniskt/elektriskt instrument går att kalibrera till godtycklig noggranhet. Det går inte med mätinstrumentet örat.
Margaux skrev:Jag väljer det som objektivt är korrekt! Oavsett hur det låter
Med tanke på att Faktsikt.se ständigt anklagas för att endast bestå av objektivister så är 2 av 18 anmärkningsvärt.
Detta är ju ett subjektivistforum!
Svante skrev:
Mja, ska jag spela djävulens advokat, så är det snarare så att man inte kan kalibrera mätinstrumenten till lyssningsintryck. Örat är oöverträffat som mätare av lyssningsintryck. Och det är ju det vi egentligen vill mäta, eller hur?
Örat må ha mer spridning än fina instrument från B&K, men de kan iaf mäta lyssningsintryck. Minst lika objektivt som mätinstrumenten.
Ranefjord skrev:Verkar som att subjektivistklubben får lite fler medlemmar nu?
rhenrics skrev:Om en mätning ska kunna kallas objektiv så måste det gå att upprepa mätningen och få samma reslutat varje gång. Mätresultatet får heller inte vara avhängigt mätinstrumentet, så länge instrumentet är rätt konstruerat, kalibrerat och mäter samma sak. Olika öron uppfyller inte dessa kriterier, utan varje öra mäter olika lyssningsintryck. Då kan mätresultaten heller aldrig kallas objektiva emedan de är unika för varje öra. Lyssningsintryck kan därmed aldrig vara något annat än subjektiva.
Martin skrev:rhenrics: Vad är det som säger att lyssningsintrycken ska vara exakt samma från gång till gång då? Sedan kan man kan ju aldrig mäta något utan att påverka objektet, men visst är blindtest en mätning av hörselintryck. Faktiskt rätt noggrann sådan med bra förutsättningar. Den går även att upprepa och få samma resultat (vilket är vad vi vid varje givet tillfälle hör).
Mäter du hastigheten på en bil kommer den också att variera... Det betyder ju inte att man inte kan lita på resultatet av mätningen med en uträknad noggrannhet.
R-henrics. Hur kan du veta att det du avläser från instrumenten inte är subjektivt färgat av dina synintryck? Kan du tex bevisa för mig att jag inte har uppfunnit en apparat som manipulerar folks hjärnor så att de uppfattar vekligheten totalt annorlunda än vad den egentligen är?Mäter du bilen med olika och sinsemellan oberoende mätare som är samstämmigt kalibrerade och inte rör sig i förhållande till varandra så kommer de alla att visa exakt samma resultat: bilens olika hastigheter vid varje givet tillfälle om den nu inte rör sig likformigt. Hur gör du för att verifiera att olika lyssnare hör och upplever exakt samma sak vid en lyssning?
niklasz skrev:Två personer står på varsin sida om ett glas med en viss mängd vatten i. Den ene hävdar att glaset är tomt, eftersom det inte är fullt, medan den andre hävdar att glaset är fullt, eftersom det inte är tomt.
rhenrics skrev:Det är ungefär som att försöka mäta känslor och avgöra vem som är gladast, argast, ... osv
rhenrics skrev:Svante skrev:
Tro mig, det forskas en hel del på det området... Både tal- och musikforskarna hos oss tex, som jobbar med att datorn ska leverera känslosamt tal eller musik mäter just dessa känslor med lyssningstest. Objektivt.
Bah, humbug!
Svante skrev:Nej, verkligen inte. Det är mycket stor skillnad på ett (datorframfört) musikstycke med respektive utan deras känsloparametrar. Det framgår mycket tydligt om stycket är framfört glatt eller ledset tex. När man lyssnar. Detta är resultatet av att mäta folks upplevelser av olika parametrar i framförandet.
Det går absolut att mäta upplevda saker också. Det är när låter bli att göra det objektivt som det blir humbug.
Dahlqvist skrev: Det är genom att med objektiva metoder undersöka subjektivt genererade data från lyssnande människor och jämföra dessa med det som mätinstrument registrerar från den fysiska verkligheten som man har kommit fram till att hörseln är logaritmiskt och att vi därför mäter ljudstyrka i decibel (för att ta ett basalt exempel).
rhenrics skrev:Dahlqvist skrev: Det är genom att med objektiva metoder undersöka subjektivt genererade data från lyssnande människor och jämföra dessa med det som mätinstrument registrerar från den fysiska verkligheten som man har kommit fram till att hörseln är logaritmiskt och att vi därför mäter ljudstyrka i decibel (för att ta ett basalt exempel).
Jag trodde att ljudstyrka mättes i logaritmisk skala pga ljudets beskaffenhet att fortplanta sig i luft. T ex går det väl att fysikaliskt mäta vilka tryckskillnader som ligger an trumhinnan vid olika ljudstyrka och därigenom få fram samma logaritmiska skala, mer objektivt alltså?
rhenrics skrev:Dahlqvist skrev: Det är genom att med objektiva metoder undersöka subjektivt genererade data från lyssnande människor och jämföra dessa med det som mätinstrument registrerar från den fysiska verkligheten som man har kommit fram till att hörseln är logaritmiskt och att vi därför mäter ljudstyrka i decibel (för att ta ett basalt exempel).
Jag trodde att ljudstyrka mättes i logaritmisk skala pga ljudets beskaffenhet att fortplanta sig i luft. T ex går det väl att fysikaliskt mäta vilka tryckskillnader som ligger an trumhinnan vid olika ljudstyrka och därigenom få fram samma logaritmiska skala, mer objektivt alltså?
Johan_Lindroos skrev:Ljudtryck mäts i pascal. Ljudtrycksnivå räknas sedan ut genom att ta 20*logaritmen(ljudtrycket/2E-5) och brukar slarvigt kallas för decibel. 2E-5 är referensen för 0 dB ljudtrycksnivå och är vald där hörseln i genomsnitt mellan olika människor har sin gräns för att uppfatta ljud.
Du borde verkligen ta och se över ditt agerande. Du är troligen en av de mest barnsliga personligheter jag någonsin stött på på ett webbforum.Johan_Lindroos skrev:Du borde verkligen ta över institutionen för tal musik och hörsel på KTH. Jag förmodar att du har ett och annat att lära ut till Svante G & co.
Johan_Lindroos skrev:Du borde verkligen ta över institutionen för tal musik och hörsel på KTH. Jag förmodar att du har ett och annat att lära ut till Svante G & co.
Ranefjord skrev:Gillar jag det jag hör, gör jag det, utan hänsyn till om det "mäter" bra eller dåligt.
Ranefjord skrev:Hur man undersöker vad man tycker är bra eller dåligt har inte med saken att göra. Man kan givetvis använda sig av blindtester även som subjektivist. Det är den egna upplevelsen som står i centrum dock.
Ranefjord skrev:Subjektivism i detta fallet handlar om att man tar fasta på den egentliga upplevelsen utifrån sig själv, ingenting annat. ...Subjektivism - med värdering. Objektivism - utan värdering.
Ranefjord skrev:Nä... jag tror inte jag orkar debattera. Det brukar ändå inte leda någonstans...
Ranefjord skrev:Så vi står där... Vi har två anläggningar uppkopplade. En anläggning är så att säga totalt trogen skivan. 100% transparens. Den andra anläggningen är mycket mycket nära men når inte riktigt fram.
Du tycker dock att båda anläggningarna låter mycket bra. Du bestämmer dig för att testa dessa båda på alla möjliga sätt, så du är helt garanderad, att när testet är klart så VET du vilken anläggning du gillar bäst. Resultatet (i diverse långtidstest, blindtester, m.m) blir till fördel åt den anläggningen som inte var helt transparent...
Vilken väljer du?
Är du subjektivist går du på den anläggningen som du faktiskt
föredrar, alltså den med, i detta fallet mest färgning.
Så vi står där... Vi har två anläggningar uppkopplade. En anläggning är så att säga totalt trogen skivan. 100% transparens. Den andra anläggningen är mycket mycket nära men når inte riktigt fram.
Är du subjektivist går du på den anläggningen som du faktiskt föredrar, alltså den med, i detta fallet mest färgning.
Är du subjektivist går du på den anläggningen som du faktiskt föredrar, alltså den med, i detta fallet mest färgning.
Dimitri: Föredrar jag anläggning nummer två, så väljer jag den.
Jag tycker frågorna är väldigt hypotetiska med flera vaga ord. Omöjligt att svara på på något bra sätt utan en massa "om" och "men".
rhenrics skrev:Mäter man t ex med elektroder på försökspersonernas hjärnaktivitet och dylikt, över vissa centra som aktiveras av känslor osv, så visst, det köper jag fullt ut som objektivt. Men så fort personerna ska börja beskriva själva, så kommer det att färgas av deras person, identitet, bakgrund, osv. Obönhörligt.
rhenrics skrev:All inprogrammering av förmåga att simulera känslor hos en dator kan aldrig bli annat än en subjektiv överföring av hur människor statistiskt känner i enskilda situationer, så länge inte datorn själv kan uppleva upplevelser. Och det kan inte datorer i dagsläget. Vad jag vet iaf![]()
rhenrics skrev:Behöver man ändra fler parameterar i ett musikstycke än tonart (dur/moll) för att det ska upplevas (av en västerlänning) på det ena eller andra sättet (glatt/ledset)? Detta är ju dessutom kulturellt betingad, beroende på vilken harmonik som upplevs som den naturliga för personen; västerländsk, arabisk etc, ochupplevelsen är alltså i allt väsentligt inlärd, och uppfattas därmed olika från person till person.
rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Ljudtryck mäts i pascal. Ljudtrycksnivå räknas sedan ut genom att ta 20*logaritmen(ljudtrycket/2E-5) och brukar slarvigt kallas för decibel. 2E-5 är referensen för 0 dB ljudtrycksnivå och är vald där hörseln i genomsnitt mellan olika människor har sin gräns för att uppfatta ljud.
Jaha? Jag förklarade vad jag trodde var ursprunget till denna logaritmiska definition. Själva den fysikaliska realiteten bakom om du så vill. Menar du att du klargjort ursprunget ovan genom att tala om hur definitionen ser ut?Du borde verkligen ta och se över ditt agerande. Du är troligen en av de mest barnsliga personligheter jag någonsin stött på på ett webbforum.Johan_Lindroos skrev:Du borde verkligen ta över institutionen för tal musik och hörsel på KTH. Jag förmodar att du har ett och annat att lära ut till Svante G & co.
Johan_Lindroos skrev:Du borde verkligen ta över institutionen för tal musik och hörsel på KTH. Jag förmodar att du har ett och annat att lära ut till Svante G & co.
rhenrics skrev:Detta är ju dessvärre ett ganska typiskt Johan_Lindroos uppträdande. Han sitter och retar sig på en viss skribents (mig i detta fallet) inlägg under en längre tid, tills han inte kan hålla sig längre och tok-spricker av irritation, för att sedan slänga ur sig helt ovidkommande kommentarer i sammanhang där de passar som allra sämst.
Johan_Lindroos skrev:
Det fysikaliska "ursprunget" (om man vill kalla det så) till ljudtryck är N/m^2 (=Pa) och innehåller inget med logaritm. Att man valt en logaritmisk skala beror på att det är så extremt stor skillnad på de allra svagaste ljuden (t.ex. 40 miljondels pascal) till de för människan mycket starka på 200 pascal (140 dB). Att få in detta på ett diagram med linjär skala skulle bli oläsbart.
Att döma ut en hel institutions arbete på KTH med ledning av ett tidigare inlägg från Svante med endast tre meningar och kalla det för humbug är desto mer barnsligt tycker jag. Varför inte fråga lite mer om vad deras forskning går ut på till exempel?
rhenrics skrev:Nu har jag inte min forna lärobok i vågrörelselära tillgänglig, men jag vill minnas att ljudstyrkan avtar med någon omvänd proportionalitet, vilket gör att man måste öka ljudtrycket så många ggr mer för att dubblera ljudstyrkan beroende på avståndet. Att det sedan beskrivs logaritmiskt för att underlätta den grafiska framställningen må så vara, och dina exakta formler må vara nog så intressanta, men min poäng här var att belysa att den mänskliga hörseln fungerar som den gör av en fysikalisk orsak, dvs hur ljud fortplantar sig i luften. Hörseln har utvecklats efter hur det ser ut och fungerar i naturen. Det är alltså inte din formalism som är huvudpoängen här.
rhenrics skrev: Jag vet förövrigt inte vad du syftar på när du skriver att jag dömt ut Svante, hans institution och forskning med tre meningar. "Bah, humbug!" var ett skämt! Jag tror alla fattade det, utom du tydligen.
rhenrics skrev:Nu har jag inte min forna lärobok i vågrörelselära tillgänglig, men jag vill minnas att ljudstyrkan avtar med någon omvänd proportionalitet, vilket gör att man måste öka ljudtrycket så många ggr mer för att dubblera ljudstyrkan beroende på avståndet. Att det sedan beskrivs logaritmiskt för att underlätta den grafiska framställningen må så vara, och dina exakta formler må vara nog så intressanta, men min poäng här var att belysa att den mänskliga hörseln fungerar som den gör av en fysikalisk orsak, dvs hur ljud fortplantar sig i luften. Hörseln har utvecklats efter hur det ser ut och fungerar i naturen. Det är alltså inte din formalism som är huvudpoängen här.
Jag vet förövrigt inte vad du syftar på när du skriver att jag dömt ut Svante, hans institution och forskning med tre meningar. "Bah, humbug!" var ett skämt! Jag tror alla fattade det, utom du tydligen. Jag finner inget nöje i att käbbla mer med dig och skulle därför vilja be dig att i fortsättningen aldrig mer kommentera mina inlägg igen! Tack!
Johan_Lindroos skrev:
Ok då är det lugnt. Jag ber om ursäkt. Text blandat med smajlisar som ska tolkas, kan lätt misttolkas. Kanske bättre att skriva bara ren text utan smajlisar för att i möjligaste mån undvika missförstånd? Jag drar till med en smajli ändå som får beskriva hur jag känner mig!:![]()
Johan_Lindroos skrev:Ang. ljudtrycksförändring beroende på avstånd: Hos en ljudkälla som har sfärisk utbredning avtar ljudtrycksnivån omvänt proportionellt mot avståndet i kvadrat (förutsatt att man befinner tillräckligt långt bort från källan som inte heller får vara "för stor" i förhållande till våglängden), å så tar sedan man logaritmen av det hela gånger tio om man vill göra om det till decibel. Cylindrisk ljudutbredning: omvänt prop. mot avståndet. Plan ljudutbredning: konstant ljudtrycksnivå oberoende av avstånd. I praktiken kan ljudkällor hamna något emllan dessa abstraktioner, men kan oftast approximeras till någon av dem beroende på hur stor ljudkällan är i förhållande till den betraktade våglängden.
Johan_Lindroos skrev:Ja precis, det är mycket lätt att man rör till det, he-he. Bra med korrektionen. Ibland är det logaritmen av något i kvadrat så får man ta 20*log istället. Ibland effekt, ibland intensitet, till slut vet man varken ut eller in. Decibelbegreppen av olika varianter borde skrotas helt och alla kör med SI-enheter istället, det är mitt förslag.
Ranefjord skrev:Är du subjektivist går du på den anläggningen som du faktiskt föredrar, alltså den med, i detta fallet mest färgning.
Margaux skrev: Alltså kan vi bara välja något som är så transparant som möjligt. Men hur mäter vi det. Inte via F/E test för det finns som sagt ingen kedja från källa till högtalare till rummet som är helt transparant.
Svante skrev:Nej verkligen inte! Skrota SI och kör med dB i stället!Hur mycket tjänar du? Mer än 45 dB(SEK)?
![]()
Allvarligt så kämpar jag med näbbar och klor för att lära mina teknologer att använda dB. Det är ju så attans smart när man väl har fått kläm på dem. Visa en FFT på linjärskala, hur bra är det? Tala om ett filters branthet på linjärskala, hur gör man det?
Svante skrev:Tala om ett filters branthet på linjärskala, hur gör man det?
IngOehman skrev:Svante skrev:Tala om ett filters branthet på linjärskala, hur gör man det?
Man talar ju inte om det "på linjärskala", tala gör man ju med munnen och där har man ingen skala, utom om man sjunger kanske då.